Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RazAquato

#31
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
torsdag 26. september 2019, klokken 11:41
Enda en ladegraf mellom Ioniq28 (I28) vs Ioniq 38 (I38), SoC 10-89% på begge.



  • Frem til ca 16-minutters lading ligger de relativt likt
    • forskjell på opptil 2kWh / 2 minutters ladetidsdifferanse
  • 9-16 minutters lading: I28 er noe raskere
    • lader i snitt ~3kWh mer
    • ca 3-4 minutter ekstra ladetid på I38 for å nå samme kWh
  • 16-22 minutters lading: Her ser vi Ioniq28 drar markant i fra Ioniq38
    • med en topp forskjell på ~7kWh
    • ca 9-10minutters ekstra ladetid på I38
  • 22-28 minutters lading: I28 dabber av, det jevner det seg ut igjen
    • tilbake til ca 3kWh forskjell
  • 35 minutters lading (altså 6min etter I28 er ladet til 89%) så har I38 ladet like mye (og kan fortsette)

#32
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
tirsdag 24. september 2019, klokken 12:03
Nå vet ikke jeg hva kriterie til Bjørn er ved 1000km test. Dersom. Han kjører ned til 10% og lader til 80% uavhengig av batteri størrelse, så vil det gå betydelig tregere med nye ioniq. Men om han lader "20 mil" pr stopp, så blir det nok vesentlig jevnere.

Er vant med tesla fra tidligere, så hele konseptet med "ladekø" er for meg ukjent, men jeg testet autoroute planner på å skulle kjøre en strekning jeg pleier og fikk beskjed om ètt ladestopp (på 7minutter) med nye ioniq. Med med gamle var det beregnet  2 stopp.  - så da har man jo i praksis dobbelt så stor sjanse for å havne i en ladekø 😕
#33
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
tirsdag 24. september 2019, klokken 10:15
Da har Jan T. lagt inn en del sammenligningsturer i abetterrouteplanner mellom gammel og ny Ioniq; og laget grafer som viser at snittforskjell i ladetid er ikke mer enn ca 3.3%; og det er først etter 40+mil at man merker denne differansen.



konkluderer da med at dersom man planlegger turene litt, og passer på å ikke fullade batteriet på hvert ladestopp, så kommer dette til å fungere helt greit :)
#34
DRIFTSBATTERI / Sv: Tilbakekalling av batteriplate?
mandag 23. september 2019, klokken 16:47
Godt å høre  :+1:
#35
DRIFTSBATTERI / Tilbakekalling av batteriplate?
mandag 23. september 2019, klokken 16:25
ref. denne linken så har Nissan (USA) utstedet frivillig tilbakekalling av batteriplate gr. rustproblematikk.. "steder der man salter veier kan platen potensielt bli ødelagt". gjelder "certain 2011-2019 LEAF vehicles"

Sitat
Nissan is conducting a Voluntary Service Campaign on these affected vehicles.  Dealers will replace the lithium-ion battery bonding plate and mounting bolts with updated parts.


Da jeg ikke har kjennskap til hvordan Nissan opererer, er det fult mulig at berørte bileiere allerede har fått beskjed, men i fall dette var en global sak, sendte jeg derfor den 24. juli, en forespørsel til Nissan Norge
Sitat>To: norway@nissan-services.eu
>Subject: Spørsmål tilbakekalling leaf batteriplate
>
>Hei.
>Ref. følgende tilbakekalling:
>https://nna.secure.force.com/recall?camp=P9312
>
>Jeg ser ikke noe om denne tilbakekallingen i Norge? Jeg antar at dette
>særskilt gjelder i Norge med den veisaltingen vi har?
>Er det bare å ta kontakt med nærmeste servicesenter for kostnadsfritt
>bytte?

I dag, snaue 2 mnd senere får jeg svar om at "Jeg vet ikke om spørsmålet ditt er aktuelt lengre eller ikke, men eventuelle kampanjer som skal gjennomføres må du ta med en autorisert Nissan forhandler" (jeg fikk også en beklagelse om at det hadde tatt så lang tid å gi meg ett svar)

Sendte da ny forespørsel. (mulig jeg var litt krass, men jeg kjenner som nevnt ikke til hvordan Nissan utfører slike tilbakekallinger.)
Sitat
To: norway@nissan-services.eu
Subject: RE: Spørsmål tilbakekalling leaf batteriplate

Hei.
Da dette ser ut til å være en fabrikasjonsfeil som omfatter rusproblematikk på saltede veier, så er selvsagt spørsmålet fortsatt høyaktuelt.
Det burde da være enkelt å svare på?

Altså: kommer Nissan Norge også til å utføre kostnadsfri utskifting av disse platene eller ikke? Har dere i så tilfelle tenkt å informere nordmenn om dette problemet?

Ved å henvise til en forhandler eller be om regnr. høres mer ut som ansvarsfraskrivelse, eller "ja vi kan bytte ut på forespørsel for de kundene som eksplisitt etterspør dette, men ellers tier vi i håp om å spare kostnadene dette vil kunne medføre"?

Har ikke nissan leaf personlig, men det er svært interessant dersom en bruktbil i norge ikke oppfyller "Nissan internal standards", - eller om Nissan konsernet leverer bedre kvalitet/kundeservice "over dammen"

Eller kanskje jeg tar feil, og dette ikke er ett problem med biler sendt til Europa? Også interessert i å vite om dette er tilfelle.


fikk da følgende svar:
Sitat
Kampanjer blir utført av våre Nissan forhandlere i forbindelse med servicer, eller om kunder oppsøker og gjør direkte avtale, etter å ha mottatt et brev om dette.

Om en kunde tar kontakt med oss, og gir understellsnummer eller registreringsnummer, så kan jeg ha bekrefte eller ikke om det er en åpen kampanje på bilen eller ikke. Videre kan jeg også gi informasjon kampanjen allerede er utført.

Kampanjer blir utført av våre Nissan forhandlere i forbindelse med servicer, eller om kunder oppsøker og gjør direkte avtale, etter å ha mottatt et brev om dette.

Videre så får alle kunder med europeisk Nissan LEAF samme informasjon opp når de registrerer seg på eierportalen You+Nissan.

Basert på svar, så velger jeg i Nissan sin favør å tro at de da har gitt/gir beskjed til berørte bilister

(men tenker samtidig det være greit å informere om dette, i fall det er forumbrukere der ute som har ett rustent batterideksel)
#36
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
fredag 20. september 2019, klokken 23:50
sakset fra tysk forum (m/google translate) :
Sitat fra: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=116&t=35721&sid=655e036fa4ed6844945375a662ec548a&start=1550#p1086975The first 400 km in one day in the new ioniq

Departure in Workum at 12 ° and full battery Heating to 22 °
The recharge in Aurich near Enercon at the EEC center was planned on one of the 350 kw superchargers.
After 197 km with 110 km / h and an average of 80 km / h reached the charging stations.
To drive: Much quieter than the old ioniq, also the rolling noise is much less.
The lane assistant keeps the vehicle very clean in the middle of the lane.
He always steers a bit. But you only feel it at the wheel.
As a result, he recognizes the hand (hands) and the eternal warning signal of the predecessor is past. Without hands, a message without signal appears in the display.
It drives so much quieter. Also to the automatic adjustment of Rekuparation you got used quickly.
Now to the charging station:
A sticker indicates the note to the store at the reception.
So go to the reception. All two columns are defective. Sorry.
We would have had a problem with the old ioniq. Now we have still 100km remaining range in the ad.
So the next 50 kw fast loader to Leer.
Another 36 km. In the event of a fault, it will be enough to reach the loader in Papenburg.
Arriving in Leer with 17%
At the column, the display is broken and I can not see anything.
After just three blind tests with the Maingau card, the pillar shines blue.
The car says 53 minutes to 80%.
Time to drink coffee. Over Blue link I can follow the load in the café and we still have some time for a little stroll through the city. Here we can spend the money saved over refueling with a combustor.
Back to the car 80% loaded range 260 km.
On the way back stopped in Bunde to do some shopping.
Then with Max 120 km / h and Average 86 km / h (these data are recorded in the course with Blue link) back to Workum. Arrival after 166 km and a remaining range indication of 110 km temperature was 17 ° and heating and air conditioning off. Battery still 30%.

Det virker altså som en overlegen bil på alle mulige måter, med unntak av vannvittig treg ladetid så snart man bikker 67-68%SoC  😒
#37
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
torsdag 19. september 2019, klokken 16:06
Er veldig enig med begge forrigegående innlegg.

Nå velger jeg å tro at hyundai har valgt så god batteri/ladeløsning som mulig innenfor de fysiske begrensningene som er på ioniq uten å måtte foreta en markant prisøkning.. - jeg tviler på at de hadde cappet ladehastighet hvis de ikke måtte ift batterivalg.

Når det er sagt, synes jeg samtidig at de har bæsjet på leggen ved å skryte av "bare 54min ladetid" fremfor å heller komme i forkjøpet og si "hør her: denne bilen lader saktere, og dette er årsaken:....."

Ellers er jeg også småirritert på at Europa øker baseprice med ca 16.000kr, mens norsk importør velger å ta hele 28.000kr ekstra 😒

Satser uansett på at det blir en god bil, men den skal definitivt få konkurranse av alle de andre som kommer på markedet nå ja.
#38
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
onsdag 18. september 2019, klokken 22:42
SitatJeg har ikke Ioniq overhode,

SitatJeg brukte 28 min fra 15 til 94 prosent. Og kan da kjøre lykkelig avgårde til neste ionity lader som kommer etter 20 mil.

Basert på overnevnte utsagn trodde jeg du hadde ioniq.

Ja, med 2020mod så kan man stå lenge å lade dersom man ønsker å fylle batteriet helt opp. Men man kan også velge å stå circa like lenge som dagens ioniq og komme seg circa like langt.. Så jeg gjetter da på at de færreste kommer til å topplade når de stopper, men heller lade ~20mil og deretter kjøre videre.

..men det vil tiden vise :)

For å sitere Jan Treur:
SitatFor some this car will fit, for some, like you apparently, it will not.
#39
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
onsdag 18. september 2019, klokken 17:54
du skriver mye om prosent, men ikke prosent av hva. hvorvidt du lader til 94% elller 63% spiller da ingen rolle så lenge du kommer like langt (20 mil). Forskjellen er at Ioniq 2020 kan fortsette å lade ut over 20mil dersom man ønsker dette.

Du sier at du bruker 28 minutter å lade fra 4,2kw gjenstående kapsitet til 26,32kwt, og så kan du lykkelig kjøre i 20 mil til.
Med ioniq 2020 tar tilsvarende rekkevidde snaue 4 minutter lenger å lade.  Ja det er tregere, men mener du virkelig at det er krise?

Ellers er det paradoksalt at du i èn setning skriver at "man er mer i veien for andre som FAKTISK kan utnytte ladere over 50KW!", og i neste setning skriver at du selv opptar en 100KW lader uten at du klarer å trekke mer enn 70.....da er jo du like mye i veien for de som klarer å trekke mer. (men jeg skjønner, med snaue 28kwt batteri så står du jo ikke lenger enn 30minutter.....   nesten akkurat samme tid som en person med 2020modell ville gjort for samme rekkevidde...hrmmm.... ::)

Helt greit å være uenig, men det virker for meg som at du i større grad forsøker å rettferdiggjøre den bilen du har fremfor å innse at 2020 modellen faktisk ikke er så ille som du tror.
Tror jeg legger ballen død.  Du er fornøyd med <2020 modell, det er jo kjempebra.
akkurat som at jeg vet jeg vil bli fornøyd når jeg får min bil om en snau måned. noe som også er kjempebra ;-)
#40
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
onsdag 18. september 2019, klokken 11:17
Det kommer vel an på definisjonen av "langtur".

Frem til 50% SoC så lader den nye Ioniq på rundt 42kwt i snitt, deretter 36kwt frem til 68%, noe som strengt talt ikke er halvgalt. (Ja, det er langt tregere enn 70kwt på eksisterende modell, men den har til gjengjeld større batteri)

Jeg ville heller sett på det på denne måten:
innenfor samme rekkevidde så tar det ca 10min lenger tid å lade ny ioniq vs gammel ioniq (altså at du lader ny Ioniq opp til 63% SoC  vs 93% SoC på gammel modell)

I praksis bruker du altså 30min istedenfor 20minutter for å lade ~20mil.

men du kan starte med en lengre rekkevidde, så dersom du eksempelvis skal kjøre ~70-mil, så holder det med 2 ladestopp (à 30min), mot 3 ladestopp (à 20min) på gammel Ioniq.
Tidsmessig vil jo dette bli likt.

Det er med andre ord kun på turer på over 70mil at du vil merke noe særlig til økt ladetid.

Realistisk sett vil vel de færreste kjøre lenger 90 mil på en dag.  -  så om man på en 9-10+ timers biltur er nødt til å vente 10minutter ekstra? Jeg ser strengt talt ikke problemet  :)

Jeg tenker heller positivt på at man i tillegg kan lade lenger om man ønsker dette.
-Og om man eksempelvis tar en middagspause etter å ha kjørt 70mil (noe som ikke er usannsynlig), hvor man i mellomtiden topplader batteriet, så har man jo nye 70mil hvor ladetid vil være tilnærmet likt på gammel vs ny ioniq.

Jeg var opprinnelig svært skeptisk når jeg hørte det tok en time å topplade på hurtiglader, men etter å ha sett på ladetidene og at det tar ca. 30min å lade 20mil, så er jeg utelukkende positiv til den nye modellen  :+1:


--edit-
vedr. effektivitet, så sier teniske spesifikasjoner at den nye Ioniq bruker 0,2kwt mer enn gammel ioniq, men praksis viser at denne også ligger på 0,11/km; så det er ikke usannsynlig at man kan kjøre nærmere 35mil pr. lading.  bilen er fortsatt enormt effektiv, det eneste som er endret er tregere hurtiglading.
/edit
#41
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
onsdag 18. september 2019, klokken 09:24
Sitat fra: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=116&t=35721&start=1480
Some first experiences with the 2020 Ioniq EV in the Netherlands, delivered last week Wednesday:

Fr 13 Sep 2019, 18:18
First impressions: compared to the old model, much less rolling noise in the interior
Generally much quieter.
Steering a bit easier and more direct. In general, the vehicle feels better.
He does everything the same as the old one, but everything is a bit better.

Collected with a full battery. Driven 200 km, the first half highway between 100 and 120 km/h and the second half highway with 80 to 100 km/h. Outside temperature 20 to 22° C. Inside at 22°.
Display remaining range 146 km. Consumption 11kWh/100km.

I currently charge with 20 amps, the duration indicated by Bluelink is 5 hours.
The charging cable fits perfectly in the lower part of the trunk.

Mon 16 Sep 2019, 15:47
It is indeed the case that the right-hand lane is fully lit and always on.
If all criteria for the automatic system are met, the left light cone is switched on.
This is much more pleasant compared to its predecessor. There are no more brightness differences.

Just charged to100% and the range with climate displayed via Bluelink is 306 km.
A gimmick is when a predecessor stands still and starts driving again, there is a warning sound and a sign in the display.

Mon 16 Sep 2019, 17:31
If the automatic cruise control is activated, it will now start driving automatically.
#42
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
mandag 16. september 2019, klokken 11:14
Da ligger det litt mer info på hyundai.no sine sider. (teknisk informasjon)

Ser de går fra 205/55R16 til 205/60R16 dekk
Bilen har blitt tyngre
Bagasjerommet er bittebittelitt større
Litt bedre bakkeklaring
Økt forbruk på ca 0,2kwt/mil

Bluelink abonnementet: gratis i 5år.
Kostnad etter dette er vel ikke på plass i Europa, men i USA koster de mellom 79-169usd/år (ut i fra forskjellige valgmuligheter)

Og det var vel det.
#43
Twizy / Tilhengerfeste?
torsdag 12. september 2019, klokken 17:33
Hei.
Ref denne linken ift regler for tilhenger på motorsykkel..
Om jeg tolker dette riktig, kan man få godkjent bruk av tilhenger i vognkortet på twizy?

Noen som har erfaring med dette?
#44
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
torsdag 12. september 2019, klokken 07:11


Ser ut til at både i3, leaf og ioniq2020 har en relativt lik ladehastighet på rundt 45kwh.
Deretter faller ioniq kraftig etter 63% lading, mens i3 og leaf holder ~45kwh frem til rundt 80%.

I praksis betyr det at om man lader ~19mil kjørelengde så bruker de omtrent samme tid, men deretter er ioniq - treg- I forhold til konkurrentene.

Jeg tror ioniq2020 passer bra for hvermansen som sjelden har behov for topplading (heller utføre 15-20min ladestopp I blant på langkjøring) men at de som er vant med eldre ioniq og 70kwh hurtiglading vil bli skuffet.
#45
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
onsdag 11. september 2019, klokken 07:10
Tror det mange (meg selv inkludert) ikke tenker på når man sammenligner ladehastighet på dagens ioniq mot 'ioniq 2020' , er det faktum at 2020mod. har større batteri.

Hvor lang tid det tar å topplade batteriet på 2020mod er således irrelevant. Det interessante er hvor lang tid 2020modellen bruker på å lade opp 28kw.

Basert på tallene fra den posten her så er det 39minutter.

Med andre ord, om man ankommer ladestasjon med 15% gjenværende batteritid og lader en halvtimes tid, så har man ladet tilsvarende 93% av dagens ioniq (forutsatt at grafen stemmer)

Fortsatt tregere enn dagens modell, men jeg er mer beroliget, da det ikke tar stygglang tid å lade opp 2020modell til rundt 20mils kjøring. (og i motsetning til dagens modell har man da i tillegg mulighet til å "fylle tanken" ytterligere 10mil dersom man har god tid)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA