Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rævedilter

#331
Så det er seperat innstilling for PE-N overvåking på TWC v3?
I så fall er det jo ok. Manualan seier lite om dette så langt eg ser.
Andre UMC har jo dette også på IT nett (eksmpelvis Golf) der nekter den å lade om PE flyter for langt vekk fra 127V.
#332
At lading fungerer på IT nett er ok, men veit du at DC-RCMen fungerer?

Det står ingenting i manualen om at DC-RCM er påslått i Norge, nokon som kan bekrefte det?
Og korleis slår ein den av og på?

"Bekreftelse av jord i Wall Connector kan justeres i land som har nettkonfigurasjonene TT eller IT."

#333
Lading av Tesla / Sv: Supercharger med rom for tilhenger
fredag 28. mai 2021, klokken 12:22
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 30. april 2021, klokken 23:40
Det er jo «bare» å gjøre litt research. Finnes bildet på feks PlugShare. Og selvfølgelig Google Maps.

Google maps er generelt dårlig oppdatert.
Finn kart og norgeibilder.no er betre oppdatert der eg heldt meg ialllefall.
#334
Vurderer denne v3 laderen, men vart litt forvirra angående DC modulen på side 13 i innstallasjonsmanualen(https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf):

Sitat• Deaktivert: Jordingen overvåkes ikke. Dette alternativet bør velges der det ikke er en kobling til jordingen (som i
tilfellet for IT-nettverk) eller når strømmen som framkalles av sjekken, er problematisk (som i tilfellet med enkelte
TT-nettverk med sensitive jordfeilbrytere).
Mulig det er kobling mellom N & PE dei meiner, ein har jo ikkje N på IT nett.

Kan nokon bekrefte at denne fungerer på IT nett med DC vernet?

Nå har eg ikkje ringjord, men håper vil den fungere med jordspyd også?
Ein del ladere er jo kresne viss jordspenninga flyter for langt vekk.
#335
Sitat fra: Wisd0m på fredag 28. mai 2021, klokken 09:12
TWC v3 koster 5100 og skal iflg brukermanualen ha DC-vern. Kommer også med kabel, så er vel pt ingen billigere.

Sjå der ja; det har gått meg hus forbi at den var kome med DC vern, mange takk.
Men vart litt forvira av dette på side 13 i innstallasjonsmanualen(https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf):

Sitat• Deaktivert: Jordingen overvåkes ikke. Dette alternativet bør velges der det ikke er en kobling til jordingen (som i
tilfellet for IT-nettverk) eller når strømmen som framkalles av sjekken, er problematisk (som i tilfellet med enkelte
TT-nettverk med sensitive jordfeilbrytere).
Mulig det er kobling mellom N & PE dei meiner, ein har jo ikkje N på IT nett.

Nå er det ein TWC v1 (trur eg) eg har problem med, men kjøper gjerne ein TWC igjen.
#336
Fekk denne 19 oktober 2020 etter da 2,5 års venting på felgene:

"Your wheels are on our shipping list, unfortunately at the moment we have no indication as to when the wheels will be delivered.  Our fulfillment team is working on this. We can assure you that the referral program isn't a scam"

Godt eg er ei tolmodig sjel.
#337
Kva veit du om kva eg har lov til ? :-)
Kravet er jo dette som eg oppfyller både som faglig ansvarlig og som utførende:

"Ha relevant master- eller bachelorgrad, med minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning. Det er ikke krav til at denne personen skal ha fagbrev innenfor elektrofaget."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739
#338
Sitat fra: elektrolux på fredag 28. mai 2021, klokken 08:02
Her er QUBev som koster kun 4990.-
Den har gått forbi meg, så takk for det.
Både den og Folkeladeren ser ut til å dekke mine behov, så resirkulerer eg TWCen på "hytta" når den er reparert.
#339
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 28. mai 2021, klokken 07:56
De fleste er vel omtrent nøyaktig like gode så hvorfor ikke legge ut en forspøsel på mittanbud. Du kan ikke montere denne selv så du trenger en elektrikker og, men mindre du er det og da hadde du neppe spurt...
Er utdanna elektriker men jobber i dag som ingeniør i oljeindustrien.
Så eg installerer sjølv ja.
#340
Det er jo tusen ulike ladestasjoner der ute, men eg trenger jo kun 1, og synes det er tungvint å få oversikt.
Enkel ladestasjon med jordfeilovervåking og 1 fas 16 A og ingen dill-dall.
Uten fast kabel.

Forslag?


edit: eg har ein TWC som har begynt å feile, så eg skal bytte den ut.
#341
Tesla / Sv: TESLA exit Bitcoin? Tøm, røm og gløm?
onsdag 19. mai 2021, klokken 19:40
Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. mai 2021, klokken 16:35
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 19. mai 2021, klokken 16:31
Det er ikke uvanlig at pris på strøm i Europa er svært lav eller enda til negativ, men i Norge er den alltid høy, fordi lavpris av brukes av norske produsenter til å pumpe vann opp igjen i magasinene som selges dyrt ved lite vind.
Vi har vel ikke mange pumpekraftverk i Norge.
11 av totalt 900 meiner eg, så mange er det ikkje nei.
Strømmen i Norge er som oftest billigere enn Europa; me kjøper billig når prisen er låg i Europa, og selger dyrt når vindturbinene står, så i snitt ender me langt under. Eg har fått strøm til kr. 0,-, men kun i kortere perioder.
#342
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skifte bremsekalipper sjølv
mandag 03. mai 2021, klokken 21:39
Ikkje hakkande gale det, nokon som veit noko delenummer til brembo ein kan søkje på?
Det står iallefall samme kalipper på Mitsubishi EVO 5-9.
#343
Model X 2014 - 2022 / Skifte bremsekalipper sjølv
mandag 03. mai 2021, klokken 20:36
Eine stempelet på bremsekalipperen framme henger og det er ikkje sikkert den kan fikses, så eg får ha ein ny til å setje på når eg tar av den gamle.
Noko som har gjort dette ?
Kvar får ein tak i ny bremsekalipper utenom hos Tesla?
Nokon som veit kva den koster der?
Vurderer å kjøpe ein brukt, da ligger dei på noko over 1000,- og opptil 3000,-
Er alle like for X hittil eller er det ulike typer?

Ein kollega med 2 år gamal X75 med under 100k på telleren måtte skifte det meste på bremsene til den nette sum av 25000,- inkl. kalippere foran. Garanti? Nei.
#344
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
mandag 03. mai 2021, klokken 20:21
Sitat fra: geear på mandag 03. mai 2021, klokken 20:06
X75D/standard range har toppfart på 210. Så fantes det en positiv side selv ved det??  ;D

Det har du rett i, men i vognkortet på min X75 er det W merking,
men antar det er er feil det tilsvarende som lastindeksen.
#345
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
torsdag 29. april 2021, klokken 07:05
Sjekket ja, men ikkje målt, det er kun visuell kontroll.
Det er jo ingen minimumstjukkelse ved bruk, kun ved skifte av klosser.
https://lovdata.no/static/LTI/sf-20180522-0740-01-01.pdf

Men eg ser jo at skivene min var sannsynligvis var under minimum allerede etter 70kkm da eg skifta klosser sist, men eg ser at det er mykje meir redusert regeneringering ved låg temp. nå enn tidlegere, samt at det vart vel innført (i SW) bremsing for å halde skivene reine, såg eg trur slitasjen i det siste er ein god del høgare enn tidlgere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA