Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Motorwatt

#46
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 17. mars 2023, klokken 12:59
Burde kunne selge de gamle til VW som skal sette opp 25.000 ladere i 2023. Trenger vel bare en sprayboks med maling...

https://thedriven.io/2023/01/30/volkswagen-will-install-25000-ev-fast-chargers-in-2023-none-in-australia/
#47
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 17. mars 2023, klokken 12:51
Det er vel det som er hele meningen?
#48
Fantombremsing finnes i flere versjoner på Tesla. Kat 1. er en veldig kraftig oppbremsing som kan redusere hastigheten helt uten varsel eller synlig årsak med opptil 30-40 km/t på få sekunder. Kat.2 er en nedbremsing årsaket av f. eks. feil i fartsgrensedata. Kat. 3 er også kraftig, men mere forutsigbart som når man møter et større kjøretøy i en sving. Det er den første som er et helv...
#49
Det stemmer nok bra. AP1 var MobilEye som også veldig mange produsenter bruker i dag. AP2 (+) er "in house". Det var først etter at Tesla overtok at det ble "fart" på fantombremsingene....
#50
Sitat fra: emurof på mandag 13. mars 2023, klokken 18:40
Sitat fra: JRF på mandag 06. mars 2023, klokken 16:16Hva slags sak da? Melde det til politiet? De henlegger vel saken før de har lest forbi første setning...

Jeg må innrømme at jeg synes at det å etterforske bulker i dører er noe av det siste politiet bør bruke ressurser på.

Da er det nok første gang vi to er enige 😀
#51
I tillegg til å være små sjanser til å fange noe nyttig på Sentry, så hindrer den bilen å sove. "Sluker" strøm....
#52
Faktisk var det en periode for en stund tilbake at den ville varsle og redusere farten før et kryss og en rundkjøring. Men ikke alle. I dag er det litt mere "random". Kanskje noe de har glemt i kildekoden på FSD?

Fantombremsing finnes på andre biler også etter det jeg har lest, men i mye mindre grad. Og de som er der, er mere logiske.

Fantombremsing har forekommet på alle Tesla-biler de siste 5-6 årene, også i større i mindre grad. Til tross for at det har vært spekulert i årsaker i årevis er det ingen konklusjon på problemet. Og Tesla er tause...
#53
Steven Peeters fra Nederland, en jordnær Tesla-fan (finnes de virkelig 😀), og en Norges-venn med fantastiske Tesla-videoturer fra landet, har satt seg grundig inn i UNECE-regler, og hva de betyr for Tesla. Denne videoen er verdt å se for de interesserte som fremdeles kan ha litt tro på prosjektet. Han antar også at L3 kan bli en mulighet i januar 2025 i Europa, dog med visse restriksjoner.

https://www.youtube.com/watch?v=vHCgywB2DfE
#54
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 12. mars 2023, klokken 22:07
Du skjønner tydeligvis ikke hva jeg synes/mener, og vice versa. Så da lar jeg det bli med det.
#55
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 12. mars 2023, klokken 21:26
Jeg har jo allerede justert bruk av "forsvarstale". Hva trenger du mere?

Men din henvisning til andre skurker skurrer hos meg. Det kan og vil jeg ikke justere:

SitatLikevel, uten den situasjonen kan det hende det ikke hadde vært noe Tesla i dag.

Det kan fort ha lønt seg å snakke produktet så opp at alle trodde det måtte være sant. Modig, men rekker man i mellomtiden å bygge seg tilstrekkelig opp så slipper man unna med det. Ikke helt ulikt det VW, Audi, Skoda, Seat, Man, MB, BMW... scania?, en røys iallfall, gjorde. Alle disse vokste en god del de årene utslippsjukset pågikk, og selger fortsatt flere biler enn de gjorde før jukset.
#56
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 12. mars 2023, klokken 14:32
Forsvarstale var kanskje ikke en blink, men rundt omkring, og kanskje spesielt på et bilforum som dette, blir dårlige erfaringer og negative rykter om andre biler og bilprodusenter brukt som "forsvarstaler" av egen bils mangler og prestasjoner. Etter mitt syn stort sett helt uten relevanse.
#57
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 12. mars 2023, klokken 11:42
Frykter litt at det blir større forskjell på utviklingen på "Legacy" S/X med HW3 og de nyere. Da blir direkte sammenlikninger vanskelige. Jeg har med siste versjon firmware fremdeles hauger med fantomer. I går gikk en mor med et barn i hånden godt inne på et fortau i en slak sving. Full panikk med oppbremsing som begynte for alvor etter at de to allerede var passert. Jeg lot den fortsette oppbremsingen, men ved 20 km/t overtok jeg. Utgangspunktet var 50 km/t.
#58
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 12. mars 2023, klokken 10:30
Noen av grunnene for at det ikke har skjedd noe rettslig i denne saken, tror jeg er det at mange har det jeg vil kalle et usunt forhold til egen bil. Den fremstår nærmest som et fullverdig familiemedlem, og det dyreste rent økonomisk. Mange forsvarer den for alt det de tror den er verdt, og opptrer som myrsnipa i enhver diskusjon selv med alle fakta på bordet. Man trekker vel normalt ikke sitt eget "barn" for retten. Selvsagt er dette en spissformulering, men med et fritt og individuelt valg av riktighetsbedømmelse.

Jeg er en eldgammel mann. Alltid vært interessert i bil fra min første nesten nye "Willys kriger-jeep" kjøpt fra Forsvarets overskuddslager i 1965 for kr. 1.250.-. Bare 5 år etter at den vanlige mann fritt kunne kjøpe biler i Norge som ikke kom fra Øst-Europa. Den er etterfulgt av 51 andre biler gjennom tidene. Utviklingen på bilmarkedet har vært gøy å følge med på, men det har de siste årene rett og slett blitt mere ondskapsfull. "Skylden" får selvsagt sosiale medier, og dermed muligheten til innenfor vide rammer å kunne utbasunere positive og negative meninger om det meste. "Alt var mye bedre under krigen" Ja, kanskje det.
#59
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 12. mars 2023, klokken 09:22
Grensene kan være tynne, men enig i at det foreløpig ikke er kriminelt. Men det essensielle er at Tesla faktisk innrømmer at de har solgt noe de ikke har levert i henhold til beskrivelse. Hvis Tesla på en eller annen måte leverer eller økonomisk erstatter, så er saken grei. Hvis de ikke gjør det, kan det bli kriminelt. Iallfall med norske lover som grunnlag. Det viktige er tidsaspektet. For oss med biler som er levert før 2019, er det en grei sak. I mars 2019 endret Tesla både beskrivelse og funksjoner på FSD for sannsynligvis å tilpassse seg virkeligheten. Tesla bør snarest uten oppfordring tilby erstatning for "ikke levert opsjon", eller i det minste tilby den gratis ved gjenkjøp for ikke å ende opp med skuffen full av NDAer.
#60
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 11. mars 2023, klokken 20:31
Dere "glemmer" at forskjellen mellom de foran nevnte og Tesla er at Tesla har et løpende problem som foregår i sanntid. For de andre er det et tilbakeliggende stadie som de har måttet betale seg ut av, og da snakker vi om veldig mange milliarder. Tesla kan være fornøyd med at de har klart å begrense salget ved å gjøre prisen på FSD astronomiske. Men de klarer allikevel fremdeles på Investor Day å gjenta løfter som de færreste tror på bortsett fra noen "forvirrede" fans. "Robotaxi kommer om et par år". Hørt den før? Tesla har ikke lenger noen overlegen teknologi som ingen andre også klarer å gjøre minst like bra, og deres største aktiva blir da fanskaren som kan være både nyttig og farlig. Det stilles fremdeles spørsmålstegn ved kvaliteten, og service er så som så. Hyppige prisjusteringer er et svakhetstegn. Jeg tror seriøst at Tesla ikke er for store "too fall", og det er nå engang min mening.

@geear: Litt av en forsvarstale du holdt der 😀, men metodikken er velkjent. Det ligger aldri noe serøst forsvar i å peke på hva andre har gjort.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA