Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moas

#916
Hyundai KONA / Sv: Hjulstøy-Hva kan gjøres?
fredag 31. mai 2019, klokken 23:01
Sitat fra: Venterpåkona på fredag 31. mai 2019, klokken 22:21
Sitat fra: Moas på fredag 31. mai 2019, klokken 21:19
Kona-en min er støydempet understell + støysvake sommerdekk.

Det er litt hjulstøy fortsatt, men ok nivå. Dere som klager på dekkstøy bør vurdere å bruke noen kroner på støydemping for å få bilen i "korrekt" støynivå :)

Hvilke dekk?
Pirelli P7

Byttet også til Pirelli på tidligere egolf fra Conti dekk med veldig bra støyresultat :)
#917
Hyundai KONA / Sv: Hjulstøy-Hva kan gjøres?
fredag 31. mai 2019, klokken 21:19
Kona-en min er støydempet understell + støysvake sommerdekk.

Det er litt hjulstøy fortsatt, men ok nivå. Dere som klager på dekkstøy bør vurdere å bruke noen kroner på støydemping for å få bilen i "korrekt" støynivå :)

#918
Hyundai KONA / Sv: Sommerdekk
torsdag 09. mai 2019, klokken 15:14
Sitat fra: stvjfp1 på torsdag 09. mai 2019, klokken 12:55
Sitat fra: Moas på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:54
Jeg har støydempet understellet på Konaen min og kjøpt inn Pirelli P7 sommerdekk.


Kan du si litt mer om det du har gjort med understellet og kostnader?
Understellsbehandlingen med støydemping er visstnok av samme type som brukes på tog i Norge. Kostet under 5000. Dekkene kostet 7000.

Det tok 3 arbeidsdager å få bilen understellbehandlet. De demonterte paneler under bilen for å komme til skikkelig.
#919
Hyundai KONA / Sv: Sommerdekk
torsdag 09. mai 2019, klokken 11:54
Jeg har støydempet understellet på Konaen min og kjøpt inn Pirelli P7 sommerdekk.

Pirelli sommerdekk har jeg god erfaring med fra egolfen min, hvor det ble mindre veistøy etter at disse erstattet Conti sommerdekk.

På Konaen ble det bedre enn før. Opp til 50-60 km/t er det stille. Opp til 70-80 km/t er det noe veistøy, men betydelig lavere enn før. Etter dette så går det fint å kjøre bilen uten å få vondt i ørene. I en fullastet Kona i 120 km/t så er det faktisk ganske greit å kjøre nå, men uten last så merker du fortsatt veistøy. Støysynderen nå er nok de "tynne" dørene og baksete området. Jeg har eksperimentert med støymatter fra biltema i bagasjerommet, men det betyr lite.
#920
Kia Soul EV / Sv: Høyere pris hos Kia forhandler enn Kia.no
torsdag 23. august 2018, klokken 00:00
Sitat fra: dalfjell på tirsdag 21. august 2018, klokken 07:53
Da skal jeg forhøre meg med andre forhandlere. Prøvekjørte den nye Nissan Leaf i går, og det er en god bil, men ganske kjedelig etter min mening. Soul har mer karakter :) Må tenke noen dager før jeg bestemmer meg.
Prøv å juster rattet på Leafen først. Å nei det gikk ikke på Leafen. Skinn på setene på Soulen er av ypperste kvalitet. her har du mulighet til å se forskjellen i praksis. Ikke bare når det er sommer på rundt +10'c men også i -20'c og +20'c med opptil 5-6 raskere hurtiglading enn Leaf.
#921
Elbiler i media / Sv: Rekkeviddetest 10 ulike elbiler
onsdag 22. august 2018, klokken 23:50
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 22. august 2018, klokken 23:46
I denne testen er forbruket målt tilsynelatende i kilowatt per time - ikke kWh/100km som er mer normalt.
De har også kjørt med A/C på en veldig varm dag med litt ulik temp i bilene. Kraftig bruk av AC hvis trafikken går sakte i varmt klima gir i høyt energiforbruk pr time og kan ha påvirkning på utfall av rekkevidde.

Soul vs Ioniq:
Dersom trafikken ikke går veldig fort vil Soul med større nettobatteri enn Ioniq tjene noen kilometer uten å bli bremset av luftmotstand som vil være tilfelle med høyere fart. (Soul og Ioniq har jo samme drivlinje og samme varme/AC løsning)
tester viser at alt i under 110 soner i -20'c så er Kia sin løsning den som gir mest ktw pr krone. Du får altså omtrent 200 km med Soul med effektiv VP for 265k. Med Leaf 36 kWh netto uten kjøling  for 100k mer og uten riktig VP gass  og dermed med økt forbruk så er rekkeviden dårligere enn 2014 Soul  med første generasjon batteri:D

I tillegg betyr aktiv termisk styring av batteriene at hurtiglading ikke blir ned til 11 kWh som på Leaf, men opp til 60 Kwh som på koreabilene.
#922
Elbiler i media / Sv: Rekkeviddetest 10 ulike elbiler
onsdag 22. august 2018, klokken 23:39
I følge Paristesten av alle Soul ev er dette den mest effektive elbilen som finnes. Den norske testen bekrefter dette.
#923
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fortum og ladere i ustand
onsdag 22. august 2018, klokken 15:53
Sitat fra: Håkon77 på onsdag 22. august 2018, klokken 13:33
Som sagt er jeg ferdig med å melde fra. Ingen tar noen notis av det likevel. Har såpass mange ladere på strekningen at en alltids virker.
Kule folk bryr seg ikke om dårlig kundeservice i fortiden. Vær den kule fyren idag.
#924
Hyundai i Moss får de første bilene nå på mandag. Demobilen er vel klar i løpet av kort tid etter dette.
#925
Hyundai KONA / Sv: kommer dere til å ta service hver 15000km?
søndag 19. august 2018, klokken 13:02
For meg er 15k service omtrent hver 7-8 mnd. Det er ofte.

På elbilservicer er jeg vant til at vi betaler mye penger for svært lite annet enn en softwareoppdatering o.l.

Å smøre dørhengsler og slikt kan man fint gjøre selv. Å bytte girkasseolje o.l. er stort sett det eneste man må gjøre av og til. Slike oljer varer uansett lengre enn 15k.
#926
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil Larvik - Oslo
onsdag 15. august 2018, klokken 15:29
Sitat fra: HCO på onsdag 15. august 2018, klokken 14:51
Eller:
- Elbil Larvik-Horten (55km)
- Ferge Horten-Moss (67 kr)
- Elbil Moss-Rosenholm innfartsparkering (50km)
- Tog Rosenholm-OsloS (35 kr)

Altså 204kr i billetter og 210km pr. dag. Av "billige" elbiler er det bare Zoe 400 (R90) som klarer dette året rundt, se tabell i tråden https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0.
Trådstarter kan slippe unna med ca. 50 kr pr. vei + strøm til bilen hvis han tar turen ofte nok og kjøper mnd. kort til Moss. Å kjøre elbil til Oslo blir mye dyrere. Dessuten slipper man fergekø når man er fotgjenger.

Da kan han også slippe unna med en trilling til under 100k.

#927
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil Larvik - Oslo
onsdag 15. august 2018, klokken 14:30
Larvik - Moss - Oslo

Elbil først -> gratis ferge -> og relativt billig og kjapt tog.

Ikke kinderegg dette her, men kanskje et reelt alternativ?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA