Hei toreml.
Har selv en 2017 modell.
EV knappen bruker jeg alltid på turer under 35km og kjører dermed kun elektrisk.
Bensinmotoren (ICE) vil likevel starte om varmeapparatet er på høy effekt (hvis jeg har glemt å forvarme om vinteren) eller gasspedalen trykkes til bunns.
Selv starter jeg alltid med varmeapparatet av. Skrur det eventuelt på når jeg er i fart på hovedveien.
Hvis jeg vil ha varmeapparatet på fra start, uten at ICE skal starte, bruker jeg gjerne ECO knappen. Jeg mener å ha lest at ECO reduserer strømforbruket til varmeapparatet i tillegg til at akselerasjonen blir redusert.
Ratthendlene til regenerering bruker jeg mye da det er mye bakker og fartshumper på europaveien jeg kjører til daglig.
Bruker B0 og ruller istedenfor å regenerere og akselerere om hverandre på flatmark.
Bremsene bruker jeg stort sett kun ved stans.
Bråbremser minst en gang i uka for å hindre at bremsecaliperne ruster fast, noe jeg gjør uansett biltype.
Må nevne at grunnen til at jeg aktivt bruker bilens funksjoner er at jeg lar det gå sport i å kjøre mest mulig elektrisk, er motorinteressert og sliter med å synes at det er greit at ICE stadig starter og stopper før motoren oppnår vanlig arbeidstemperatur. (Kald bensinmotor bruker mer bensin enn varm motor).
På lengre turer lar jeg automatikken styre det meste, gjerne også med den adaptive cruisekontrollen.
Bruker ECO knappen noe men vil unngå å glemme å slå den av før forbikjøringer.
Bruker CHARGE før lange bratte stigninger under 70km.t da jeg tror det er mindre økonomisk å lade ved høyt turtall.
Min måte å bruke bilen på er ingen fasit.
Kanskje andre har bedre svar.
Thomas
Har selv en 2017 modell.
EV knappen bruker jeg alltid på turer under 35km og kjører dermed kun elektrisk.
Bensinmotoren (ICE) vil likevel starte om varmeapparatet er på høy effekt (hvis jeg har glemt å forvarme om vinteren) eller gasspedalen trykkes til bunns.
Selv starter jeg alltid med varmeapparatet av. Skrur det eventuelt på når jeg er i fart på hovedveien.
Hvis jeg vil ha varmeapparatet på fra start, uten at ICE skal starte, bruker jeg gjerne ECO knappen. Jeg mener å ha lest at ECO reduserer strømforbruket til varmeapparatet i tillegg til at akselerasjonen blir redusert.
Ratthendlene til regenerering bruker jeg mye da det er mye bakker og fartshumper på europaveien jeg kjører til daglig.
Bruker B0 og ruller istedenfor å regenerere og akselerere om hverandre på flatmark.
Bremsene bruker jeg stort sett kun ved stans.
Bråbremser minst en gang i uka for å hindre at bremsecaliperne ruster fast, noe jeg gjør uansett biltype.
Må nevne at grunnen til at jeg aktivt bruker bilens funksjoner er at jeg lar det gå sport i å kjøre mest mulig elektrisk, er motorinteressert og sliter med å synes at det er greit at ICE stadig starter og stopper før motoren oppnår vanlig arbeidstemperatur. (Kald bensinmotor bruker mer bensin enn varm motor).
På lengre turer lar jeg automatikken styre det meste, gjerne også med den adaptive cruisekontrollen.
Bruker ECO knappen noe men vil unngå å glemme å slå den av før forbikjøringer.
Bruker CHARGE før lange bratte stigninger under 70km.t da jeg tror det er mindre økonomisk å lade ved høyt turtall.
Min måte å bruke bilen på er ingen fasit.
Kanskje andre har bedre svar.
Thomas