Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - RazAquato

#1
Hyundai Ioniq / Power Limited - skilpadde
mandag 27. januar 2020, klokken 19:48
Har noen her opplevd lignende? (Ioniq 2020 modell)

om jeg forstår riktig, så dukker skilpadden opp dersom man har svært lavt batterinivå.
altså: først får man "10% battery left" advarsel, deretter kommer skilpadden når du kryper under 5-6%

Derimot at den dukker opp når man har 30-40% gjenstående batteri?

Fremgangsmåten er som følger:

1: Bilen blir ladet til 100%
2: jeg kjører ett strekke på ca 10 mil, stort sett 100-110 sone E6
3: bilen får hvile i en time eller to
4: jeg kjører samme ruta hjem igjen, og skilpadda dukker opp
5: hastigheten dropper til under 80km/t, jeg må kjøre inn til siden og stoppe, vente ett minutt og starte bilen, så har skilpadda forsvunnet.

(en gang dukket skilpadda opp igjen etter 4-5 minutters tid, men da hadde jeg kun en hvit strek igjen på batteriet)

Dette har skjedd 3 ganger, og bilen har ikke gått mer enn snaue 4000.
Verkstedet har ikke klart å finne ut av årsaken, men mente det muligens var grunnet lavt batterinivå??  Dersom en bil begrenser hastighet når den har 30+% igjen av batteriet, er det noe alvorlig galt i mine øyne....

derfor lurer jeg på om dette har skjedd med noen andre?

#2
DRIFTSBATTERI / Tilbakekalling av batteriplate?
mandag 23. september 2019, klokken 16:25
ref. denne linken så har Nissan (USA) utstedet frivillig tilbakekalling av batteriplate gr. rustproblematikk.. "steder der man salter veier kan platen potensielt bli ødelagt". gjelder "certain 2011-2019 LEAF vehicles"

Sitat
Nissan is conducting a Voluntary Service Campaign on these affected vehicles.  Dealers will replace the lithium-ion battery bonding plate and mounting bolts with updated parts.


Da jeg ikke har kjennskap til hvordan Nissan opererer, er det fult mulig at berørte bileiere allerede har fått beskjed, men i fall dette var en global sak, sendte jeg derfor den 24. juli, en forespørsel til Nissan Norge
Sitat>To: norway@nissan-services.eu
>Subject: Spørsmål tilbakekalling leaf batteriplate
>
>Hei.
>Ref. følgende tilbakekalling:
>https://nna.secure.force.com/recall?camp=P9312
>
>Jeg ser ikke noe om denne tilbakekallingen i Norge? Jeg antar at dette
>særskilt gjelder i Norge med den veisaltingen vi har?
>Er det bare å ta kontakt med nærmeste servicesenter for kostnadsfritt
>bytte?

I dag, snaue 2 mnd senere får jeg svar om at "Jeg vet ikke om spørsmålet ditt er aktuelt lengre eller ikke, men eventuelle kampanjer som skal gjennomføres må du ta med en autorisert Nissan forhandler" (jeg fikk også en beklagelse om at det hadde tatt så lang tid å gi meg ett svar)

Sendte da ny forespørsel. (mulig jeg var litt krass, men jeg kjenner som nevnt ikke til hvordan Nissan utfører slike tilbakekallinger.)
Sitat
To: norway@nissan-services.eu
Subject: RE: Spørsmål tilbakekalling leaf batteriplate

Hei.
Da dette ser ut til å være en fabrikasjonsfeil som omfatter rusproblematikk på saltede veier, så er selvsagt spørsmålet fortsatt høyaktuelt.
Det burde da være enkelt å svare på?

Altså: kommer Nissan Norge også til å utføre kostnadsfri utskifting av disse platene eller ikke? Har dere i så tilfelle tenkt å informere nordmenn om dette problemet?

Ved å henvise til en forhandler eller be om regnr. høres mer ut som ansvarsfraskrivelse, eller "ja vi kan bytte ut på forespørsel for de kundene som eksplisitt etterspør dette, men ellers tier vi i håp om å spare kostnadene dette vil kunne medføre"?

Har ikke nissan leaf personlig, men det er svært interessant dersom en bruktbil i norge ikke oppfyller "Nissan internal standards", - eller om Nissan konsernet leverer bedre kvalitet/kundeservice "over dammen"

Eller kanskje jeg tar feil, og dette ikke er ett problem med biler sendt til Europa? Også interessert i å vite om dette er tilfelle.


fikk da følgende svar:
Sitat
Kampanjer blir utført av våre Nissan forhandlere i forbindelse med servicer, eller om kunder oppsøker og gjør direkte avtale, etter å ha mottatt et brev om dette.

Om en kunde tar kontakt med oss, og gir understellsnummer eller registreringsnummer, så kan jeg ha bekrefte eller ikke om det er en åpen kampanje på bilen eller ikke. Videre kan jeg også gi informasjon kampanjen allerede er utført.

Kampanjer blir utført av våre Nissan forhandlere i forbindelse med servicer, eller om kunder oppsøker og gjør direkte avtale, etter å ha mottatt et brev om dette.

Videre så får alle kunder med europeisk Nissan LEAF samme informasjon opp når de registrerer seg på eierportalen You+Nissan.

Basert på svar, så velger jeg i Nissan sin favør å tro at de da har gitt/gir beskjed til berørte bilister

(men tenker samtidig det være greit å informere om dette, i fall det er forumbrukere der ute som har ett rustent batterideksel)
#3
Twizy / Tilhengerfeste?
torsdag 12. september 2019, klokken 17:33
Hei.
Ref denne linken ift regler for tilhenger på motorsykkel..
Om jeg tolker dette riktig, kan man få godkjent bruk av tilhenger i vognkortet på twizy?

Noen som har erfaring med dette?
#4
Hyundai Ioniq / Ioniq 2020: 378km (ndec)
lørdag 19. januar 2019, klokken 17:12
Kommer september i år med 38,3 kWh batteri, rekkevidde på 378km (ndec)

Kilde  :D

#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / innvendige mål bagasjerom
mandag 09. juli 2018, klokken 10:30
Heisann.
Har forgjeves forsøkt å finne nøyaktige mål på bagasjerommet på nye Leaf, for å se om jeg får plass til en stor hund.
Antall liter sier meg fint lite, da høyden ikke er så viktig.. - det jeg forsøker å finne lengde/dybde*bredde, ref. bildeeksempel (fra en Ioniq Hybrid)

...så lurte på om noen som har en leaf kunne tatt innvendige mål av bagasjerommet?  :)

#6
Hyundai Ioniq / innvendige mål bagasjerom
mandag 09. juli 2018, klokken 10:26
Heisann.
Har nylig bestilt en Ioniq, men begynner nå å lure på om jeg får plass til bikkja i bagasjerommet..)

Har forgjeves forsøkt å finne nøyaktige mål (antall liter sier meg fint lite, da høyden ikke er så farlig), så lurte på om noen kunne tatt innvendige mål av bagasjerommet?

Det nærmeste jeg kom var innvendig mål på Ioniq Hybrid, ref. bilde, men forstår at denne har betydelig større plass.
#7
Twizy / Twizy review
mandag 27. november 2017, klokken 14:04
Da har jeg hatt Twizy i ca 2,5 mnd og tenkte skrive en kort omtale til de som måtte vurdere å skaffe seg en slik.
La meg bare si det slik: om du vurderer en Twizy, kast deg på telefonen til nærmeste forhandler og bestill prøvekjøring, den bare oppleves. (helst på snøføre :P)

Forhistorie (ikke relevant, men tar den med allikevel)
Så snart vi visste prisene på nazi-bomregimet i oslo/akershus, la vi ut dieseldyret (skoda superb) til salgs, i håp om å bli kvitt den før "alle andre" ville gjøre det samme.

Så snart dieseldyret var lagt ut for salg, startet vi jakten etter en ny el-bil.
- Tanken var å finne en 'hverdagsbil' for mesteparten av kjøringen til og fra jobb, barnehage etc; og heller beholde konebilen (ett vrak av en peugeot 206) de få gangene vi har behov for langkjøring.

Etter å ha prøvekjørt mange forskjellige varianter stod slaget mellom eGolf og Nissan Leaf.. men ettersom dette var rett før Nissan skulle annonsere sin -nye- Leaf, ønsket vi å avvente litt. Vi prøvekjørte også Twizy, og selv om den var aldri-så-morsom å kjøre, så egner den seg ikke som primærbil for en barnefamilie.

En liten strek i regningen var at dieseldyret ble solgt mye raskere enn forventet, og i slutten av august var vi plutselig en bil fattigere.

- Hvis vi skulle avvente lansering av nye Leaf, var vi nødt til å ha noe ekstra i mellomtiden, da vår arbeidssituasjon tilsier at vi trenger 2 kjøretøy ett par ganger i uka.

Plan2: vi vraker begge de fossile bilene, og går all-in helelektrisk.
Tanken ble derfor å kjøre peugeoten som hovedbil frem til Leafen kom, og heller ha Twizy som "konebil"
Vi dro derfor innom en Renault-forhandler og bestilte en Twizy de hadde inne, slik at overlapp med salget av dieseldyret gikk noenlunde greit.

Nytt krav til "hovedbil" ble rekkevidde. - Vi er avhengige av 27 mils rekkevidde (på vinterføre, med varmeaparat på full guff). Vi var sikre på at nye Leaf kom med 60kWh batteri, så regnet med at det ville gå problemfritt.
Sjokket ble derfor stort da vi 8.september fant ut at nye Leaf kom med 40kWh batteri.. og ca samtidig som vi får vite at det bare er å glemme å bestille Opel Ampera.

Enden på visa ble at vi gikk til bestilling av en Tesla, og at bilbudsjettet er sprengt for de neste årene  :P

Twizy-opplevelsen
Vi starter med det negative: tunnelkjøring.
Det sies at elbiler er stillegående, dette er langt i fra tilfelle.
Om du ligger i meget lav fart, lager den ikke en lyd, men så snart du bikker 5km/t, starter den lille rakkeren å "vine" som en jetmotor. (altså ikke like høyt som en jetmotor, men samme lydbilde).  - Jeg trodde først denne lyden ville bli irriterende, men det viser seg å være en del av 'opplevelsen', som man blir vant til.  - Det som derimot er kjipt er at lyden forsterkes (med all trafikkstøy) når man kjører i tunneler; i tillegg merker man eksoslukt godt. Her hjelper det litt med vinduer, men uansett ikke veldig behagelig.

Vinduer: Da vi prøvekjørte Twizy var det sol og godt vær, men da vi mottok bilen hadde de ikke vinduer tilgjengelig, så vi kjørte 2-3 uker uten dette.
Sitter du i førersetet har dette fint liten betydning, da den skjermer relativt godt både for vær og vind; men om du sitter bak, så vil du savne vinduer; særlig når det blåser kaldt.

Akselerasjon: Den har "helt grei" akselerasjon. -ikke mye å skryte av, men ikke noe man savner stort heller. Derimot skulle jeg ønske at den regenererte mer når man slapp trykket på gasspedalen, og begge disse punktene kan løses ved å kjøpe en Powerbox (kommer til å bestille dette til sommeren :-))

Kjøreegenskaper: Twizyen sitter godt på veien, og i motsetning til mange andre el-biler, så føles det faktisk ikke ut som om man "sitter i eggeskall" når man bikker 70-80km/h; svært behagelig.

Fjæring: hvafornoe?
utseendemessig har Twizyen noen fjærer, men de er bare til pynt. Du merker hver eneste lille dump i veien, du kan til og med kjenne dersom bilen har en stein i hjulet (prinsessa-på-erta syndrom?); men dette er igjen det som gjør Twizy så ufattelig morsom. det er som å kjøre en go-cart på landevei.

Rekkevidde: ca 6-7mil uten å kjøre "forsiktig"

Wow-faktor: du må tåle å bli sett. folk snur seg etter deg og de fleste smiler. har til og med opplevd å bli forfulgt, da en fyr lå bak meg hele veien til trening, kun for å spørre hva jeg synes og hvor man fikk tak i en.

Kulde: ett varmeteppe fra biltema og en god jakke er alt du trenger på kalde dager. "part of the experience"

Snøføre: leketøy!
Forrige torsdag snødde det, og jeg ivret etter å teste twizy på snøføre. Jeg ble ikke skuffet.
Den sitter mye bedre på veien enn jeg hadde trodd, men samtidig er det utrolig lett å få den i sladd om man ønsker det (det ønsker man!).  - Siden den er så liten, slenger den veldig lett med bakpartiet, men er samtidig like lett å få kontroll på den igjen; og jeg føler det er her elmotorer glitrer i forhold til bensin/diesel, da man har moment umiddelbart. Må bare prøves!

Vedlikehold: nå har jeg kun kjørt ca. 1500 med min, så kan ikke uttale meg stort om dette; men før vi bestilte Twizy, leste jeg en del på det store internett om feil man kan oppleve; da jeg ikke ønsket å kjøpe "katta i sekken". etter litt leting fant jeg noen som hadde skrevet "Twizy Depression"; hvor jeg forventet å se en lang liste med feil, men dette var da en person som hadde solgt sin Twizy i 2012, og savnet den fortsatt.

Foruten høyt forbruk av bremseklosser er det tilsynelatende en stabil doning med lave kostnader.
Billig å forsikre den var det også.  :+1:

Oppsummert:
Vi kjøpte Twizy som "konebil" men hver gang vi har barnefri er det twizy vi velger å kjøre, rett og slett fordi det er så gøy!

Sidenote: da jeg kjøpte min første ny-bil (Skoda Superb i 2011), var jeg veldig forsiktig med å låne den bort, det var kun et par stykker som fikk lov, og da under tvil. (jeg tror den ble utlånt 4 ganger totalt.)

Twizyen derimot? av en eller annen grunn oppfordrer jeg alle jeg kjenner til å prøve den; slik at de får oppleve hvor morsom denne er. dette er stikk i strid med hvor reservert jeg egentlig er på utlån, men det er noe ubeskrivelig med hele kjerra.  ::)

edit: Glemte å nevne noe om batterileasing.
I sin tid ble Twizy solgt med batterileasing. I ettertid viser det seg at batteriene på el-biler varer mye bedre enn noen hadde forventet, så tanken om å "lease ett batteri, for å bytte det ut når det blir defekt", er mer eller mindre borte.

Renault Norge selger ikke lenger Twizy med batterileie, du betaler heller mer, men eier det selv.
- men dersom du kjøper brukt Twizy er det greit å være obs på dette.  Twizy med batterileasing gir en lavere innstegspris, men ulempen er at man må betale 3-400kr/mnd? (usikker på hva dette koster) i uoverskuelig fremtid, noe som er verdt å tenke på.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA