Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - e-Stig

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
e-Golf / Sv: Oppgradering til nye e-Golf
« på: Tirsdag 11. Juni 2019, klokken 17:20 »
Tipper dere at nye e-Golf går lenger ned i pris enn 289.000 fremover mot lansering av ID?

VW har sagt at de i 2020 skal levere den aller enkleste varianten av ID.3 med 330 km WLTP rekkevidde til kunder i Tyskland for under 30.000 EUR. Regnet om til norske kroner og fratrukket 19% tysk moms så blir dette 247.000 NOK.

Til sist: Når den siste nye e-Golf er levert fra fabrikk en gang i 2020, så vil dette være en utgått bilmodell. Jeg tror dette ytterligere vil bidra til å senke bruktprisene.

Man vil fremdeles kunne kjøpe bilmodellen Golf. Bare ikke som elbil. Så sant det ikke kommer en revolusjon innen batteriteknologi som plutselig gir 100 mil rekkevidde er det ikke usannsynlig at bruktbilprisene flater ut når e-Golfen går ut av produksjon.

Hvis e-Golfen faller ned mot to hundre tusen kroner før ID.3 kommer på markedet får man utrolig mye for pengene. Da kan man gi bort bilen etter 5 år og "bare" hatt 40 000 kroner i årlig prisfall.

2
Audi e-tron / Sv: E-tron Q4
« på: Fredag 24. Mai 2019, klokken 12:52 »
jeg er ikke uenig i at Q4 hører hjemme i en egen kategori siden den blir temmelig forskjellig fra 55

Tror absolutt det er interesse for eget delforum for Q4. Uten sammenligning for øvrig har jo Leaf TO delforum. Med størrelse rett over Q3 tror jeg Q4 har et stort marked i Norge.

https://www.audi.com/en/experience-audi/models-and-technology/concept-cars/q4-e-tron-concept.html

For å gjenta meg selv; på tide med et delforum for Q4 e-tron her på elbilforum? "Alle andre" produsenter får delforum for nye modeller lenge før de kommer. Nå ligger det jo bilder på Facebook av Q4 som står hos en svensk forhandler så det er på tide vi får diskutere den her inne.

3
Model 3 / Sv: Måtte selge ny TM3 - fikk ikke solgt min fossilbil
« på: Lørdag 11. Mai 2019, klokken 21:34 »
Da er jeg tilbake bak rattet på Fred Flintstone-bilen og bensinpris på snart 18 kroner. Verden går av og til absolutt ikke videre, men bakover.
Kjører du virkelig så mye at bensinprisen er så avgjørende for deg? Også tatt i betraktning den fleksibiliteten det gir deg..
Les innlegget du siterer, han kjører bensinbil.
Les innlegget du siterer, han skrive bensinprisen. :-)

Well, anyway; det er ikke alle som kan slenge hundretusener av kroner frem og tilbake. I den store sammenhengen blir både bensin- og dieselutgiftene små i sammenligning med prisen på en ny bil. I tillegg er det så dyrt å hurtiglade at det faktisk koster mer å kjøre kjøre elbil enn fossilbil.

4
I.D. Neo / Sv: VW ID.3 (Neo) tråden
« på: Lørdag 11. Mai 2019, klokken 13:23 »
Auto Express og "alle andre" skriver at den blir 4,25 meter lang. Identisk med Golf. Linken over må være gammel, det var neste ingen av tallene som stemmer med virkeligheten. Generelt blir ID.3 mer og mer lik Golf for hver måned som går. Det mest spennende er uansett hvor mye ny teknologi Volkswagen klarer å putte inn i den.

5
I.D. Neo / Sv: Reservasjon I.D.
« på: Lørdag 11. Mai 2019, klokken 10:37 »
Ettersom man vanligvis betaler minuttpris på hurtigladestasjoner vil prisen variere mye mer enn vi er vant til fra bensin og diesel. Jo raskere bilen lades jo rimeligere blir strømmen. De få gangene jeg har hurtigladet e-Golfen har prisene variert fra 4 til 8 kroner pr kWh. For meg blir alt over 5 kroner dyrere enn den gamle dieselbilen.

6
I.D. Neo / Sv: Reservasjon I.D.
« på: Onsdag 08. Mai 2019, klokken 23:15 »
Ser det er noen som går helt bananas og klager fordi VW hadde litt problemer med forhåndsbestillingene. Jeg tror alle kan slappe helt av. Det tar maksimalt to måneder å levere de første to tusen bilene. Men før den tid kommer halvparten av oss til å kansellere bestillingen av ulike grunner. Selv de som blir nummer fire tusen i køen kommer til å få bilen sin "samtidig" med de første.

7
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
« på: Onsdag 17. April 2019, klokken 10:50 »
Nå ser det ut som vinteren endelig er over her på Sunnmøre. Tosifrede temperaturer og skyfri himmel dag etter dag. Forrige uke passerte e-Golfen 12000 km med pendling i klassisk vestlandsvær; kuling og regn, snø og slaps og generelt dårlige forhold for elbiler. Jeg bor helt ute på kysten og har pendlet gjennom undersjøiske tunneler og 40 km inn på fastlandet. Gjennom vinteren har temperaturene vært så vidt over null grader og ganske ofte ned mot -10 grader der jeg jobber. Jeg har aldri kompromisset på varmen i kupèen. Den står alltid på 22 grader.

Kjøredataene i Car-Net viser data for 100 kjøretimer i gangen. De første hundre timene (august til november) hadde jeg et forbruk på 15,0 kWh/100km (rekkevidde 21 mil). De neste hundre kjøretimene november til februar) var forbruket 15,9 kWh/100km (rekkevidde 19.8 mil). Fra februar har forbruket vært 15,6 kWh/100km. Det høyeste forbruket jeg har registrert på de fire milene til jobb gjennom vinteren er 18,5 kWh/100km (rekkevidde 17 mil).

Min konklusjon er først og fremst at forbruket er forholdsvis stabilt selv om temperaturene er lavere på vinteren. Med min kjørestil skal jeg alltid klare minst 18-19 mil, uansett kjøreforhold.

8
e-Golf / Sv: Ny bil.? Er golf dårlig?
« på: Torsdag 28. Mars 2019, klokken 10:57 »
Forskjellen på en som ikke eier og en som eier elbil er rekkeviddeangsten :)

Man glemmer fort å tenke på rekkevidde når man får bilen.

Viktig poeng. Det er ofte de som IKKE har elbil som har rekkeviddeangst. Skal elbilen brukes til pendling så er man bare spent de første to dagene.

Det blir skrevet side opp og side ned om rekkevidden på de ulike elbilene. Hvis man skal kjøre nye strekninger og forskjellige avstander hver dag tror jeg det blir stress med elbil. Skal man cruise noen få mil frem og tilbake mellom hjem og jobb og kanskje ta en liten avstikker innom polet så er e-Golf den ultimate penderbilen. Av de elleve tusen kilometerne jeg har kjørt har minst syv tusen av dem vært med adaptiv cruisekontroll. Enkelte dager kjører jeg med cruisekontroll 95% av strekningen.

Kan man heller ikke lade hjemme er det også en ulempe.

Ja, har man inntil 9 mil til jobben så går det bra hvis man enten har ladestasjon hjemme eller får lade på jobben. Er avstanden større så må man ha lading i begge ender, eller stikke innom hurtiglading i ny og ne på vinteren.

9
e-Golf / Sv: Ny bil.? Er golf dårlig?
« på: Onsdag 27. Mars 2019, klokken 22:56 »
Vi kjøpte e-Golf i august i fjor og passerte nettopp 11 000 km. Syns e-Golfen er en fantastisk bil og har ikke angret et sekund på kjøpet. For meg var det viktig at den var godt utstyrt (adaptive cruise, dynamiske frontlykter, subwoofer, app til å fjernstyre, etc.). Jeg har egentlig blitt mer og mer imponert over bilen for hver måned.

Rekkevidden på e-Golf er 18-26 mil alt etter årstiden. På vinteren med dårlig vær og føre går bilen cirka 18 mil. Hvis man har planer om å pendle 8-9 mil frem og tilbake på jobben blir dette feil bil. Skal man kun kjøre langt en gang i blant er det bortkastet energi å bekymre seg. Da stopper man og lader underveis.


10
e-Golf / Sv: 2019 E-golf - Ladekabel - Reset?
« på: Onsdag 27. Mars 2019, klokken 22:41 »
Ser ut som den lyser for "jordfeil". Lenge siden du fikk sjekket anlegget?
Jeg venter på å få satt opp ordentlig lader men i ca en uke til må jeg bruke vanlig stikkontakt

Har du prøv å lade andre steder enn hjemme slik at du får sammenlignet? Det virker som dette er en ganske sjelden feil.

Jeg fikk Salto ladestasjon på plass i går. Jeg har ladet på jobben og rundt om på hurtigladere mens jeg ventet på vår og bedre vær. Utrolig deilig å plugge inn bilen i en splitter ny ladestasjon i går kveld. Nå blir det god og varm bil på morgenkvisten hver dag.

11
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: Fredag 15. Mars 2019, klokken 21:27 »
Så over bilen mer grundig i dag, og så at pakning mellom glasstaket ikke var bra.

Seriøst?! "Ikke var bra"? Dette går jo ikke! Så slett kvalitet som leveres av Tesla i dette tilfellet kan de ikke være bekjent av. Er det mange som henter ut sin første nybil nå for tiden, skal tro? Dette er langt over streken for hva som er greit å levere fra seg. Det er naturligvis ikke de som leverer ut bilene som har gjort dette, men de bør ærlig talt plukke ut de mest kritiske bilene og fikse dem.

Tesla setter utleveringsrekord i Norge denne måneden, men hva koster det å leve med dette ryktet?

Edit: Ser på neste side i denne tråden at noen foreslår å legge TEC7 i sporet men det jo en helt absurd ting å gjøre med en splitter ny bil!

12
Audi e-tron / Sv: E-tron Q4
« på: Fredag 08. Mars 2019, klokken 14:55 »
jeg er ikke uenig i at Q4 hører hjemme i en egen kategori siden den blir temmelig forskjellig fra 55

Tror absolutt det er interesse for eget delforum for Q4. Uten sammenligning for øvrig har jo Leaf TO delforum. Med størrelse rett over Q3 tror jeg Q4 har et stort marked i Norge.

https://www.audi.com/en/experience-audi/models-and-technology/concept-cars/q4-e-tron-concept.html

13
Audi e-tron / Sv: E-tron Q4
« på: Fredag 08. Mars 2019, klokken 14:09 »
e-tron Q4 hører vel forsåvidt like mye hjemme her som e-tron 55

Så lenge vi snakker om to forskjellige biler så må de naturligvis deles opp. Alle hybridene skal jo hete TFSIe, og da må man ha egne delforum for hver modell. På samme måte som Volkswagen sin I.D. er delt opp i Crozz, Buzz og Neo.

14
Audi e-tron / Sv: E-tron Q4
« på: Torsdag 07. Mars 2019, klokken 22:57 »
Synes I.D. Crozz ser bedre ut.
ID Crozz > Skoda Vision e > Audi Q4

Spennende tider, ja! De tre første er fra VAG og skal vel utfylle hverandre ift pris, eksklusivitet etc.
TMY er vel den eneste reelle konkurrenten foreløpig. Ikke usannsynlig at den blir tilgjengelig i 2020, rundt ett år før de andre blir tilgjengelig i 2021.

Noen spesiell grunn til at det ikke er opprettet et eget delforum for Q4?

15
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« på: Torsdag 21. Februar 2019, klokken 20:43 »
Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent?
No er det dessverre ikkje dynamisk lysassistent Tesla har, berre det same som du kan gjera manuelt, altså skru heilt av eller på langlysa, ingen utskygging av motgåande køyretøy :(
Lys var en av de store skuffelsene da jeg bytta fra ganske ny Mazda3 til ny S75D, de såkalte dynamiske frontlyktene er ikke akkurat dynamiske sammenlignet med bi-xenon som følger svingene med nær+fjernlys, og fjernlysassistenten er marginalt bedre på en 4 år nyere bil, og burde (siden det er LED) hatt sektor-dimming for møtende trafikk.

Tesla har mye å hente her.
Utrolig rart at det ikke blir stilt krav til gode frontlykter. Det burde bli prioritert lenge før autopiloten. Dette er vel ikke mulig å etterbestille heller? Nå har vi e-Golfen som lyser opp grøftekantene langt forbi bilen som ligger foran. Den senker frontlyktene etter hvert som møtende biler nærmer seg og sørger for at det blir "dobbelt opp med lys" når både nærlys og fjernlys er samlet.

Nå kommer mange bilprodusenter med nattsyn også. Regner med Tesla henger seg på der.
Litt tidlig å konkludere med at TM3 har dårlige lys?
Lysa som er på Model 3 er ikkje dårlige i den forstand, men synes det er veldig svakt at dei ikkje er adaptive og skyggar ut motgåande køyretøy. Burde kunne forventa det av ein "tech-bil".

Jeg tror heller ikke lysene til TM3 er dårlige. Tvert imot, Tesla byttet vel frontlykter på TM3 i 2018? Jeg mener bare at hvis frontlyktene ikke tilpasser seg trafikken bedre enn at de slår av langlysene når man møter biler så er teknologien til Tesla langt bak Volkswagen og Audi og de andre premiummerkene som klarer å legge skygger på andre biler i trafikken og lyse opp alt rundt.

Jeg har ikke hatt e-Golf i to år som Motorwatt, men jeg har kjørt 10 000 kilometer siden august og kan skrive under på at det frontlyktene gjør er veldig imponerende. Tror man må prøve dette selv for å skjønne hvor bra det fungerer.

Sider: [1] 2 3 ... 6