Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - e-Stig

Sider: [1] 2 3 ... 11
1
ID. 3. / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: I dag kl. 11:29 »
https://www.tu.no/artikler/sliter-med-server-kontakten-vw-id-3-kan-komme-med-redusert-programvare/492765?
VW har sagt at navigasjonssystemet baserer seg på serverkommunikasjon. Slik jeg skjønner vil navigasjonssystemet ikke fungere fullt ut i en bil som ikke er online. Artikkelen sier at noen onlinetjenester skal virke når bilene først leveres. Vi får håpe at navigasjon er en av disse.

Hvis det er snakk om navigasjon i forbindelse med selvkjørende biler er jeg ganske sikker på at Volkswagen har god tid. Min erfaring er at det tar flere år fra en vei lages til den havner på kartene. Bare i mitt nabolag er det ti år gamle veier som fremdeles ikke viser på GPS eller mobil. En bil vil aldri kunne ta seg frem i trafikken på egen hånd før den får innebygd radar som leser alle situasjoner som oppstår. Selv om man pendler samme strekning i årevis er det knapt to like situasjoner. Det er årstider med ulike utfordringer (snø og is, kulde, vann, mørketid, vind, tåke, etc,) i tillegg til alt som kan oppstå i trafikken (barn, dyr, syklister, forbikjøringer, bremsing, veiarbeid, ulykker, omkjøring, kantslått, etc.).

Jeg tror ID.3 blir en kjempegod bil men er enig med de som syns den er for dyr. Ettersom den har 40 prosent lavere produksjonskostnader enn e-Golf burde den ha startet under tre hundre tusen kroner.

2
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
« på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 15:44 »
Skal inn på 1 gangs service på min e-golf . Har sjekket runt om å sendt mye mailer for å finne ut forskjeller
og de er latterlig store. Moller verksteder varierer fra 3800 - 2450,-
Mekonomen tok 1490,- for samme jobb, helt utrolig. Mulig mange mener at merkeverskted bør brukes, men når de prøve å tyne folk for penger fordi bilen er kjøpt hos de så velger jeg noen andre iallefall etter å ha sett sjekklisten til service.
Jeg er enig i at prisene varierer mye. Jeg valgte selv et annet verksted som ikke er tilknyttet Møller, men de kunne ikke oppdatere software. Det måtte jeg innom "møllerverksted" for å få utført med tilhørende plunder og heft. Ville valgt møller når det bare er en tusenlapp som skiller.
E-Golfen har blitt 1,5 år gammel og nå bestilte jeg akkurat 30 000 km service på den. Prisen hos den lokale Møller-forhandleren er 2600 kroner.
Er den prisen komplett første service på eGolf 300? Jeg fikk nettopp kampanjepris på første service inkl rabatt til 3130kr. Da høres det jo veldig rart ut med 2600kr? Eller fikk du noen superduper rabatt av en eller annen grunn?

Har visst ikke svart på denne. 2600 kroner for 30 000 km service var det jeg fikk opp da jeg bestilte gjennom Mitt bilhold på internett. I etterkant la jeg på bytte av vindusviskere så det ble cirka tre tusen kroner totalt.

3
e-Golf / Sv: We Connect app
« på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 12:13 »
Det som skjer er at når jeg skal gå inn i appen så får jeg bare hvit skjerm med teksten: "kobler til...". Så skjer det ikke noe mer, uansett hvor lenge jeg venter.

Har du prøvd å logge deg på portalen til Volkswagen på internett (https://www.portal.volkswagen-we.com) og se om du får kontakt med bilen der? På den siden får man mye mer informasjon enn i appen på mobilen. En kollega som hadde store problemer med appen fikk det til å fungere ved å "fjerne" bilen i portalen (under biladministrasjon), og deretter legge den inn igjen. Hvis man husker å notere chassisnummeret før man sletter så slipper man å løpe ut til bilen.


4
e-Golf / Sv: Pris brukt e-golf 85kw
« på: Fredag 10. April 2020, klokken 21:51 »
er 140.000 innafor?

Visste ikke at Tesla tok inn bruktbiler men et kjapt søk på Finn viser at du er godt innafor (les: billigst) med 140 000 kroner for e-Golfen.

PS!
Ikke godt å si nøyaktig hva bilene egentlig går for, men denne lå til 169 000 kroner og er solgt:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=174546052

5
Mach-e / Sv: Rekkevidde Mach E
« på: Onsdag 01. April 2020, klokken 12:59 »
Veeeeel. Model 3, mister en del ja, ikke S og X da disse er konstruert noe forskjellig.

Jeg mister kanskje i intervallet 5-8 mil på min TMX sommer vs. vinter. Det er noen sesonger med egenerfaring. På TM3 snakker vi nærmere 8-15 mil avhengig av forhold. Blir direkte feil å etablere 14-15 mil som en sannhet.

De har fortsatt lavt forbruk selv om rekkevidden kortes ned, og gjerne lavere enn biler som kan sammenlignes mht størrelse og ytelser.

Ingen tvil om at Tesla har lavt forbruk og dermed lang rekkevidde. Kommentaren min skrev jeg med bakgrunn i en artikkel i Motor der Tesla er bilene som mister mest rekkevidde (i antall kilometer) når det er kaldt. For noen kan det være viktig at elbilen holder det den lover både sommer og vinter. I mine øyne "vinner" elbilen som varierer minst gjennom året. Ut fra tallene i testen virker det som varmepumpe er viktig for å levere god rekkevidde i alle temperaturer.

https://www.motor.no/artikler/2020/januar/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/

6
Mach-e / Sv: Rekkevidde Mach E
« på: Tirsdag 31. Mars 2020, klokken 19:28 »
Tesla har jo bevist at det går an å få god effektivitet uten varmepumpe.

Ja, Tesla er effektive på sommertid men samtidig er det de som mister mest rekkevidde når det er kaldt (14-15 mil i forhold til oppgitt rekkevidde).

7
ID. 3. / Sv: 1st leveringsdato i Norge
« på: Tirsdag 31. Mars 2020, klokken 19:24 »
Rapidgate på e-Golf har jeg ikke hørt om.
Sjekk ladehastigheten vår etter hvert som batteriet ble varmere og varmere etter økende temperatur ute.

Teslabjørn (Bjørn Nyland) fikk det samme under sin test av e-Golf i forbindelse med 1000 km challenge.

Ah, skjønner. Dette er nok i overkant av det e-Golf er beregnet for. Å kjøre på langtur med så kort rekkevidde blir som ekstremsport å regne for meg. Jeg kunne kjøre lenger på reservetanken på gamlebilen enn jeg klarer med e-Golf. Etter min mening er rekkevidden på ID.3 så vidt innenfor hvis man har planer om å kjøre hundre mil.

8
ID. 3. / Sv: 1st leveringsdato i Norge
« på: Mandag 30. Mars 2020, klokken 12:27 »
De burde virkelig gå til Kreisel og be om samarbeid og fortsatt med dagens e-Golf en stund til.

150 kW lading, klimaregulering av batteri så man unngår rapidgate, 350–450 km rekkevidde, omtrent samme vekt, mye finere interiør enn ny Golf og i hvertfall i forhold til ID.3.

Hvis det viser seg at det blir forsinkelser på ID.3 så håper jeg Volkswagen vurderer å videreføre e-Golf, selv om det neppe kommer til å skje. Vi som har reservasjon på ID.3 må jo over på andre alternativer hvis den ikke kommer som planlagt. Jeg er veldig fornøyd med e-Golf og hadde heller kjøpt den enn mange av alternativene.

For min del kunne en ny generasjon e-Golf gjerne kommet med små forbedringer. For den som ofte hurtiglader og trenger lang rekkevidde blir det uansett feil å kjøpe e-Golf. Den fungerer best til daglig pendling opp til 9 mil (18 mil daglig). Rapidgate på e-Golf har jeg ikke hørt om.

9
e-Golf / Sv: Beste tilbud på leasing av e-Golf
« på: Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 17:09 »
Estimert og avtalt pris er vel ikke helt det samme?
Jeg tror forhandleren var fornøyd. For meg var det iallfall helt genialt. Det hadde kostet mye mer å låne pengene og kjøpe bilen i utgangspunktet. I tillegg hadde jeg mistet fleksibiliteten med å velge å kjøpe bilen.

Hva som gjør at et kjøp ville kostet mye mer?

Noe av forskjellen ved kjøp er vel nettopp fleksibilitet hvor man kan selge når det passer og ikke ta hensyn til kjørelengden?

På grunn av finanskostnadene med et lån på fire hundre tusen kroner fra dag èn. Ved å lease fikk jeg sjansen til å spare i 3 år før jeg måtte ut med 250 000 kroner. Skulle den økonomiske situasjonen endre seg til det verre i mellomtiden så kunne jeg levere tilbake bilen. Kjørelengden er ikke noe problem i mitt tilfelle; jeg vet hvor langt jeg kjører i løpet av et år.

For den som har fire hundre tusen i oppsparte midler (eller ikke er bekymret for hvor lett eller vanskelig det er å selge bilen) blir det naturligvis et annet regnestykke.

10
e-Golf / Sv: Beste tilbud på leasing av e-Golf
« på: Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 10:54 »
Estimert og avtalt pris er vel ikke helt det samme?

Enig i det, men jeg var ikke så opptatt av hvilke ordlyd som ble brukt så lenge jeg fikk kjøpe bilen for den estimerte prisen. Så vidt jeg vet er det ikke lovlig å avtale pris på forhånd. Det er forhandleren som eier bilen. Teoretisk sett kunne de tatt den inn og prøvd å selge den for en høyere pris, men da risikerte de både å miste en god kunde og å tape penger (slik de gjorde med Toyotaen du hadde).

Jeg tror forhandleren var fornøyd. For meg var det iallfall helt genialt. Det hadde kostet mye mer å låne pengene og kjøpe bilen i utgangspunktet. I tillegg hadde jeg mistet fleksibiliteten med å velge å kjøpe bilen.

11
e-Golf / Sv: Beste tilbud på leasing av e-Golf
« på: Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 09:42 »
Var pris avtalt ved inngåelse av leasingavtalen eller var det hva eier skulle ha for bilen (og hva markedet ville betale) etter utløpet av avtalen?

Ja, vi fikk en estimert beløp på hva utkjøpsprisen (salgsverdien) ville være etter 3 år, forutsatt normal slitasje, etc. Det enkleste for forhandleren er jo å selge bilen til den som allerede har den. Jeg bare ringte og sa "jeg kjøper den, send fakturaen". Var ikke innom forhandleren, engang.

12
e-Golf / Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
« på: Mandag 09. Mars 2020, klokken 22:13 »
Hei.

Har nå nettopp fått bilen tilbake fra service hos Møller bil.
Har nå ladet opp til 100% for å sjekke kapasitet, og ODBeleven rapporterer 30300Wh ved 100% lading.
GOM sier 213 km.

Det ble byttet ut noen batterimoduler og cellespenningen er nå jevn. Har ikke testkjørt for å sjekke rekkevidden enda, men satser på at det nå er i orden.

Tusen takk for oppfølging av saken! Veldig bra referanse for andre som opplever det samme. Batteriet er jo det de aller fleste er meget skeptisk til på elbiler.

13
e-Golf / Sv: Beste tilbud på leasing av e-Golf
« på: Mandag 09. Mars 2020, klokken 22:11 »
e-Golf leasing: Startleie + etableringsgebyr er kr 59.240,- månedsleie kr. 1.890,- og totalpris er kr. 127.280,- ved kjørelengde/avtaleperiode på 30.000 km/3 år. **Serviceavtale 3 år / 30.000 km. Kampanjen varer til 30/03-2020.

Hva synes dere?  Er det noen som slår dem?
I tillegg kan man kjøpe den ut etter tre år .....
Kan man det? Til hvilken pris?

Vi leaset en bil som i utgangspunktet kostet 398 000 kroner. Vi betalte 151 000 kroner over tre år, og kjøpte den ut for 250 000 kroner. En ekstremt god handel som nesten "går ut i null". Fordelen er at man vet nøyaktig hvordan bilen er behandlet og at man samtidig får strekt kostnadene over litt flere år. Er man skeptisk til bilen leverer man den selvfølgelig inn og tar ut en ny.

14
e-Golf / Sv: Beste tilbud på leasing av e-Golf
« på: Mandag 09. Mars 2020, klokken 16:10 »
e-Golf leasing: Startleie + etableringsgebyr er kr 59.240,- månedsleie kr. 1.890,- og totalpris er kr. 127.280,- ved kjørelengde/avtaleperiode på 30.000 km/3 år. **Serviceavtale 3 år / 30.000 km. Kampanjen varer til 30/03-2020.

Hva synes dere?  Er det noen som slår dem?

Hvis det holder med kjørelengde på ti tusen kilometer så er dette etter min mening et av de best tilbudene her til lands. En årlig kostnad på 43 000 kroner er rimelig bilhold. I tillegg kan man kjøpe den ut etter tre år og strekke kostnadene utover enda flere år, hvis man er fornøyd med bilen. Ser det er mange forhandlere som ligger rundt samme prisen. En Exclusive ligger rundt tre hundre tusen og det er 50 000 kroner ned fra toppnivået i 2018. Det er faktisk en så god pris at vi har vurdert å kjøpe enda en e-Golf i stedet for å vente på ID.3.

15
ID. 3. / Sv: ID.3 vs Golf 8
« på: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 21:44 »
Pga batteriene vil vel en sedan alltid bli enten lang og bred, eller såpass høy at den ikke er en sedan mer?

Ja, foreløpig er det i alle fall mye som tyder på at det er "lett" å bygge el-SUV som går langt og litt mer komplisert å bygge sedan som går langt. Tror for eksempel Mustangen hadde sett ut som en Mustang hvis Ford hadde klart å lage den lavere.

Nå har ikke Volkswagen vært store på sedaner, uansett, men jeg tror de hadde solgt mye i Europa hvis de klarte å konkurrere med TM3.

Sider: [1] 2 3 ... 11