Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lirekassa

#16
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
søndag 18. oktober 2020, klokken 13:18
Sitat fra: Handyman på lørdag 17. oktober 2020, klokken 22:38
Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 13:14
Sitat fra: Handyman på lørdag 17. oktober 2020, klokken 12:21
Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:28
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?
Tallene som Tesla presenterte, er for å kunne sammenlikne de nye cellene mot dagens i volum, vekt ol.
De sier nok ingenting om hva som kommer i form av økning av bilenes rekkevidde. Essensen for Battery day var kostnadsreduksjon.

Ok, men kan du ryddig forklare side 67 i denne presentasjonen, og hva netto økt rekkevidde vil være?

https://tesla-share.thron.com/content/?id=96ea71cf-8fda-4648-a62c-753af436c3b6&pkey=S1dbei4
Jeg mener bare at det er en fremstilling av hva som er mulig med de nye cellene sammenliknet med dagens celler. Det sies ingenting om at bilene får denne økte rekkevidden. Jeg sier ikke at de ikke vil få mer rekkevidde med tiden, men side 71 og 72 sier mye om hva som er målet for Tesla:
What Does This Mean For Our Future Products? s.71
Electric Vehicle Powertrains That Cost Less Than Combustion Engines
$25,000 PASSENGER CAR
s.72
Deretter kommer en slide som jeg tror kun handler om Plaid:
AND Extreme Performance and Range
Med de nye cellene vil antagelig Tesla ha muligheten til å ligge i teten både på kostnader og ytelse.
Som sagt... jeg mener Battery Day først og fremst handlet om å redusere kostnader og øke produksjonsvolum.

Er enig at det gjenstår en del spørsmål etter presentasjonen, men hvis vi tar det punktvis:

- Celledesign (16%). Dette tror jeg er per celle og ikke netto. Ut i fra graf på side 24, så ser det mer ut som brutto 6% økning i rekkevidde. Større celler gir mer rekkevidde, men tar også mer plass.
- Anodemateriale (20%). Annen type silikon enn tidligere. Har ikke fått forståelse av at dette ikke er i bruk fra dag 1 i 4680-cellene.
- Katodemateriale (4%). Her er potensialet mindre, og kun Cybertruck og Semi vil få høynikkel, mens Y vil få en blanding av Nikkel og Mangan.
- Celleintegrasjon (i kjøretøy) (14%). Fordi de støper skjelettet i færre deler, så kan de integrere cellene på en annen måte enn tidligere og oppnå lengre rekkevidde. Usikkert hvilken grad de vil utnytte seg av dette, men det gir Tesla økt fleksibilitet når de skal avgjøre pakkestørrelse på de ulike modellene.

4680-cellene skal, slik jeg forstår det, produseres bl. a. i Giga Berlin og benyttes i Model Y. Der får de også ny, 'state of the art', paintshop - og ikke minst får de ny støpeform som muliggjør mer effektiv integrasjon av cellene.

Spørmålet er ikke lenger om Model Y produsert i Berlin får økt rekkevidde, men hvor mye. Reduserte kostnader, økt volum og økt rekkevidde - alt dette henger sammen.

#17
Model Y / Sv: Prisnedgang? Dollaren er billigere
lørdag 17. oktober 2020, klokken 13:15
Gjør lurt i å hedge, ja. Men da ligger det nok ikke annen motivasjon bak, og de ville satt ned prisene for Y om de var leveringsklare også.
#18
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
lørdag 17. oktober 2020, klokken 13:14
Sitat fra: Handyman på lørdag 17. oktober 2020, klokken 12:21
Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:28
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?
Tallene som Tesla presenterte, er for å kunne sammenlikne de nye cellene mot dagens i volum, vekt ol.
De sier nok ingenting om hva som kommer i form av økning av bilenes rekkevidde. Essensen for Battery day var kostnadsreduksjon.

Ok, men kan du ryddig forklare side 67 i denne presentasjonen, og hva netto økt rekkevidde vil være?

https://tesla-share.thron.com/content/?id=96ea71cf-8fda-4648-a62c-753af436c3b6&pkey=S1dbei4
#19
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:28
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?

Jeg vet dog ikke tidslinjen for alle de ulike forbedringene, og om alt blir inkorporert fra dag 1 i produksjonen av 4680-celler og Model Y Berlin.
#20
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:15
Dette med resirkulering av batterier har de tenkt på, og nevnes i presentasjonen. De nevner at de begynner pilottesting i Reno neste kvartal, og at de i fremtiden ikke behøver å mine etter ressurser ettersom de får ut nok ressurser fra brukte batterier.
#21
Model Y / Sv: Prisnedgang? Dollaren er billigere
lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:00
De gjør lurt i å justere prisen på Y også, så alle får lagt inn hengerfeste i konfiguratoren. Vil spare dem for mye manuelt arbeid i aftersales om en stund.

Er prisen satt ned på Model 3 og ikke Y her fordi vi vil få Y fra Berlin og marginene til å begynne med der vil være lavere? Antar marginene nå på Model 3 fortsatt er bra ettersom de har lagt til flere features (varmepumpe, elektrisk åpner bagasjeluke).

Eller er de satt ned med så stor differanse mellom 3 og Y fordi de vil selge flest mulig 3'ere og det er eneste produktet de har opp mot Enyaq/ID.4?

Vi får se...kun noen løse teorier herfra :)
#22
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
onsdag 14. oktober 2020, klokken 22:45
Sitat fra: Handyman på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:50
Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:32
.....Når det gjelder Musk og tidslinjer, så må man ta mye med en klype salt. Der gjør han ikke skam på røttene og det er 'African time' som gjelder  8)
Det var definitivt ofte tilfelle før, men det stemmer ikke like ofte. Tesla leverer stadig på tiden og har ved flere anledninger til og med levert før tiden. Påstanden din kan fort bli til gammel en myte ;-)

Det er ikke vanskelig å komme på to-tre eksempler som underbygger utsagnet, men det var ikke ment så veldig høytidelig. Har stor sans for både løftene han innfrir og at han er en visjonær som er i ferd med å snu opp-ned på en inngrodd bransje.
#23
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:32
Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 17:13
Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 16:43
Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 15:29
Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 14:50
Hva spesifikt er det du mener er dårligere med de nye batteriene? Ut i fra hva jeg kan se er det kun superlading som vil være marginalt dårligere ved utrulling av første generasjons 4680-celler -  alt annet bedre.
Jeg har ikke skrevet at noe blir dårligere, jeg har sagt at man ikke skal forvente at andre parametere enn Teslas kostnad er bedre med nytt batteri, implisitt relativt til å fortsette med dagens arkitektur.
Hvor er det du ser at alt annet enn superlading blir bedre?

Presentasjonen under battery day, men den har du kanskje ikke lest/sett?

Du skrev '+1' på dette utsagnet:

"Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?"
Nei, jeg har ikke fått med meg at det er kommunisert at batteriene er bedre enn dagens for forbruker. Ikke så mange andre her som har fått med seg det heller. Skrev uansett "korriger meg om jeg tar feil". Du påsto derimot at jeg mente Tesla løy.

Forbeholdet ditt kom først i neste post ;)

Hvis du ikke har fått med deg presentasjonen fra 'battery day', så anbefaler jeg deg å lese/se gjennom den. Når det gjelder Musk og tidslinjer, så må man ta mye med en klype salt. Der gjør han ikke skam på røttene og det er 'African time' som gjelder  8)
#24
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
onsdag 14. oktober 2020, klokken 16:43
Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 15:29
Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 14:50
Hva spesifikt er det du mener er dårligere med de nye batteriene? Ut i fra hva jeg kan se er det kun superlading som vil være marginalt dårligere ved utrulling av første generasjons 4680-celler -  alt annet bedre.
Jeg har ikke skrevet at noe blir dårligere, jeg har sagt at man ikke skal forvente at andre parametere enn Teslas kostnad er bedre med nytt batteri, implisitt relativt til å fortsette med dagens arkitektur.
Hvor er det du ser at alt annet enn superlading blir bedre?

Presentasjonen under battery day, men den har du kanskje ikke lest/sett?

Du skrev '+1' på dette utsagnet:

"Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?"

#25
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
onsdag 14. oktober 2020, klokken 14:50
Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 02:03
Sitat fra: lirekassa på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 23:26

Når Tesla vier en dag til generalforsamling og Battery Day, så får vi nesten tro dem på at det har skjedd en utvikling som vil komme forbrukerne (og Tesla) til gode, eller? Det du skriver er jo det samme som å beskylde dem for løgn, og det har du neppe belegg for.
Premisset for mitt innlegg var at de ikke har lovet noe fordeler for forbruker, og at det implisitt derfor kan antas at fordelene med det nye batteriet tas ut gjennom lavere kost og ikke automatisk tilfører noe for de andre parametrene. Du får veldig gjerne korrigere meg på dette, påstanden at jeg beskylder dem for løgn klarer jeg overhodet ikke se at du har dekning for. og  bidrar ikke med noe positivt i diskusjonen.

Alt kommer vel an på perspektivet vi opererer med her, men de ønsker jo å få produksjonskostnadene ned og på sikt kunne tilby en konkurransedyktig elbil til $25k. Da har de lovet at teknologien kommer forbruker til gode.

Hva spesifikt er det du mener er dårligere med de nye batteriene? Ut i fra hva jeg kan se er det kun superlading som vil være marginalt dårligere ved utrulling av første generasjons 4680-celler -  alt annet bedre.
#26
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
tirsdag 13. oktober 2020, klokken 23:26
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 11:09
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:48
Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?
+1 på denne. Kapasitet er allerede gitt. Nytt batteri er utviklet for å få kostnaden og fysisk volum mest mulig ned innenfor "akseptable" parametere på holdbarhet, ladehastighet osv..  Eksisterende batterier er "field proven" og helt sikkert vært gjennom en lang rekke mindre justeringer for å optimalisere egenskapene, ingen garanti for at et nytt batteri er bedre på de andre parameterne som diskuteres her.

De har jo allerede kjørt tester av 4680 lenge, og vil ha mye empiri før full utrulling. Allikevel vil de nok justere egenskapene fortløpende før neste utviklingssprang gjør denne celletypen avleggs også.

Når Tesla vier en dag til generalforsamling og Battery Day, så får vi nesten tro dem på at det har skjedd en utvikling som vil komme forbrukerne (og Tesla) til gode, eller? Det du skriver er jo det samme som å beskylde dem for løgn, og det har du neppe belegg for.
#27
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
lørdag 10. oktober 2020, klokken 12:57
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 09. oktober 2020, klokken 20:04
Det gir mulighet for mer kapasitet for et gitt volum. Det er ikke dermed girt at Tesla gir bilene økt kapasitet...

Sant.

De snakket om strukturell stivhet også når de presenterte nyheten, og at cellene spiller en viktig rolle. Kan det påvirke valget av antallet celler/volum? Jeg tror ikke de vil sitte igjen med alle marginene selv, og at de kommer til å øke ytelsene mot samme pris sett opp mot konkurrentene. Det er eneste måten de 'vinner' på.

Kommer sikkert flere teasere fra Musk her utover.
#28
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
torsdag 08. oktober 2020, klokken 15:05
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:45
Sitat fra: lirekassa på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:31
Tror du ikke at de bare produserer LR i Berlin, så produserer de SR+ i Kina, for salg i samme marked?

Alle Model Y blir LR. De har kansellert SR+

Sant det.

Den som lever får se. De burde være igang med produksjon i Berlin til sommeren i hvert fall, så får vi se hvor raaskt de får opp takten og hvor mange hindringer de møter på.
#29
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:31
Tror du ikke at de bare produserer LR i Berlin, så produserer de SR+ i Kina, for salg i samme marked?

Hvis Model S Plaid gir en indikasjon, så har den oppgitt 840km+ i rekkevidde.

Hvis vi antar 120kWt så vil den grovt regnet ha 20% lengre rekkevidde enn MS LR (610km x 1,20) = 732km. Med 16% på toppen av det får vi 732km x 1,16 = 849km.

Vet ikke om alle specs foreligger pdd., men det er i hvert fall ikke meg bekjent.
#30
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
torsdag 08. oktober 2020, klokken 00:15
Sitat fra: tornaldo på onsdag 07. oktober 2020, klokken 22:09
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:29
Tipper både rekkevidde og kraft blir nøyaktig det samme for 4680 bilene som for Kinabiler. Det blir jo ikke mer rekkevidde hvis ikke Tesla putter inn flere kWh i bilene. Og det trenger er ikke å gjøre. Og at cellene gir en mulighet for å ta ut mer effekt, betyr ikke at de kommer til å gjøre det. Vi må huske at hovedgrunnen til at Tesla gjør endringene er å kunne produsere billigere. Så et mer sannsynlig utfall er at bilene går ned i pris etterhvert.

Det kan hende du har rett i det. Eller så ønsker Tesla å øke avstanden til konkurrentene igjen, med både enda bedre rekkevidde og ytelse, for samme pris.

Det nye batteriet har vel også potensial for bedre ladehastighet/kurve i samme slengen. Her vil vel ikke Tesla holde noe tilbake antar jeg, det har de ingenting å tjene på, så lenge batteriene tåler det. Bare eventuell ladehastighet i seg selv er jo et stort fortrinn med de nye batteriene.

Det vil jo alltid være slik at ny teknologi danker ut det gamle, men her ser vi jo potensielt på store endringer i løpet av kort tid. Og selv om Tesla ikke presser ytelsen før dette er gjennomprøvet, så vil biler med nytt batteri potensielt kunne se OTA oppdateringer i fremtiden som de "gamle" ikke vil være i nærheten av.

De får etter planen økte marginer, og vil fortsatt være markedsledende, så vil tro de ikke kommer til å gå ned på antall kwt selv om rekkevidden blir bedre.

5x energy, +16% range, 6x power

14% reduksjon i kostnader per kwt

14% er før ramp-up av hypereffektive produksjonslinjer noen år fram i tid, og de har vel allerede gode marginer på Model 3, så her blir det butikk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA