Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Myrknir

#16
Hyundai Ioniq / Sv: Ulyd eller normal lyd
lørdag 13. juli 2019, klokken 13:46
Den lyden du tenker på der er en annen lyd. Det har min også. Det er når AC kobler inn og begynner å kjøre kjølevæske igjennom systemet. Den vil du høre at kobler inn og ut når du har AC på.

Lyden jeg tenkte på er så enklet at det er litt turbulens rundt den klumpen som ligger i midten i fronten under ruta. Ikke noe mer alvorlig enn det.
#17
Hyundai Ioniq / Sv: Priser service Ioniq
lørdag 06. juli 2019, klokken 12:20
15.000 service var rundt 1600-1700 tror jeg. Gjermundsen Bil i Larvik.
#18
Hyundai Ioniq / Sv: Du vet du har kjøpt riktig bil..
torsdag 06. juni 2019, klokken 13:17
Kan man konkludere med at Ioniq sjåfører ikke er typiske nett troll,
men at vi er har et rolig og avslappet sinnsstemning?
;D
#19
Hyundai Ioniq / Sv: Du vet du har kjøpt riktig bil..
torsdag 06. juni 2019, klokken 09:52
Ioniqen var min andre Hyundai. Har ikke vært annet enn fornøyd med begge Hyundaiene jeg har hatt. Gode og solide biler.

Har heller ikke lagt merke til at det har vært en "Feil og mangler med Ioniq" tråd her på forumet heller. Godt tegn  :+1:
#20
Jeg ser at Gjermundsen Bil i Vestfold har prisen 288.600 Den er Teknikk og skinn.
#21
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil NOK 400,000
lørdag 01. juni 2019, klokken 11:19
If you're not in a rush you could wait for the next Ioniq.
Good interior space is larger than a Kona. Don't know how that compares to TM3.
just below 300 km range.
The price is not yet set but its expected to be way below 400.000 nok.
I think its suppose to be available in the end of 2019.
#22
Elbiler i media / Sv: Elbilsmell for regjeringa
onsdag 29. mai 2019, klokken 11:49
Det er ikke sikkert alle de som kjøpte ny elbil ville kjøpt en ny bil, hadde det ikke vært for avgiftsfritaket. Selv ville jeg ikke tatt meg råd til å kjøpe ny bil / elbil hvis den var fullt avgitsbelagt.
#23
Hyundai KONA / Sv: Oppdateringer av bilens software.
onsdag 22. mai 2019, klokken 11:13
Sitat fra: TorT på søndag 19. mai 2019, klokken 14:43
Har nettopp vært inne å fått oppdatert.

Så vidt jeg kunne se var det så enkelt at de tok ut minnebrikken på kartet. Satte inn en annen minnebrikke, og bilen gjorde resten i løpet av 10-15 minutter.

Fikk du greie på hva oppdateringen inneholdt? eventuelt merket noe forskjell?
#24
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 14. mai 2019, klokken 20:31
Det aller beste er å fjerne alt som heter moms på alle kjøretøy, så tar man inn alt i "bompenger".
Men for at dette skal virke, må de innføre GPS-basert innkreving som de jobber med (det er allerede godkjent av datatilsynet).

På denne måten kan man da kreve inn X kroner per kjørte km for en dieselbil, Y kroner for en fossilbil og Z kroner for en elbil. Står bilen parkert, betaler man ikke noe, selv om det er en dieselbil.

I tillegg kan man da kreve inn i hele Norge (unntak: private veier), samt man kan differensiere basert på lokal forurensing, rushtid osv. Man kan også legge ned alle bomselskapene som også medfører høyere effektivitet av innkreving. Kanksje innkrevingsbeløpet for eksempel burde være lavere i de tidspunktene det ikke går buss på en strekning.

Jeg tenker på sett å vis at dette er en bedre modell enn moms på kjøretøy, at man heller beskattes på bruk enn innkjøp og bruken straffes relativt hardt etter forurensingen man påfører lokalmiljøet.

Denne løsningen gjør også at man da kan lage "soner" hvor det er andre regler, i et naturreservat eller nært et drikkevann er det kanskje dyrere å kjøre en gammel diesel enn det er å kjøre den langt ute på landet langs en motorvei. Det er jo pga konsekvensene ved lokalforurensing noen steder er høyere enn andre.

De kunne jo enkelt laget dette basert på kartdata osv.

Klart det må i så fall være VELDIG straffbart å tukle med GPS-boksen :-)

Nå er jo mange i mot overvåkning da, men jeg tenker jo at så lenge den boksen sender inn anonymiserte og aggregerte data, men kanskje den i tillegg da har lokal logg med tilfeldige måletider tilbake tilbake i tid, vil man kunne ivareta brukernes rett om privatliv, samtidig som at man kan sikre seg "juks".

Hva med turister, utenlandske registrerte biler og vogntog?
#25
Sitat fra: hansnissens på tirsdag 14. mai 2019, klokken 22:46
Er det generelt et dumt tidspunkt å kjøpe brukt ioniq på nå? Har sett på en 2017-modell ioniq, norsk med teknikk og skinn, til 259 000,-. Vil prisene falle etter som den nye er lansert? Prisene på den nye modellen kan vel tenkes å være høyere, leveringstiden vil vel også være lengre.

Det kommer an på hva du kjører i dag. Du må nesten regne på om de neste 6 mnd med dagens driftsutgifter er høyere enn et potensielt pristap på bilen om du bytter i dag.
#26
Sitat fra: Hansi på søndag 05. mai 2019, klokken 19:17
Muttern har hatt Ioniq til prøvekjøring denne helga, jeg fikk prøve litt også, her er mine kommentarer:

Fordeler:
- Energieffektiv (vi hadde snittforbruk på 13,4 ved vanlig kjøring)
- Ladeport-plassering
- Mulighet for å "seile" (null regen)

Ulemper:
- En del støy i kupeen
- Noe begrenset sikt bakover
- Kan ikke sette ladeterskel under 100% for å forlenge batterilevetid (kommer kanskje i den nye modellen?)
- Klimaanlegg-ventilene kan ikke stenges?
- Mangel på app (men det kommer i nye modellen som er den hun vil kjøpe uansett hvis valget faller på Ioniq)

Usikkerhetsmomenter:
- Fremkommelighet på vinterføre
- Lys, kjørte ikke i mørket
- Muttern syns klimaanlegget blåste kaldt?

Hun har mest lyst på plug-in hybrid, men jeg forsøker å overtale henne til ren elbil, får se.
Har reservert Tesla Model 3, men syns den er for dyr, komme til å reservere VW ID Neo til uka, får vel prøvekjøre Leaf også, men syns den også er i dyreste laget.

Hvis du drar hendelen på utblåsningen helt til en av sidene (Venstre tror jeg) så stenges de.
#27
Hyundai Ioniq / Sv: Ryggekameraet: Den blå grafikken er borte
fredag 03. mai 2019, klokken 15:24
Jeg har sett folk som har satt fast en litt høy list i gulvet slik at det gjør motstand når man har kjørt langt nok inn. utfordringen er kanskje hvis det både rygges og kjøres inn og avstanden mellom hjul og front/hekk er forskjellig.
#28
Hyundai Ioniq / Sv: Brukt ioniq
onsdag 01. mai 2019, klokken 20:54
Sitat fra: pepe på onsdag 01. mai 2019, klokken 11:39
Sitat fra: Myrknir på onsdag 01. mai 2019, klokken 11:31
Etter det jeg vet er det svært lite feil med Ioniq. Hvor mye prisforskjell i pris er det snakk om?
Du må tenke på er om prisen for 1 år er høyere/lavere enn hva en potensiell reparsjon kan komme på.
Det jeg har lest om barnesykdommer på Ioniq er i hovedsak software bugs og noe 12v batteriproblemer, som jeg ikke kan tenke meg er all verdens å fikse om det skulle dukke opp.

10000 kr ekstra for bilen som er ett år nytt. Verdt det ?

Er de ellers helt like på utstyrsnivå?
#29
Hyundai Ioniq / Sv: DAB-radio, dårlig mottak?
onsdag 01. mai 2019, klokken 20:49
Jeg har litt dårlig DAB forhold der hvor jeg bor. Da jeg byttet til Ioniq ble områdene hvor det var dårlig dekning "byttet på". Dvs, der hvor jeg mistet dekning tidligere, er alt ok nå. men jeg mister dekning på andre steder på samme rute som ikke var problem før.
#30
Hyundai Ioniq / Sv: Brukt ioniq
onsdag 01. mai 2019, klokken 11:31
Etter det jeg vet er det svært lite feil med Ioniq. Hvor mye prisforskjell er det snakk om?
Du må tenke på er om prisen for 1 år er høyere/lavere enn hva en potensiell reparsjon kan komme på.
Det jeg har lest om barnesykdommer på Ioniq er i hovedsak software bugs og noe 12v batteriproblemer, som jeg ikke kan tenke meg er all verdens å fikse om det skulle dukke opp.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA