Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moas

#2
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
torsdag 05. desember 2024, klokken 19:10
Nyheter fra Wolfsburg 5.12:

VW-sjefen: «Vi lever ikke i en fantasiverden»

https://www.motor.no/aktuelt/vw-sjefen-vi-lever-ikke-i-en-fantasiverden/298306
#3
Model 3 / Sv: Model 3 2019 klimaanlegg garanti?
onsdag 04. desember 2024, klokken 21:42
Kjøpe gammel bil, fikse den for 12k. Ok
#4
Hvis man skal dra overvåkningsparanoia litt langt så kan vi tenke oss at kinabil-overvåkingen også kan fungere i "cluster"/samling av grupper av biler. Da er mulighetene nesten "uendelige" for å overvåke VIPer og miltære områder.
#5
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
onsdag 04. desember 2024, klokken 08:36
Jeg heller mot at designet på girspaken ligger litt dårlig til på denne modellen. Jeg husker samme problem med en annet merke, hvor knappene mellom setet lå slik til at man med noe tungt i jakkelommen kunne komme borti disse og aktivere funksjoner. Dårlig geardesign + begynnende demens/distre + litt stress = fullt fart mot en vegg/skråning?
#6
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
onsdag 04. desember 2024, klokken 08:32
Den neste streike-opptrappingen kommer vistnok først etter et møte 9.12.
Sitat fra: Radial på tirsdag 03. desember 2024, klokken 20:36Snart permitteringer hos Møller også da? 😐
Tvilsomt. Fabrikkene har hatt overproduksjon lenge og det står mange biler på lager. Noen må selge og vedlikeholde disse framover også. En evt. permittering hos Møller vil vel tilsi langsiktig streik og mangel på biler, noe som nok tar flere uker.

Forøvrig 4.12.24:
https://www.tagesschau.de/wirtschaft/unternehmen/vw-betriebsratsversammlung-100.html
Nytt arbeidsmøte idag.
->9.12 - fjerde forhandlingsmøte (viktig i forhold til videre eskalering)
#7
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
tirsdag 03. desember 2024, klokken 12:36
Oppdatering hos VW AG: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/vw-streik-104.html

På ni av de ti tyske VW-lokasjonene har flere titusenvis av ansatte midlertidig stanset arbeidet og stoppet samlebåndene. Innen ettermiddagen hadde IG Metall telt totalt rundt 66 000 deltakere i streiken, 35 000 av dem bare i Wolfsburg.

Dette er vistnok bare begynnelsen på opptrappingen..
#8
Lading av Tesla / Sv: Zaptec go erfaring?
tirsdag 03. desember 2024, klokken 12:33
Vi har hatt Defa ladeboks i garasjen (med fast kabel) i 1o år uten den minste feil.
#9
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
mandag 02. desember 2024, klokken 09:10
Det rører seg også hos Stellantis idag;https://www.dn.no/investor/nyhetsstudio/157893
#10
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
søndag 01. desember 2024, klokken 21:18
Da er streiken hos VW AG igang på mandag 2.12:

https://www.finansavisen.no/transport/2024/12/01/8213506/varsler-streik-i-volkswagen-kan-bli-den-storste-noensinne

Kan VW tjene noe på at fabrikkene stopper opp. Altså at overproduksjonen kommer ned på lønnsomt nivå?
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Ny Enyaq for salg 1 kvartal 2025 - noen som har info?
lørdag 30. november 2024, klokken 15:42
Hvis Skoda kjører et Elroq konsept så kan det også skje at de først starter med 2wd og minste batteriet, før de et år senere, starter salget av biler som nordmenn vil ha .
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
torsdag 28. november 2024, klokken 12:06
Det vil koste endel å drifte en Xpeng med de korte service intervallene man må forholde seg til for å beholde garantien.
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 5 mnd leveringstid for ny ICCU
onsdag 27. november 2024, klokken 14:55
Sitat fra: Stehamme på onsdag 27. november 2024, klokken 14:04Bilen var inne på recall-sjekk i september. Ingen feil funnet. I midten av oktober får jeg ikke lenger ladet på AC-anlegg og forhandler konstaterer defekt ICCU. Forventet leveringstid: mars 2025!
Generelt så er min dele-erfaring, med å holde en Kona 2019 i live, at ting tar tid hos Hyundai. Ny girkasse og motor tok ca. 6 mnd. å få levert fra Korea. Nytt hovedbatteri 1,5 år. Osv. Andre garantisaker, som f.eks. skyldes dårlig lakk, tok også lang tid å få godkjent sentralt (2-3 mnd.) selv om "delen", dvs. lakken var på lager. Forhandlere skyldte alltid på Hyundai Norge i slike tilfeller, hvilke betyr at ansvaret ligger enten i Oslo eller Seoul. Sånn sett virker din leveringstid i tråd med realitetene, og slett ikke så verst. Lade-utfordringer er heller ikke noe nytt hos Hyundai, mens jeg ventet på nytt hovedbatteri, fikk vi beskjed om å lade maks 60 eller 80%. Da ble det mye mer lading for min del enn nødvendig.

Selv ble jeg imidlertid så lei av å kaste bort tid  på Hyundai-verksteder at jeg byttet Kona med noe annet hos min merkeforhandler og dermed så ble Kona 2019 min aller siste Hyundai i mitt eierskap. Og ja, jeg tok kontakt med Hyundai Norge underveis i mitt eierskap, men de pleide aldri å svare.
#14
Model Y / Sv: Spørsmål rundt kjøp av Tesla Model Y
onsdag 27. november 2024, klokken 12:55
Sitat fra: Klykken på onsdag 27. november 2024, klokken 08:02Tror ikke jeg har hørt om en eneste en uten noe mikkmakk innenfor garantitiden. Klart kjører man 20.000km totalt på 5 år vil det selvsagt ikke bli noe alvorlig med en bil, men etter 100k på 3-4 år så..
Merker som Suzuki, i gamle dager, klarte det kunststykke..men nye eVitara skal visstnok lages i India og da spørs om kvaliteten blir like bra..

https://www.tv2.no/broom/det-har-tatt-tid-her-er-den-forste-elbilen/17150015/
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 27. november 2024, klokken 10:23
Jeg gikk inn i en fastprisavtale hjemme for snart 5 år siden med 48 øre/kWh. Det gjorde jeg for å dempe pristoppene om vinteren. Min erfaring etter at denne perioden nå, som dessverre, nærmer seg slutten, er at dette gikk bra, faktisk helt fantastisk bra (sammen med fast boligrente i 10 år før rentesmellen kom).

Det er ingenting som er så merkelig å oppleve som at man får igjen penger fra strømselskapet. For noen utrolige år vi har hatt her hjemme.

Jeg kommer til å lete etter nye fastpriser og hoppe på dette "toget" igjen når muligheten byr seg :+1:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA