Vi har vel vært litt bortskjemt med oppdateringer/rettinger i det siste. Over 2 uker siden den sist. EM lovet jo endel mere enn det som ble levert innen utgangen av 2019, og den siste oppdateringen var vel nærmest en hastejobb for i det hele tatt å levere noe nytt. En stund siden iallfall jeg har fått en så uferdig versjon. Håper de nå jobber med å få fram det som skulle være lovet, men ta heller den tiden som er nødvendig for å få klargjort kvalitets-software.
Men tror det må bli litt endringer fremover. Vi ser allerede at MCU1-biler har en annen software (versjonsnummer) enn MCU2. MCU2-biler får nå nyeste software, men vises forskjellig for biler med 2.5 og 3.0 hardware. EM sa at biler med FSD ville få ny computer når software som kunne utnytte den var klar, og da er spørsmålet om det da blir slutt på hyppige software-oppdateringer for flere/eldre modell-varianter.
Leveranse av HW3-computer (heter nå visstnok FSD-computer) er, etter det jeg kan lese, betydelig forsinket. Dette gjelder i USA, og derav selvsagt også ROW. På ett eller annet tidspunkt må vel software-ressursene brukes på den nyeste teknologien (FSD-computer), og når det skjer frykter jeg at dette vil gå utover eldre biler. Det er fullt mulig at man nå allerede har nådd det punktet hvor det ikke er særlig mer å hente med «gammel» teknologi blandet med ny software.
I tillegg har vi UN/EU-problematikken som også kan kjøre oppdateringer for oss inn på et ubrukt sidespor....
Løse tanker, men hva tror dere?
Men tror det må bli litt endringer fremover. Vi ser allerede at MCU1-biler har en annen software (versjonsnummer) enn MCU2. MCU2-biler får nå nyeste software, men vises forskjellig for biler med 2.5 og 3.0 hardware. EM sa at biler med FSD ville få ny computer når software som kunne utnytte den var klar, og da er spørsmålet om det da blir slutt på hyppige software-oppdateringer for flere/eldre modell-varianter.
Leveranse av HW3-computer (heter nå visstnok FSD-computer) er, etter det jeg kan lese, betydelig forsinket. Dette gjelder i USA, og derav selvsagt også ROW. På ett eller annet tidspunkt må vel software-ressursene brukes på den nyeste teknologien (FSD-computer), og når det skjer frykter jeg at dette vil gå utover eldre biler. Det er fullt mulig at man nå allerede har nådd det punktet hvor det ikke er særlig mer å hente med «gammel» teknologi blandet med ny software.
I tillegg har vi UN/EU-problematikken som også kan kjøre oppdateringer for oss inn på et ubrukt sidespor....
Løse tanker, men hva tror dere?