Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Theppan

#31
i-Pace / Sv: Batterivarming
tirsdag 26. november 2019, klokken 14:52
Blir overrasket dersom det viser seg at batteritemperatur er tilgjengelig over "ODBII" API'et og ikke via API'et Incontrol og WattCat benytter, men er jo altids mulighet å håpe 🤗
#32
Bra. Hensikten med å vise til begge appene var å synliggjøre at problemet sannsynligvis IKKE er app relatert, men relatert til programvare i bilen/Jaguars servere som igjen kommuniserer med bilen.
#33
@ardevd: Flott at du melder dette inn via dine kanaler  :+1:

@Tellus: Som oftest så klarer jeg meg med en fast avreisetid, men hvis jeg da ikke skal bruke bilen noen dager så deaktiverer jeg den ene faste avreisetiden. Når jeg da aktiverer den igjen, så hjelper ikke det. Da må jeg inn i bilens menyer og aktivere "Forbehandling av bilen".

Funksjonen må jo være slik at du setter en "engangsfullmakt" i bilen til å styre avreisetider via app. 
#34
Jeg registrer at det er flere inkludert meg som har problemer  med tidstyrt forvarming av bilen. Saken har vært diskutert i ulike tråder, men ikke som eget tema og er ikke løst.
1. For å kunne bruke Incontrol Remote eller WattCat for å sette ulike avreisetidspunkter så må denne funksjonen først aktiveres i bilen (Skru på "Forbehandling av bilen").
2. Deretter kan ulike avreisetidspunkter settes i appene og dette overføres til bilen, og forvarming av bilen skal starte i henhold til innstillingene satt i appene.

Problemet:
Problemet er at ofte så deaktiveres  "Forbehandling av bilen" når du endrer avreisetider, fjerner noen eller legger til nye avreisetider i en av appene.
Ingen forvarming starter og når jeg går ut og sjekker i bilen så er som sagt "Forbehandling av bilen " deaktivert.
Hvis jeg da aktiverer den i bilen så fungerer det som normalt. Da kommer også de avreisetider jeg har lagt inn i en av appene opp på skjermen i bilen.
Det å "starte klima" direkte i appene (som gir 30 min oppvarming umiddelbart) fungerer.

Tiltak:
Fint om dere kan se på årsaker til at "Forvarming av bilen" i bilens meny blir deaktivert.
Som en midlertidig fix, er det mulig å legge inn en funksjon i appene som repeterer "Forvarming av bilen" via API'ene?

Annen info:
Jeg har ikke eget SIM kort i bilen, men appene har hele tiden kontakt med bilen i forhold til ladestatus, etc.
#35
i-Pace / Sv: Dørhåndtak i minusgrader
søndag 03. november 2019, klokken 21:47
Sitat fra: Frank_M på søndag 03. november 2019, klokken 09:28
Hadde samme problem i fjor...fukt inne i håndtakene fryser. Spurte forhandler og de viste enkelt hvor man kan spraye silikonolje for å forhindre dette. Bare pass på at du ikke søler på lakken...ikke bra over tid

Og nøyaktig hvor på håndtakene mente forhandler det skulle sprayes?
#36
i-Pace / Sv: Pris på vinterhjul
mandag 28. oktober 2019, klokken 22:41
Enig idet, men kom ikke videre.

#37
i-Pace / Sv: Pris på vinterhjul
mandag 28. oktober 2019, klokken 20:48
Fikk heller ikke med senterkopper. Stusset over det og tok det opp med forhandler da jeg hadde bilen inne for siste SW oppgradering og bytte av sim-kort leser.

Fikk da til svar at nei, det følger ikke med. "De er så dyre og koster over 1000 NOK for 4 stk" var svaret........

ebay er nok min venn. Der kan de kjøpes for en billig penge.
#38
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 23. oktober 2019, klokken 13:27
Hmmm. Det er derfor jeg litt lenger opp stilte spørsmål om det er forskjell på ulike ladere (Ladekladder eller ladestasjoner).

Jeg registrerer at når  batteriet er ladet 100% (Ladehastighet går noe ned siste par timene) så kobler laderen ut.
Gjennom Jaguar sin app og WattCat så ser jeg at batteriet lades i ca 1/2 time etter at appene rapporterer 100%.

Deretter skrur laderen seg av. Da kan jo ikke batteriene balanseres.
Mulig jeg skal teste med ladekladden også, men har registrert det samme med en annen type2 lader.
#39
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 23. oktober 2019, klokken 10:44
Jeg får 78.65 kWh på 100%. Da med battery health 96%. For to dager siden, før oppgradering til 19B, var battery 78.85 og  battery health 99%.

Får se om battery health krabber opp igjen etter en lengre kjøretur med dertil opplading. 
#40
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 16:14
Hvis det du skriver stemmer, så blir neste spørsmål om balansering avhenger av hvilken lader du har eller ikke. Vil noe 3,6 kW ladere være bedre til dette i forhold til andre, eller styres ladingen 100% fra bilen?
#41
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
mandag 21. oktober 2019, klokken 21:03
Denne parameteren i grønt under lading ble jeg ikke klok på. Kan være at kW angir faktisk mottatt ladeeffekt, med tiden 8/h finner jeg ikke noe logikk på. Den endrer seg hele tiden under hele ladeprosessen og sier ikke noe om hvor lenge bilen har ladet, eller hvor lenge det er til bilen er fulladet.


Forøvrig så viste appen Battery health på 94% etter at jeg installerte den. Da var batteriet ca 50% ladet. Etter å ha kjørt til 0% og nå ladet opp igjen har denne parameteren endret seg gradvis oppover fra 88% :( og nå opp og tilbake til 99%. :)
#42
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
mandag 21. oktober 2019, klokken 20:48
ardevd: Fantastisk app du lager.

To ønsker:
1. Omregning av ladetid i timer og min til faktisk tidspunkt når bilen er ladet 100% (eller den % sats som du setter).
2. Estimert faktisk ladehastighet i kW. Hvis du bare henter inn data fra server via APIene, kunne du kanskje ved å aktivere "mål ladehastighet" (som en knapp) starte en prosess som logger mottatt effekt i en periode på f. eks 2(?) min og deretter  automatisk regne ut hva dette blir i kW. Nyttig som en sjekk når du lader hjemme, men enda mer interessant når du hurtig/lynlader.


Forøvrig leser jeg av i bilen at jeg har Telematic 16.2, har ellers SW 19A.11......
Leser av på appen din  TCU Config: J7A3-70713-AV og TCU Software ver: J8A2-70712-AV.
Bilen skal inn til Motorpool imorgen og blir da oppgradert til 19B.
#43
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
fredag 04. oktober 2019, klokken 09:47
Du gjorde nok samme feilen som meg. Når du skal velge kart så er det en rullegardinsmeny hvor du faktisk må velge Eastern europe eller Western europe. Tror default valget var Eastern europe. Jeg lastet ned på nytt og installerte ihjen i bilen. Da nle  det riktig!
#44
i-Pace / Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
onsdag 02. oktober 2019, klokken 08:02
Jeg benyttet de samme som du linket til her.
https://www.ebay.com/itm/1pcs-65x33mm-Groove-Waffle-Rubber-Pad-Rubber-Block-Lift-Jack-Automotive-Tools/162755538836

Jeg tok ikke av dekslene. Det gikk fint å sette gummiklossene dirrekte på falsen.
#45
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Nødlader diverse hytter, stikkontakt
tirsdag 10. september 2019, klokken 22:54
Selv om det er som "å banne i kjerka" ville jeg vurdert en 2,5 mm2 skjøteledning og portabel ladesstadjon med innebygget b-vern. Helst med industrikontakter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA