Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rævedilter

#31
Model X 2014 - 2022 / Sv: Dør åpner seg med full kraft
torsdag 17. august 2023, klokken 22:24
Hos meg rauk jo naturligvis ei overføring i toppen av motoren når dette skjedde, så eg koble ut driten til eg får tak i ny eller brukt.
Fungerer jo greit uten motor og.
Nokon som har deleummeret på motoren til høgre døra?
#32
Model X 2014 - 2022 / Sv: Erfaringer med teslasuspension.com?
torsdag 17. august 2023, klokken 22:22
I will install my self and proably at the same time mount the fill valve for nitrogen:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/fill-valve-air-suspension-retrofit.270471/

My suspension still works, the Tesla is parked in a heated garage so maybe it will survive this winter as well, i wait until it fails. The compressor has frozen one time, but the autofuse worked and when the ice had melted it worked again.
#33
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 01. august 2023, klokken 08:13
Utfra dei siste sidenes diskusjon om nettleige og nye selskap virker det som folk eg trudde hadde iallefall litt peiling er totalt på bærtur.
Dei trur at det er nettselskapa som fastset nettleiga og dei står fritt til å auke denne med aukte kostnader.
Les deko opp iallefall lite grann før konspirasjonsteoriene festar seg for godt.
#34
Model X 2014 - 2022 / Sv: Dør åpner seg med full kraft
fredag 21. april 2023, klokken 08:44
Her er ein fiks av dette der dei skifta motoren, men motoren fungerer jo, det er det jo ingen tvil om...
Satstar på å demontere motor og gjere reina alle kontakter på denne.
#35
Model X 2014 - 2022 / Erfaringer med teslasuspension.com?
fredag 21. april 2023, klokken 08:26
Saster på å skifte luftfjæring (kun belgene i denne omgang) framme i sommer, og googlet litt og fant desse:
https://www.teslasuspension.com/

Dei selger dempere for 5-6000 pr. stk.

Eigd av Venninvest AS i Oslo. Null i omsetning i 21 iallefall, ingen ansatte og ein eigar.
Antar det er kun import direte til sluttbruker og ikkje noko meir enn det.

Nokon som kjenner til dei?
#36
Mange takk! Da treng eg ikkje leite lengre.Og det er vel forklaringa på at i dag (når det vart mildvær) gjekk kompressoren igjen; så mulig den holder over sommeren til frosten tar den til vinternen.
33000 er estimert pris på reperasjon hos EV service, da utsetter eg den litt.
#37
Og slik på mange andre sine biler:
#38
Nei, den er ikkje der på min eller Øggen sin, det er derfor eg spør.
F117 er ok.
Det ser slik ut på min:
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#39
Fant du ut av dette kvar sikringen for luftkompressor sitter?
Har samme problem, og finner ikkje sikringen, og har skudd ut frunken om sikringen skulle sitte på 12V batteriet.
#40
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
torsdag 02. februar 2023, klokken 10:59
Sitat fra: Sutalaus på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:49...........
Eg har ikkje skreve at alle skatter og avgifter er subsidier, les kva eg skriv.
Stikkordet er sammelignbare produkter med ulikt avgiftsnivå, i dette tilfellet elbiler.
Trur ikkje det er nokon andre enn elbilfanataster som synes diffrensiert avgiftsnivå på ellers sammenlingsbare produkter er noko anna enn subsidiering.

SitatSubsidies come in various forms including: direct (cash grants, interest-free loans) and indirect (tax breaks, insurance, low-interest loans, accelerated depreciation, rent rebates)
https://en.wikipedia.org/wiki/Subsidy

Sitat fra: Sutalaus på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:49
å bevisst vri på begrep for å lade de negativt.
At me skal skal omtale subsidier som noko anna for ikkje såre nokon er slikt ein heldt på i barnehagen. Her er det elbilforkjemparar som ikkje vil ha et negativt stempel på seg som subsidiemottakar (eg har to elbiler, har ingen problem med at dette er subsidiering), men om dere vil kalle det for avgiftsletter, avgiftsfordeler eller skattefordeler er opp til deko, disse har samme betydning, eg kaller det subsidier.
#41
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
torsdag 02. februar 2023, klokken 09:29
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:00
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 02. februar 2023, klokken 07:03
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:34
Norge subsiderer ikke, og har heller aldri subsidiert elbiler.
Kverulering. Reduserte skatter og avgifter er indirekte subsidier.

Insentiver, og ikke subsidier. Stor forskjell på det, og absolutt ikke kverulering 🙂.
Enda meir kverulering.
Alle skatter og avgifter er (blant anna) intensiver til å styre massene til å ta rette valg.
Nå bruker tom. SSB begrepet indirekte subsidier om avgiftslette.

https://en.wikipedia.org/wiki/Subsidy
#42
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
torsdag 02. februar 2023, klokken 07:03
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:34
Norge subsiderer ikke, og har heller aldri subsidiert elbiler.
Kverulering. Reduserte skatter og avgifter er indirekte subsidier.
#43
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
onsdag 01. februar 2023, klokken 19:30
Alle visste jo at desse reduksjonane i elbilfordeler kom, det var kun mindre justeringer i forhold til det var indikert.
Dei siste 20% i elbilsalget vert for dyrt om me skal forsetta å subsidiere i den grad me har gjort så langt.
Biler til nærmare millionen treng ikkje fleire hundre tusen i subsidier, det blir dyre C02 kvoter det.
Nå er me vel der at ein elbil er rimlegare enn ein fossilbil å kjøpe ny og ha, og da vil dette gå av seg sjølv,
også for firma.
Om det er nokre nisjer som ikkje kan bruke elbil (3,5 tonn henger over fjellet 1000 km uten stopp..) så får det våge seg.
#44
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 25. januar 2023, klokken 06:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 24. januar 2023, klokken 11:40
Sitat fra: hemi på tirsdag 24. januar 2023, klokken 10:58
var ironi, derav flere .... bak

derav flere....bak? Que?
Fleire punktum bak ein setning kan indikere ironi, sarkasme, oppgitthet etc.
Egentlig er det meir at det som ikkje blir skreve er sjølvforklarande, men bruken er jo utvatna på nett.
Må forstås utfrå sammenheng, noko ein veit er vanskelig på nett, så tagging er langt forståelig.
#45
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 22. januar 2023, klokken 14:44
PID? PID bruker ein i prosessregulering med tidsforsinkelser.
Har ingenting i ein matchalgortime å gjere som Nordpool bruker (EUPHEMIA) der alle parameter og regler er forhåndsdefinert.
Nå er nok ikkje algoritmen slik at den nødvendigvis gjer samme resultat med samme  parametere da det er ein viss grad tilfeldig håndtering av rekkefølge av jobbene, så at det er 100% matamatisk er eg ikkje heilt enig i. Når kan en jo hevde tilfeldige funksjoner også er matematiske, men det er ikkje nødvendigvis sant.

https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trhy/integrace-trhu/files-xbid/euphemia-public-description.pdf
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA