Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AudiTron

#16
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla modell X75?
søndag 16. desember 2018, klokken 09:46
Takker for alle svar. Blir ikke handel av Tesla model X allikevel. Til informasjon kan jeg opplyse om at pristilbudet var 804000kr, autopilot, hvit, 20"Nokian vinter og vegglader til 0.99% rente.. avventer til Audi kommer med en råere modell slik som e-tron sportsback eller GT.
#17
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla modell X75?
fredag 14. desember 2018, klokken 07:36
Mulig det holder med 75d ser det ut som?
Er uansett i tankeboksen når det gjelder Tesla.

Takker for tilbakemeldinger

Sent fra min moto g(6) plus via Tapatalk

#18
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla modell X75?
torsdag 13. desember 2018, klokken 22:08
Sitat fra: automat på torsdag 13. desember 2018, klokken 21:33
Sitat fra: AudiTron på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:36


Dette høres jo veldig lovende ut strekningen det er snakk om er Kristiansand-hovden og er opp fra 5 MOH til 870moh

La inn strekningen i abetterrouteplanner.com med 20 kuldegrader, 5 m/s motvind og snøvær. Da ble forbruket 370wh/km,og man må lade i 7 min fra 50 til 67% på superladeren i Bygeland. Og kommer frem med 5% igjen.

Med 10 minus, snøvær, men ikke vind, er forbruket 308wh/km, og man kommer frem uten lading med 7% igjen.

Så man må nok påregne et ladestopp de aller værste dagene.
Ok. Veldig grei informasjon for en som ikke har erfaring... Man må påregne endel restriksjoner med 75d kontra 100d virker det som. Men 150 tusen ekstra er mye for de få gangene man trenger det...

Sent fra min moto g(6) plus via Tapatalk

#19
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla modell X75?
torsdag 13. desember 2018, klokken 20:37
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:24
Kan kanskje klare å presse forbruket opp mot 350 Wh/km på motorvei på vinteren. Da vil man ha ca 200 km rekkevidde.

På langkjøring på vinteren med mye 80-sone er jeg mer i området 250 Wh/km. Da har man omkring 285 km rekkevidde.

Takk for input!
#20
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla modell X75?
torsdag 13. desember 2018, klokken 20:36
Sitat fra: TSH på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:33
Har en X75D 6-seter (m. 2x varme) Jeg kjørte tur retur Lierskogen-Sandefjord i går. Temperaturen lå mellom -7 og -2. Jeg kjørte med 20» Nokian R3 med 43 psi, som burde ha hatt litt mer luft. Det var lite vind og ingen nedbør/snø. Jeg kjørte med passasjerer og varmen på, alt fra HI til 23 C + varme i ratt, seter osv. 90% av turen ble kjørt med autopilot. Mao. var det høy grad av comfort på turen. Kjøreturen var på 192 km. Jeg startet på 98% og hadde 20% igjen når jeg var tilbake. Jeg kjørte i samme hastighet som jeg pleide å holde i min gamle X3. Dvs. at 95% av turen lå på mellom 110 og 120 på speedometeret. Jeg er meget fornøyd med at den reelle rekkevidden i går la på ca. 246 km. Jeg har kun hatt min X75D siden september og dermed ikke stor erfaring fra vinterføre, men min svoger har hatt sin X75D i et par år. Han kjører absolutt ikke økonomisk (les tyngre gassfot enn meg) og han har aldri opplevd en rekkevidde på under 230 km på vinterføre så lenge man snakker kombinasjon motorvei/landevei og at man ikke overstiger 100 km/t i lengre strekk.

Dette høres jo veldig lovende ut
#21
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla modell X75?
torsdag 13. desember 2018, klokken 16:31
Sitat fra: creal på torsdag 13. desember 2018, klokken 15:27
Sammenlignet med "vanlig bil" tenkte jeg selv 20 mil vinterrekkevidde på min forrige S85D. På min nåværende X100D tenker jeg 25 mil. Det er mulig X75D ofte klarer 30 mil, men da kjører man nok veldig økonomisk, og det må være snakk om pene vinterforhold. Jeg ville nok tenkt ca 18 mil ut i fra kjøring som en vanlig bil, men med potensiale for en god del mer ved å tilpasse kjørestil og klimaanleggbruk.

Huff det var det jeg fryktet, da holder den mest sannsynlig ikke opp til vinterhytta uten å lade? Ca 21mil?
Gidder ikke sitte med lue og votter opp til fjellet
#22
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla modell X75?
torsdag 13. desember 2018, klokken 16:29
Sitat fra: gr på torsdag 13. desember 2018, klokken 15:22
- Vet ikke med rabatt.
- Vinterrekkevidde på 25-30 mil.
- Ukjent for meg om batteripakkene vil bli endret, men det skjer jo stadig endringer. Tesla venter ikke på modellår for å endre, slik de fleste andre gjør. Det er fortløpende endringer. Gigafactory har vel ikke kapasitet til mer enn Model 3 med dagens produksjon, så spørs om det ikke er enklest for Tesla å ikke endre X og S også på en stund, men hvem vet. Syns 75 er en god innstegsmodell. Det finnes ingen 85-pakke for tiden, så hvem vet hva som kommer neste gang?
- Verditap er vanskelig å spå, krona er svak nå, men kan selvfølgelig gå i begge retninger. Nyprisen påvirkes av dette, og det igjen påvirker bruktmarkedet. Samme med eventuell innføring av moms. Eller bompenger. I hver sin retning.
- Når du nevner konkurrenter med større batteri til lavere pris blir jeg litt nysgjerrig.
Det er kun to jeg kan tenke meg, og det er e-tron og i-Pace, og de er vel iallfall ikke noe billigere, tross at de begge er betydelig mindre biler. e-tron er nesten et halvt tonn bak på hengervekt, og i-Pace sin trekkapasitet hører hjemme på en Volkswagen Up! (750kg). i-Pace har mer tilgjengelig batteri, men viser seg å i praksis ha samme rekkevidde som X75, samtidig som den lader en god del tregere, og tilgangen på raske ladere er også betydelig dårligere enn for Tesla. De matcher heller ikke X på 6/7-seterløsninger. e-Tron er jo også tregere enn X75. Så kan en ha en haug med meninger om det ene utstyret vs. det andre, smak og følelse og så videre, men det handler mer om personlige preferanser.

Takk for svar
#23
Model X 2014 - 2022 / Tesla modell X75?
torsdag 13. desember 2018, klokken 14:36
Hei, er relativt ny i Tesla sin bilverden og har noen spm:

Hva kan man forvente av rabatt på inventory X75 med alt utstyr og vinterhjul?
Realistisk rekkevidde om vinteren hvis man bruker den som en normal bil?
Kommer det oppdaterte batterier med høyere celle tetthet ala model 3 snart?og vil dermed X75 bli faset ut med 85kwh som minste til samme pris?
Forventet verditap i året med 20 tusen km i årlig kjørelengde? Tenker også på alle konkurrentene som kommer kanskje virker negativt inn på bruktprisen?
Hvor ofte har Tesla kampanjer i løpet av året? Har fått ett tilbud på tesla model x75 med alt utstyr og vinterhjul inkludert kampanjerente.
Syntes dog det er litt dyrt sammenlignet med konkurrentene sine større batterier til samme pris.


#24
Audi e-tron / Sv: Storkunderabatt
mandag 10. desember 2018, klokken 16:40
Her er jeg enig i alle punkter. Gikk fra å glede meg noe sykt i 2år til og bli fullstendig skuffet.. Dårlige specs, høye priser på utstyr og en arrogant holdning fra Møller/importør. Kansellerte reservasjonen min(2xxx).

Frister med model 3 ventepølse.

Sitat fra: hemi på mandag 10. desember 2018, klokken 14:41
Sålenge folk ikke stemmer på feil partier (ap, mdg osv)  er ting stabilt og vi slipper mva innføring.

Mye av problemet er jo ikke bare Audi, men møller norge.

Jeg bestilte meg en tm3 performance med alt som trøste/ventepølse/protest når det ble mulig nå,  litt trass. Hadde egentlig sagt jeg ikke skulle ha tesla igjen etter P85D sist, så jeg har ikke dårlig tid i år. Kjører rundt i ny i3 120ah nå til all ut og inn av oslo kjøringen, og har wtf bra rekkevidde på småkjøringa, faktisk så ser det ut som e-tron kanskje ikke gir meg mer enn 7? ish mil mer rekkevidde om jeg skal på langtur og motorvei, for ca 500.000+ mer  for å få samme utstyr? :o

Jeg har gått fra å 100% skulle ha bilen. Til å være.. meeeeh rundt hele greia.  Gratulerer Audi/møller. 

En spennende ting her er jo hva leasingselskaper sier, jeg tipper vi må ned mot 45% verdi på 3 år, kanskje under det på en ok specca e-tron.
#25
Sitat fra: samotholt på fredag 16. mars 2018, klokken 16:04
Hvis man klarer 50 mil NEDC (regner jeg med) på 70 kWh batteri - så er det veldig bra. Det er jo mer enn MS75D. Det må da være en effektiv bil.

Håper forøvrig at det vil være mulig å få det største batteriet uten å måtte gå for sport/perfomance modellen.

Der er vi enig, men kan virke som den kommer med 95kwh på lanserings versjonen til 640000kr som gjør den meget attraktiv
#26
Audi e-tron / Sv: Pris!
lørdag 17. mars 2018, klokken 19:06


Det var en 75D jeg kjørte, er en god kompis av meg som eier den, den gjør 0-100 på så å si identisk tid som A8 og har 4x4 også.

Men her kommer en uavhengig fasit:


https://youtu.be/W3NJx-wJDAw

2 helt like biler S7 vs Tesla model S90D
Begge på luftfjæring, begge har rett over 400hk, 4x4 og er like store.
Dersom man bestiller S7 med magnetic ride så er den enda mer dynamisk enn den i videoen, men uansett så vinner S7 på kjøredynamikk selv med dårligere dekk og overraskende nok også akselerasjon i denne testen.

For de som ikke kjenner Audi er S7/A7 og A8/A8 basert på samme forstilling med like luftfjærer, forøvrig også sammen med Bentley Continental. Hovedforskjellene mellom A8 og A7 er at A8 er en mye stillere bil, spesiellt med dobble vinduer som min hadde.

Kan forstå argumentasjonen din angående kjøreegenskaper dersom du mener A8 2002-2009 da det er en helt annen bil. Er mange år siden Audi ble kvitt understyrings spøkelset bla ved hjelp av sportsdifferensial og bedre vekt fordeling.
Men dersom du mener 2010 og opp er du av en helt annen oppfatning en de aller fleste.

For ordens skyld kjører jeg A7 2012 daglig med en lettere V6 i front og den kjører også betraktelig mer dynamisk i sving en Tesla model S. Så skjønner ikke helt hva du her sikter til? Er tydelig at du er blendet fullstendig av elon Musk, noe man til dels kan forstå da han er en kul fyr;)

Men tilbake til topic snart?

#27
Bakhjulsdrift er forresten ikke sikkert kommer, men får ikke redigert innlegget. Mest sannsynlig blir det firehjulsdrift på alle sammen men 2 motorer på de billigere utgavene
#28
Rekkevidde fra 500-650km og batteri fra 70kw-105kw. Regner med dette er nedc men allikevel imponerende
#29
Ifølge siste utgave av autobild har lanserings utgaven av E-Tron 95kwh til rundt 80000euro og 0-100 på 3,5sek til begynnerpris i Norge 640 tusen. Toppmodellen over 100 tusen euro med 0-100 2,5sek:) kommer også billigere innstegsvarianter etter hvert fra 65000euro inkludert tysk moms, da har den bakhjulsdrift og 70kwh batteri.

Dette må jo selv Tesla eiere blir imponert over! Ikke annet å si en at man gleder seg!

8)
#30
Audi e-tron / Sv: Audi Annual Press Conference 2018
torsdag 15. mars 2018, klokken 10:36
80000 euro inkludert tysk moms 19% gir en nettopris på: 64800euro som er 619000nok. Hvis dette er med 95kwh batteri er det en særdeles fin pris!

Så startpris på 599 er fremdeles mulig med bedre vekslingskurs til norge.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA