Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jon65

#16
Model 3 / Sv: Redusert nyttelast på TM3?? Nye og eksisterende...
tirsdag 28. september 2021, klokken 10:50
Min 2021 LR 580km m/ hengerfeste har egenvekt med fører 1931, tillatt totalvekt 2232 og nyttelast 301.
Tipper det er forskjell på egenvekt på 580km versjonen og 614km versjonen og litt forskjell med/uten hengerfeste..
#17
Model Y / Sv: Ny model Y eller brukt model X
fredag 24. september 2021, klokken 11:53
Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Det med 20% verditap første år og deretter 14-13-12-11-10 var vel noe man hadde tidligere før elbilenes inntog og utviklingen gikk forholdsvis sakte, modellene var like, leveringen var forutsigbar og det bare stort sett var designet som endret seg.
Jeg er ikke sikker på om du kan bruke samme modell på elbiler enda, feilmarginen er nok iallefall ganske stor. For noen modeller funker det sikkert men man kan risikere at prisen ramler fort pga nye forbedrede modeller som til og med kanskje er billigere. Mens andre holder seg veldig godt en periode etter introduksjon pga små leveringsvolumer. I tillegg har du NOK som spretter opp og ned samt innføring av mva etterhvert.
#18
Model Y / Sv: Kjøpe med eller uten vinterdekk?
torsdag 23. september 2021, klokken 23:25
Det korte svaret er vel at 19" er fornuftig og 20" er stilig.
#19
Model Y / Sv: Noen som har hatt problemer med for mye last?
torsdag 23. september 2021, klokken 20:05
Ser det er mange her som mener at det er helt greit å kjøre med overlast fordi de selv mener at bilen tåler det og det ikke er noe fare. Da er det vel også greit å kjøre i 70 i 50 sonen når det er tørr fin oversiktlig vei?

Forresten.... ved nærmere ettertanke er det kanskje litt dumt hvis alle begynner å selv vurdere hva som er lov og ikke lov ut ifra deres egne vurderinger om det er farlig eller ikke......
#20
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
tirsdag 21. september 2021, klokken 13:24
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:10
Når det er sagt kjøpte jeg vinterdekk i samme dimensjon som originalt, men med 9" brede felger. Det ser mye bedre ut IMO, og da kommer dekket litt utenfor felgen i stedet for motsatt.
Og det ser enda bedre ut etter noen måneder i forhold til en 9,5" felg som vil gi mer kantkjøring.
#21
Model 3 / Sv: Hva bør en kjøpe
søndag 19. september 2021, klokken 11:32
Sitat fra: TorT på lørdag 18. september 2021, klokken 10:16
Sitat fra: EDS89 på fredag 17. september 2021, klokken 23:08
Noe å tenke på er batteriet vil jo falle med årene også. Med LR så har du mange km igjen med redusert batteri.
Nå er jo en av forskjellene på litium jern batterier og litium ion at jern batteriene er langt mer holdbare over tid, med hensyn til degradering, og faktisk blir anbefalt å lades til 100% i det daglige.
Mvh TorT

Det er vel ikke bare fordeler med de batteriene, det er vel noe klaging over lav ladehastighet på superchargere på LFP batteriene og at de mister mer effekt når det er kaldt. Så er langturer med mye SC lading viktig så taler jo det til fordel for en eldre LR modell med Panasonic batteri kanskje?
#22
Model 3 / Sv: Hva bør en kjøpe
fredag 17. september 2021, klokken 21:34
Er det vesentlig forskjell på de nye lyktene og de gamle når man kjører på mørke våte landeveier? (Der har man jo alltid behov for bedre lys.) Og hvordan kan man evt identifisere om en bil har de nye lyktene?
#23
Model 3 / Sv: Hva bør en kjøpe
fredag 17. september 2021, klokken 20:19
Kom varmepumpe, nye lykter, ikke pianolakk, chrome delete og elektrisk bakluke samtidig, eller kom det gradvis?
Hvis gradvis, er det noen som vet rekkefølgen?
#24
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
torsdag 16. september 2021, klokken 10:28
Jeg har jo inntrykk av at det med hengerfeste er litt spesielt her i Norge og at det er mindre vanlig at "alle" skal ha hengerfeste så er kanskje litt rart om de skulle redusere nyttelasten for hele EU for at vi i Norge skulle kunne dra tung henger? Bare en tanke.....
#25
Sitat fra: PKEllefsen på onsdag 15. september 2021, klokken 14:00


Om noen andre var interessert

Leste et annet sted at bilfrakt er et helt annet marked med andre skip og annen infrastruktur og at prisene der ikke hadde steget på samme måte som for containerfrakt.
#26
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:37
1. Svak krone er vel det som i teorien er gunstig for Tesla. Da kan de eventuelt få flere dollar for samme mengde kroner.
Det korrekte er vel akkurat motsatt av hva du skriver her. Sterk krone gir flere dollar for en gitt kronemengde, svak krone gir færre dollar for samme kronemengde.
#27
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
tirsdag 14. september 2021, klokken 09:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. september 2021, klokken 08:57
En må jo bare skifte ut alle delene med karbon...
God ide :) Kanskje droppe foliering og understellsbehandling også, drar jo fort på noen kilo der også.....
Og sende hele familien på Sats (men passe på å bare trene kondisjon/utholdenhet, ikke styrke....)
#28
Model Y / Sv: Model Y Acceleration Boost now available.
fredag 10. september 2021, klokken 23:31
Sitat fra: Counterpointer på fredag 10. september 2021, klokken 21:04
Sitat fra: tornaldo på fredag 10. september 2021, klokken 21:01
Så hvis man går for Long Range med 20" felger og acceleration boost, så er man bare 20000 kr unna Performance. Da får man andre bremser, 21" uberturbine felger, og enda raskere 0-100.

Tror jeg vet hva jeg ville gått for, hvis valget skulle tas nå...
En får vel også langt dyrere forsikring, høyere toppfart og Track mode

Lurer også på om bakkeklaring er forskjellig (på 3 er det en cm forskjell).
Vet ikke hvordan det er på Y men på 3'ern fikk jeg nøyaktig samme pris når jeg sjekket pris hos Gjensidige på SR+, LR og P.
#29
Model 3 / Forsikring - pris ulike modeller
torsdag 09. september 2021, klokken 01:05
Jeg vurdere å kjøpe M3 og før jeg velger SR+, LR eller P tenkte jeg å sjekke hva det betyr for forsikringen. Sjekket pris hos Gjensidige og med 12000km og 75% bonus ble det 660kr/mnd. Det som var litt snodig var at jeg fikk samme pris for alle tre modeller. Fra andre biler jeg har hatt tidligere (BMW/Audi osv) har jeg vært vant til at stor motor = dyr forsikring så litt overrasket over at man her kan kjøpe en modell som er sinnsvakt mye raskere uten at det koster en krone mer i forsikring. Er det andre her som har samme erfaring?
#30
Model Y / Sv: Y på finn
onsdag 08. september 2021, klokken 20:58
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. september 2021, klokken 20:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 08. september 2021, klokken 20:44
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. september 2021, klokken 20:35
Folk er skremmende tjukke i hodet som betaler mer enn det Tesla tar.

Synes ikke det. Mange tenker det er smart, så da er det vel slik...

Hvem tenker det er smart?

Et eksempel kan være en person som bor langt unna Tesla utlevering og har valget mellom å betale noen tusenlapper ekstra for en bil som er lokalt som man kan inspisere og se at er feilfri og få med en gang kontra å bruke en hel dag på å hente bil et annet sted som man ikke engang er sikker på om er feilfri og som man ikke vet når man får.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA