Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eJoker

#16
Ja, Think utstyret blir brukt i neste omgang. :-) Det står en Volkswagen Caravelle på vent... Jeg bruker nå deler som andre før meg har brukt til ombygging av A2, ikke minst for å få det til med CAN-systemet som de 2 karene som hjelper meg i Tyskland holder på med.
Jeg oppdatere dere når jeg selv vet hvor lang vi kommer på elektronikken.
Mekanikken blir spennende tidligere, jeg får batterikassene i morgen. :-)
#17
Hei,

jeg har kommet litt videre. Bilen er komplett strippet, og jeg har skjæret hull i bunnplatene for å kunne montere batterikassene.

Selve batterikassene er bestillt også, de får jeg sannsynligvis neste uke. Batteriene ligger allerede i verkstedet og venter, det samme gjelder de fleste delene jeg trenger for å sette sammen varme/kjølesystemet for batteriene.

Jeg venter fortsatt på resten av delene (motor, inverter, ladere, DCDC, etc), har litt problemer med å få det på en enkel måte opp her på berget fra Tyskland.

Det blir ikke så mye fremgang om sommeren. Har planer om å bygge ferdig batteriekassene, og evt. bygger motorfeste. Resten vil nok skje neste vinter.

I tillegg holder jeg på med 2 karer i Tyskland, for å programmere en CAN-kontroller og et lite display i midten av dashbordet, for å kunne integrere flest mulig informasjonsfremstilling i det originale dashbordet av bilen. Skal se hvor langt vi kommer...

Ha en fin 1. mai! Hilsen, Stephan
#18
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Audi A2 elbil konvertering
torsdag 10. januar 2019, klokken 15:23
Hei,

jeg har begynt å skrue ut hverandre A2en. Endelig! Det er en ganske så intelligent konstruert bil har jeg funnet ut etter hvert, det var jeg ikke klart over: både støttfangere, hjulbuene og den tingens under dørene ("Schweller" på tysk) er laget fra plast, og kan både repareres og skiftes ganske så enkelt, ut at man må komme i nærheten av alusveising eller noe slik. Smart. :-)
For resten måtte jeg først forstå hvor bilen satt skrudd sammen, så de første to kveldene gikk ting litt treg. På siste kveld derimot fikk jeg demontert støttfangere og eksosen (eksosen var i ganske dårlig stand, faktisk). Akkurat nå må jeg skifte bremseskiver og -klosser på vår vinterbil, så den A2 blir jobbet videre med om en uke eller noe slik. Da kommer tanken sin tur, og etterpå fronten av bilen. Planen er å bestille de fleste nye ting i slutten av januar, etter at jeg har blitt klart over hvor mye batterier jeg klarer å presse inn under bagasjerommet. Jeg tipper på 6 Tesla-moduler, men vi skal se.

BTW: godt nytt år til alle! Hilsen, Stephan
#19
Supert, gratulerer!
Jeg holder på med min el-konvertering av den A2 som skal godkjennes i Tyskland. Men etter hvert skal jeg også ta hånd om min VW Caravelle, og den står på norsk kjennetegn, så den skal helst gjennom godkjenning på Statens Vegvesen. Men det er litt frem i tid...
Hilsen, Stephan
#20
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Audi A2 elbil konvertering
tirsdag 20. november 2018, klokken 00:30
Hei,
jeg begynner å komme i gang. I dag har jeg kjørt Audi A2 inn i verkstedet, og samtidig fikk jeg en gammel Think Classic fra Elektrolux. I de neste 2 ukene skal vi skrue ut hverandre den Thinken, og håper at de fleste delene er fortsatt brukbart (den ser ganske så dårlige ut på toppen, men drivlinje er sannsynligvis ok). Usikkert hvilke deler jeg skal bruke til slutten på Audien. I verste fall lagrer jeg de, og overbevisen en venn med en Citroen 2CV at han trenger en elbil også... :-)
Jeg glemte å ta bildene fra verkstedet i dag, men jeg lover å legge ut flere nå fremtiden.
YES! On the way...  8)
Cheers, Stephan
#21
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Audi A2 elbil konvertering
søndag 07. oktober 2018, klokken 21:21
Hei,
har bare funnet spek's til Th!nk City http://www.evalbum.com/794. Den har en 17kW (maks 27kW) motor, det er litt på den mindre side av hva jeg prøver å bygge. Men det kan godt hende at en Th!nk Classic hadde større motor (jeg kjenner faktisk ikke til de Th!nk range så veldig godt, trodde det fants bare en versjon i alle år).
Skal prøve å stikke innom hos Elektrolux i de neste dagene, sykler forbi det nesten dagelig. :-)

Cheers, Stephan
#22
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Audi A2 elbil konvertering
fredag 05. oktober 2018, klokken 21:01
Hei,

har du litt mer info om motoren og kontrolleren? Finner ingenting brukbart på nettet.

Tusen takk! Stephan
#23
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Audi A2 elbil konvertering
fredag 05. oktober 2018, klokken 11:52
PS: @Caspar: har du lenken til den svenske A2 konverteringen? Jeg finner den ikke (har bare funnet en død lenke).

Takk for info! Hilsen, Stephan
#24
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Audi A2 elbil konvertering
fredag 05. oktober 2018, klokken 09:57
Hei,

Motoren blir enten eller en:
- Schwarz 40kW asynchron motor med en Curtis controller
- Engiro 35kW synchron motor med en Sevcon, Kelly eller DMC controller

Valget henger av av spenningsnivå. Med 4 Tesla-moduler er det 100V, og jeg har fritt valg av controllere. Med 5 moduler 125V, da blir det allerede vanskelig. Med 6 moduler 150V, kan vise seg å være umulig. Idealfall hadde vært 8 moduler og 100V igjen (parallelkobling), men dette blir både svinedyrt, og jeg får problemer med plass.

Godkjenning er ikke helt fritt fram i Tyskland heller. Men jeg får hjelp av karen som selger meg meste av utstyret, han har en lokal TÜV person han gjør dette med hele tiden. For å få godkjenning i Tyskland litt enklere så er det alltid lurt å bruke en bil som har vært førstegangs registrert før oktober 2002. Etterpå er det krav til en gjennomført elektromagnetisk fordragelighets test i et lab, og det koster fort flere tusen Euro. Med eldre biler er det mye mer uproblematisk, så lenge bilens egne systemer ikke er påvirket (god jording av alt hjelper mye det).

Jeg holder dere oppdatert! Cheers, Stephan
#25
Avansert: Konvertering til elektrisk / Audi A2 elbil konvertering
fredag 05. oktober 2018, klokken 01:17
Hei,

jeg skal bygge om en gamle Audi A2 til elbil. Bilen er og blir tysk registrert, til jeg får den godkjent av den tyske TÜV. Ombyggingen skjer i Stavanger område fra november av, så hvis noen er interessert til å se den en gang, så bare ta kontakt.
Ideen er at den får Tesla-moduler som batteri. Eksakt hvor mange moduler jeg får inn der vil jeg se i november når jeg har bilen demontert. Motor- og controllertype/størrelse velges etter spenningsnivå av det endelige antallet av Tesla-moduler.
Prosjektet er tenkt som et øvingsprosjekt for ombygging av min gamle Volkswagen T3 campingbil. Det er fortsatt usikkert hvis jeg importerer Audien til Norge etter jeg er ferdige, eller hvis broren min i Hamburg får den til slutten.

Jeg får hjelp fra flere i Tyskland som har gjort dette før, men jeg håper at jeg kan stille spørsmål her også hvis jeg ikke blir klok av all disse ledningene...   8)

Hilsen, Stephan
#26
Heisann,

jeg er nytt på forumet. Jeg har for så vidt begynt med å lese meg opp i konvertering av eldre biler til EL drift, og snubler over denne tråden her.

Jeg har en 30 år gamle VW T3 Campingbil (den rektangulere etterfølgeren av de gode, gamle hippiebussene fra 50 tallet) som jeg planer å konvertere (forhåpentligvis i vinter 2018/2019). Jeg har ikke havnet på noen løsning enda, og heller ikke hvis jeg skal gjøre det selv, eller bruke et bedrift (mest sannsynligvis i Tyskland) for å gjøre det. Har mest lyst med å gjøre det selv, og har også en mekkehalle til rådighet, sammen med noen venner. Men er totalt newbie på elektro/elektronikk, har til nå bare mekket på diesel...  :-)

Hvis det hjelper, så kan jeg kanskje bruke min bil som et testprosjekt gjennom biltilsynet, for å få prosedyren avklart/kartlagt for framtidige prosjekter. Hvis alt går galt, så kan jeg i verste tilfelle registrere bilen i Tyskland igjen, og importere den etterpå (håper bare at jeg ikke trenger å betale MVA en gang til...). Men det hadde jo vært klart bedre å få dette på skinner her i Norge.

@Caspar: kan jeg kanskje bistår med interpretasjon av ISO 6469?

@Elektrolux: hadde det vært mulig at jeg stikke innom hos deg en dag? Tror jeg sykler forbi dere nesten hver dag på vei til jobb. Jeg har så mange spørsmål spesielt om batterier, BMS, og ladere, at en grunnleggende pep-talk hadde vært ekstremt verdifult... og dine innlegg ser ut som om du har hørt om dette før!

Hilsen fra Stavanger, Stephan
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA