Sitat fra: Handyman på lørdag 17. oktober 2020, klokken 22:38Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 13:14Jeg mener bare at det er en fremstilling av hva som er mulig med de nye cellene sammenliknet med dagens celler. Det sies ingenting om at bilene får denne økte rekkevidden. Jeg sier ikke at de ikke vil få mer rekkevidde med tiden, men side 71 og 72 sier mye om hva som er målet for Tesla:Sitat fra: Handyman på lørdag 17. oktober 2020, klokken 12:21Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:28Tallene som Tesla presenterte, er for å kunne sammenlikne de nye cellene mot dagens i volum, vekt ol.
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?
De sier nok ingenting om hva som kommer i form av økning av bilenes rekkevidde. Essensen for Battery day var kostnadsreduksjon.
Ok, men kan du ryddig forklare side 67 i denne presentasjonen, og hva netto økt rekkevidde vil være?
https://tesla-share.thron.com/content/?id=96ea71cf-8fda-4648-a62c-753af436c3b6&pkey=S1dbei4
What Does This Mean For Our Future Products? s.71
Electric Vehicle Powertrains That Cost Less Than Combustion Engines
$25,000 PASSENGER CAR s.72
Deretter kommer en slide som jeg tror kun handler om Plaid:
AND Extreme Performance and Range
Med de nye cellene vil antagelig Tesla ha muligheten til å ligge i teten både på kostnader og ytelse.
Som sagt... jeg mener Battery Day først og fremst handlet om å redusere kostnader og øke produksjonsvolum.
Er enig at det gjenstår en del spørsmål etter presentasjonen, men hvis vi tar det punktvis:
- Celledesign (16%). Dette tror jeg er per celle og ikke netto. Ut i fra graf på side 24, så ser det mer ut som brutto 6% økning i rekkevidde. Større celler gir mer rekkevidde, men tar også mer plass.
- Anodemateriale (20%). Annen type silikon enn tidligere. Har ikke fått forståelse av at dette ikke er i bruk fra dag 1 i 4680-cellene.
- Katodemateriale (4%). Her er potensialet mindre, og kun Cybertruck og Semi vil få høynikkel, mens Y vil få en blanding av Nikkel og Mangan.
- Celleintegrasjon (i kjøretøy) (14%). Fordi de støper skjelettet i færre deler, så kan de integrere cellene på en annen måte enn tidligere og oppnå lengre rekkevidde. Usikkert hvilken grad de vil utnytte seg av dette, men det gir Tesla økt fleksibilitet når de skal avgjøre pakkestørrelse på de ulike modellene.
4680-cellene skal, slik jeg forstår det, produseres bl. a. i Giga Berlin og benyttes i Model Y. Der får de også ny, 'state of the art', paintshop - og ikke minst får de ny støpeform som muliggjør mer effektiv integrasjon av cellene.
Spørmålet er ikke lenger om Model Y produsert i Berlin får økt rekkevidde, men hvor mye. Reduserte kostnader, økt volum og økt rekkevidde - alt dette henger sammen.