Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Zimon

#421
Hyundai Ioniq / Sv: Toning ruter og lakking av front
mandag 26. februar 2018, klokken 15:26
Er pent med toning på hele siden, men det er vel ikke lov i Norge å tone vinduene til fører og passasjer foran? Kun de bak + evt bakrute om jeg ikke husker feil.
#422
Flott at laget en DIY på dette.

Har du link til changelog evt?
#423
Hyundai Ioniq / Sv: Toning ruter og lakking av front
søndag 28. januar 2018, klokken 22:19
Har en blå i bestilling selv, får den ett sted mellom utpå tidlig vår håper jeg. Jeg kommer til å tone bakrutene på siden (mellom B og C stolper) og sitter selv i tenkeboksen ang tonings prosent. Jeg kommer ikke til å ta bakruta da den må brukes til sikt bakover. Så følger med på denne tråden om toningsprosent, tror jeg ønsker å ha ca like mye som Focus'en min har.

Ellers så er det nok pent å lappe/foliere front og hekke plast bitene, men synes at ioniqen kler de grå også litt faktisk, svart enda bedre. Første inntrykket var litt sånn "yuck, dette kunne de ha gjort bedre", men den har blitt akseptert fort her.

Sjekk med lakkerere/folierings firmaer og be om pristilbud på dette.
#424
Hyundai Ioniq / Sv: Kommer Blue Link app i 2018?
onsdag 24. januar 2018, klokken 14:11
 :+1: om dette skjer! Er mange som har valgt bort Ioniq pga ingen appstyring, men blir dette lansert og kan evt ettermonteres ved å sette inn simkort i eksisterende Ioniq'er så er det enda mer gull. :)
#425
Zoe / Sv: Problem med lading / ladetrafo
søndag 21. januar 2018, klokken 17:51
Enig med de andre her. Sikkert dårlig tilskrudde kabler og dermed lysbue/gnister som slår til. Evt kan også være feil med komponenter.

La det ligge, skru av sikring til trafo. Bestill elektriker, helst de du handlet trafo/installasjon fra slik at du får dette dekket på garanti/reklamasjon!

Så får du lage på ladestasjoner inntil dette er fikset.
#426
Hyundai Ioniq / Sv: Hvilken farge har dere valgt?
fredag 19. januar 2018, klokken 18:50
Jeg syntes at blå så litt kjedelig ut på nettsiden (og ja skjermen på pc'en min er kalibrert), men når jeg så en plug in hybrid i Marina Blue på BNH Økern så ble jeg positivt overrasket. Så andre farger kan overraske også, selv Phoneix Orange som stod utstilt så ok ut på nært hold, men synes den blir litt for oransje på avstand for min smak.
#427
Hyundai Ioniq / Sv: Hvilken farge har dere valgt?
tirsdag 16. januar 2018, klokken 15:07
Vurderte Aurora Silver, men ble en Marina Blue i stedet. Dette pga at forhandler hadde en som var satt i bestilling (sikker avbestilt av en annen kunde eller noe) og jeg tok den over + de hadde en Marina Blue i Hybrid utgave til utstilling og likte den fargen veldig bra.
#428
Hyundai Ioniq / Sv: Bakrutene og regn, trenger hjelp
søndag 14. januar 2018, klokken 11:35
@Karl-Wilhelm - takker for god video med godt tips. :)
#429
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
lørdag 13. januar 2018, klokken 11:34
Jeg kan ikke si om avtalen til Hyundai mot Agrol er sagt opp eller ei, men det kan evt være en naturlig forklaring å hvorfor informasjonen fortsatt står på Agrol sine sider. Avtalen kan ha en gyldighet f.eks ut mars 2018, og ny avtale ikke er signert. Da vil rabatten fortsatt gjelde frem til og med mars.

Men tiden får vise om rabatten forsvinner eller ikke.
#430
Zoe / Sv: Selge Zoe
lørdag 13. januar 2018, klokken 11:31
Er litt avhengig om det er bilen eller huset som skal selges! Skal bilen selges så kan man si at ladestasjon følger med eller ikke i bil annonsen. Samme gjelder også ved boligsalg, skal man ta med ladestasjonen videre til ny bolig så må det klart og lett synlig skrives i salgsannonse, prospekt etc slik at evt kjøpere er klar over det. Om det ikke nevnes i bolig annonsen så regnes det som fastmontert og skal følge med huset.

Men teknisk sett så er det som regel bedre å la den stå og kjøpe ny til ny bolig.
#431
Hyundai KONA / Sv: Overtagelse av kønummer
onsdag 10. januar 2018, klokken 12:53
Slik jeg forstod når jeg signet opp er at det bare er ett interesse kønummer. Ergo om man ønsker å bestille bilen så vil dette nr være faktor i i den ekte køen. De som velger å ikke bestille bilen bare faller ut av listen. Så når du har 19XX, så kan den i realiteten havne ned som nr 50 faktisk om det kun er 49 stk av de som har lavere nr enn deg som bestiller bilen.

Jeg signet meg opp og fikk kønr 33XX, men kommer ikke å bruke min "reservasjon" pga ente opp med å bestille en Ioniq istedenfor.
#432
Surt når man opplever slik ustabilitet! Forbrukerloven er ganske klar her, men den vil også bistå forhandler noe. Blant annet så har forhandler mulighet til å reparere feil flere ganger, og da samme type feil. Ulempet for trådstarter her er at det er forskjellige symptomer og slikt. For meg så høres det ut som feil på ECU/datahjernen her bare basert på det hun skriver.

Men selv om det er forskjellige feil, så har trådstarter et stor ess i ermet her! Det at det har vært såpass mye feil på såpass kort tid.

Kan det være lurt å få utskriftenen og så ta kontakt med Renault Norge og evt hva de mener + evt få ett annet verksted til å ta en grundig sjekk?

Tviler på at Renault ønsker en "ripe i lakken" på Zoe som har vist sed å være såpass populær for dem.
#433
Hyundai Ioniq / Sv: ADVARSEL-styr unna Hyundai
onsdag 20. desember 2017, klokken 17:46
@larsif - tviler på at det er årsaken "oi, vi har store markedandeler så da kan vi hvile på laurbærene".... :P

Det nok mer sannsynlig at om de har ett support/service apparat som ikke er stort nok til å håndtere en for fort økning av markedsandeler, så tar det tid å bygge opp det apparatet og ikke minst at det skal få erfaringen tar også tid. Nå er det litt annerledes hvor det er selvstendige verksteder som står for selve mekaniker og fysisk fix av bilene, men om Hyundai ikke har support nok for mekanikere pga dårlig erfaring og mannskap så kan det slå negativ ut.

Men håper at Hyundai ser hvor skoen trykker og har begynt å iverksette grep for å rette på dette. Om ikke så vil markedsandelene fort rase nedover igjen pga dårlig kunde og forhandler oppfølgning.

Har jobbet selv med support og annen støtte i over 20 år, men i en helt annen bransje enn biler da. :)
#434
Hyundai Ioniq / Sv: ADVARSEL-styr unna Hyundai
lørdag 16. desember 2017, klokken 13:06
Er normal prosedyre at om det oppstår gjentatte feil på en eller flere deler på ett produkt så vil produsenten lage en modifisert del som fikser feilen over tid også. Slik er det også på jobben min, større internasjonalt selskap. Om en komponent viser seg å være svak og det blir rapportert flere tilfeller så tar det ikke lange tiden før det kommer teknisk info om dette + ny del som er fikser feilen helt.

Hyundai gjør garantert det samme, for det vil lønne seg økonomisk + kunde tilfredshet over tid. Pluss at når modifisert del er i produksjons å vil elle fremtidige produkter i produksjonen allerede få den nye delen for unngå feil på fremtidige leveranser.

Problemet er derimot ett produkt har som regel veldig kort tid fra design, første prototype til faktisk lansering av ett produkt til kunder. Dermed er det endel barnesykdommer som kan komme over tid, det er ikke alt som oppdages under "alt for kort tid til å kvalitetssikre" produktene (om man bruker for lang tid så vil ofte konkurrenter ha lansert før dem og vips utkonkurrerer man seg selv egentlig). Selvsagt så varierer denne prosessen fra produkttype til produkttype. Stor forskjell mellom en bil og en brødrister for å si det slikt. :P

Derimot er det uansett surt med 2 uker leveringstid på deler som er av kritisk art for drift av bilen.
#435
Hyundai Ioniq / Sv: Riper i sidevinduene
fredag 15. desember 2017, klokken 15:10
Nå har ikke jeg Ioniq enda, får tidlig vår/vår.

Hvor gammel er bilen?
Er siderutene kjørt opp og ned ekstremt mye, eller normal?
Hvor skittent er det med grus/sant som setter seg på vindu/karmer der du kjører?

Det at frontruten har sprukket er enten produsksjon/monteringsfeil som har fått ett hakk i kanten, eller annen små kakk i kantene av en eller annen type. Om man kjører på med full varme på en rute som er iskald, så vil ruta varmes opp forskjellig her og der og det kan skape spenningsforandringer som kan knekke rute. Tesla Bjørn la ut en video hvor han får det, men han hadde en grei steinsprut rose i ruta på forhånd da.

Jeg ville uansett stått på å reklamere dette, bevisspørsmålet ligger hos forhandler som må bevise at dette er bruker/kunde feil som ikke dekkes av garanti/reklamasjon evt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA