Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Premium driver

#17
Audi e-tron / Sv: Pris!
mandag 05. mars 2018, klokken 09:14
Enig at det er en meningsløs debatt. Her på forumet brukes argumentet om hvilket merke som henger høyest av enkelte som et argument for at Audi e-tron "MÅ" være billigere enn NOK 599,000 siden det er startprisen til Jaguar.

Startprisen til Audi kommer nok til å være under dette men da med mindre batteristørrelse som tilsvarer Tesla 75D. Tesla selger tross alt flest modeller av den minste batteripakken i Norge, og det er naivt å tro at Audi ikke vil tilby noen tilsvarende batteristørrelse med to motorer (som Tesla og Jaguar).

Jeg tenker Audi har 0 problem med å ta en startpris for e-tron 95 kwh med tre motorer som ligger godt over NOK 599,000. Audien blir ca. 20-25 cm lengre og tilordnes samme klasse internt som A6 (C serie hos Audi, derav det interne navnet C-BEV). Jaguar I-pace ligger størrelsesmessig på A4 nivå eller B serie som Audi kaller det.

E-tron får også en rekkevidde på mer enn 480km (som Jaguar), Audi har kommunisert "godt over 500km" så mange ganger at de ikke kan levere noe mindre. I tillegg har de en hel el-motor mer, dette har vært krevende å utvikle siden det må sikkerstilles at disse to motorene går absolutt synkront under alle forhold for at bilen skal være driftssikker og retningsstabil. Det er en avansert nyutvikling i bilindustrien, til gjengjeld får man overlegene kjøreegenskaper.

Kombinasjonen av større bil, lengre rekkevidde og mer avansert teknologi er til sammen gode nok argumenter for å ta en høyere pris for 95 kwh/tre motors utgaven enn det Jaguar krever for i-pace. For de prissensitive finnes det som nevnt en mindre batterivariant.
#18
Audi e-tron / Sv: Pris!
søndag 04. mars 2018, klokken 08:42
Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 03. mars 2018, klokken 20:42
Sitat fra: Touring på lørdag 03. mars 2018, klokken 19:25
Hmm. Det var sent hvis se planlegger produksjonsstart uke 37. Har du kilder til det eller bare educated guess?

Så om de lanserer den i august er den klar til produksjon i september, leveranser til kunder starter da i september/oktober. Dette rimer med all tidligere info.

Med lansering i slutten av august blir der mest sannsynlig november/desember innen de første kundebilene er levert ut.
#19
Audi e-tron / Sv: Pris!
mandag 26. februar 2018, klokken 13:57
Det stemmer at du trenger den lille styreenheten, prisen for denne i Tyskland er ca. EUR 200 og totalkostnad for ettermontering av hengerfeste (styreenhet, kulehode, koding) ca. EUR 800.
#20
Audi e-tron / Sv: Pris!
mandag 26. februar 2018, klokken 12:48
Men da hadde bilen din enten ikke montert forsterket radiatorvifte, ledninger og riktig styreenhet fra fabrikk (det er jo nettopp dette som inngår i forberedelse for hengerfeste), eller representanten fra Møller visste ikke det og ga deg en pris på feil grunnlag.
#21
Audi e-tron / Sv: Pris!
mandag 26. februar 2018, klokken 10:48
Angående hengerfeste så har Audi en egen utstyrskode (1D8) som heter forberedelse for hengerfeste til ca. NOK 1,500. Da klargjøres bilen for hengerfeste under produksjonen med kabling til de relevante styreenhetene, ESP er programmert for kjøring med tilhenger og det er forsterket kjøling av motoren (på ICE).

Dette tror jeg faktisk er standard på alle Audi i Norge men koster ekstra i Tyskland. Hvis man selv ikke er opptatt av hengefeste så gir dette mulighet for neste kjøper av bilen å skaffe seg original hengerfeste hos Audi og sette det på og bilen vil fungere like bra som hengerfeste var fabrikkmontert fra dag 1. Kostnaden for kjøper nr. 2 er begrenset og man slipper som første kjøper å betale for et hengerfeste man selv ikke har bruk for og som faktisk veier en del som man unødig kjører rundt med hele tiden.

Har selv aldri hatt hengerfeste men når jeg skulle selge en Audi for noen år siden var neste kjøper opptatt av det. Jeg henviste han til at bilen var klargjort for hengerfeste og han kun trengte å sette det på. Han kjøpte bilen siden den ellers hadde det han var ute etter.
#22
Audi e-tron / Sv: Pris!
onsdag 21. februar 2018, klokken 14:03
Jeg er ikke ekspert på akkurat det men jeg mener å ha lest flere ganger at det er slik det fungerer. Den eneste modellen som har vært omfattet av denne regelen så langt er Tesla Model S og der fikk alle variantene støtte (før den ble tatt av listen for modeller som får støtte igjen)

https://www.saving-volt.de/2016/11/tesla-model-s-umweltbonus-gilt-fuer-alle-modelle/
#23
Audi e-tron / Sv: Pris!
onsdag 21. februar 2018, klokken 13:21
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 21:08
Sitat fra: Premium driver på tirsdag 20. februar 2018, klokken 16:03
Det finnes holdepunkter for at det kommer ulike versjoner, deriblant en utgave med mindre batteri og 2 motorer.. Audi Chief Development Officer Mertens har sagt det til Car and Driver og pålitelige kilder i Tyskland har skrevet om det.

Mertens er absolutt ikke sitert på det i Car and Driver. Han er derimot sitert på at den kommer med tre motorer, og at han personlig har kjørt den med tre, og at den er i testing. Dette 2-motors alternativet virker å være noe C&D legger til for egen regning, det er i alle fall ikke sitat fra noen i Audi. Noe slikt er jeg ikke i stand til å finne noe annet sted heller.
Det samme gjelder ulike batteristørrelser. Jeg kan ikke finne ett eneste sted noen siteres på det. Tvert i mot fokuserer all offisiell informasjon på konseptbilens 95kWh og tre motorer, og sier at produksjonsmodellen (ikke modellENE) vil være tilsvarende.
Det kan godt hende det kommer varianter etter hvert, det kan vi aldri utelukke. Mitt poeng er at det ikke er noe som helst som tyder på at det blir mer enn én modell i så henseende ved lansering. Og når det gjelder pris i denne sammenheng, så snakker vi vel om den modellen man kan kjøpe i år, ikke kanskje en gang i fremtiden? Med andre ord antar jeg at denne tråden handler om akkurat det vi kan kjøpe i Norge i 2018, og ikke noe annet som kanskje kommer en annen gang.

Om du mener det finnes informasjon som sier at det ved lansering vil være flere ulike alternativer med ulik pris, altså grunnet færre motorer og mindre batteri, så hadde det vært fantastisk om du ville dele det her.

Det har blitt delt på forumet før men her er den en gang til:
https://blog.caranddriver.com/audi-e-tron-quattro-and-sportback-new-tech-details-on-the-tesla-model-x-rival/

Denne artikkelen baserer seg på en samtale med Peter Mertens og Siegfried Pint. Disse er ansvarlig for utvikling av bilen og bedre kilder kan man egentlig ikke ha.

Sitat:
Recent interviews we conducted with the automaker's R&D chief, Peter Mertens, and its technical director for powertrain development, Siegfried Pint, give us a better idea of how the upcoming e-tron Quattro—and the swoopier e-tron Sportback variant that will follow it by less than a year—will shape up.

Together they'll be the first true rivals for the Tesla Model X—and the first from the Volkswagen Group built on a new set of battery-electric vehicle components developed both for global sale and volume production. Just as with those models, they'll be offered at multiple battery sizes (at least two, in Audi's case), corresponding to the driving range that's needed.

All e-tron Quattro models will have all-wheel drive, of course. Base models will have a two-motor system (one in back, one in front), while an upper-spec model will have a three-motor system (two in back, one in front). The latter arrangement, Pint said, makes the e-tron corner "like a hunting dog chasing a rabbit," and it allows for the transfer of torque both front to rear and, at the rear, left to right.

Sitat slutt

Nå kan du mene at representantene fra Audi ikke sa dette eller det er noe C&D har funnet på uten dekning for innholdet. Deg om det.

Jeg tror dette er veldig troverdig informasjon. At det kommer ulike batteristørrelser er også blitt lansert av Georg Kacher i Süddeutsche Zeitung:

http://www.sueddeutsche.de/auto/kampf-im-konzern-vw-audi-und-porsche-werden-zu-allerbesten-feinden-1.3350408

Georg Kacher skrev om e-tron i Automobile Magazine allerede i desember 2014 (Dvs 9 måneder før det kom noe offisielt fra Audi) :
http://www.automobilemag.com/news/how-audi-bmw-mercedes-benz-and-porsche-plan-to-shock-tesla/

At han har gode kilder i Audi med informasjon som i ettertid viser seg å være riktig har han vist ved flere anledninger. Ikke minst skrev han om at det kommer en Sportback variant mange måneder før det ble offisielt fra Audi.

Jeg er enig i at det ikke finnes noen offisiell informasjon fra Audi om dette (enda). Det er alltid bare snakk om studien med tre motorer med 95 kwh batteri. Men det betyr ikke at de andre variantene ikke kommer. Utgaven med 95 kwh batteri kommer først, men jeg tror ikke de billigere variantene kommer lenge etter. Grunnen til det er måten det tyske elbilsubsidiestystemet er bygget opp på:

For å få støtte på EUR 4,000 er det en forutsetning at den billigste varianten i en modellserie koster mindre enn EUR 60,000 uten moms. Det betyr at alle e-tron variantene vil få subsidier i Tyskland så lenge de klarer å presse startprisen til den billigste under 60,000. Så vi kan forvente at det blir prisen på den billigste utgaven og at denne har to motorer og batteri som er mindre enn 95 kwh, sannsynlig i området 70-75 kwh.

Prisen på 95 kwh varianten med tre motorer vil ligge minst NOK 100,000 over dette og dermed lande på +/- NOK 700,000. Det gir prisindikasjonen fra den belgiske importøren på EUR 85-90,000 inkludert moms på 21% en god indikasjon på. Og denne prisen er fortsatt ca. EUR 20,000 - EUR 25,000 under det en Model X 100D koster i Tyskland (EUR 110,000) og dermed har Audi fortsatt sine ord i behold om at bilen er konkurransedyktig priset.

#24
Audi e-tron / Sv: Pris!
tirsdag 20. februar 2018, klokken 16:03
Det finnes holdepunkter for at det kommer ulike versjoner, deriblant en utgave med mindre batteri og 2 motorer.. Audi Chief Development Officer Mertens har sagt det til Car and Driver og pålitelige kilder i Tyskland har skrevet om det.
#25
Audi e-tron / Sv: Pris!
tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:56
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:52
Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:40
Skurrer det ikke litt at prisdifferansen mellom 70Kwh og 95Kwh - pluss en ekstra motor - er bare på EUR 6500? Når man ser bort i fra 4000 EUR i støtte som 70 Kwh får?

Jeg tror ikke på at det kommer en 70kWh versjon med to motorer, i alle fall ikke til å begynne med. Det finnes få, om noen, gode holdepunkter for at noe slikt er planlagt ved lansering, knapt i det hele tatt. Dette er spekulasjon som jeg antar bunner i at "noen" skjeler til konkurrentens taktikk, og projiserer denne. Jeg ser ingen grunn til at Audi skal velge en slik taktikk med denne bilen, det gir ikke mening.

Lanseringsbilen vil ha tre motorer og minst 95kWh batteri, og det er den som vil koste rundt 500K i Norge.

Jeg tror du tar feil og prisen du nevner er basert på din synsing om hva Audi burde gjøre og hvordan du tror det tyske markedet fungerer og er ellers fri for fakta
#26
Audi e-tron / Sv: Pris!
tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:51
Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:40
Skurrer det ikke litt at prisdifferansen mellom 70Kwh og 95Kwh - pluss en ekstra motor - er bare på EUR 6500? Når man ser bort i fra 4000 EUR i støtte som 70 Kwh får?

Sitat fra: Premium driver på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:34
Differansen er EUR 13,500 + moms (i Tyskland). Du sammenligner pris uten moms og med moms
#27
Audi e-tron / Sv: Pris!
tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:34
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:25
Tyske forum antar:

Produksjonsstart etter sommerferien 2018
Startpris 65.000 EUR inkl.tysk moms (19%)

Det er jo dette som er blitt sagt hele tiden før denne tråden startet:

EUR 66,000 startpris i Tyskland inkludert tysk moms men fratrukket EUR 4,000 i tyske elbilinsentiver. Det gir en pris ut fra fabrikken på ca. EUR 59,000. Da får du en e-tron med ca. 70 kwh batteri, to motorer (en på hver aksel) og uten ekstrautstyr.

For en e-tron med 95 kwh batteri og tre motorer (en foran, en på hver side bak for optimal kjøredynamikk siden du kan akselerere hver side individuelt) blir prisen ca. EUR 72,500 ut fra fabrikk basert på informasjonen den belgiske importøren har gitt sine kunder.

Den ukjente faktoren er hva som blir standardutstyr og hva som koster ekstra og hvor mye, hvilken EUR kurs vil Møller legge til grunn. Dette vet vi ikke pt.

Forøvrig er produksjonskostnaden for en e-tron høyere enn for Q7 med 3.0 TDI motor, det ble vist på en egen slide i presentasjonen Stefan Niemand holdt i Oslo

#28
Audi e-tron / Sv: Audi Q6 e-tron
mandag 19. februar 2018, klokken 22:23
Det er den samme artikkelen som ovenfor. Og prisintervallet er basert på antagelsen om at den vil bli priset mellom Q5 og Q7 og det er også feil. Startprisen på e-tron vil bli høyere enn Q7 uten avgifter.
#29
Audi e-tron / Sv: Audi Q6 e-tron
mandag 19. februar 2018, klokken 21:44
Rupert Stadler (Audi CEO) har sagt til den tyske avisen Handelsblatt i januar at han kommer til å fortelle mer om e-tron ifm pressekonferansen 15. mars.

Det blir nok ingen lansering med visning av produksjonsbilen, men jeg regner med at vi får vite mer konkret om tekniske løsninger (batteristørrelse, om den kommer med induktiv ladning, solartak osv..).

Det er også meldt at pressen vil få anledning til å kjøre eller sitte på med fortsatt kamuflerte e-tron prototyper ifm bilutstillingen i Genève i mars. Da kommer det nok frem en og annen konkret informasjon om produksjonsmodellen også.
#30
Audi e-tron / Sv: Pris!
lørdag 17. februar 2018, klokken 00:54
Jeg vet ikke hvor påstanden om at e-tron kun skal selges i Europa kommer fra men det er feil. E-tron kommer til å selges i alle markeder der Audi er i dag inkludert USA og Kina - og det allerede fra 2019. Det bekreftet Stefan Niemand fra Audi senest på elbilkonferansen i Oslo forleden.

Fabrikken i Brussel kan produsere ca 60-75 k biler i året, det er for e-tron og e-tron sportback kombinert. Så e-tron alene trenger å selge ca. 50,000 på verdensbasis i året for å nå salgsmålene. Det er ca 50% (75% med Sportback) av hva Tesla selger av Model S og X på verdensbasis i dag.

Det kan virke som om det begynner å gå opp for Volkswagen konsernet at de har estimert produksjonskapasiteten på elbiler for konservativt. Porsche sjefen har uttalt at de ser på å øke produksjonskapasiteten på Mission e fra 20,000 i året til 30,000 i året allerede nå, 2 år før produksjonen starter - og det er basert på større etterspørsel i markedet enn de opprinnelig så for seg.

Det taler ikke for veldig lave priser. Audi solgte 1,878,100 biler i 2017. Salgsmålene for e-tron er 2,8% av totalsalget. De kommer ikke til å prise e-tron billigere en Q7 (fabrikkpris). Begrunnelsen for å sløyfe Q6 fra navnet var jo nettopp fordi det skapte en forventning i markedet om at den blir billigere enn Q7 - men Audi vil ha friheten til å prise den noe over Q7 og det kommer de til å gjøre. Produksjonskostnaden til e-tron er også høyere enn for Q7, det fremgår blandt annet av presentasjonen som Niemand holdt i Oslo og som det er link til andre steder her i forumet.

E-tron kan forhåndsreserveres i fire land så langt: Norge, Østerrike, Sveits og Belgia. Som eneste har den belgiske importøren gått ut med en konkret prisindikasjon på Euro 85-90 k. Det hadde de ikke gjort om det ikke var noe hold i tallene og de kan bare komme fra hovedkvarteret i Ingolstadt. Moms i Belgia er 21%, så der er et utgangspunkt. Det er for 95 kWh varianten med tre motorer.

Sannsynligvis kommer det en billigere variant med mindre batteri og to motorer også. Spørsmålet blir da hva som er standardutstyr på de enkelte variantene og hva som koster ekstra og hvor mye. Det får vi ikke vite før august
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA