Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Premium driver

Sider: 1 2 [3] 4 5
31
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
« på: Torsdag 08. Februar 2018, klokken 12:54 »
Før Audi viser frem e-tron viser de ny A6, Q3, A1 (mest sannsynlig også Q8). E-tron skal bygges på fabrikken der utgående A1 bygges i dag. Nye A1 skal bygges i Spania i fabrikken der utgående Q3 bygges i dag. Så rekkefølgen blir ny Q3 ny A1 og så kommer e-tron mot slutten av året.

Audis store nyhet i Geneve blir ny A6. Audi har annonsert at de kommer til å slippe litt ny informasjon om e-tron 15. mars i forbindelse med den årlige pressekonferansen. Men produksjonsmodellen vises ikke før slutten av august. Mulig britisk presse ikke har fått med seg det.

32
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« på: Tirsdag 06. Februar 2018, klokken 10:25 »
Her er presentasjonen Dr. Stefan Niemand holdt om e-tron i Oslo forrige uke. Den innheolder også et kart med de planlagte 400 Ionity hurtigladerne i Europa

https://www.tu.no/filer/EVENT/Nordic_EV_Summit_2018/Stefan_Niemand__Audi_AG.pdf

33
Audi e-tron / Sv: Ikke hengerfeste like vel...
« på: Fredag 02. Februar 2018, klokken 11:16 »
Jeg fant artikkelen: https://translate.google.no/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.caravaning.de%2Fzugwagen%2Ftesla-model-x-elektroauto-zugwagen-alpen%2F&edit-text=

Ser ut til at de ikke ladet til 100% ved superladeren når de hadde mulighet, og endte opp med å måtte saktelade. De sakteladet absolutt minimum, og kommer frem med 1 km gjenstående. Så skrudde de ikke ned strømtrekket når de skulle lade om natten, slik at sikringen gikk, og bilen gikk tom for strøm. Etter de får ladet opp 12V batteriet saktelader de absolutt minium igjen og kommer frem til neste superlader 2 km etter bilen sier at det er 0 km gjenstående. Bare flaks gjør at de ikke blir strandet.

Altså helt selvforskyldte problemer, pga lite erfaring og dårlig planlegging.

Planen var å kjøre med campingvogn over alpene og lade på Teslas superchargere. Testerne hadde stolt på Tesla computerens beregning av hvor mye energi som vil være igjen for å komme til neste SC, og bilens beregning av hvor lenge de trengte å lade for å nå neste supercharger. Beregningen baserer seg på energiforbruket siste 50km. De hadde lagt inn en del ekstra reserver utover rekkevidden bilen beregnet.

Men testen viste at gjenværende rekkevidde sank mye raskere enn beregnet når de først var underveis. Det skjedde på hver deletappe og de måtte finne andre ladepunkter mellom superchargerne for saktelading. Klokken var blitt 20.15 og målet var en campingplass som stenger kl. 21. Bilen viste rekkevidde på 39km og det var 26km til målet når de dro fra ladepunktet, allikevel kom gikk rekkevidden ned til 2km innen de kom frem. Ved lading over natten var bilen helt død neste morgen fordi en sikring hadde gått etter at de forlot bilen, og de brukte frem til 15.30 neste dag og to samtaler med Teslas hotline for å komme seg avgårde (og fått ripet opp armene ved å komme til noen brytere etter anvisning fra Tesla over telefon).

Senere på dagen måtte de saktelade en gang til for å nå neste SC, men her gikk rekkevidden ned til 0 når de var 2km unna, hvilket er ganske stressende selv om de akkurat kommer frem. I tillegg måtte de hekte av hengeren hver gang de måtte saktelade underveis.

Denne testen har nok blitt lagt merke til og vært samtaletema på kaffemaskiner og lunchbord i tysk bilindustri:)

Men jeg tror ikke dette kan tolkes som at e-tron ikke får hengerfeste, det er vel mer en personlig vurdering av Stefan Niemand at han ikke hadde valgt seg en elbil om han hadde behov for å trekke ting på henger.

34
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« på: Onsdag 31. Januar 2018, klokken 15:31 »
Ser at det har vært litt diskusjoner rundt hvordan man tror grillen på produksjonsmodellen blir til slutt. Mange ønsker en mest mulig lik grill som på conceptmodellen (jeg er en av dem). Det har vært noen synspunkter på den "berømte" røde modellen som stod på trykk i autoexpress, og nå sist et bilde fra den norske utgaven av "auto motor og sport" (som jeg tror er en vill fantasitegning mtp grillen).

Derimot tror jeg grillen på den røde modellen er ganske lik den som p.t. er på den kamuflerte produksjonsmodellen. Jeg har lagt ved et bilde under som viser at de er ganske like. Legg merke til de vertikale stripene på tvers av grillen, plasseringen av audilogoen og diffusoren.

Til og begynne med syntes jeg grillen på den røde modellen ikke var noe særlig. Men jeg må innrømme at den etterhvert med litt tilvenning er helt grei. Selv om jeg skulle ønsket den på conceptmodellen. Men har vel liten tro på at de kommer til å endre grillen radikalt fra den som p.t. er på den kamuflerte produksjonsmodellen.


Det som blir spennende er hvilke farge og materialvalg som kommer på grillen. Elbilene har samme form på grillen som fossilbiler siden det gjør bilene gjenkjennelig som Audi. Samtidig ønsker Audi at man kan skille mellom el og fossil på grillen ved bruk av farger. Det ser man et eksempel på i conceptbilen e-tron Sportback som har en grill i samme farge som bilen (sølvfarget).

Jeg tror derfor ikke at e-tron kommer med en grå plastgrill som autoexpress har brukt på den røde, det blir for likt fossil-Audi. Jeg tipper det vil være mulig å velge at den lukkede delen av grillen (øverst og nederst på den kamuflerte) lakkert i bilens farge, eller i en kontrastfarge (grå metallic eller høyglanset sort).


35
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
« på: Onsdag 24. Januar 2018, klokken 23:44 »
Jeg er ikke enig i at man ikke kan ta informasjonen seriøst. Artikkelen fra AutoBild som det henvises til er jo bare en oppsummeringsartikkel av informasjon AutoBild har publisert før. Den er opprinnelig skrevet av Georg Kacher som har 43 år fartstid som biljournalist og er kjent for å ha utmerkede kontakter i tysk bilindustri. Han har en lang historie med å være først ute med ny informasjon og skriver for AutoBild (Europas største bilpublikasjon), CAR i UK, Automobile Magazine i USA og Süddeutsche Zeitung (som kanskje har best dekning på bil i tysk dagspresse).

Informasjonen fra Belgia er ikke ny og går ut på at det produseres 4700 biler i inneværende år (kalenderår 2018). Prisen på 85-90k Euro er prisen på 95 kWh varianten i Belgia og er på linje med hva AutoBild har skrevet før: at e-tron blir priset ca. EUR 25k under tilsvarende Tesla Model X. X100D koster EUR 113k i Belgia.

Prisen som oppgis av AutoBild på EUR 66k er for den billigste varianten med 70 kWh batteri og det er også EUR 25k under prisen på en Tesla X75D (EUR 91k i Tyskland). Prisen er med moms og vil kvalifisere for EUR 4000 i tilskudd fra den tyske stat for kjøpere i Tyskland.

At det blir tre varianter med 70 / 95 og 105 kWh batteri har Kacher skrevet flere ganger før og at 95 kWh varianten kommer først og de andre i 2019 er en rimelig antagelse. Audi Norge har på kundearrangementer sagt at leveringstiden vil påvirkes av hva man velger og at man ikke mister plassen sin om man venter til akkurat den varianten eller utstyret man ønsker er tilgjengelig.

Belgia startet reservasjonslisten 10 januar med to kvoter på 250 for hhv e-tron og e-tron Sportback og har nå etter 14 dager passert 200 reservasjoner. Norge åpnet for reservasjon i april og 1700 som hadde betalt depositum etter en uke. Norge kommer til å være blandt de første til å få biler og endel vil få bilene sine før nyttår. Det bekrefter Audi Norge i denne artikkelen, og samtidig at det ikke blir lang ventetid i Norge for de som har reservert.

https://www.adressa.no/bil/Tusenvis-venter-pa-ny-elbil--mange-uten-a-ha-sett-bilen-11476b.html

36
Audi e-tron / Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
« på: Tirsdag 23. Januar 2018, klokken 18:02 »
Ifølge informasjon fra et tysk elbilforum kommer e-tron med Mode 3 11kw ladekabel.

37
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« på: Lørdag 20. Januar 2018, klokken 08:33 »
Når konseptbilen ble presentert i september 2015 sa Audi allerede at den endelige bilen blir litt høyere enn konseptbilen som er 1,54m. Men 20cm blir Q7 høyde og det er alt for mye. Tipper produksjonsmodellen blir ca. 1,60m høy.

38
Audi e-tron / Sv: Kommer Audi Q5 EV ?
« på: Fredag 19. Januar 2018, klokken 11:07 »
Det artikkelen sikter på er Q5 e-tron som kommer som plug-in hybrid mot slutten av 2018. I motsetning til Q7 e-tron vil ikke denne kombinere diesel- og elmotor, men en 2l 4 sylinder bensimotor med 252hk og elmotor.

Den blir nok billigere enn Q7 e-tron men i Norge er det ikke momsfritak på plug-in hybrid så at den får noen lavere startpris enn e-tron tviler jeg på.

39
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
« på: Fredag 19. Januar 2018, klokken 10:27 »
Side 3 skriver jo også om Tesla Model 3 at de forventer en "normalpris" på NOK 500,000 basert på at kun den den største batterivarianten kommer først og så legger man på litt utstyr.

Med samme tilnærming tror jeg 800,000 er et godt anslag for e-tron. Dvs man antar at den første varianten som kommer vil være 95 kWh utgaven med 3 elmotorer. Hvis denne starter på 680,000 og man regner utstyr for 120,000 så blir ikke det så galt.

Men startprisen uten utstyr for den minste batterivarianten med 70 kWh og to elmotorer blir ikke 800,000. Jeg tipper 550,000. Men denne varianten kommer kanskje noe senere ut i 2019 engang.

40
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
« på: Tirsdag 16. Januar 2018, klokken 16:52 »
Det blir i slutten av august det er bekreftet av Stadler i andre intervjuer

41
Audi e-tron / Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
« på: Tirsdag 16. Januar 2018, klokken 09:52 »
Angående lys: I et intervju med lokalavisen i Ingolstadt har Audi CEO Stadler fortalt at e-tron blir den første bilen fra Audi der tilleggsfunksjoner kan kobles til digitalt. Det betyr at bilen kommer fra fabrikken med hardware som kan brukes ved behov for en tidsbegrenset periode mot tilleggsbetaling. Det går også an å kjøpe funksjonen for permanent bruk. Tenk Apple itunes der man kan leie en film eller kjøpe den permanent. Hvordan prisingsmodellen ser ut er ikke kjent men hvis man har bruk for en spesiell funksjon på en til to langturer i året vil det være billigere enn å kjøpe funksjonen permanent.

Som eksempel nevner han Matrix lys som kan kobles til for et begrenset tidspunkt hvis man ønsker det.

http://www.donaukurier.de/nachrichten/wirtschaft/lokalewirtschaft/Audi-Abgasskandal-Ingolstadt-DKmobil-Eine-unglaubliche-Sisyphusarbeit;art1735,3609474


42
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
« på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 16:52 »
Er litt i tenkeboksen om jeg skal sette meg på reservasjonslista på Audi e-tron, men jo mer jeg leser jo lengre i det fjerne ser lanseringen ut: http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180115/audi-e-tron-ska-visas-i-host-eldrivna-suven-narmar-sig/
Virker jo som det blir langt uti 2019 før man får kloa i en slik bil ???

Listen blir ikke noe kortere med det første. Møller regner med at listen vil vokse betydelig etter at bilen er lansert i august og at de har ca. 10,000 faste ordre ved utgangen av året 2018. 

43
Audi e-tron / Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
« på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 09:11 »
Laserlys koster €4873,95 uten moms på A8 i Tyskland. Så ville tippet drøyt 40000 kr ekstra på e-tron i Norge.

Den prisen du refererer til er en Teknologipakke som blant annet inkluderer Nattsynassistent og adaptive vindusviskere, disse kan også bestilles separat. A8 har dessuten HD Matrix LED lys som standard og prisen dekker oppgraderingen derfra til laserlys (og resten av innholdet i pakken). Differansen mellom HD Matrix LED lys og laserlys er EUR 924 på A7.

På nye A7 kan laserlys bestilles som et separat tilvalg og koster EUR 2,344 uten moms, i denne prisen inngår da også HD Matrix LED lys til EUR 1,420 (som ikke er standard på A7 i motsetning til A8). Om e-tron får HD Matrix lys standard som A8 vet vi ikke men jeg tror ikke det.

Når man ser på tyske priser uten moms må man legge inn at Møller systemet gjennomgående tar ca. 20% høyere priser på ekstrautstyr (før moms) enn Audi gjør i Tyskland. EUR 2,344*1,2*9,6= NOK 27,000

44
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
« på: Onsdag 10. Januar 2018, klokken 13:54 »
Når jeg tenker meg om var muligens tallet på 2500 demobiler noe høyt. Ikke sikkert enhver forhandler får en egen bil. Hadde Audi lansert ny A3 i Europa ville det blitt rundt der eller flere.

45
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
« på: Onsdag 10. Januar 2018, klokken 12:58 »
Flesteparten av de 4700 bilene vil gå med på å dekke behov for demobiler i Europa. Tipper en 2500 biler minimum.

Norge var første land som åpnet for reservasjon i april, Østerrike åpnet i mai, Sveits i august og Belgia i dag. Belgia har begrenset reservasjoner til 250 stykk for i dag. Om det henger sammen med at dette er kvoten av kundebiler som blir levert i Belgia i 2018 vet jeg ikke.

Sider: 1 2 [3] 4 5