Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - e-Stig

#31
ID.5 / Sv: ID.5
tirsdag 11. januar 2022, klokken 22:18
Sitat fra: Vaduz på mandag 10. januar 2022, klokken 20:57
Er høyest aktivitet her før lanseringen av bilene mens det fremdeles er spekuleringer og man venter på noe spennende. Deretter kortvarig aktivitet etter at bilen er sluppet for å sjekke «fasit» også dør det litt ut med mindre det er noe spesielt. Etter noen år begynner det å diskuteres reparasjoner og slitedeler sånn som på model s forumet. Dette er ganske likt alle andre bilforum jeg har sett, har dog ikke fb så kan ikke kommentere det, men sikkert mange som heller bruker det.

Du har rett i at aktiviteten er høyest før modellen havner ute på veiene, men for ID.5 er det ingen aktivitet verken før eller etter lansering. Heller ingen aktivitet nå når bilen faktisk kan bestilles. Hørte noen som hadde sjekket litt nøyere og funnet ut at ID.5 sannsynligvis kommer til forhandlerne i april. Deretter må man regne med 4 måneders leveringstid. Så den som er avhengig av å prøvekjøre bilen må basere seg på levering til høsten.
#32
ID.5 / Sv: ID.5
onsdag 05. januar 2022, klokken 14:07
Sitat fra: igniztion på tirsdag 04. januar 2022, klokken 11:32
Eneste jeg har hørt er at ID.5 vil prioriteres en viss grad nå i vår, for å få ny modell ut på veiene. Aner ikke om det er noe sannhet i det, men det høres ut som VW.

Ja, akkurat som for Audi Q4 ønsker de vel å få ut de to modellene omtrent samtidig.

Syns det er generelt vanskeligere å finne informasjon om elbiler når for tiden. Her på forumet er det forholdsvis stille etter mange år med høy aktivitet. For eksempel har e-Golf nesten 33 000 innlegg her på elbilforum. Har all diskusjon blitt flyttet over til Facebook-grupper?

Jeg er med i ID4/ID5-gruppen på FB, men der er det vanskelig å få til en dialog om et spesielt emne, slik man gjør det her på forumet. Det er stort sett problemer det skrives om og man må ha god tid for å sitte og lese alt som skrives der. Og der er det naturligvis ingen som skriver om ID.5 etter som den ikke har kommet ut på markedet ennå.
#33
ID.5 / Sv: ID.5
fredag 31. desember 2021, klokken 00:13
Sitat fra: e-Stig på tirsdag 21. desember 2021, klokken 13:10
Sitat fra: E-Trond på torsdag 25. november 2021, klokken 10:52
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 14:27
Priser er ute, rundt 30k påslag fra id4, tviler på det er noe forskjell på utstyret
Kan være et alternativ for de som ligger langt bak i køen på id4 og heller gå for id5, få bil litt tidligere.

https://www.tu.no/artikler/id-5-koster-fra-436-400-kroner/515355

SitatPrisene er 436.400 kroner inkludert frakt og levering i Oslo for ID.5 Pro Performance, og 482.900 kroner for ID.5 GTX.
Var ikke store forskjeller på Gtx i pris. Bygde både 4 og 5 og havnet på 17-18k i prisforskjell.

Men synes ikke ID 5 er pen nok til å forsvare prisforskjellen og mindre praktiske egenskaper.

Skal ikke begi meg ut på en diskusjon om hva som er pent, men i mine øyne har både ID.5 og Q4 Sportback x-faktor som gjør at det finns et marked for dem.

Prøvde konfiguratoren på GTX og havnet på cirka 550 000 kroner.

Noen som har sjekket når ID.5 blir levert hvis den bestilles nå?

https://www.volkswagen.no/no/konfigurator.html/__app/id-5-gtx/gtx.app?category-app=private&carlineId-app=30296&exteriorId-app=F14+0E0E&options-app=GPA5PA5-GWD3WD3-GPBNPBN-MAHV1M6-GPSFPSF&interiorId-app=F56+++++KC&modelId-app=E399TN%24GPBMPBM%24GRD1RD1%24GWPUWPU&modelVersion-app=3&modelYear-app=2022&salesGroupId-app=39240&trimName-app=GTX&buildabilityStatus-app=buildable
#34
ID.5 / Sv: ID.5
tirsdag 21. desember 2021, klokken 13:10
Sitat fra: E-Trond på torsdag 25. november 2021, klokken 10:52
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 14:27
Priser er ute, rundt 30k påslag fra id4, tviler på det er noe forskjell på utstyret
Kan være et alternativ for de som ligger langt bak i køen på id4 og heller gå for id5, få bil litt tidligere.

https://www.tu.no/artikler/id-5-koster-fra-436-400-kroner/515355

SitatPrisene er 436.400 kroner inkludert frakt og levering i Oslo for ID.5 Pro Performance, og 482.900 kroner for ID.5 GTX.
Var ikke store forskjeller på Gtx i pris. Bygde både 4 og 5 og havnet på 17-18k i prisforskjell.

Men synes ikke ID 5 er pen nok til å forsvare prisforskjellen og mindre praktiske egenskaper.

Skal ikke begi meg ut på en diskusjon om hva som er pent, men i mine øyne har både ID.5 og Q4 Sportback x-faktor som gjør at det finns et marked for dem. For oss som ikke er unge lenger var det bilene som ble laget på 60, 70 og delvis 80-tallet som satte standarden for god design. For meg som verken skal ha ski på taket eller barnevogn i bagasjerommet spiller det ingen rolle hvordan bakluken er formet. Litt rart hvis vi er villig til å betale hundre tusen for ekstrautstyr vi "ikke trenger", men ikke vil spandere atten tusen kroner på en bil som skiller seg litt ut i mengden hvis det er den vi egentlig ønsker oss.

Ser mange kommentarer på at vi ikke trenger flere bilmodeller, at alle ser like ut, etc., men i mine øyne ser ID.4 og ID.5 ganske forskjellige ut:

https://i.ytimg.com/vi/YMMIDwxGSFw/maxresdefault.jpg
#35
Sitat fra: LMOR på torsdag 23. september 2021, klokken 05:41Jeg har noen must ift ny bil, og GTX har alle disse, men er langt fra å være en tilsvarende bil som iX f. eks. Jeg kunne aldri hatt en bil som EQC (som jeg holdt på å kjøpe) der du må ha kabel i for å bruke CarPlay, mens du legger den til trådløs lading.

Men for andre spiller det ikke noen rolle. Men det er nyttig å vite om pluss og minus før en bruker så mye penger på en bil mange skal ha lenge.

En av de mest interessante trådene her, ettersom det er ganske stille på de de to bilene jeg følger mest med på; GTX (litt aktivitet) og Q4 (ingen aktivitet). Etter min mening er all informasjon viktig. Vi over femti med voksne unger og et langt billiv bak oss ser nok på litt andre ting enn småbarnsfaren (eller småbarnsmoren). For meg er det små detaljer som LMOR nevner som gjør elbilen interessant eller uinteressant. Tror mange av de eldre kjøperne er nøyere med detaljene enn de yngre. Kanskje har de bedre tid til å studere på detaljer også.

Jeg er for eksempel Mustang-fan og hadde kjøpte e-Mach hvis det ikke hadde vært for skepsisen til frontlyktteknologien og den store skjermen. Jeg hadde faktisk Mustangen i reservasjon en stund før jeg kansellerte. På Topp 5 listen min har jeg gromt lydanlegg, mest mulig teknologi (parkeringsassistenter, etc.) og rekkevidde over 40 mil. Nederst på listen ligger ladehastighet og ladenettverk som fullstendig uinteressant. Jeg blir faktisk litt kvalm hver gang jeg leser "godt utbygd ladenettverk".

Angående de to jeg har plukket ut: GTX ser ut som å være mye for pengene. Q4 blir dyrere, men ser mye bedre ut både utvendig og ikke minst innvendig, der sjåføren ofte sitter. Ellers virker det som jeg må ta en ekstra titt på Ioniq 5 når anledningen byr seg.
#36
ID.4 / Sv: Hva ble prisen på din ID4X avtale
onsdag 22. september 2021, klokken 21:05
Sitat fra: biggern på onsdag 22. september 2021, klokken 18:51
Endring skjer gjerne i Okt/Nov på modell endringer for neste år. Kanskje kjappere på nye El-modeller.

Det virker rart. Tror ikke de kan gjøre endringer i november på biler som skal leveres i januar. Volkswagen har i alle år levert neste årsmodell allerede fra august.
#37
Sitat fra: LMOR på onsdag 22. september 2021, klokken 19:30
Usikker på om det var der da jeg registrerte meg.

Samme her. Ante ikke at det fantes noe om alder på profilen. Tror det er første gang jeg har vært innpå en profil - i dag. Jeg ser ikke så bra ut som Counterpointer så jeg skipper bilde.
#38
ID.4 / Sv: Endringer på biler produsert etter November?
tirsdag 21. september 2021, klokken 09:42
Sitat fra: HelEl på tirsdag 21. september 2021, klokken 09:07
Sitat fra: Rexen på tirsdag 21. september 2021, klokken 08:54
Sitat fra: unik42 på tirsdag 21. september 2021, klokken 07:13
Litt info snappet fra VWIDtalk:

Utstyrsendringer:

Park Assist
Park Assist +
Light Staging during the day (?)
Nytt multimediasystem (med bass)
ASR-Off
Vil event. "Park Assist" og "Park Assist +" kunne komme på programvareoppdateringer på biler som allerede er produsert?
Vet vi noe om forskjellen i park assist pakkene?

Har hatt gammel type parkeringsassistent i mange år, men den har bare fire parkeringsalternativer. Park Assist + må vel være den som kjører rundt på kjøpesenteret og leter etter parkeringsplass under julehandelen?
#39
Volkswagen VW / Sv: Volkswagen ID.LIFE
torsdag 09. september 2021, klokken 18:19
Regner med de finner en smartere plass for ladekontakten på produksjonsmodellen, selv om andre populære elbiler har lignende løsninger der det både regner og snør rett i kontakten (f. eks. Leaf).

Edit:
Hørte feil vedrørende rekkevidden og har endret (fjernet) teksten jeg skrev. Det ser ut som rekkevidden blir rundt 400 kilometer. DA snakker vi!
#40
ID.4 / Sv: Regenerering i D (drive)
mandag 30. august 2021, klokken 22:00
Sitat fra: igniztion på mandag 30. august 2021, klokken 15:39Det eneste jeg ikke har helt forstått er hvordan den avgjør regenerering i nedoverbakker. I noen få bakker holder den konstant hastighet, mens i andre får man nesten null regen og dermed øker hastigheten.

Hvis farten øker må det vel være fordi batteriet er bortimot fullt og ikke vil ta imot regenerering?

#41
ID.4 / Sv: Utstyrspakker for ID.4 GTX
søndag 06. juni 2021, klokken 21:59
Sitat fra: LMOR på søndag 06. juni 2021, klokken 13:59
For meg er 360 og HUD et must.

Forstår det slik at HUD er et must fordi du bruker mye navigasjon? Bilen skal brukes i ukjent farvann? Vi har hatt navigasjon på bilene siden 2004, men aldri brukt den. På ferieturer går det i leiebil og medbrakt Garmin.

Hva med 360 kamera. Er dette så mye bedre enn vanlig ryggekamera kombinert med de gode gamle speilene at det er verdt å ta med? Ryggekamera har vi hatt på bilene siden 2010 og jeg ville aldri kjøpt en bil uten. 360 har jeg ikke prøvd.
#42
ID.4 / Sv: ID4 vs Enyaq
mandag 17. mai 2021, klokken 23:33
Sitat fra: LMOR på mandag 17. mai 2021, klokken 07:48
Tenkte jeg kunne dele mine vurderinger som endte med at jeg valgte ID.4 GTX og ikke Enyaq IV 80X. Da sammenligner jeg med alt utstyret valgt på begge.

Bra jobba, LMOR! Du skulle vært biljournalist og skrevet om det vanlige elbilkjøpere lurer på. Utenom rekkevidde og rekkeviddetester blir det skrevet kilometer på kilometer med artikler om ladehastigheter, ladenettverk, hurtiglading, saktelading, ladekapasitet, ladekurver, etc. Greia er at nesten alle jeg kjenner lader elbilen hjemme. Og noen på jobben. Alle har kjøpt elbil som klarer de daglige oppgavene så lenge den står fulladet hver morgen. Noen ytterst få (deriblant meg selv) har testet hurtiglading et par ganger for å se hvordan det fungerer. Utover det er det begrenset hvor mye mer informasjon vi trenger om det tekniske rundt ladingen. Da er det supert at noen tar seg tid til å skrive sine subjektive meninger om bilene.

Tipper de fleste som kjøper ny bil har en liste over utstyr som må være med. For meg er frontlysene viktig fordi jeg kjører gjennom skog uten gatelys. For den som sjelden kjører i mørke kan det være bortkastede penger. Jeg hører på musikk de 400 timene jeg sitter i bilen hvert år, og vil derfor ha god lyd. For den som ikke slår på radioen eller bare hører på nyhetene er kanskje ikke dette så viktig. Det finnes ikke to like elbilsjåfører så alt som skrives av pluss og minus her på forumet er nyttig!
#43
ID.4 / Sv: Feil og mangler - Oppsamlingstråd
mandag 17. mai 2021, klokken 00:14
Ekstremt kort tråd. Har Volkswagen rettet opp alle feilene fra ID.3?

Samme tråd for Model 3 er på 95(!) sider:
https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.1410
#44
ID.4 / Sv: Farger GTX
søndag 16. mai 2021, klokken 23:48
Sitat fra: Trond.m på søndag 16. mai 2021, klokken 17:01
Nedre del av dørene er uansett lakkert i bilens farge på GTX. Men hjulbuene er fortsatt i grå plast.
Syns kanskje "grå plast" er lite dekkende for hvilken farge det er. Jeg har kun sett den på ID.4 jeg har møtt i trafikken og noen utstillingsbiler hos forhandleren, men har inntrykk av at den er veldig mørk grå. Ettersom "svart" ikke er et fargevalg trenger jeg å vite hvilken farge som er nærmest den "grå plastikken", da jeg vurderer en ensfarget bil.
#45
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: Da har jeg bestilt!
søndag 16. mai 2021, klokken 23:38
Sitat fra: atrus på søndag 16. mai 2021, klokken 21:27
Sitat20 tusen var da småpenger - jeg kom til 150k mer for q4 gitt samme ustyrsgrad.
Men velger du mindre utstyr og KUN fokuserer på interiør - så er nok avstanden mindre enn 150k ja.
Nei, ikke kun på interiør. Q4-konfigurasjonen har også metallic lakk og hengerfeste som tilleggsutstyr. Men jeg sammenligner den med en id4 tech hvor også q4 har bakhjulstrekk. Firehjulstrekk har jeg lite behov for. I tillegg til at firehjulstrekk fører til at prisen går opp, fører det også til dårligere svingradius og rekkevidde.
Ettersom budsjettet mitt i utgangspunktet var fem hundre tusen kroner "sammenligner" jeg nå ID.4 GTX og Q4 e-tron 40. Skal jeg kjøpe en ID.4 så må det i så fall være den som har litt x-faktor. Den første kommer på 496K og den andre på cirka 535K. En differanse på under 40 000 kroner. Innrømmer gjerne at det frister med firhjulstrekk og større motor som jeg får på ID.4, men Q4 ser mye bedre ut både på inn- og utsiden. Sannsynligvis vil Q4 holde seg bedre i pris ettersom designet skiller seg ut fra andre SUV'er. Etter min mening vil sportback bli enda mer ettertraktet i markedet om noen år.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA