Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Magnus Hansen

#2191
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla kommer til å forsvinne!
torsdag 18. januar 2018, klokken 15:20
Kan anbefale denne podcast episoden for grundig gjennomgang av GM/Cruise:

http://theteslashow.com/episodes/82-cruise

Ble imponert og overrasket over hvor langt de har kommet etter å ha hørt denne.
#2192
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla kommer til å forsvinne!
torsdag 18. januar 2018, klokken 14:45
Hvor som helst blir det ikke. Men det blir hvor som helst innen byene de tilbyr. Så må de selvfølgelig definere hvor grensen går. Men det blir store områder, og det dreier seg ikke om faste ruter. Dette er direkte konkurrenter til Uber etc. Og dette er ikke science fiction, de har allerede dette i drift for ansatte i San Fransisco:

SitatCruise employees use a smartphone app to hail one of the company's autonomous Chevrolet Bolt test cars. The service is available seven days a week and 16 to 24 hours a day, depending on fleet scheduling. It covers virtually all of San Francisco, limited only by the availability of accurate digital maps.


http://www.thedrive.com/tech/13340/gms-cruise-automation-running-autonomous-ride-sharing-service-for-employees-in-san-francisco
#2193
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla kommer til å forsvinne!
torsdag 18. januar 2018, klokken 12:45
Sitat fra: gr på onsdag 17. januar 2018, klokken 18:50
Har ikke lest alt dere har skrevet, men scenarioer med sjåførløse tilkallingsbiler uansett lokasjon ligger MANGE år frem i tid i mine øyne. Om man så får bilene selvkjørende i klart og tørt vær med bare veier i løpet av de neste ti årene (det føles iallfall minst ti år unna slik min Tesla "kjører selv"), så er dagens "snøkaos" bare småplukk i forhold til hva en vil få med en haug med selvkjørende biler på ville veier når stripene er uleselige og snøen dekker en radar eller et kamera eller ti. Ikke kan bilene dytte seg løs selv heller.

GM skal lansere kommersiell, førerløs taxiservice neste år i flere amerikanske byer (https://www.theverge.com/2017/11/30/16720776/gm-cruise-self-driving-taxi-launch-2019). Og har aggressive vekstplaner. Dette kommer til å bli et rotterace å komme tidlig inn i dette markedet. Google/Waymo er nok heller ikke langt unna. Apple satser milliarder på dette.

Kostnader:
Sitat"We have a path to take 40 percent of the cost out of ride services," Stevens said on the same call. Lowering the cost to below $1 per mile by 2025 from about $2.50 today could result in margins of 20 to 30 percent, he said.

https://ca.reuters.com/article/businessNews/idCAKBN1DU2H0-OCABS

EDIT: $1 per mile skulle være ca: 8kr / 1.609km = 5kr per km eller 50kr per mil.
#2194
Sitat fra: georglu på onsdag 17. januar 2018, klokken 13:03
Min plan er i alle fall å begynne med Model 3 og deretter gå over til Model Y om en 3-4 år (tipper vi tidligst snakker om produksjonsstart i 2021 her). Personlig synes jeg Model S og Model X blir litt vel store biler (sedan og kompakt-SUV/CUV virker mer attraktivt), men det kan være jeg endrer oppfatning når barna (pt. en på to og en på -2 mnd) blir større og x antall ski og bagasje skal transporteres opp på fjellet.

Så får jeg håpe jeg får plass til alt pikkpakket de få gangene i året vi skal på langtur eller kjøre til flyplassen.

Min erfaring er at barnevogn alderen er mest krevende pakkemessig. Stor barnevogn, gjerne reiseseng, masse annet spesialutstyr. Så greier du deg med 3 den første tiden, så holder nok det også senere. Men Y blir jo sikkert uansett mer praktisk iom den vil ha en skikkelig bagasjeluke.
#2195
Nå er jo heller ikke alle barnefamilier like i hvor de drar og hva annet enn barnevogn de må dra med seg. Det er i alle fall naturlig å tenke seg at skiboks kommer til å måtte bli nødvendig store deler av året med en barnevognn i bagasjerommet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA