Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Magnus Hansen

#16
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 30. juli 2023, klokken 13:20
Sitat fra: geear på søndag 30. juli 2023, klokken 12:46Som jeg har sagt før, det største "problemet" med åpning for alle merker for min del er at jeg er usikker på om Tesla klarer å fange opp den reelle belastningen på ladestedet, når det står madere og egentlig er kø. Tidligere har de vært ekstremt flinke på utbygginger og jeg er sikker på dette fortsetter så lenge de SER belastningen.

Hilsen Tesla i mange år og aldri stått i SuC-kø.

Jeg har for så vidt heller ikke stått i kø, men det er fordi jeg har kjørt forbi ladere som har fulle/nesten-fulle. Her er en lørdag i juli i fjor med ganske heftig belastning gjennom Danmark. Her tok jeg heller å ladet til nesten 100% i Odense for å kunne kjøre langt inn i Sverige før neste stopp
#17
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 30. juli 2023, klokken 12:22
Sitat fra: vinterdekk på søndag 30. juli 2023, klokken 11:47
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 30. juli 2023, klokken 11:21Høh? Det er jo nettopp slik det var når mange av oss kjøpte bilen og ingen signaler om at det skulle bli annerledes . Tvert i mot reklamerte Tesla hardt for den store fordelen med tilgangen til en enkel og rimelig ladeopplevelse på langtur.

Men ser du ikke at du ville mistet den merke-spesifikke fordelen uansett fordi Tesla hadde endt med å bygge ut færre ladere? Tesla selger ikke mange biler i Finnmark uten service og salgsutsteder, men jammen har de lagt til rette for at Tesla-eiere kan kjøre overalt der. Du kan jo skrive inn en hvilken som helst adresse i Norge i navigatoren og trolig vil Tesla vise deg veien. Jeg sliter med å forstå at dette er et problem.

nettverket har vært veldig bra og under kontinuerlig utvidelse også før frislippet...

Uansett så er jeg ikke prinsipielt i mot dette, men jeg er i mot at det ble åpnet for biler som ikke er tilpasset laderne. Enten burde  Tesla byttet kabler førSt, eller så burde de begrenset hvilke biler som fikk tilgang. 
#18
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 30. juli 2023, klokken 11:27
Sitat fra: daktari på søndag 30. juli 2023, klokken 11:22
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 30. juli 2023, klokken 11:12Kritikken retter seg først og fremst mot Tesla, ja. En ting er dårligere tilgjengelighet, en annen er at man ikke lenger vet om det faktisk er ledig plass hvis kartet viser at det er 2-3 ledige plasser. Hadde Tesla begrenset åpningen til biler med fornuftig ladeportplassering hadde dette vært unngått, samtidig som det hadde bidratt til å standardisere plasseringen av ladeporter for fremtidige biler
Du dropper igjen å
nevne at løsningen er lengre kabler, slik alle andre ladestasjoner alltid har hatt for å passe alle biler.

Det er Tesla som har ansvaret for å skaffe lange nok kabler.

Ja, selvfølgelig. Det er Tesla jeg kritiserer her. De burde ikke ha åpnet for alle biler slik stasjonene ser ut. Hadde de først byttet ut kablene, hadde jeg selvfølgelig ikke hatt noe problem med dette
#19
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 30. juli 2023, klokken 11:21
Høh? Det er jo nettopp slik det var når mange av oss kjøpte bilen og ingen signaler om at det skulle bli annerledes . Tvert i mot reklamerte Tesla hardt for den store fordelen med tilgangen til en enkel og rimelig ladeopplevelse på langtur.
#20
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 30. juli 2023, klokken 11:12
Kritikken retter seg først og fremst mot Tesla, ja. En ting er dårligere tilgjengelighet, en annen er at man ikke lenger vet om det faktisk er ledig plass hvis kartet viser at det er 2-3 ledige plasser. Hadde Tesla begrenset åpningen til biler med fornuftig ladeportplassering hadde dette vært unngått, samtidig som det hadde bidratt til å standardisere plasseringen av ladeporter for fremtidige biler
#21
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 30. juli 2023, klokken 10:20
Sitat fra: oroar på søndag 30. juli 2023, klokken 08:21Sto et par VAG'er i kø på Fauske da jeg var der forrige uke. De var avhengig av 2 ledige plasser for å få ladet, men når det ble 1 plass ledig stakk det inn en Tesla i stedet. De startet ei lita syforening for å få omrokkert på bilene slik at de kunne lade fra fortauet, men jeg tror ikke de fikk positiv respons. Var ledige plasser på bensinstasjonen 10 meter unna, men det ble sikkert for dyrt for VAG-folka 😂
Selv har jeg stått null sekunder i kø i løpet av min norgesferie. Var skeptisk til Svolvær, men ladet også der 2 ganger uten kø.

Ny SC med dobbelt så mange ladere har i  fall gjort livet enklere på Svolvær. Hvis du ikke var der tidlig på sommeren før det åpnet.

Ellers vet jeg ikke hva jeg skal mene om at det står feilkonstruerte biler i kø på full SC når det er ledig på annen ladestasjon. Virker rimelig spesielt å bruke tid og energi på. Livet var i alle fall enklere før når diskusjonene stort sett begrenset seg til å spre forståelsen for hvordan V2 laderne funket i forhold til delt kapasitet..

#22
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
lørdag 29. juli 2023, klokken 11:59
Sitat fra: daktari på lørdag 29. juli 2023, klokken 11:55
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 29. juli 2023, klokken 10:24Vet ikke hvor populær laderen er. Den ligger rett ved E6en som jeg antar er grunnen til at folk bruker den. Men det er selvfølgelig vesentlig mer trafikk på E6en når den passerer Kløfta. Når jeg ladet på SC Fauske tidligere på dagen var det kø, så er vel bra trykk på SC på sommeren så langt nord også.
kø pga 3 etroner tok 10 plasser eller kø fordi det var fullt?

Det er solgt flere e-tron enn Model S, men heldigvis lader den mye raskere.

Fauske var det ingen etroner på tvers og mener å huske det var full utnyttelse av plassene. Jeg regner med at de fleste etron-eiere kvier seg for å parkere på tvers når det er mye folk som lader. Men også ganske trangt på Fauske og litt vanskelig å faktisk få parkert på tvers hvis det ikke er mer eller mindre tomt
#23
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
lørdag 29. juli 2023, klokken 10:24
Vet ikke hvor populær laderen er. Den ligger rett ved E6en som jeg antar er grunnen til at folk bruker den. Men det er selvfølgelig vesentlig mer trafikk på E6en når den passerer Kløfta. Når jeg ladet på SC Fauske tidligere på dagen var det kø, så er vel bra trykk på SC på sommeren så langt nord også.
#24
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
lørdag 29. juli 2023, klokken 09:53
Dette er Mo i Rana. Så V2 slik at man må dele. Dette er en kveld tidlig juli. Hvis man legger godviljen til så valgte disse ut stille tidspunkter til å lade på tvers. Mener de på langtur har de jo ikke den fleksibiliteten
#25
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 28. juli 2023, klokken 21:57
Her var det heldigvis god plass, men god utnyttelse var det jo ikke akkurat 😫
#26
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
torsdag 27. juli 2023, klokken 19:24
100% smertefritt er vel ikke dette
#27
Noen måte å følge med på v4 utrulling? Kanskje supercharger.info eller appen kommer til å oppdateres med et filter for dette?
#28
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
tirsdag 25. juli 2023, klokken 23:02
Sitat fra: daktari på tirsdag 25. juli 2023, klokken 18:40
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 25. juli 2023, klokken 17:42
Sitat fra: daktari på mandag 24. juli 2023, klokken 14:16
SitatLengre kabler ville løst problemer med feilparkering. Kanskje det kunne kommet en form for skjøteledning slik at E-tron og ID4 kunne ladet uten å oppta flere plasser?
Det er ikke feilparkering. Problemet er at kabelen er for kort.
Tesla ettermonterte CCS-kabler på en haug ladere, så de kunne selvfølgelig også montert lengre kabler på alle (eller en god del) også.

Det er (dessverre) et faktum at flertallet av elbilmodellene har ladeport et annet sted enn ve bak, men de har ikke samme sted heller. Ve bak er mitt foretrukne valg, men det avgjør ikke bilkjøpet.

Min mening har alltid vært at de kun burde åpnet for biler med ladeport på tilsvarende posisjon som på Teslaer. Så kunne selvfølgelig alle V4 stasjoner bli åpnet siden de da kommer med lengre kabler
Da må de betale tilbake alle subsidier. Dessuten ville det vært urimelig å gi så mange bra ladeplasser til et merke som stenger ute de fleste bilmodeller.

Eneste rette svaret er lengre kabler

Jeg antar det ikke er noen subsidier som krevde at de åpnet eksisterende ladere. Det gjelder de laderne de får subsidier for.
#29
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
tirsdag 25. juli 2023, klokken 17:42
Sitat fra: daktari på mandag 24. juli 2023, klokken 14:16
SitatLengre kabler ville løst problemer med feilparkering. Kanskje det kunne kommet en form for skjøteledning slik at E-tron og ID4 kunne ladet uten å oppta flere plasser?
Det er ikke feilparkering. Problemet er at kabelen er for kort.
Tesla ettermonterte CCS-kabler på en haug ladere, så de kunne selvfølgelig også montert lengre kabler på alle (eller en god del) også.

Det er (dessverre) et faktum at flertallet av elbilmodellene har ladeport et annet sted enn ve bak, men de har ikke samme sted heller. Ve bak er mitt foretrukne valg, men det avgjør ikke bilkjøpet.

Min mening har alltid vært at de kun burde åpnet for biler med ladeport på tilsvarende posisjon som på Teslaer. Så kunne selvfølgelig alle V4 stasjoner bli åpnet siden de da kommer med lengre kabler
#30
Jeg har opplevd tre ladende biler på tvers på en stasjon med 12 ladere (Mo i Rana). Ble dåelig utnyttelse for å si det sånn
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA