Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tempus

#1
Mitsubishi Outl. PH / Sv: ECO mode vs EV mode
lørdag 21. april 2018, klokken 00:24
Hei toreml.

Har selv en 2017 modell.

EV knappen bruker jeg alltid på turer under 35km og kjører dermed kun elektrisk.
Bensinmotoren (ICE) vil likevel starte om varmeapparatet er på høy effekt (hvis jeg har glemt å forvarme om vinteren) eller gasspedalen trykkes til bunns.

Selv starter jeg alltid med varmeapparatet av.  Skrur det eventuelt på når jeg er i fart på hovedveien.
Hvis jeg vil ha varmeapparatet på fra start, uten at ICE skal starte, bruker jeg gjerne ECO knappen.  Jeg mener å ha lest at ECO reduserer strømforbruket til varmeapparatet i tillegg til at akselerasjonen blir redusert.

Ratthendlene til regenerering bruker jeg mye da det er mye bakker og fartshumper på europaveien jeg kjører til daglig.
Bruker B0 og ruller istedenfor å regenerere og akselerere om hverandre på flatmark.
Bremsene bruker jeg stort sett kun ved stans.
Bråbremser minst en gang i uka for å hindre at bremsecaliperne ruster fast, noe jeg gjør uansett biltype.

Må nevne at grunnen til at jeg aktivt bruker bilens funksjoner er at jeg lar det gå sport i å kjøre mest mulig elektrisk, er motorinteressert og sliter med å synes at det er greit at ICE stadig starter og stopper før motoren oppnår vanlig arbeidstemperatur. (Kald bensinmotor bruker mer bensin enn varm motor).

På lengre turer lar jeg automatikken styre det meste, gjerne også med den adaptive cruisekontrollen.
Bruker ECO knappen noe men vil unngå å glemme å slå den av før forbikjøringer.
Bruker CHARGE før lange bratte stigninger under 70km.t da jeg tror det er mindre økonomisk å lade ved høyt turtall.

Min måte å bruke bilen på er ingen fasit.
Kanskje andre har bedre svar.

Thomas
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA