Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - navyelsen

#16
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
fredag 31. januar 2020, klokken 18:21
Sitat fra: Chivas på fredag 31. januar 2020, klokken 18:11
329k! 😮
https://www.finn.no/169238979

OK, er 39Kw, men hvis man er ute etter e-niro er dette billigste på markedet 🙂
joda men med vesentlige mangler:
høyt gulv i bagasjerom, stoffseter, varme i seter, blindsonevarsler for å nevne noe. og vinterdekk kommer i tillegg!
jeg hadde styrt unna...
#17
ID.3 / Sv: Tre store barn i baksetet?
mandag 27. januar 2020, klokken 08:50
Ut i fra bildet med mål som sammenligner Golf/ID3, ser det da vitterlig ut som om bakeseteplassen blir dårligere i ID3:

Takhøyden bak redusert med 1-2 cm, og avstand fra gulv til sitteflate redusert med nesten 2 cm. Dette gir større vinkel i bena og mer ubehagelig sittestilling. Ser også ut som det blir noe trangere plass til føttene under forsetet...
#18
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
søndag 26. januar 2020, klokken 21:06
Så da får vi 4 mer eller mindre like biler under 4 ulike merker:
VW ID.4, Skoda Vision IV, Audi Q4 og Cupra (Seat) aSUV-e?
Får håpe det blir mer enn bare grillen og logoen som skiller dem...
#19
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
søndag 26. januar 2020, klokken 13:30
registrerer at på de svenske sidene står det levering fra tidlig 2021...
#20
Sitat fra: z4rd på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:41
Korrekt som du påpeker, men Nissan sin varebil kan trekke henger opptil 450kg :)

Joda, det finnes noen varebiler som kan trekke, fra Nissan og PSA. Men antar at TS etterspør en personbil?
Nissan e-NV200 Evalia,(med 5 seter) kan for øvrig såvidt trekke henger, hele 150 kg. Såvidt egenvekt av henger :P
#21
Sitat fra: z4rd på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:13
Da har du 85 Audier, 4 Hyundai, 14 Jaguar,  9 Kia, 11 Maxus, 10 Mercedes-Benz, 5 Nissan, 2 Renault, 7 Volkswagen.

Og ut av disse er det bare Audi e-Tron, Jaguar i-pace og Mercedes EQC som faktisk er godkjent for å trekke henger. Resten har sykkelstativ, ikke hengerfeste!

Rimelig elbil med hengerfeste? Beklager, men det finnes ikke. Rimeligste alternativ er TM3 SR+, men luker du bort amerikansk, ender du nok opp på minst 6-700.000
#22
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
onsdag 22. januar 2020, klokken 15:08
Sitat fra: Chivas på onsdag 22. januar 2020, klokken 13:05
Sitat fra: navyelsen på tirsdag 21. januar 2020, klokken 13:08
Ser at de andre annonserte bilene til 399 inneholder mye grums. De fleste er fra forhandlere, mange tilsynelatende gråimport (som mangler utstyr), uten vinterdekk, og med flere feil i annonseteksten.
Hvordan sjekke dette? Har prøvd flere av de uregistrerte på "kjøretøyopplysninger", men intet kommer opp på VIN-nummer...?

Noen eksempler:

  • Den ene har blå søm i setene. Norsk bil har hvit søm. Denne bilen mangler også varme i seter og ratt, knappene for dette mangler i midtkonsoll.
  • Neste bil er norsk, men allerede kjørt 30.000 km (!)
  • Neste bil til 399 er ikke engang kommet til landet. Ingen bilder foreligger, men kjørelengde oppgis til 8500 km. Den har da sannsynligvis ruller noen måneder i utlandet.
  • Enda en bil til 399, men denne er utstyrsnivå Exclusive, noe som ikke selges av norsk importør. Den kan også avsløres av det forhøyete bagasjeromsgulvet, da norsk bil har utvidet bagasjerom.
Kan ikke se at vinterdekk følger med noen av disse. En selger tilbyr også 16' vinterdekk mot tillegg i pris, til tross for at importør mener 17' er minimum...

Hvis du vil være sikker på norsk bil, se etter de med navn "First Edition". Det er vel bare norsk importør som driver med dette tullet.
#23
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
onsdag 22. januar 2020, klokken 09:50
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 21. januar 2020, klokken 18:10
Vil nå sterkt påstå at Tesla Model 3 er en familiebil som starter på en pris under 400 000.

Litt kortere rekkevidde, men mye bedre på stort sett alt annet. Ikke minst ladenettverk og ladehastighet.

Kia e-Niro er for dyr enda. Enig i at rundt 350 000 så kan den vurderes!

Kommer litt an på familien, men bakluka til TM3 trekker ned. Har ofte behov for større gjenstander, barnevogn etc. Men et stort pluss til tesla er hengerfeste!
Vet ikke om du har fått det med deg, men prisen har også økt. TM3 starter på 399.000 før tilvalg. Men lakk, vinterdekk og hengerfeste er jeg oppe på over 430.000. Det er 20k mer enn en Niro med "alt" inkludert.
#24
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
tirsdag 21. januar 2020, klokken 13:08
400.000 er jo omtrent nyprisen på bilen inkludert levering, rustbehandling, metallic og vinterdekk. Så de som selger for denne prisen har jo hatt gratis bil i et helt år. Ikke vanskelig å selge da!

Men med dagens etterspørsel og muligens prisoppgang på 2020-modell, tror jeg ikke den synker drastisk i pris med det første. Dette er fortsatt den rimeligste elektrisk langdistansebilen (400km+) som duger som en familiebil, og vil fortsatt forbli det! tror det fortsatt er en stund til den synker til 350k.

Ser at de andre annonserte bilene til 399 inneholder mye grums. De fleste er fra forhandlere, mange tilsynelatende gråimport (som mangler utstyr), uten vinterdekk, og med flere feil i annonseteksten.
#25
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
mandag 20. januar 2020, klokken 10:32
Forskjell i pris kan forklares av utstyrsnivå. First Edition har tilnærmet "alt" inkludert (utenom soltak), og du vel opp på Tekna nivå for å få noenlunde samme utstyr. Og selv da mangler leaf vesentlige ting som lengdejusterbart ratt. Legg til at Nissan er noe mindre, med kortere rekkevidde og bruker chademo, så synes jeg dette forsvarer en høyere pris på Niro.

Når det er sagt, regner jeg med at Niro etterhvert vil komme i flere utgaver enn First Edition. Sannsynligvis får vi rimeligere og lavere utstyrte varianter å velge mellom når 2020-modellen kommer. Blir ikke overrasket hvis en ribbet Niro havner ned mot 330.000 for å konkurrere mot innstegsmodellen av ID.3
#26
Polestar 2 / Sv: Ettermontering av hengerfeste
torsdag 16. januar 2020, klokken 15:41
På XC40 koster fabrikkmontert hengerfeste 8720 og ettermontert hengerfeste 12639.
Det skiller ca 4000 kr (+mva?), så antar at det også er mulig å ettermontere på Polestar.
#27
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
torsdag 16. januar 2020, klokken 11:01
Sitat fra: kodax på torsdag 16. januar 2020, klokken 09:27
Vision og Crozz har derimot vært vist fram med temmelig forskjellig design
[...]
At det blir mange likheter med ID4 er det ingen tvil om, men jeg tror det blir mye større forskjell på disse enn ID3/el-born/Citigoe iV

Da har du ikke sett nøye nok! Hvis man sammenligner ID Crozz (2017 konsept) med Vision iV (2019 konsept) er det liten tvil om at dette er samme bil!. Fronten/grillen er gjort ulik for å differensiere bilene, men hele karrosseriet er jo det samme. Små detaljer skiller, men husk at det er to konseptmodeller med to års mellomrom. Så noen designendringer er vel gjort.
[ You are not allowed to view this attachment ]

Videre kan man sammenligne interiøret fra ID4 og Vision iV. Designet er annerledes, men under skallet er alt identisk. Knapper, skjermer, dørhåndtak, luftdyser etc. Alt sammen sitter på samme sted. Det blir nok uten tvil samme bil i ulik innpakning!
[ You are not allowed to view this attachment ]
#28
Kia Niro EV / Sv: Levering av e-Niro
torsdag 16. januar 2020, klokken 10:33
Selve dekkene koster omtrent det samme uavhengig av forhandler hvis du sammenligner samme merke (Nokian, Continental etc.)
Men felgene er det derimot mye å spare på, kontra å velge Kias originalfelger.
Fikk tilbud på rundt 13.000 av lokal dekkbutikk for komplette vinterhjul inkl. sensorer. Kia skulle ha 17-18.000 for originale. Husk at Kias hjul er eks. mva, mens en tredjepart er nodt til å fakturere mva. Så prisforskjellen er egentlig enda større. Mva-fritaket går nok dessverre rett i lomma på forhandler :(
#29
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
torsdag 16. januar 2020, klokken 08:43
Sitat fra: kodax på onsdag 15. januar 2020, klokken 23:29
Sitat fra: lirekassa på onsdag 15. januar 2020, klokken 23:02
Forskjellene på ID.4 og 'Vision iV' tilsvarer de på ID.3 og e-born, er fortsatt min påstand. Blir som å bytte parykk :)
Ikke helt sammenlignbart; Skoda snakket vel aldri om e-born før ID3 var kommet temmelig langt, så e-born ble kanskje unnfanget litt i hui og hast. Vision iV/E derimot har Skoda snakket om lenge, og vist konsepter som har skilt seg mye fra VW ID4/Crozz, så det er vel sannsynlig at forskjellen der blir større.

Seat (ikke Skoda) viste frem en mer eller mindre ferdig el-born allerede under Geneve motorshow i mars 2019. På dette tidspunktet var ID.3 kun vist i kamuflasjefarger. En produksjonsklar ID.3 ble ikke vist før motorshowet i Frankfurt i september 2019, altså et halvt år senere. Og gjett hva? De to bilene er tilnærmet identiske! Altså var Seat et godt stykke foran VW når det gjalt presentasjon av bilen.

Det samme er nok greia med Skoda Vision iV og VW ID.4. Samme bilen, ulik logo. Er enig med Lirekassa på denne. Skoda har vel ikke ressursene til å bygge opp en elbil fra grunnen, men slenger sin egen logo på moderkonsernets bil. Sannsynligvis vil de to bilene komme fra samme fabrikk, og vi ser derfor neppe noen Skodaer før VW er klar med produksjonslinja til ID.4.

Men på tross av dette var Skoda tidlig ute og annonserte bilen (samma som Seat), selv om det bare var en konseptmodell (basert på ID Crozz). Husk at ingen enda har sett den ferdige produksjonsmodellen av Vision iV, men VW har vist fram en kamuflert ID.4 SUV. Historien gjentar seg...
I tillegg sier Skoda at den vil komme både som SUV og som coupe. Det samme sier VW om sin ID.4. Fortsatt i tvil om det er samme bilen?
#30
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
onsdag 15. januar 2020, klokken 09:04
Sitat fra: s3xy på lørdag 11. januar 2020, klokken 07:32
Planen var/er å begynne produksjonen i 2020, mens de aller fleste vil ikke få bilen sin før i 2021 uansett.

Det jeg ikke fatter er at de ikke kan vise frem hvordan SUVen ser ut. Den er åpenbart ferdig ref Gardemoen fadesen. Selv det teknisk gjenstår ting.

Så hadde vært greit om de gikk ut å sa at konfigurasjon begynner i Mars!

Pris og rekkevidde samt tilhenger muligheter på TMY vil avgjøre om dette blir norgest mest solgte bil i 2021.....

Er skeptisk til hele opplegget...
Virker nesten som Skoda Norge (Møller) kjører helt sitt eget sololøp med denne modellen.
På de internasjonale websidene er det omtrent ingenting informasjon å hente. Skoda (internasjonalt) skriver bare om deres kommende iV-serie av ladehybrider. Vision iV omtales som et konsept uner "future mobility", og det er nettop det den er. Noen medier melder om bekreftet produksjon i andre halvår 2020, og Møller sluker det rått.

Dessverre er det svært få kildehenvisninger. Ingen offisiell bekreftet informasjon. Skoda har ikke sendt ut noen pressemeldinger vedrørende bilen, verken nasjonalt eller internasjonalt. Ingen har engang sett et bilde av hvordan den kommer til å se ut i produksjonsutgave. Ikke engang kamuflerte spionbilder fra testing (som er veldig vanlig før bilene er klare for serieproduksjon).

Kanselleringen på gardermoen gir bare enda mer skepsis til Skoda og deres kommende bil. Jeg tror bilen er langt ifra produksjonsklar. Jeg tror fortsatt at man tidligst kommer til å se denne bilen i 2021. Det virker svært snodig hvis bilene skal komme om et halvt år, uten at noen kunder har sett et bilde av hvordan den skal se ut???
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA