Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. april 2018, klokken 15:38
Vet ikke om Tesla vil være unikt best på batterier i fremtiden. NMC 811 har potensialet til å være omkring like bra på kostnadsnivå, energitetthet og levetid. Men Tesla trenger ikke å være best, de trenger bare å være konkurransedyktig bra.
Men *akkurat nå* har nok Tesla et forsprang, da spesielt på batterikostnad. Enorm masseproduksjon har sine fordeler, og da er det greit å vite at Model 3 er allerede nå den største enkeltforbrukeren av litium-ion batterier, punktum. Ettersom produksjonen av Model 3 tre-fire-dobles vil Model 3 ta opp en ganske betydelig andel av alle litium-ion batterier som produseres i verden.
Spørsmålet er hvordan Tesla skal kunne ha høyere marginer enn andre bilprodusenter hvis de da heller ikke beholder forspranget på batterier. VW trenger heller ikke å være mer enn konkurransedyktige på batterier. Og per i dag har selvfølgelig Tesla en betydelig andel av batteriproduksjonen. Men de tradisjonelle bilprodusentene har titalls milliarder kroner og investere i dette hvis de faktisk vil. Og man kjøper seg mye ekspertise og kapasitet for de summene..