Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moas

#31
Explorer / Sv: Varmepumpe/eller ikke
søndag 17. november 2024, klokken 12:57
Sitat fra: automat på søndag 17. november 2024, klokken 09:17Så kommer spørsmålet om andrehåndsverdien inn. Ikke sikkert man får tilbake de 13k ved salg. Men man risikerer å sitte igjen med bil som er tungsolgt. Fordi VP i markedet oppfattes som «må ha».
Tipper man selger en 2024 elbil, med og uten vp, i et minst like uforutsigbart bruktmarkedet om noen år som det vi har idag. Dette fordi det rett og slett kommer så mange nye merker og modeller nå. Nybilprisene er også i fall pga. konkurransen. I det hele tatt er det ting som tyder på stort verdifall på brukte elbiler framover.

For å unngå et evt  blodbad med egen framtid økonomi så spørs det om man heller bør:
-lease eller kjøpe billigst mulig akkurat nå.
-ikke kjøpe elbil med 2wd for over 500k da bruktmarkedet er mer konservativt i øvre prisklasse.

Som eks er vel det dummeste man kan kjøpe nå EV3 2wd med alt utstyr til nesten 600k kr eller Elroq 2wd med minste batteri og makse utstyr til nesten 500k kr.

Vp betyr slik sett ikke så mye i det store bildet.
#32
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla Model 3 Certified Pre-Owned?
søndag 17. november 2024, klokken 12:47
22 modell kom med monterte skvettelapper foran. Nå sies det ikke her hvor det er lakkproblemer mer nøyaktig heller.
#33
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla Model 3 Certified Pre-Owned?
lørdag 16. november 2024, klokken 11:08
Sitat fra: Mippen på lørdag 16. november 2024, klokken 10:42Typen til en jeg kjenner jobbet på Tesla. Han sa at de hadde fått beskjed om å passe på at dr aldri fikser alt når bilen er inne slik at kunder må bestille flere timer. På den måten tjener de mer penger.
Hvis denne påstanden stemmer så er dette alvorlig.
#34
Model 3 / Sv: Keramisk coating på ny Tesla model 3 verdt det?
fredag 15. november 2024, klokken 13:38
Folie må vel være bedre enn kjemikalier?
#35
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla Model 3 Certified Pre-Owned?
fredag 15. november 2024, klokken 13:19
Sitat fra: Mippen på fredag 15. november 2024, klokken 12:53Er ikke de feilene fikset før de selger bilen? Det står jo at bilen er Certified Pre-Owned. Hvilke feil tenker du på? Lakkfeil?
Du får sjekke nærmere, men 2019 utgaven har gjenganger feil. Hva tesla har gjort eller ikke gjort med disse siden vet ikke jeg. Selv har jeg litt nyere utgave og den har omtrent vært feilfri i snart 3 år. De ulike årgangene har sine plusser og minuser.
#36
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla Model 3 Certified Pre-Owned?
fredag 15. november 2024, klokken 08:31
De første utgavene har noen gjenganger feil som er fikset på senere utgaver. Dette dekkes ikke av noen garantier etter 5 år.

Skal du lånefinansiere den?

Du får ny tm3 med 1,99% rente. Det er mye lavere enn markedsrenta for tiden. Da får du også andre fordeler. Hvis totalkostnaden da blir omtrent det samme så vet jeg hva jeg hadde valgt.
#37
https://www.bilnorge.no/forsikring-frende/bilskader-koster-kr-61-mill-hver-dag/4121134

Skyldes flere ting, men dette er altså en trend. Men hvis du kjører en Fisker bil så er det ingenting å bekymre seg for: Der får du ikke tak i deler og da blir det "billig" å reparere :+1:
#38
JUSS / Sv: Kasko og leiebil ved påført skade, motpart sin skyld
torsdag 14. november 2024, klokken 08:58
Sitat fra: Joccy på onsdag 13. november 2024, klokken 11:58Takk for svar.

Dette gikk jo overraskende greit. Nesten for godt til å være sant. En telefon til gjensidige å redegjøre for reelt behov for bil i jobb/næring så tar jeg resten med Hertz  :D
Du kan senere vurdere å heller ha leiebil i 30 dager, men kompensere med høyere egenandel for å spare penger. Hvis du ikke selv er skyld i skader så slipper du egenandel uansett.
#39
e-5008 / Sv: e-5008
onsdag 13. november 2024, klokken 21:48
Sitat fra: Elbilbjorn på tirsdag 12. november 2024, klokken 17:03..I tillegg ryktes det heftig prisereduksjon på variant av Kia EV9 (meldt i danmark 449').
Det skjer ikke i Norge så lenge miniutgave ev3 2wd koster opp mot 600k med utstyr og vinterdekk. Bare å drømme videre. Dette er Lala land i forhold til hva andre elbiler koster takket være BOS
#40
Elbiler i media / Sv: Verditap. VG’s sjekk for 90 modl
onsdag 13. november 2024, klokken 21:45
Sitat fra: Vaduz på onsdag 13. november 2024, klokken 17:25
Sitat fra: automat på søndag 10. november 2024, klokken 13:11Batteripris er helt klart den viktigste enkeltfaktoren for prisen på elbiler. Og er punktet der prisutviklingen skiller seg mest fra prisutviklingen ICE-biler.

Leaf er et interresant eksempel nettopp fordi den er en modell som har vært lenge på markedet, uten så store teknologiske forandringer (utover batteristørrelse).

Og nettopp denne batterutviklingen påvirker bruktprisene negativt. Hittil har bruktbilene fort blitt opfattet som utdatert, fordi ny biler har så mye bedre rekkevidde/ytelse. Mens fremover vil utviklingen i større grad gi billigere nybilpris, som presser bruktprisene nedover.

Så var det gjennom mange år manko på elbiler i det norske markedet. Det ga kunstig høye bruktbilpriser. Denne situasjonen er det slutt på, og prisene er lavere og langt mer usikre.

Bunnsjiktet i elbilmarkedet preges fortsatt av kortrekkeviddebiler. Det kan være med på å holde prisene på rimelige biler med OK rekkevidde oppe. Men for dyre elbiler tror jeg man må regne med stort verditap.



Du har helt rett, tesla har lenge sluttet å øke kapasitet i batteriene sine, og heller fokusert på effektivitet og pris. Prisen har sunket gradvis over lang tid, kunne vært i interessant å se på model 3 over tid som du gjorde på leaf.
Det kommer nå nye og større batterier på Tesla også. Bare å følge med de neste ukene.
#41
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
onsdag 13. november 2024, klokken 11:51
Og nå har de også begynt å ta fyr: https://www.enebakkavis.no/ny-elbil-tok-fyr-under-kjoretur-sjafor-kom-uskadd-fra-hendelsen/s/5-12-504689

Hvordan fungerer evt. kasko da? Får man en ny bil, slik mange har avtale om når bilen er relativ ny?
#42
Citroën (PSA) / Sv: Citroen ë-C3
tirsdag 12. november 2024, klokken 22:48
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 12. november 2024, klokken 18:34Kinabil som er statseid = stay away som de sier i eu nå om dagen  ;D
Problemet med slike politiske argumenter er at dette kaninhullet kan være større enn det man liker. Prøv å si det samme om alle andre Kina produkter du har hjemme, det er vel ikke greit heller, eller hva?
#43
JUSS / Sv: Kasko og leiebil ved påført skade, motpart sin skyld
tirsdag 12. november 2024, klokken 14:23
Sitat fra: Joccy på tirsdag 12. november 2024, klokken 11:25Uansett, noen som har erfaring med å få leiebil på slikt grunnlag som særbehov?
Hvis du først har valgt kasko, er det synd at du ikke har leiebil.

Når min bil ble skadet i år så trodde jeg også at den skulle bare noen dager inn til lakkering først, men det endte med nesten en hel måned med leiebil, fordi et bitte lite kamera også måtte byttes ut på bilen og dermed måtte bilen stå på verkstedet lenger. Leiebilutlegget til forsikringsselskapet ble dermed, totalt sett, mye dyrere enn selve skaden, kanskje opp mot 50k kr (!)

Som en kuriositet så tilbød leiebilselskapet meg 2000 kr i cash før reparasjonen hvis jeg takket nei til leiebil også. Det hadde vært en dårlig deal for meg hvis jeg hadde takket ja til noe sånt.

Som en kuriositet nr. 2 så ballet lakkeringsfirmaet det til og ødela interiøret med lakk. Da ble det ny runde med verkstedsopphold på verkstedets regning. Nye interørdeler, montering og leiebil kom it tillegg.

"God" kaskoforsikring var redningen for min del.
#44
Citroën (PSA) / Sv: Citroen ë-C3
tirsdag 12. november 2024, klokken 09:14
Sitat fra: Svein_H på søndag 10. november 2024, klokken 14:45Alle bilprodusenter virker til å skjære litt ekstra ned på utstyrsnivået for å ha en attraktiv pris på grunnmodellen for tia, men akkurat dette virker unødvendig.
Har ikke inntrykk at Norges billigste bil har utstyr skjært ned til beinet akkurat:
https://elbil.no/elbilen-dongfeng-nammi-box-en-kinesisk-eske-til-200-000-kroner/
Den oppgraderte utgaven (217k kr) virker som en utstyrsbombet i forhold til f.eks. VW AG biler i en helt annen prisklasse.
#45
Kjøpe elbil? / Nesten 600k kr for 4,3m med 2wd!
tirsdag 12. november 2024, klokken 08:30
https://www.motor.no/bil/motor-har-provekjort-kia-ev3/294321

Herligheten og prisen er altså opp til nesten 600k kr med utstyr og vinterhjul.
Er det verdt det for 4,3 m med 2wd?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA