Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moas

#1
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
lørdag 14. desember 2024, klokken 09:47
Sitat fra: E-Trond på fredag 13. desember 2024, klokken 23:08Man kan vel ikke forvente annet enn dette fra en Tesla fanboy...?

Siden alle Gtx er utlevert med justerbare dempere så har du med andre ord kjørt en bakhjulsdrevet id7,hvis du i det hele tatt har prøvd en...
Dette er rent personangrep. Lavt, men når man ikke har bedre argument..
#2
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
fredag 13. desember 2024, klokken 21:10
Uten adaptiv understell er id7 noe av det verste jeg har kjørt. Hele bilen vugger i svingene og ved bremsing.

Men det er klart at når id7 omtrent veier 500kg mer en Y så tilsvarer det en fullvoksen hest også. Dette kommer til å merkes også på glatte veier med all ballasten VW må drasse med.

Galskap!
#3
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
fredag 13. desember 2024, klokken 12:45
Jeg tror dette er en for enkel diskusjon. Mange elbiler selges allerede i dag med tap, slik som disse id4 klonene: https://www.tv2.no/broom/taper-over-400000-pa-hver-elbil/17128624/.

Å senke prisene ytterligere, blir da som å tape enda mer. Hvor går smertegrensen da?

Hvis den reelle kostnaden å lage en id4 klone koster over 800 000 i vesten, så klarer samtidig de beste konkurrentene å lage tilsvarende elbiler for mindre enn 400 000 og selge dem med fortjeneste (Tesla, kina etc.).  Denne gigantiske differansen forsvinner ikke av seg selv. Her må det store systemendringer til.

Trinn 1 er å legge ned overproduksjonen.
Trinn 2 er å lage tesla-aktige samlebånd fokusert på effektivitet og lave byggekostnader
Trinn 3 lave lønnskostnader er nødvendig.

For min del er ikke ny bil like aktuelt etter ISA standarden kom. Heller ikke Tesla er aktuelt uten blinke og girskaper. Jeg er også imot å legge alle mulige funksjoner i skjermen. Jeg foretrekker vanlige knapper. Det er tryggest etter min mening. Sannsynligvis beholder jeg elbilen jeg har til den dør denne gangen.
#4
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
torsdag 12. desember 2024, klokken 16:08
Min 2014 egolf tror jeg kostet ca. 240k med v h. Problemet er at når tiden var inne for å bytte så kom også Hyundai og Opel med elbiler med skikkelig rekkevidde og folkelige priser. Da ble det stusselig å betale nesten 110k mer for bare 32 kWh netto batteri
#5
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
onsdag 11. desember 2024, klokken 21:02
Hvis Autoria ikke er endel av Møller systemet så er det altså en nedtrapping av det gamle VW monopolet i Norge? Bra hvis det blir mer konkurranse i så fall. Lenge siden VW var en folkebil sånn prismessig. Min siste VAG var en 2014 egolf. Flott bil, men når jeg skulle kjøpe en ny etter 4 år , så hadde prisene økt ca. 50%. Da ble det ingen VAG for å si det sånn
#6
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
onsdag 11. desember 2024, klokken 20:59
Spørs hvor mange flere slike saker Volvo tåler. Nå bør det "helst" komme noen andre bilmerker for å utjevne statistikken.
#7
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
tirsdag 10. desember 2024, klokken 21:25
Er det forresten restrukturering hos Møller for tiden? Min lokale Møller mafia butikk har nå blitt Autoria?
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Glem Kinabiler i budget klassen i 2025
tirsdag 10. desember 2024, klokken 16:31
Sitat fra: Speeder på tirsdag 10. desember 2024, klokken 15:12Wow, 44kWh batteri, 15 mil rekkevidde på vinterstid?
Jeep, og omtrent som nye Ford Puma, bare ca. 100k billigere.
#9
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
tirsdag 10. desember 2024, klokken 13:32
Streiken hos VW øker på torsdag til at arbeidet skal avbrytes i fire timer på alle anlegg og i hvert skift.
120 000 ansatte blir nå direkte berørt av konflikten. Følgekonsekvenser for leverandører og andre er ikke beskrevet ennå.

Kilde: https://www.tagesschau.de/inland/regional/niedersachsen/ndr-neue-warnstreiks-bei-vw-ig-metall-erhoeht-druck-auf-volkswagen-100.html

Aksjekursen har samtidig steget med 6,57% siste uke..
#10
Kjøpe elbil? / Glem Kinabiler i budget klassen i 2025
tirsdag 10. desember 2024, klokken 13:20
Dette kan bli den neste storselger til massene neste år:

https://www.motor.no/aktuelt/opel-frontera-priser-seg-folkelig-og-vil-treffe-de-unge/298128

En f.eks. bitteliten Kia Ev3 2wd med litt utstyr til dobbel pris kan bli en fullstendig flopp. Selv Elrog 50 med litt utstyr blir på en helt annet planet sånn rent prismessig.
#11
Hyundai / Sv: Hyundai Inster
lørdag 07. desember 2024, klokken 10:22
Virker som nye Opel Frontera gir mest for pengene i prisklassen under 300k. Under 400k virker tm3 rwd best.
#13
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
torsdag 05. desember 2024, klokken 19:10
Nyheter fra Wolfsburg 5.12:

VW-sjefen: «Vi lever ikke i en fantasiverden»

https://www.motor.no/aktuelt/vw-sjefen-vi-lever-ikke-i-en-fantasiverden/298306
#14
Model 3 / Sv: Model 3 2019 klimaanlegg garanti?
onsdag 04. desember 2024, klokken 21:42
Kjøpe gammel bil, fikse den for 12k. Ok
#15
Hvis man skal dra overvåkningsparanoia litt langt så kan vi tenke oss at kinabil-overvåkingen også kan fungere i "cluster"/samling av grupper av biler. Da er mulighetene nesten "uendelige" for å overvåke VIPer og miltære områder.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA