Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Magnus Hansen

#2146
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
fredag 27. april 2018, klokken 18:35
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. april 2018, klokken 15:38
Vet ikke om Tesla vil være unikt best på batterier i fremtiden. NMC 811 har potensialet til å være omkring like bra på kostnadsnivå, energitetthet og levetid. Men Tesla trenger ikke å være best, de trenger bare å være konkurransedyktig bra.

Men *akkurat nå* har nok Tesla et forsprang, da spesielt på batterikostnad. Enorm masseproduksjon har sine fordeler, og da er det greit å vite at Model 3 er allerede nå den største enkeltforbrukeren av litium-ion batterier, punktum. Ettersom produksjonen av Model 3 tre-fire-dobles vil Model 3 ta opp en ganske betydelig andel av alle litium-ion batterier som produseres i verden.

Spørsmålet er hvordan Tesla skal kunne ha høyere marginer enn andre bilprodusenter hvis de da heller ikke beholder forspranget på batterier. VW trenger heller ikke å være mer enn konkurransedyktige på batterier. Og per i dag har selvfølgelig Tesla en betydelig andel av batteriproduksjonen. Men de tradisjonelle bilprodusentene har titalls milliarder kroner og investere i dette hvis de faktisk vil. Og man kjøper seg mye ekspertise og kapasitet for de summene..
#2147
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
torsdag 12. april 2018, klokken 22:29
Googlet litt og fant referanse til dobling av størrelsen. Men det er i ferd med å fullføres og for å produsere model 3. Kan ikke se det skal dobles igjen? Det tror jeg ikke det er fysisk plass til. Det er ganske trangt og tett allerede i området. Dessuten er det allerede utfordringer med logistikken inn og ut pga at hele området er tett bebygd

https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2017/07/18/tesla-giant-structure-fremont-factory/amp/
#2149
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 05. april 2018, klokken 15:12
1) Den årlige budsjettpolitikken må ta utgangspunkt i virkeligheten, herunder utvalget av biler i dag og i den nærmeste fremtid.

2) Med dette forslaget slipper ikke elbilene alle avgifter - i stedet blir det moms, justert for en "batterikompensasjon". Siden man kompenserer kostnaden direkte unngår man i større grad overkompensasjon, som bør gjøre det lettere å forsvare overfor konkurransemyndighetene i EU.


1. Dette er snakk om en prinsipiell omlegging av avgifter. Så da må man kanskje totalt legge om systemet igjen neste år når det kommer nye biler?

2. Jeg trodde enkelte biler ble rimelige enn i dag? Og i dag er det ingen avgifter eller mva. Så da er det altså et sterkere insentiv enn i dag som jeg ikke kan forstå at man unngår overkompensasjon.
#2150
Positiv rapport, selv om de ikke helt nådde 2500. De holder sånn noenlunde på målet om 5000 i uken innen utgangen av Q2. Aksjekursen har vært litt berg og dalbane, men ganske mye opp nå.
#2151
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
mandag 02. april 2018, klokken 20:54
Sitat fra: Huskestue på mandag 02. april 2018, klokken 12:45

Det var ment som ett vennlig råd knyttet til summen av dine ekstremt mange poster i Tesla delen men også alle andre deler av forumet.

Ser at det ikke gikk inn.

Vil ikke prøve å gi deg dette rådet igjen.

Vennlig råd til deg: ikke prøv å gjør deg til dommer over andres posting. I alle fall når den du kritiserer faktisk bidrar med substans, informasjon og gode resonnementer
#2152
Tradisjonelle bilfabrikanter har brukt mange 10 år på gradvis øke produksjonen og bygge kunnskap og erfaring. Tesla prøver å gjøre dette på mye kortere tid. Det innebærer selvfølgelig høy gjeld og høy risiko. Men det betyr ikke at de ikke kommer til å få det til. Til tross for at de er elendkg på å holde tidsplanene, så har de nådd målene de har satt seg. Og det kommer de til å få til med model 3 også. Og de kommer ikke til å gå konkurs.
#2153
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
torsdag 29. mars 2018, klokken 08:16
Vet ikke om dette er kommentert tidligere her, men Hyundai estimerer nå EPA rekkevidden med det store batteriet til 250mi=400km. Ioniq med 28kwh gir 200km. Så det henger vel på greip


https://insideevs.com/hyundai-kona-electric-250-miles-range/
#2154
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace tar ledelsen innen autonomi
torsdag 29. mars 2018, klokken 07:58
Får å gjenta : blålysutgaven kommer ikke for salg til vanlige forbrukere. Den er bestilt av Waymo til bruk som førerløs taxi
#2155
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 28. mars 2018, klokken 17:22
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 28. mars 2018, klokken 16:49

Fant ikke noe om Sissener i DN idag. Hundrelappen er min  ;D


Pokker. Tar du betaling i Facebook aksjer?

Akkurat nå er Tesla i 252. Ned nesten 10% i dag...
#2156
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 27. mars 2018, klokken 23:27
Ned 8.22% i dag. Jeg vedder en hundrings på at Sissener er i DN i morgen..

Ellers er teknisk sett neste støttenivå 235. Hvis aksjen faktisk har bruttt gjennom støtten på 290.
#2157
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 27. mars 2018, klokken 18:17
Tok seg pent opp i går mot slutten. Foreløpig er aksjen ned over 4% i dag. 291 nå... kan jo være en kjøpsmulighet. På kort sikt vil produksjonstallene for Q1 styre kursen opp eller ned. Bør vel komme neste uke.
#2158
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 26. mars 2018, klokken 17:44
Aksjen er i ferd med å bryte gjennom støttenivået og er teknisk svak. Det trengs gode nyheter for Q1 produksjonen av model 3 for å fart i aksjen.
#2159
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 26. mars 2018, klokken 17:40
Under 300 nå. Er vel et år siden aksjen var så lav.
#2160
Sitat fra: THE på mandag 12. mars 2018, klokken 18:07
Roughly 6 charge points per site.


Ike noe voldsomme greier i forhold til hva Tesla bygger. Håper de tar høyde for å kunne utvide
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA