Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vidar_S

#166
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 24. august 2022, klokken 14:36
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. august 2022, klokken 14:01
Sitat fra: Counterpointer på søndag 21. august 2022, klokken 19:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 21. august 2022, klokken 07:40
Ganske imponerende at denne AP-politikeren tør å stå opp mot propagandaen som Støre og de andre politikerne serverer av halvsannheter.
Han hadde mange gode poenger

Det var tragisk å både se og høre lederne for de store partiene på debatten fra Arendal. Det var «cherrypicking» på maksnivå. Støre lirte jo også der av seg løgnen om om at det er «tørrår» ( dette er grundig tilbakevist av faktisk.no). I tillegg kom han med den ekstremt tvilsomme påstanden om at det har gått dårlig med land som har makspris!

Hvis det ikke er tørrår, hvorfor sliter Oslo sånn med vannstanden i Maridalsvannet? Det har vært restriksjoner på vannforbruk i Oslo veldig lenge nå. Og Randsfjorden er lavere enn jeg noensinne har sett den på sommerstid, alle bryggene står fortsatt godt inne på land og er ubrukelige. Tipper vannstanden er en meter lavere enn normalt.

Det er mer det at hr Støre ikke forholder seg til NVE sin definisjon av begrepet tørrår og påstanden derfor blir "motbevist". Det har vært tørrere enn normalt, men ikke så tørt at NVE sin definisjon slår inn.

Sitat fra: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x81eB8/faktiskno-stoere-skyldte-paa-toerraar-men-det-har-det-ikke-vaert-ifoelge-nve
Hva som defineres som et tørrår kan variere. Om vi tar utgangspunkt i NVE sin definisjon, har det ikke vært tørrår i Norge verken i 2021 eller så langt i 2022. Forrige gang det var tørrår, var i 2010, ifølge NVE.

...

Det falt ti prosent mindre nedbør enn normalt i Norge i 2021, sammenlignet med perioden 1991–2020, sier Hanne Heiberg, forsker ved Meteorologisk institutt.

...

Meteorologisk institutt har ikke noen spesiell definisjon av tørrår, men gir ut rapporter som viser nedbøren i ulike deler av landet, sammenlignet med gjennomsnittet (1991–2020).

Fra januar i år har rapportene inkludert kart der nedbøren blir delt inn i klasser etter hvor tørt eller vått det har vært. I vår ble store deler av Sør-Norge klassifisert som «svært tørt» eller «ekstremt tørt».

Svært tørt vil si at det har kommet like lite nedbør som de ti prosent tørreste årene i normalperioden.

– Ekstremt tørt betyr at det var tørrere enn det som er målt i hele normalperioden 1991–2020, forklarer Heiberg.

Man kan da spørre seg hvor feil det egentlig er av Jonas å kalle det for et tørrår.
#167
Sitat fra: Svein_H på onsdag 24. august 2022, klokken 12:54
Sitat fra: THE på onsdag 24. august 2022, klokken 07:34
Sitat fra: Svein_H på mandag 22. august 2022, klokken 16:00
Sitat fra: geear på mandag 22. august 2022, klokken 09:18
(...) Forøvrig har de færreste mulighet til å automatisk slå av VVB og varmekabler hver gang de lader bil, og man skal kun glemme det én gang før løpet er kjørt for hele måneden.

Jeg stusser litt på det utsagnet der, selv om jeg har lest det flere ganger her inne. Fastbeløpet for neste måned baserer seg jo på snittet av de 3 timene med størst forbruk (på ulike dager) forrige måned, så hvordan kan løpet være kjørt etter bare én smell?
Nettselskapet Sygnir beregner effektleddet etter DEN ENE timen i måneden med høyest forbruk. Om jeg hadde brukt 2 kW i 743 av augusts 744 timer, og smelt til med 15 kW i den siste timen, så måtte jeg betalt effektavgift for 15 kW, selv om snittet for de tre høyeste timeverdiene i måneden hadde vært 6,3 kW. Her  er det veldig enkelt å gå på en kjempesmell ved å glemme én gang i måneden.

Da lurer jeg på om de faktisk har lov til å gjøre det på den måten. Riktignok var den opprinnelige modellen slik at den beregnet effekttrinnet neste måned etter den høyeste enkelttimen forrige måned, men det ble jo endret i den nye modellen som faktisk ble innført. Jeg trodde nettselskapene måtte følge den, men hvis det er fritt fram for å gjøre andre regler er det ikke rart det blir vill vest...

Det har de (dessverre) lov til. De største nettselskapene ble enige om å bruke tre døgnsnitt fremfor ett, men alle må ikke nødvendigvis gjøre det på den måten. Så lenge det er differensiert etter effekt er NVE mer eller mindre fornøyde.

Sitat fra:
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/nett/ny-nettleie-fra-1-juli-2022/

Regelverket åpner for flere måter å bestemme fastleddet på, så lenge det er differensiert etter kundens etterspørsel etter effekt. Nettselskapene må også selv vurdere hvordan energileddet skal variere i tid, avhengig av belastningen i strømnettet. Dette kan variere noe fra nettselskap til nettselskap.  For å få greie på hva som gjelder for deg, må du derfor kontakte ditt nettselskap.
#168
Sitat fra: geear på lørdag 20. august 2022, klokken 08:56
Sitat fra: Burger på fredag 19. august 2022, klokken 17:16
Sitat fra: geear på torsdag 18. august 2022, klokken 14:25
2,- per kWt kan være en saga blott og utopisk drøm fremover, for alt vi vet.
Tipper 2kr kwt er med strømstøtte for primærbolig, siden "har med deg hjemmefra" blir nevnt
Ja, men det tok jeg for gitt, selv med strømstøtte så har det vært rundt 3,50/kWt for min del de siste dagene. Må fortsatt betale moms på faktisk strømpris, som ikke strømstøtten dekker, og nettleie/avgifter.

Litt usikker på om jeg misforstår deg her, men strømstøtten inkluderer også mva av spotprisen. Man har bare (av uvisse grunner) valgt å oppgi innslagspunktet for strømstøtten uten mva. Innslagspunkt med mva er da 87,5 øre og man får støtte for 80% av overskytende i august. Nå har ikke jeg helt kontroll på snittprisen på Sørlandet, men om jeg skal gjette har den muligens lagt en drøy krone over Bergen, dvs ca 4,50 kr /kWh inkl mva. Strømstøtte vil da utgjøre ca 2,90 kr mens forbruker betaler 1,60 kr / kWh + nettleie og påslag.
#169
Sitat fra: Zimon på fredag 19. august 2022, klokken 19:22
Da blir det første tur til utlandet for min del med Ioniq'en 28kWh versjonen, destinasjon Danmark. Har Ladeklubben brikke, har også installert Eon Drive appen og lagt inn betalingskort, Eon og Clever skal vist ha samarbeid så kun en app man evt skulle trenge + Ionity støttes av Ladeklubben + app installert etc. Så der håper jeg at man er ganske dekket da.

Derimot så er det to spørsmål som noen her kanskje vet svaret på:

1. Kan man med Tesla appen og norsk bruker lade på Telsa SC stasjoner i Danmark? Eller det det fortsatt kun låst til det langet man opprinnelig har lagt inn konto på?


I Tesla-appen kan du se hvilken stasjoner i både Norge og andre land som er åpne for lading for ikke-Tesla. Det er med andre ord ikke låst til landet hvor man har lagt inn kontoen, men samtidig er det ikke nødvendigvis alle superchargere som er åpnet for allmuen.
#170
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
fredag 19. august 2022, klokken 21:21
Sitat fra: overskyet på torsdag 18. august 2022, klokken 21:27
Kortbetaling kommer, enten dere vil ha det eller ei :)

Elbilforeningen er enige, politikerene er enige og flere av ladeselskapene selv er enige:
https://elbil.no/to-store-ladeselskaper-tester-ut-kortbetaling-for-lading/

Etter det jeg så fra debatten på arendalsuka, var det relativt bred enighet om at det er kort som gjelder.

Det kommer nok, men tidsaspektet er jeg litt mer usikker på.
Sitat
https://elbil.no/stortinget-vil-ha-kortbetaling-og-enklere-prising-av-hurtiglading/

"Nå peker flertallet i transportkomiteen på at det må bli mulig å betale med bankkort direkte ved hurtigladeren."
Denne artikkelen fra juni 2021 sier jo omtrent det samme, dvs at kortbetaling må på plass, og det har ikke skjedd ekstremt mye på den fronten det siste drøye året. Men kWt-prising som også nevnes har kommet på plass, det skal de ha.
#171
Hyundai / Sv: Charge my hyundai
torsdag 18. august 2022, klokken 11:17
Sitat fra: Ironic5 på onsdag 17. august 2022, klokken 18:40
Noen andre som faktureres for lading med hyundais ladekort, og som avkreves norsk og tysk moms på beløpet? Jeg har i snart 6 mnd bedt hyundai/mobile om en forklaring, men dette har de så langt ikke kunnet gi.

De kommenterer også dette på selve fakturaen med en merknad bak det som ilegges tysk mva:

"¹ På grunn av mva-behandling av øvrige ytelser i henhold til § 3a, 1. og 2. ledd, av Lov om merverdiavgift, som bl.a. omfatter det månedlige grunngebyret, aktiveringsgebyret og RFID-kortgebyret, vil beskatningen skje på grunnlag av mva-satsene i Tyskland."

Nå har ikke jeg slått opp i lovverket, men jeg antar de har sitt på det tørre. Det er jo også en lavere mva-sats enn i Norge og når noe er til min fordel får de litt ekstra goodwill fra meg :)
#172
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
tirsdag 16. august 2022, klokken 16:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. august 2022, klokken 14:16
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. august 2022, klokken 10:26
Lurer på hvordan "folk flest" greier å bestille varer på nett?
Der må man jo gjerne opprette bruker, legge inn adresse og så #¤¤%& faen i helvete må man taste inn kortnummer og  utløpsdato som igjen må verifiseres med Bank-ID. Ville vel tro at kun 1 promille av Norges befolkning greier dette.

Likevel utgjør nå netthandel over 10% av nordmenns samlede varekjøp (Kilde: NHO). Hvordan dette i det heletatt er mulig, sett opp mot de enorme utfordringer det er med å registrere seg som kunde hos 4 hurtigladeselskaper i Norge, og å holde en nøkkelbrikke over en RFID-leser på en ladestasjon, er for meg komplett uforståelig.

Nå skal det likevel tillegges at kun 19% av de i alderen 55-65år handlet på nett i 2021, med fallende tendens jo eldre befolkningen blir.
Kjære Lars, mulig du ikke ser dette selv, men du har i utgangspunktet svart deg selv. De som handler i nettbutikk er gjerne de som er fortrolig med dette, og ønsker å unngå å dra i butikken selv.

Så har du i tillegg de som gjør dette for sine (for)eldre, gjerne ved at de har tilgang til kort-info eller har eget kort til disses konto. De kan da nøye seg med å få matvarene innenfor døra og så legge de i skap, skuffer og hyller. Kanskje er det også sønn eller datter som kommer på besøk til leveringstid og fikser dette.


Opplevde en del av dette nå i sommer (riktignok på Ionity-ladere) rundtom i Norge. Fellesnevner er oftest at det er relativt nye elbileiere som ikke har gjort forberedelser som "alle" på dette forum gjerne gjorde allerede før de fikk bilen. Veldig mange lader kun hjemme i hverdagen og den første hurtigladessesjonen hos en operatør blir da noen hakk for komplisert.

Man kommer da til en hurtiglader uten å ha lastet ned noen apper og det man har å forholde seg til er informasjon som står skrevet på laderne. De fleste jeg traff på har da prøvd seg med telefonen og QR-koden som står hos Ionity hvorpå kortnummer tastes inn og "noe" feiler underveis enten det er timeout, rekkefølge man gjør ting i eller noe helt annet. Flere har også følt det forvirrende at Ionity-ladere på flere lokasjoner er merket med Circle K og at man da ikke kan bruke Circle K sin app.

Oppskriften min har (etter å eventuelt ha opplyst om "bilmerkespesifikt" ladekort) vært å få dem til å laste ned Elton sin app siden den dekker de fleste tilbyderne, man får (en liten) rabatt på Ionity og når appen først er lastet ned går det plutselig veldig mye lettere å få ladet. Problemet for de fleste har altså hverken vært at man må registrere seg i en app eller at kredittkort må registreres, men at fremgangsmåten ikke står forklart godt nok på laderne (alternativt at det ikke følger et hurtigladekurs med når man kjøper elbil).

Ideelt sett skulle man sikkert gjort som på Ionity Nyborg i Danmark der de hadde en egen Circle K-ansatt (?) som stod ute og hjalp elbilister med både tilkobling og starting av ladesesjonen. Han hadde i alle fall en jakke som tydet på at han var ansatt. Noe tilsvarende kunne jo også Elbilforeningen ha tilbudt i populære utfartshelger for å markedsføre seg selv og samtidig bidra til å få ned ladekøene ved at folk får ladet mer effektivt. Det vil jo oftest kun være ved førstegangslading at man står skikkelig fast. Når det først er gjennomført en gang vil jeg anta de fleste klarer seg greit (i alle fall så lenge man ikke bytter mellom tilbydere...).
#173
Lade hjemme / Sv: Hvordan møte den nye nettleien smartest mulig?
mandag 15. august 2022, klokken 13:56
Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Sitat fra: Torb på tirsdag 09. august 2022, klokken 20:46
For Tibberkunder, og de tror jeg er mange her inne: Tibber jobber med en løsning der en kan sette maks ønsket effekt for anlegget i appen, ( feks 10 kw, evt 15 kw om vinteren og 5kw, evt 10 om sommeren) om det er optimalt i forhold til nettleietariffene din. Billadinga blir da formodentlig bufferen som senkes når maks nærmer seg. Det er mulig en kan oppnå dette allerede idag ved å justere verdien på hovedsikringa i Pulse, men jeg har ikke nok kunnskap om dette. Venter derfor i spenning på en enkel løsning.

What! Er ikke dette standard funksjonsiden "tidenes morgen" ?

Vi har i alle fall kunnet tilby slik regulering siden 2018 med vår serie ladestasjoner fra Myenergi

Tibber / Easee tilbyr en variant av dette per i dag ettersom man kan stille inn antall ampere som skal gjøres tilgjengelig for elbillading, men for 3 fas-anlegg kan det potensielt være litt knotete og det er den biten som løses ved å gi mulighet til å sette grenseverdier i watt istedenfor.

MyEnergi / Zappi har vel også kun muligheter for å sette denne begrensningen i ampere (gjorde kun et enkelt googlesøk, så jeg kan ha gått glipp av info her :) )?
#174
Sitat fra: geear på lørdag 23. juli 2022, klokken 10:20
Sitat fra: Vidar_S på fredag 22. juli 2022, klokken 08:43

Om du med "kompatibel" med Tibber mener at du kan se produksjon direkte i Tibber-appen så avhenger dette av inverteren. Om du finner produsenten av din inverter under "Power-ups" i Tibber-appen så vil du kunne se forbruket der mer eller mindre live, men det er ikke alle som er like godt implementert. Med forbehold om at jeg overser noen støtter de Afore, Fronius, Growatt, SMA, SolarEdge og Solis. Selv har jeg en INVT-inverter og disse bruker samme backend som Solis, så etter litt prøving og feiling fikk jeg knyttet denne til Tibber-appen med Solis power-up'en. Jeg må riktignok koble fra- og til om jeg ønsker fullstendige grafer i Tibber per i dag, men det var visst bare sånn det var med Solis foreløpig.

Ellers er mitt tips det samme som jeg fikk her før jeg kjøpte solcelleanlegg selv - velg den billigste løsningen du finner :)
Hva mener du "sånn det var med Solis"? Jeg har Solis og Tibber, og har ikke opplevd mangler der, har ikke sett noe jeg må koble til og fra for å få opp?

Eneste som plager meg er at Solis kun sender data hvert femte minutt eller noe, kunne tenkt meg mye mer realtime oppdatering i app.

Hmm... Da er det mulig jeg har misforstått det Tibber svarte meg. Jeg får data oppdatert hvert femte minutt eller såder i Solis-appen, men i Tibber-app blir det ikke oppdatert skikkelig før jeg kobler fra Solis-powerup i appen og deretter kobler til på nytt.

"Live"-produksjonsdata i Tibber-appen oppdateres ca hvert femte minutt, men data under "Analyser" samt for å få frem all grafikk under produksjonsdata og historiske verdier på forbruksdata (som viser andel av forbruket som kommer fra solceller og import fra nettet) krever at jeg fjerner og legger til Solis powerup i appen for at det skal oppdateres. Antar årsaken er noe cache-greier hos Tibber.
#175
Hyundai KONA / Sv: Batteribytte.
mandag 15. august 2022, klokken 10:06
Sitat fra: RJK på fredag 12. august 2022, klokken 14:48
Da er nye koder ramlet inn. Er jo litt interessant at jeg fikk 2 koder nå, og ikke bare en som sist. Det tyder på at de må ha store forsinkelser på batterikampanjen sin. Skulle hatt bytte i uke 17 etter opprinnelig plan, så nå er vi 15 uker forsinket.

Har ikke sjekket hva de verdikodene er på (verdien), siden det får man ikke gjort uten å aktivere de. Og jeg aktiverte forrige kode bare rett før ferien, og omstendigheter gjorde at jeg kjørte langt mindre enn jeg planla, så brukte bare strøm for 2-300 kroner på DC-lading.

Så får vel sikkert nye koder før jeg rekker å bruke opp de siste. Eller så må jeg begynne å kjøre langt mere, eller bruke dyrere ladealternativer. Kanskje like greit å la Ionity-avtalen gå ut, eller velge lite-versjonen om den fremdeles er tilgjengelig. Og så heller gå på ny foran neste feriesesong.

8)

Jeg fikk også to koder nå før helgen og de var på kr 500 hver. Beløpet var altså likt som sist. Mulig de bare velger å ta hensyn til de som ikke lader veldig mye slik at de kan spre ladingen over lengre tid ved å aktivere neste kupong når forrige nærmer seg tom.

Jeg hadde meg en rundtur i Europa nå i ferien med lading kun på Ionity (har Ionity-avtalen via CMH), så jeg fikk brukt opp alt av gamle gavekort og enda litt til :)
#176
Sitat fra: espen1976 på fredag 15. juli 2022, klokken 12:40
Hei, jeg vurderer og invester i solcelleanlegg, og etter å ha fått pristilbud fra Lyse og Otovo, har jeg noen spørsmål.

Lyse vil ha ca 190 000kr for det største anlegget jeg kan ha.
Otovo vil ha 340 000kr for eksakt samme.

Otovo sier jeg da eier anlegget, mens Lyse ikke nevner noe om eierskap i tilbudet. Jeg har begynt å lese betingelsene, men har noen av dere noen input her?

Går det an å få koblet til en batteridrift på disse i tillfelle blackout?
Jeg ønsker en «off the grid» løsning. Tesla har jo det, men pr idag levere de vel ikke i Norge?

Jeg vurderer å skifte til Tibber. Hva bestemmer om anleggene vil være kompatible med Tibber?

Takk for svar 😄

Du kan få batteridrift på "alle" solcelleanlegg, men det er neppe noen økonomisk gunstig løsning per i dag, både grunnet pris på batterier, ekstra installasjonskostnad og hvor mye/lite forbruk du klarer å flytte fra dyre til billigere timer. Nå vet ikke jeg hvordan forholdene er der du bor, men strømbrudd må man vel si skjer relativt sjelden i Norge.

Om du med "kompatibel" med Tibber mener at du kan se produksjon direkte i Tibber-appen så avhenger dette av inverteren. Om du finner produsenten av din inverter under "Power-ups" i Tibber-appen så vil du kunne se forbruket der mer eller mindre live, men det er ikke alle som er like godt implementert. Med forbehold om at jeg overser noen støtter de Afore, Fronius, Growatt, SMA, SolarEdge og Solis. Selv har jeg en INVT-inverter og disse bruker samme backend som Solis, så etter litt prøving og feiling fikk jeg knyttet denne til Tibber-appen med Solis power-up'en. Jeg må riktignok koble fra- og til om jeg ønsker fullstendige grafer i Tibber per i dag, men det var visst bare sånn det var med Solis foreløpig.

Ellers er mitt tips det samme som jeg fikk her før jeg kjøpte solcelleanlegg selv - velg den billigste løsningen du finner :)
#177
Sitat fra: orodreth på torsdag 21. juli 2022, klokken 12:06

Og hvorfor skal dette varierer basert på hvor du bor? Man er like avhengig av at hele Norge har et godt utbygd og fungere strømnett. For produksjon, industri, brann/politi/helse osv. må hele Norge ha den strømmen de trenger. Hvorfor skal det være ca 120 ulike nettselskaper som alle har sitt regulerte overskudd til sine eiere for å drifte livsnødvendig infrastruktur?

Jeg sier ikke at dagens løsning er optimal eller at jeg er negativ til din kommentar om at strømnettet burde vært driftet via beskatning, bare at variasjonen i nettleie styres av geografi i minst like stor grad som forbruk.
#178
Sitat fra: orodreth på torsdag 21. juli 2022, klokken 08:59
Den nye effekttariffen bare fortsetter å øke forskjellsbehandlingen i beskattingen for å drifte Norges strømnett.
Tidligere var denne skatten avhengig av hvor ny og moderne bolig du har for å redusere strømforbruket (jo rikere man er jo mindre skatt trenger man betale), men nå er den også avhengig av hvor teknisk oppegående du er for å installere smartdingser som kan hjelpe med å redusere effekttoppene.

Dette er vel i overkant forenklet? Nettleien varierer betydelig minst like mye ut fra hvor i Norge man bor som hvorvidt man har teknisk kompetanse til å installere smartdingser.

https://www.sygnir.no/nettleige/
vs
https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/nettleiepriser-for-privatkunder/
#180
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 13. juli 2022, klokken 09:54
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. juli 2022, klokken 15:10
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 12. juli 2022, klokken 14:59

Det er "lenge" siden de snakket om å bare flytte forbruket. Det nye nå er å lade saktere i lengre perioder for å slippe billigst mulig unna effektleddet.

Elvia: "Smart forbruk er å ikke bruke for mye strøm samtidig, men heller jevne ut strømbruken sin utover dagen."

BKK: "Når den nye nettleiemodellen innføres 1. juli 2022 vil det lønne seg å jevne ut strømbruken, for eksempel gjennom å lade elbilen sakte om natten. "

Disse effekttsatsene utgjør vel uansett småpenger på totalen med de strømprisene en har om dagen.

For de fleste gjør det sikkert det, men i en teoretisk verden der jeg hadde hatt en Zoe som kunne ladet med 22kW utgjør differansen (hos BKK) 575 kr per måned om jeg heller holder forbruket under 5kW, så litt utslag kan det jo potensielt ha.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA