Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eJoker

#1
Og da er motorfesten ferdig. Når kommer alt ut igjen, motorfesten blir lakkert, og jeg må endre litt på baksiden av motoren, for å få nok plass til drivknutene.
I tillegg holder jeg på med å lakkere batterikassene utvendig, de blir snart limt på plass også.
#2
Sitat fra: elektrolux på onsdag 15. april 2020, klokken 11:56
:-1:

Motoren ( fra 1920 tallet )  står ikke i stil med resten av bygget.

Hadde vært så mye bedre med en motor beregnet på elbil. ::)

Hehe, neste gang (på Caravellen min) blir det Tesla...   8) (kanskje... hvis jeg kan overbevise TÜV eller Vegvesenet at å gå fra 70hk til 400hk er en bra ide)

https://youtu.be/omft20Uro-s

#3
Motorfeste har kommet seg. Ikke helt ferdig anda, det mangler hull for motoren, og sidestagene som forbinder gjengene i motorsiden med topp av motorfesten. Småtteri...  :)

#4
Heisann, jeg har kommet litt videre siden sist:
Batterikassene har fått alle hull for de diverse koblingene (vannkrets, strømledninger, styreledninger). De blir lakkert nå over påske fra utsiden (det ser ikke ut med sølve kasser under bilen) og limt på plass etterpå. Det er ikke mye plass for ledningene når akselen svinger oppover, men hvis vi har regnet rett så burde dette går...  :angel:

På fronten av bilen har det blitt montert 2 av 3 av ladeapparatene: hver yter 3kW på 230V. Hvis man er koblet til 1 fase så lader bilen med 3kW, hvis man er koblet til 3 faser så blir det 9kW (det gjelder for 3-fase TN-nett. Jeg er faktisk spennt hvis dette fungerer også på 3-fase IT nett: det burde funke, men ytelsen burde være ganske så lave). DCDC inverteren blir montert på hovedframe som kan akkurat sees på høyre siden av de 2 ladeapparatene.

Den 3. ladeapparat vil bli montert foran brannmuren. Heldigvis er det akkurat nok plass for å trå et aluprofil fra venstre til høyre siden gjennom bilen, mellom hjuloppheng (den må bare være litt mindre høy, har noen et tipps hvor jeg får et 20x40mm profil?).

Og den siste ting som jeg jobber med er monteringsplass til undertrykkpumpe for bremsekraftforsterkeren. Her gjenbruker jeg en brakett som har tidligere bæret en pulset ventil fra bensine-systemet av bilen, og var derfor lydavkoblet fra karroserien. Selve pumpe er også montert på avkoblete bolter, så jeg håper at dette blir halvveis stillegående når den sviver. Jeg har også en trykktank til undertrykksystemet, den blir montert under hjulskjermen på passagiersiden, det hvor aktivkullfilteret var før (hvem trenger slike greier...)

I tillegg har jeg hjelp av 2 karer i Tyskland, som hjelper meg med å programmere et CAN-boks som skal formidle mange styreinformasjon fra BMS systemet til bilens dashboard. Hvis alt går greit, så får jeg batteri AMP-inn/out på turtelleren, SoC på tankmåleren, batteritemp på tempmåleren, og masse med batteriinfo på et lite skjerm i midten av dashboardet. Den ene har snekkret en slike display løsning for Audi-A2 ICE biler før, og den andre har programmert en slike CAN-boks for sin egen E-A2, men de 2 jobber nå sammen for å få dette til for en E-A2 med Tesla-batterier.

Yeah, fremskritt!  8)


#5
Viktig melding / Sv: Oppdatering av Elbilforum
lørdag 04. april 2020, klokken 23:05
Sitat fra: phaugneland på tirsdag 31. mars 2020, klokken 08:59
Det har kommet en del tilbakemeldinger på enkelttråder som laster tregt eller ikke fungerer etter oppdatering. Vi feilretter disse så snart det går.

Tusen takk for feilretting (og generell hele jobben deres!), ombyggingstråden min er tilgjengelig igjen.  :+1: :)
#6
Viktig melding / Sv: Oppdatering av Elbilforum
torsdag 26. mars 2020, klokken 09:45
Hei,
jeg prøver det nå også her (jeg vil ikke mase, men vil gjerne videreføre ombyggingstråden min): følgende tråd har sannsynligvis en database-feil, usikkert hvordan det har skjedd:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41664.30
Hvis man prøver å åpne siste side, så kommer det bare de 2 innlegg, men ingen mulighet til svar, hele bunndelen av nettsiden mangler.
Kan dere prøve å rette feilen, eller kopiere innholdet til et nytt tråd?
Tusen takk for hjelpen! Hilsen, Stephan
#7
Hei,
jeg opplever en feil i følgende tråden (tilfeldigvis min egen ombygningstråd):
https://elbilforum.no/index.php?topic=41664.30

Når jeg klikker på "side3", så vises det bare de 2 innlegg på denne siden, men ingenting under. Det er heller ikke mulig å svare på tråden. Kan noen av admin sjekke hva problemet er? Er det bare meg, eller gjelder det for alle? Er det f.eks. et problem for trådstarter?
Jeg har ikke funnet noen andre tråd som har samme problem for meg, men det betyr ikke at de ikke finnes.

Tusen takk! Hilsen, Stephan
#8
Viktig melding / Sv: Elbilforumet på ny server
tirsdag 17. mars 2020, klokken 10:02
Hei,
jeg opplever en feil i følgende tråden (tilfeldigvis min egen ombygningstråd):
https://elbilforum.no/index.php?topic=41664.30

Når jeg klikker på "side3", så vises det bare de 2 innlegg på denne siden, men ingenting under. Det er heller ikke mulig å svare på tråden. Kan noen av admin sjekke hva problemet er? Er det bare meg, eller gjelder det for alle? Er det f.eks. et problem for trådstarter?
Jeg har ikke funnet noen andre tråd som har samme problem for meg, men det betyr ikke at de ikke finnes.

Tusen takk! Hilsen, Stephan
#9
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Audi A2 elbil konvertering
torsdag 12. desember 2019, klokken 09:32
Hei, da har jeg passet inn batterikassene. Jeg hadde bestilt de med et for stort rand, og måtte skjære den ned, så at alle koblinger og ting som stikker opp fra bilens gulv ikke ligger i veien. Setene passer fortsatt over, bra! De må nå komme ut igjen, så at jeg får fikset innfestningen til batterimodulene skikkelig. I tillegg må jeg bore alle hull for de forskjellige ledninger (hoved strømkabler, styreledningen, vannbåren varme/kjølesystem. Når det er alt klart, blir kassene limt inn, alle kablene lagt inn til kassen, og batterimodulene koblet på. En gang i fremtiden...

#10
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Mini på strøm
mandag 09. desember 2019, klokken 00:14
Hei Caspar,

må du da gjennom biltilsynet igjen for å få godkjent batteriebytte? Eller trengs det ikke, fordi det er mer eller mindre samme batteritype (begge har jo "litium" i navn...)? :)

Hilsen, Stephan
#11
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Audi A2 elbil konvertering
tirsdag 26. november 2019, klokken 15:05
Heisann, prosjektet finnes fortsatt, sommerpausen er over...

Jeg måtte endre litt på girkassen (flensaksler ut fra girkassen og indre drivknutene), fordi min A2 versjon hadde for store der. Passte ikke ved siden av motoren. Nå har vi begynt å sette motoren inn for testing, og konstruksjon av motorfeste.

[ You are not allowed to view this attachment ]

Det går fremover!
#12
I en drømmeverden...  8)
#13
@elbilfanen:

  • det er bare en bunnplate, den hvor topprand av batteriekassene ligger på, kassene skal sveve fri på underkant. Batterikassene skal limes på gulvet (rand av batterikassene på topp av gulvet), jeg har kjøpt meg noen svinedyrt karroserilim fra Würth (sannsynligvis overkill). Du kan kanskje se konstruksjonen litt bedre på noen bilder lengre opp, hvor bare hull i bunnplaten er vist. Helt bakkerst i bilen ligger det en sorte plastkasse, det var tidligere 12V batteri og verktøy inne. Den har jeg skjært litt av, og den limes sideveis til den bakkerste av de nye batterikassene.
  • Vektfordeling: jeg har veiet bilen nøye før jeg skrudd den ut hverandre (last på aksler med forskjellige laster). Etterpå har jeg veiet hver eneste demonterte del, og notert posisjon av tungdepunkt halvveis nøyaktig. Alt ligger i et excelark, jeg vet derfor noenlunde hvordan vektfordelingen av bilen vil endre seg med de nye delene, men jeg har ikke fasiten enda...

@Wibla:

  • batteriene får en varme/kjølekrets. I varmekretsen ligger det 2 PTC elementer: en er koblet til traksjonsbatteri (150V DC), en er koblet til 230V AC når bilen står på lading. Begge styres av BMSen, og slås på når batteriene er for kaldt. Via en selenoid kan jeg bytte fra varme- til kjølekrets, da går væske via hovedkjøleren av Audien (men jeg tipper på at det vil nesten aldri trengs kjøling, da er uttak av strøm for lavt for - unntak hvis man kjøre full pinne om sommeren på tyske motorvei, da kan omgivelsestemperatur i kombinasjon med strømuttak være kritiske).
  • Passagierrom blir oppvarmet med en PTC element i luftstrømen av luftsystemet, som også settes på traksjonsbatteri.
#14
Ha, da fikk jeg sett inn batterikassene, bare for å teste det. Passer for så vidt, men jeg må jobbe litt med noen få punkter for å få de helt inn. Men i de neste ukene må jeg jobbe med feriebilen vår (VW T3 Westfalia fra '87), så det blir ikke så mye nytt til å vise i denne tråden.
#15
Det var en 1,6l FSI med 110hk, som var utgangspunktet. Motorvarsellys var på nå jeg kjøpte den, men jeg antar at det er bare en ødelagt klappe i tilluftsystem som måtte repareres (kjent problem). Jævlig vanskelig å komme på nå motoren sitter i bilen, mye lettere nå.  :D Men hvem vil reparere en bensinemotor, da... 8)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA