Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lurker

#2
Ønsker å bytte vår TWC i en Easee lader.
Laderen har stått innendørs i garasje, og har fungert problemfritt.
Jordfeilbryter type B kan følge med.
Laderen ble installert i januar 2019, og er komplett med bakplate etc.
#3
Fikk koblet opp min Easee på 3-fas IT nett nå, den lader i3'en (2017, 94Ah), men det var mye klikking frem og tilbake i noen relèer inne i laderen, og syns ikke det hele virket spesielt imponerende.
Det var mye stopping og starting av ladingen, noe som jeg antar ikke er godt hvor verken relèer eller batteriet. Har kontaktet Easee om saken
#4
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
onsdag 26. juni 2019, klokken 11:53
Får bare hive meg på her, overtok en 2017 modell i helga.
Etter mye om og men med to-faktor autorisering som timet ut, sletting av cookies i nettleser osv, har jeg fått paret bilen og Appen, men den oppdaterer seg sånn ca 1-2 ganger i døgnet. Det er helt ubrukelig på min iPhone 8.

Jeg bruker Tibber som strømleverandør, og har lagt inn BMW kontoen min der også for lading basert på strømpris. Der er ladestatus til enhver tid oppdatert, så det kan umulig være bilen som har tilkoblingsproblemer.
#5
Sitat fra: PalEngh på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34


Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)

https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610

Enig! Da tror jeg min TWC havner på finn.no, og 2 x Easee settes i bestilling!
#6
BMW i3 / Sv: Lading I3
fredag 24. mai 2019, klokken 11:44
Sitat fra: Orbit på fredag 24. mai 2019, klokken 10:55
(...)
Ja, men bare mellom full og halv fart ("Redusert" i bilens meny)
Takk for svar!
Jeg har lest litt i elbilwiki, og der står det en del, men jeg har inntrykket av at mye her antagelig gjelder 60Ah versjonen.
Der står det at den kan lade med 32A på max, og 20A hvis men velger redusert. Men det er altså 16A som er riktig for redusert hastighet?
#7
BMW i3 / Sv: Lading I3
fredag 24. mai 2019, klokken 09:58
Driver og titter på en 94Ah i3.

Den skal lades på 230 IT nett, 1 fase med Mode 3, 32A ladeboks
Er det max 16A eller 32A i3en kan trekke med ombordladeren da?

Kan man evt justere strømtrekket i bilen, slik som i Tesla?
#8
Hei, undersøker litt av det samme selv, og har kommet over en interessant tråd:

https://elbilforum.no/index.php?topic=28697.msg487284#msg487284

Ved å koble en boks til tre faser som brukes til teslaen (32A), og en annen boks (16A) på L1 og L2, vil man kunne bruke kursen bortimot optimalt uten å sette opp lastdeling.

#9
Sitat fra: gr på torsdag 23. mai 2019, klokken 10:50
16,5kW, som X og S har, er én ombordlader med tre delladere på 5,5kW. Model 3 har én ombordlader med tre delladere på 3,6kW.

Med 32A på fellesleder (L3), så trekker du 18,5A på L1 og L2, og kan derfor sette opp en ladeboks til på L1 og L2 med 13A, f.eks., men skal du følge forskriftene så skal det være separat kurs for hver ladeboks, så da bør det egentlig være en 1-fas 16A sikring og jfb type B på L1 og L2 for ladeboks nummer to, og ladeboks konfigurert til 13A. Er ikke elektriker selv, men det ville ikke forundre meg om elektriker kan riske seg bort fra egen separat kurs på en hjemmeladeløsning, om eier er villig til å ta sjansen på at begge boksene går ned dersom sikringen går.

Stemmer dette med 13A?
Fant igjen innlegget fra @Griffel som ser ut til å ha god kontroll på vektoriell utregning av trefaselast:

Sitat fra: Griffel på torsdag 23. juni 2016, klokken 19:54
(...)
Om du har en Golf og en Tesla får du utnyttet en 3x230V kurs optimal om du kobler slik:
L1, L2 og L3 er betegnelsene på ledere l1,l2,l3 og N er betegnelse på klemmene i boksen.
Tesla kontakten L1-l1, L2-l2, L3-N teslaboksen settes til 32A. Golf kontakten L1-l1, L2-N denne settes til 16A.

Når Tesla lader alene blir strømmene L1=18A, L2=18A, L3=32A. (8,4kW)
Når Golfen kobles til samtidig og trekker 16A bør strømmen bli felles L1=L2=30A L3=32A. (Tesla 8,4kW Golf 3,6kW)

Om en måler i Tesla kontakten L1=L2=18A, L3=32A
om en måler i Golf kontakten L1=L2=16A.
Så lenge du har disse to bilene skjer det som du ser ingen lastdeling tilsammen utnytter de kursen nermest optimalt.
#10
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2019, klokken 10:27
Uten dobbeltlader trekker Teslaen 28A på en faseleder og 16A på de to andre.

Jeg forstår det slik at bilene før ble levert med 11kW enkeltlader, og evt 22kW dobbeltlader.
Etter 2017 engang, kom vel alle med 16,5kW lader. Er dette en enkeltlader eller dobbeltlader?

Lader i dag på 230V trefasekoblet TWC, 32A (L1->L1, L2->L2, L3->N) med 8,4kW. Hva er blir fasestrømmene da?
Etter hva jeg klarer å regne ut, er det 12,7 kW tilgjengelig i en 3x32A kurs.

Kan man koblet opp en 16A ladestasjon til på samme kurs, (L1-L2)?
Mener jeg har lest dette på forumet, men klarer ikke helt å finne det igjen.

Hadde satt pris på om noen som har erfaring kunne vist noe av utregningen her, så jeg kan vise til elektrikeren min.
#11
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
mandag 04. februar 2019, klokken 10:51
Sitat fra: Cral på lørdag 12. januar 2019, klokken 17:45
Da har jeg spurt.
Svaret er som dere ser i bildevedlegget.

Men dette gjelder da ved bruk av easee laderstasjon, på et Tibber strømabbonement. Jeg har også spurt om tillattelse og fått dette, til å poste screenshot av e-post.

Mulig jeg misforstår dette, men tolker ikke dette som MINST 20%?
Det ser ut som AKKURAT 20%.

Dersom du ved smartlading oppnår f.eks 15% besparelse, vil Tibber gi deg ytterligere 5%, eller fremdeles 10% som i eksempelet over?


Med de varierende strømprisene som er nå, oppnår man oppunder 20% med Tibbers smartlading, uten å bruke Easee laderen.


#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Viktigste ved overtagelse
torsdag 29. november 2018, klokken 09:40
Hvis du får med sommerhjulene der og da, sjekk at de er OK.
Det gjorde ikke jeg, og det var bittert å oppdage et hakk i ene felgen da jeg skulle montere de noen måneder etter.
De var forøvrig skitne også, men ettersom jeg fikk de levert i poser, gikk jeg ut fra at de var helt nye.
#13
Sitat fra: CaZpaH på søndag 05. august 2018, klokken 16:38
Lurer på råd om hvordan å fornye fargen i den sorte plasten som går rundt hele bunnen av bilen og hjulbuer.

Har forsøkt med turtlewax sin bumpershine som var rett og slett noe drit da det så fint ut frem til neste regnskur eller neste bilvask.

Fikk tips om polishangel black bond, men syns den var veldig dyr. Har noen erfaringer rundt dette produktet? Eller om noen har noen andre råd til produkter? Lurer på å kanskje teste ut polishangel da den skal være ganske drøy i bruk.

Er det noe voks/polish på plasten? 
Min hadde dette, og ble veldig grå/hvit etter vask
I så fall må du få dette fjernet helt først. Prøvde forskjellige midler, men det som var klart mest effektivt var ren Surfex HD og en neglebørste. Da blir plasten helt ren, og ganske så svart etter en vanlig vask.

Som andre nevner her, er det Polytrol som gjelder. 
#14
Tesla / Sv: DNB finasiering
onsdag 11. april 2018, klokken 16:10
Sitat fra: viffer på onsdag 11. april 2018, klokken 10:32
..og der gikk renta opp med med 0,25%  :-1:

Boliglånet er uforandret. Noen som kan forklare, da renta skulle følge alle andre lån hos DNB?

på DNBs 0.25% lån?
#15
Bestilling og levering / Sv: Levering sent mars-april
tirsdag 27. mars 2018, klokken 17:50
Mottatt X75 i dag. Bestilte 30.09.17, så 178 dager ventetid.
Har hatt alt fra "sen desember - januar levering, til "sen februar - mars levering"
Bilen er fantastisk, alt fungerer som det skal.
Fant to små riper i ene døråpningen på 5-6 mm. Notert ved overlevering.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA