Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - e-Stig

#46
ID.4 / Sv: ID4 vs Enyaq
søndag 16. mai 2021, klokken 19:43
Sitat fra: LMOR på fredag 14. mai 2021, klokken 23:41
Sitat fra: e-Stig på fredag 14. mai 2021, klokken 23:33
Sitat fra: steffone på fredag 14. mai 2021, klokken 22:12
På Enyaq ble Park Assist fjernet fra konfiguratoren i høst, og med dette forsvant basale funksjoner som lukeparkering. Jeg spurte selger om dette var en funksjon vi kunne forvente å få OTA, men dette blir kun tilgjengelig på senere modeller. VAG har nok ikke finpusset tilstrekkelig på denne funksjonaliteten.
VAG har hatt denne funksjonen på bilene sine i minst 8 år så det er rart den plutselig forsvinner på nye modeller. For den som venner seg til å bruke den er parkeringsassistent mer nyttig enn for eksempel ryggekamera eller "360 graders view".
Park Assist trenger vel dette for å gjøre jobben, så det er vel ikke enten eller. Men har du alle sensorene, så mangler du bare software. Tipper/håper de fant ut at det er en enkel ting å tjene penger på etter at de har solgt mange biler.

Men jeg har hatt automatisk parkering i 11 år nå, og bruker det ikke. Jeg parkerer raskere selv, og med 360 kamera så har jeg full kontroll.
Datteren vår tok over gamlebilen og flyttet til byen med gateparkering. Plutselig kom parkeringsassistenten til nytte. Enkelte luker er så små at det fort kan være raskere å bruke assistenten enn å bomme selv tre ganger. Ikke noe big deal for meg på ID.4, var bare overrasket over at det ikke var mulig å få det.
#47
ID.4 / Sv: Farger GTX
søndag 16. mai 2021, klokken 13:31
Sitat fra: hELgenen på søndag 16. mai 2021, klokken 12:50
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. mai 2021, klokken 11:58
Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. mai 2021, klokken 11:25
Har en 1st Mangan Grey - den blir veldig fort synlig møkkete av sølevann f.eks. Du ser det fort når sola kommer frem. Fordelen med denne fargen er at eventuell steinsprut i plastikken foran lett kan fikses. ID.4 har jo en stor lakkert front som lett kan bli offer for steinsprut - og da tror jeg Mangan grey er beste valg.
Er det mangan grey som blir mest likt plastikken rundt om på ID.4? Eller er plastikken svart? Har egentlig sansen for helt svart bil.
Mangan grey er veldig,veldig lik plastikkfargen der nede på dørene ja - når bilen er sølete ser du knapt noen forskjell i mine øyne. Det slo meg faktisk her om dagen at jeg ikke kunne se forskjellen på avstand.
Takker for svar. Bladde litt i bildene i konfiguratoren nå og ser at alt blir mørkt, bortsett fra platen under bilen bak. Regner med dette stemmer med hvordan den blir produsert. Min favorittfarge hittil.
#48
ID.4 / Sv: Farger GTX
søndag 16. mai 2021, klokken 11:58
Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. mai 2021, klokken 11:25
Har en 1st Mangan Grey - den blir veldig fort synlig møkkete av sølevann f.eks. Du ser det fort når sola kommer frem. Fordelen med denne fargen er at eventuell steinsprut i plastikken foran lett kan fikses. ID.4 har jo en stor lakkert front som lett kan bli offer for steinsprut - og da tror jeg Mangan grey er beste valg.

Er det mangan grey som blir mest likt plastikken rundt om på ID.4? Eller er plastikken svart? Har egentlig sansen for helt svart bil. Når man blander inn en tredje farge, som den blanke c-stolpen, er  det i alle fall helt krise. Alternativet er skikkelig kontrast, som rød eller hvit.
#49
ID.4 / Sv: ID4 vs Enyaq
fredag 14. mai 2021, klokken 23:33
Sitat fra: steffone på fredag 14. mai 2021, klokken 22:12
På Enyaq ble Park Assist fjernet fra konfiguratoren i høst, og med dette forsvant basale funksjoner som lukeparkering. Jeg spurte selger om dette var en funksjon vi kunne forvente å få OTA, men dette blir kun tilgjengelig på senere modeller. VAG har nok ikke finpusset tilstrekkelig på denne funksjonaliteten.

VAG har hatt denne funksjonen på bilene sine i minst 8 år så det er rart den plutselig forsvinner på nye modeller. For den som venner seg til å bruke den er parkeringsassistent mer nyttig enn for eksempel ryggekamera eller "360 graders view".
#50
ID.4 / Sv: ID4 vs Enyaq
fredag 14. mai 2021, klokken 20:17
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 14. mai 2021, klokken 20:06
Du tenker på om bilen parkerer selvstendig?
Finnes ikke på ID, kan ikke tro at det er anderledes hos resten av "familien"

Fant dette på Bil24:

https://bil24.no/her-er-elbilen-mange-venter-pa

Sitat:
"Og ja, den har selvsagt også en parkeringsassistent. Og dette er litt av en luring.

Park Assist-pakken har allerede vært i stand til å ta over rattet ved både parallellparkering og parkering inn og ut av luker. I den nye og mer intelligente konfigurasjonen, kan systemet også bremse bilen automatisk for å unngå sammenstøt med fotgjengere og objekter.

Den nye parkeringsassistenten byr også på en slags opplæringsfunksjon. Om man kjører for eksempel gjennom en trang og sterkt kronglede oppkjørsel med mye ratting, gassing og bremsing, er det mulig å lagre denne. Bilen har dermed lært seg ruten, og neste gang kan systemet overta styring og bremsing og dermed unngå irriterende småbulker og skraper."


Litt rart hvis Volkswagen ikke leverer dette? De har jo hatt parkeringsassistent på e-Golf i mange år.
#51
ID.4 / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
fredag 14. mai 2021, klokken 20:11
Sitat fra: Trond.m på fredag 14. mai 2021, klokken 19:36
Sitat fra: e-Stig på fredag 14. mai 2021, klokken 12:09
Usikker på om jeg har fått med meg alt, men prisdifferansen på ID.4 og ID.4 GTX blir cirka 35 000 kroner med min konfigurasjon. Da får jeg både AWD og større motor(er) på en bil som koster under fem hundre tusen kroner.
Da går jeg ut fra at du regner prisdifferansen til ID4 etter dagens priser. I forhold til prisen på ID.4 1St. blir tillegget langt høyere. Derfor er det nok mange som heller beholder sin ID.4 1St. enn å bytte til ID.4 GTX
Takker for svar. Ja, her har jeg sammenlignet "dagens pris" på vanlig ID.4 med GTX og lagt inn samme utstyr i konfigurasjonen. I mine utregninger står nå ID.4 til 460K, GTX til 495K og Q4 til 530K.
#52
ID.4 / Sv: Oppgradert lyd GTX
fredag 14. mai 2021, klokken 19:15
Sitat fra: LMOR på torsdag 13. mai 2021, klokken 13:09
Fint at noen andre enn meg synes dette er nyttig. Det begynte som den ene tingen som trakk id.4 ned, men nå ligger den på topp igjen.

Hvorfor står ikke Enyaq på din liste? Har planer om å teste den i morgen.

Etter 12 år med Opel på 80 og 90-tallet har vi nå hatt Volkswagen (Polo, Touran, Golf, e-Golf) og Audi (A6, A4, A3) fra samme forhandler i 25 år. Fornuften tilsier at det blir vanskelig både å bytte bilmerke og forhandler. Men vi hadde faktisk en e-Mach i reservasjon så det er ikke umulig å nå opp med de rette forutsetningene.

Både innsiden og utsiden på Q4 ser mye bedre ut enn ID.4, men det sitter langt inne å bruke godt over en halv million på en "liten" bil. Må gi biljournalistene rett i at blodet sannsynligvis vil bruse mer når man kjører en Q4. For meg som er opptatt av god lyd vil naturligvis lydtest av Q4 være en viktig del av avgjørelsen, men på Q4 får man oppgradert med Sonos. Vi tro det tar lyden til nye høyder.
#53
ID.4 / Sv: ID4 vs Enyaq
fredag 14. mai 2021, klokken 19:02
Har lest "overalt" om parkeringspakker, men sliter med å finne ut om ID.4 eller Enyaq faktisk blir levert med en god gammel parkeringsassistent som parkerer bilen halvautomatisk. Er det noen her på forumet som har funnet ut av det? Senest i dag har jeg brukt parkeringsassistenten på e-Golfen to ganger.
#54
ID.4 / Sv: ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
fredag 14. mai 2021, klokken 12:09
Sitat fra: Trond.m på torsdag 13. mai 2021, klokken 14:15
Sitat fra: carlings på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:49
Hva er egentlig greia med at alle mener hengerfeste er et must, selv når de ikke skal bruke det selv? Jeg ser videresalg-argumentet, men bruktbilkjøpere er jo heller ikke en homogen masse. Det bør jo finnes nok av folk uten båt eller campingvogn.
Det har du rett i. Selger man en bruktbil, så trenger man bare 1 kjøper. Samtidig vil tilbudet være veldig begrenset for elektriske familiebiler med hengerfeste i moderat prisklasse. Det presser prisene oppover, og har man da en bil uten dette, så er det en sjanse for reduksjonen i bruktprisen blir større enn det utstyret koster.

Vi har to elbiler uten hengerfeste men kommer til å ta det med på neste bil selv om vi kan låne bil med hengerfeste hos andre i familien. En bil med hengerfeste har et større bruktmarked enn en bil uten hengerfeste. Flere potensielle kjøpere øker muligheten for at prisen holder seg høyere, og at det går raskere å selge bilen.

Usikker på om jeg har fått med meg alt, men prisdifferansen på ID.4 og ID.4 GTX blir cirka 35 000 kroner med min konfigurasjon. Da får jeg både AWD og større motor(er) på en bil som koster under fem hundre tusen kroner.
#55
ID.4 / Sv: Oppgradert lyd GTX
torsdag 13. mai 2021, klokken 12:55
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:32DA ER TESTEN AV ID.4 Pro klar.

Konklusjonen er at anlegget ikke er noen grunn for meg til å ikke kjøpe GTX. Men må prøve Q4, Enyaq og Ionic 5 først tror jeg.

Tusen takk til LMOR som gjør disse testene og legger dem ut! Denne tråden skulle jo stått øverst på fremsiden til elbilforum så alle får lest seg opp på lyd. Generelt høyt nivå på alt som skrives her.

Det har vært en myte i flere tiår at det er bortkastet å bruke penger på lyd i bil. Det er lett å skjønne argumentene med at en bil er en liten boks med dekkstøy, vindstøy og trafikkstøy. I tillegg er det ulikt antall mennesker og ulik bagasje i bilen fra gang til gang. Dermed blir det en vanskelig oppgave å tune lyden perfekt hele tiden.

Mulig det. MEN: Mange av oss sitter i bilen i flere hundre timer hvert år. Jeg hører mye mer musikk i bilen enn jeg rekker å høre hjemme. Derfor er det viktig at lydanlegget i bilen er så godt som mulig. Hvis ID.4 hadde hatt dårlig lyd hadde den vært uaktuell. Nå står det mellom den og Q4 e-tron 40.
#56
Sitat fra: carlings på mandag 10. mai 2021, klokken 19:24
Ja Sportback har bla.a. El-bagasjeluke, men prisen er altså justert opp. Var nok en feil med 455k siden begge business-utstyrsversjonene hadde 20k i påslag.

La merke til denne "trykkfeilen" første gang jeg leste prislisten. Ifølge media var prisdifferansen 20K fra første dag. Storebror e-tron 50/55/60S har cirka samme prisdifferanse, men de finns bare med quattro og starter cirka 150 000 kroner høyere enn e-tron 40.
#57
Sitat fra: Chimp på søndag 09. mai 2021, klokken 10:27
Sitat fra: Chimp på søndag 18. april 2021, klokken 16:16
Sitat fra: hELgenen på søndag 18. april 2021, klokken 16:10At varmepumpe ikke er standard i Norge er jo bare trist. Den var jo også stivt priset. Er spent på forskjellen i pris på likt utstyrte varianter av denne mot id.4.
Får en godt utstyrt variant til 650 ca. Synes ikke det er så ille, vw gtx blir neppe en billigbil det heller
Her bomma jeg. Var vel 589 med alt inkl hvis jeg ikke husker feil.
Over 100 000 i forskjell på relativt lik spec. Audi får godt betalt for at de lager en penere bil med penere interiør :)

Det er akkurat det. Ut fra bildene ser Q4 rett og slett mye bedre ut.

Den ser faktisk så mye penere ut at jeg vurderer å legge quattroen på hylla og bestille Q4 med bakhjulsdrift for å få budsjettet til å gå opp.
#58
Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. mai 2021, klokken 09:05
Sitat fra: carlings på onsdag 05. mai 2021, klokken 22:33
Er det helt idiotisk å droppe matrix led til fordel for fjernlysassistent? Jeg vet det ikke er det samme, men kjører lite landevei.
Nei, det er ikke idiotisk. Matrix lys er hovedsaklig nyttig på mørklagte veier, med litt flyt i trafikk. Dvs at man møter biler jevnlig, eller ligger bak en del.

Må si meg enig i det som skrives her. Jeg hadde heller ikke kjøpt matrix hvis det ikke var for at 50 prosent av strekningen til og fra jobb går gjennom skog. Har dynamiske LED-lys på e-Golf(ene) og de er helt fantastiske. På slike strekninger ser man ekstra godt hvor mange som kjører med to "stearinlys". Selv på nye elbiler er det spart på lysteknologien. Det utgjør ikke bare en fare for de som kjører disse bilene - det er heller ikke bra for oss andre at møtende biler ikke lyser opp skikkelig.

Fremdeles usikker på setene. Har tenkt sportsseter fordi de gir bedre sidestøtte, men det er kanskje bra støtte i standardseter på Q4 også? På Golf er jo standardseter så og si flate og gir ingen sidestøtte. Har sportsseter i en A3 og syns de er gode. Har kjørt over 50 mil i ett strekk (bensin) og har hoppet ut av bilen og vært like fin i ryggen som da jeg startet.
#59
Sitat fra: Veggsen på søndag 02. mai 2021, klokken 12:46
Sitat fra: carlings på søndag 02. mai 2021, klokken 10:26
Noen som har klart å spekke en fornuftig Q4 40 2wd under 500k (ikke medregnet vinterdekk?)
Ser ut som det er mulig å få til for 485k, rom for å legge på litt ekstra stæsj da.

Bra noen prøver å tenke økonomi her også. Jeg avbestilte Mach-e fordi jeg ikke stoler på den amerikanske lysteknologien, så jeg gå for matrix hovedlys. I tillegg har jeg kjøpt både sportsseter og oppgradert lydanlegg de ti siste årene så da blir det vanskelig å være "fornuftig". Dermed ryker drømmen om en Q4 til under 500k.
#60
Sitat fra: turfsurf på fredag 30. april 2021, klokken 06:48
Sitat fra: e-Stig på torsdag 29. april 2021, klokken 21:49
Takker. Stor sett bare jeg som skal sitte i den, men hvis jeg legger på elektriske seter med minne så blir prisen 548 800 kroner (uten vinterdekk).
Og som med det meste annet av ekstrautstyr, man får nok ikke det igjen ved salg.

Men er ikke dette stikk i strid med det "alle andre" skriver; at uten mye utstyr får man ikke solgt bilen om noen år? For eksempel: Hvis noen kjøper en Q4 til fem hundre tusen og en annen kjøper Q4 til syv hundre tusen, hva blir de to bilene solgt for om 3 år?

Tror rekkevidde er en viktig faktor når bilene skal selges. Ville derfor ikke kjøpt 35 med det minste batteriet. Ville heller ikke kjøpt bilen uten vinterpakken med varmepumpe. I tillegg hadde lys og lyd stått øverst på min liste hvis jeg skulle kjøpt en brukt Q4.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA