Jeg tror dette er en for enkel diskusjon. Mange elbiler selges allerede i dag med tap, slik som disse id4 klonene: https://www.tv2.no/broom/taper-over-400000-pa-hver-elbil/17128624/.
Å senke prisene ytterligere, blir da som å tape enda mer. Hvor går smertegrensen da?
Hvis den reelle kostnaden å lage en id4 klone koster over 800 000 i vesten, så klarer samtidig de beste konkurrentene å lage tilsvarende elbiler for mindre enn 400 000 og selge dem med fortjeneste (Tesla, kina etc.). Denne gigantiske differansen forsvinner ikke av seg selv. Her må det store systemendringer til.
Trinn 1 er å legge ned overproduksjonen.
Trinn 2 er å lage tesla-aktige samlebånd fokusert på effektivitet og lave byggekostnader
Trinn 3 lave lønnskostnader er nødvendig.
For min del er ikke ny bil like aktuelt etter ISA standarden kom. Heller ikke Tesla er aktuelt uten blinke og girskaper. Jeg er også imot å legge alle mulige funksjoner i skjermen. Jeg foretrekker vanlige knapper. Det er tryggest etter min mening. Sannsynligvis beholder jeg elbilen jeg har til den dør denne gangen.
Å senke prisene ytterligere, blir da som å tape enda mer. Hvor går smertegrensen da?
Hvis den reelle kostnaden å lage en id4 klone koster over 800 000 i vesten, så klarer samtidig de beste konkurrentene å lage tilsvarende elbiler for mindre enn 400 000 og selge dem med fortjeneste (Tesla, kina etc.). Denne gigantiske differansen forsvinner ikke av seg selv. Her må det store systemendringer til.
Trinn 1 er å legge ned overproduksjonen.
Trinn 2 er å lage tesla-aktige samlebånd fokusert på effektivitet og lave byggekostnader
Trinn 3 lave lønnskostnader er nødvendig.
For min del er ikke ny bil like aktuelt etter ISA standarden kom. Heller ikke Tesla er aktuelt uten blinke og girskaper. Jeg er også imot å legge alle mulige funksjoner i skjermen. Jeg foretrekker vanlige knapper. Det er tryggest etter min mening. Sannsynligvis beholder jeg elbilen jeg har til den dør denne gangen.