Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbil4ever

#1
Noen andre som har hatt problem med DAB som faller ut - i veldig sentrale strøk av Oslo og (gamle) Akershus?

Jeg mistenkter nesten at det er noe galt med antennen eller ledningen til antennen, for det er nesten ikke mulig å ikke få inn DAB signaler i så sentrale områder.

I tillegg kutter infotainmenten ut på DAB-siden, og lar meg ikke skifte kanal. Dette gjelder når det er god dekning og lyd fra anlegget, men noe er galt i software som gjør at ikke valget for å skifte kanal kommer opp i det hele tatt.

Andre som har erfart lignende? Har en HSE 2020 modell.
#2
BMW i3 / Sv: Connected app
lørdag 20. februar 2021, klokken 18:18
Den appen har aldri funket særlig bra.

Gamle-appen til BMW var et hakk bedre, men den trakk de helt ut av support og Google/Iphone store.

Man må prøve 1-4 ganger å slå på forvarming. Og da virker det nesten alltid, men om det skjer på forsøk 2 eller forsøk 4 vet man aldri.....
#3
i-Pace / Sv: Spørsmål om forvarming
onsdag 10. februar 2021, klokken 01:43
Sitat fra: Øystein Hermansen på tirsdag 26. januar 2021, klokken 10:17
I en annen tråd så har jeg lest følgende:
----
Forvarmet du med å starte klima fra appen, eller satte du planlagt avreisetid? Den første varianten varmer ikke batteriet. Du må planlegge avreise minimum tre timer i forveien. Da vil den varme batteriet, og en halv time før avreies vil den slutte å varme batteriet og varme opp kupeen.
----

Jeg prøvde dette sist uke og da var ute-temp +2 grader.  Satte bilen på lading hjemme torsdag kveld og den sto tilkoblet helt til fredag ettermiddag. Hadde satt avreise til kl 18:00 på fredag.   Bilen ladet seg ferdig natt til fredag og kl 17:30 startet den med oppvarming av kupe.  Men i følge lader (Easee) så ble det ikke trukket noe strøm (0 kW) mellom ladning var ferdig (fredag tidlig morgen) og frem til kl 17:30 (når kupevarming startet).  Burde det ikke gått strøm for forvarming av batteri?  Forvarming av kupe trekker strøm fra ladekabel og det bør vel også forvarming av batteri?

/Øystein

Vet ikke om det løser spørsmålet ditt, men jeg starter forvarming via Wattcat. Gjør det ofte så lite som 10 minutter før jeg skal kjøre, og bilen er god og varm alltid.

Men den står ikke nedfrosset i minus 20 grader utendørs med snø/is over det hele heller, alltid under tak.
#4
i-Pace / Sv: Ville du kjøpt I-Pace idag ?
onsdag 10. februar 2021, klokken 00:58
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. januar 2021, klokken 09:44
Enig med mange her, bilen er fortsatt et første valg og ville valgt den samme om jeg måtte kjøpe ny i morgen.

Folk er veldig opptatt av rekkevidde, ladehastighet, bagasjeplass, stor skjerm mm. Greit nok men selv setter jeg mest pris på de utmerkede og stabile kjøreegenskapene - best i klassen ?

Oppsummerer veldig bra hva jeg ville sagt også. Jeg er fortsatt ingen fan av bakpartiet på Ipace, men for en fantastisk morsom, stabil, forutsigbar og herlig kjøremaskin med enorme krefter! Ingen andre biler kan tilby noe lignende, så jeg ville helt klart kjøpt den samme bilen igjen.

Eneste egentlig negative jeg har å si er at den spiser opp batteri i rekordfart med en gang man kjører i 110-120 kmt og oppover (lovlig, altså, i Tyskland) :) Men derfor er det litt vanskelig å vite faktisk rekkevidde på rask motorvei.
#5
BMW i3 / Sv: Myke vinterdekk - løsninger?
tirsdag 02. februar 2021, klokken 19:34
Sitat fra: Namdalingen på mandag 01. februar 2021, klokken 12:04
Bumper denne. Noen som har gode erfaringer med vinterdekk fra denne sesongen? Noen som har prøvd piggdekk?
Har R2 Nokian på min 120ah fra slutten av 18, står at dekkene er produsert uke 2 i 2018 og uke 47 i 2017 (Finland). Synes de er tiltagende glatte og bilen oppleves ustabil og logrer selv i svake svinger. Dette på vinterføre. På bar asfalt sliter jeg med blinking og antispinn. Dekktrykk 2.8/2.5.

Jeg startet denne tråden for et par vintersesonger siden. Bilen går ikke mer enn 4-5000 i året, så jeg har ikke slitt dekkene - og bruker nå Nokian R2 på den fjerde vintersesongen. Mønsteret er omtrent som ubrukt, og først nå begynner de å bli "bra".

Helt sikkert så enkelt som at den myke gummien har blitt hardere med tiden, og selv om spinn-blink lyser nå og da, er det egentlig kun på de stedene hvor jeg forventer at lampen skal lyse (og hvor det er reelt glatt).

Bilen sitter greit på veien, og regen er tilbake også med vinterdekk - men selvsagt fortsatt litt mindre enn på sommeren siden bilen sikkert er litt ekstra forsiktig med å henge igjen for mye med bakhjulene.

Har ikke oppgradert software eller gjort andre endringer - kun samme dekk på samme bil.
#6
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
søndag 29. november 2020, klokken 11:42
Sitat fra: Fredde på søndag 29. november 2020, klokken 11:19
Sitat fra: elbil4ever på søndag 29. november 2020, klokken 00:36
Sitat fra: mariusse på mandag 16. november 2020, klokken 15:53
Kun "Road Map EUROPE EVO 2020-3". Og, tar det timesvis hvor jeg må sitte i bilen og passe på?

Samme versjon dukker opp her også. Det tar endel tid mens man venter på oppgradering, ja... Bilen må ha tenningen på hele tiden - og den slår seg jo automatisk av dersom man "stikker av".

Om noen har funnet noen smarte måter for å hindre at bilen slår seg selv av mens oppgraderingen fra USB stick pågår, så ville jeg vært happy for gode råd!

Fungerte for meg å gå skli meg over til andre siden av bilen og gå ut av passasjerdøren, bilen slår seg vel kun av når man åpner førerdøren

Hmmmmm... Takk for interessant tips!! Skal prøve den varianten, men har vel generelt inntrykk av en eller annen time-out hvor bilen slår seg selv av dersom den står påslått uten at noe skjer i kanskje 10+ minutter
#7
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
søndag 29. november 2020, klokken 00:36
Sitat fra: mariusse på mandag 16. november 2020, klokken 15:53
Kun "Road Map EUROPE EVO 2020-3". Og, tar det timesvis hvor jeg må sitte i bilen og passe på?

Samme versjon dukker opp her også. Det tar endel tid mens man venter på oppgradering, ja... Bilen må ha tenningen på hele tiden - og den slår seg jo automatisk av dersom man "stikker av".

Om noen har funnet noen smarte måter for å hindre at bilen slår seg selv av mens oppgraderingen fra USB stick pågår, så ville jeg vært happy for gode råd!
#8
Jaguar / Sv: Hvor reparerer man lakk-skade? Oslo-området
mandag 26. oktober 2020, klokken 21:37
#9
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
søndag 25. oktober 2020, klokken 19:21
Fri fart autobahn nord for Hamburg i sommer.

Glad-nyhet: Ipace var akkurat like glad og stabil i over 200 km/t

Dårlig nyhet: forbruket var da 65kwh. Den spiser virkelig strøm i alt over 120....

Litt gøy når displayet som normalt viser fartsgrense i et "skilt" med rød ring rundt bare viser grå ring som tydeligvis betyr no limit....

PS: passasjeren tok bildet

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#10
Jaguar / Sv: Hvor reparerer man lakk-skade? Oslo-området
søndag 25. oktober 2020, klokken 18:52
Sitat fra: z4rd på søndag 25. oktober 2020, klokken 18:25
Hadde sjekket med forsikringsselskapet ditt først og fremst - litt avhengig av hvilken type avtale du har så koster fort slikt mer enn egenandelen.

Alternativt kan du sjekke med mikrolakk.no (de holder til på Økern).

Takk for raskt svar! Jeg har høy egenandel på forsikringene mine - fordi det uansett er helt ok å betale alt under 10-12 tusen selv. Har kun skjedd meg èn gang før på 20 år - og da var kona sidelengs inni et autovern så det var helt greit å betale egenandelen.

Denne gangen tror jeg det vil være mulig å finne billigere fiks. Skal sjekke mikrolakk  :+1:
#11
Jaguar / Hvor reparerer man lakk-skade? Oslo-området
søndag 25. oktober 2020, klokken 18:11
Kom inntil en #¤%&#¤ skråstilt metall-stolpe i et parkeringshus.

Hvor reparerer man slikt i Oslo-området? Er bare riper, ikke bulk - i plastikken bak det ene bakhjulet på siden av bilen. Men ser jo ikke bra ut, når resten av bilen er skinnende svart.

Veldig happy for gode tips!
#12
Inspirert av tips, dro jeg innom Jula.

I fall andre også skulle være interessert i en helt enkel og grei stålkrok å henge ledningen over, kostet disse 40 kr for 2 stk  :D

#13
Takk for mange bra ideer!

Er nok fortsatt mest på jakt etter en helt enkel krok som ser OK ut.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mai 2020, klokken 08:10
https://www.ladespesialisten.no/index.php/veggholdere

Denne fungerer fint også uten "støpselholderen"? Jeg trenger egentlig bare kroken å hvile ledningen oppå, og så kan pluggen henge fritt under den.
#14
Takk for raske svar!

Men finnes det noe i kategorien ikke-stygg-som-juling? Og som er passende for ledning?  :)

Jeg kan fortsatt ikke helt se for meg at det trenger å koste 800kr.
#15
Lade hjemme / Hvor skaffe: "Krok" til å henge opp ladeledning
torsdag 21. mai 2020, klokken 16:42
Trenger en krok til å henge ladeledningen på, mens den er plugget inn i ladestasjonen i den ene enden og bilen er frakoblet den andre pluggen.

Noe ala den i vedlegget, men som ikke koster 800 (!) kroner. Tips om hvor man kan skaffe?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA