Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kroken6

#16
e-Golf / Sv: Vinterpakke i e-Golf
onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:34
Sitat fra: soldeide på onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:16
Takker for svar. Varmepumpe er nok et must da jeg nok er på grensen hva kjørelengde angår på vinteren. Er vinterpakke varmetråder i rute og ratt? Forvarming av en e-Golf er rett og slett bare cupevarmer?
I hvertfall varme i frontvindu og seter foran, samt sidespeil (har ikke hørt om e-Golf med varme i ratt). Andre kan sikkert bekrefte hva som inngår i vinterpakke.

Forvarming er programmering av cupevarmer via s.k.avgangstider og ikke så veldig nye mer


Sent from my iPhone using Tapatalk
#17
e-Golf / Sv: Vinterpakke i e-Golf
onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:09
Ingen e-Golfer har aktiv kjøling eller varming av batteripakka, og det er kanskje bilens største svakhet. Det du må forsikre deg om, er at bilen har varmepumpe, og det betyr vel i praksis at bilen må være importert av Møller. Mange privatimporterte (brukt), har ikke det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#18
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
onsdag 04. oktober 2017, klokken 21:23
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. oktober 2017, klokken 19:20
Da er fasiten klar ;)

Testoppsett:

EcoLite ELT332B ladestasjon koblet til en 32A 1-fase CEE. Koblet kun på N og L1, ingen lask til L2 eller L3. Inepro PRO1-S 1-fase måler koblet i serie med L1. Videre brukte vi en ITT 32A 1-fase Type 2 kabel, splitter ny fra lageret og garantert ikke lasket ;)

Det var altså null sjanse for at bilen kunne få noe som helst av strøm over L2, alt kom over L1.

Som dere kan se av vedlagte bilde ladet bilen på ~31A.
Ved bruk av original eGolf Type 2 kabel ladet den på 19,1A.
Med ladestasjon nedjustert til 20A og ITT 32A kabel ladet den på ~19,1A.

Konklusjon: eGolf tar fint 32A over L1 alene og trenger ingen form for lasking. Electrolux må ut med rødvinen ;)
Bra innsats jkirkebo! Fakta trumfer det meste


Sent from my iPhone using Tapatalk
#19
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
fredag 22. september 2017, klokken 10:18
Sitat fra: brako79
Vet ikke om Salto-boksen er lasket, men kan åpne den og se ved anledning, uansett har vel ikke dette betydning?
/quote]
Se https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12288.0 (virker som Salto boks er lasket)


Sent from my iPhone using Tapatalk
#20
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
torsdag 21. september 2017, klokken 22:17
@Peacock - satser på det.

Ellers er jeg også enig i at det er litt spesielt at man på et slikt forum, får svar og nyttig info, og henvisning til produkter man forhandler selv. Blir litt vel subjektivt for mitt vedkommende. Tips: hold svar/objektiv info og henvisning til egne produkter, adskilt eller kjøp reklameplass.

Til slutt - om ikke jeg som ufaglært innen elektrofaget og forbruker/kunde av Møller, kan stole på deres informasjon, blir dette vanskelig. Vet el bil er forholdsvis nytt for Møllet, men like fullt må jeg forholde meg til deres informasjon.

Og jeg trakk inn Tesla WallConnect som et alternativ til Garo som jeg har fått tilbud på. Forstår at prisforskjellen i hovedsak skyldes at WallConnect, ikke har innebygd B-vern. Og at at denne fungerer fint også på e-Golf FL.

Takk til alle som har bidratt i diskusjonen - sikkert nyttig for mange andre også.



Sent from my iPhone using Tapatalk
#21
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
torsdag 21. september 2017, klokken 18:17
Sitat fra: KjellG på torsdag 21. september 2017, klokken 17:04
For å få til 32A lading i enspenningsmodus må bilen fordele én faseleder til to ladeinnganger.
Dersom bilen er tilknyttet et TN 3-fasenett skal denne sammenkoblingen ikke finne sted. Må være endel kontrollogikk her? Hvordan styres dette?

Tror jeg helst vil stole på målinger fremfor hva en kundeveileder hos Møller sier.
Ikke kundeveileder, men produktansvarlig (hvem nå det er).

Uansett kan jeg da "lene" meg til dette og montere det min elektriker anbefalte ut fra info fra VAG (offisiell).

Jeg er bare en kunde som ønsker maks ladeeffekt og benytter de kildene som finnes.

Stiller gjerne opp på målinger når jeg får bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#22
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
torsdag 21. september 2017, klokken 16:40
Sitat fra: Kroken6 på tirsdag 19. september 2017, klokken 09:01
Jeg er i kontakt med Møller kundeservice og avventer tilbakemelding. Har bedt om detaljer for ombordlader/elektronikk og henvist til denne tråden. Kan forhåpentligvis dele denne informasjonen når jeg får den. Respons "For å gi deg et mest mulig detaljert og korrekt svar har vi forhørt oss med produktansvarlig i denne saken. Du hører fra oss så snart vi har vært i kontakt med han. "

Her er svaret fra produktansvarlig hos Møller:

Svaret lyder som følger : Vi anbefaler at du enten setter opp en trafo som gir 400V anlegg (3-fas lading), eller lader på 230V (en-fase).

I et 230V anlegg, er den vanligste hjemmeladestasjonen på 3,6kW med 20A sikring. Iom at du får installert 32A dedikert kurs på 1-fase anlegg, vil du kunne lade på 7,2kW som er on-board laderen i bilen sin maksimale ladeeffekt. Altså full utnyttelse.

Da forholder jeg meg til det og går for opprinnelig plan, så får vi ta det derfra.
#23
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
onsdag 20. september 2017, klokken 14:46
Sitat fra: Mobileum på onsdag 20. september 2017, klokken 14:06
5 mil på 1 time? Det vil da si 6 timer på 30 mil. Hmmm. Da har du nok 32A
Helt enig i det resonnementet og i så fall en (1) verifisering av at man får maks ladeeffekt (6,6kw) på 32a 1-FAS med ladekladd.

Det sier vel også en del om ombordlader og elektronikk ift. 1-FAS fast ladestasjon på tilsvarende kurs, som jeg er mest opptatt av å få verifisert (ref.info fra andre om behov for. 3-FAS ladestasjon og lasking på 32a 1-FAS kurs).


Sent from my iPhone using Tapatalk
#24
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
tirsdag 19. september 2017, klokken 09:01
Jeg er i kontakt med Møller kundeservice og avventer tilbakemelding. Har bedt om detaljer for ombordlader/elektronikk og henvist til denne tråden. Kan forhåpentligvis dele denne informasjonen når jeg får den. Respons "For å gi deg et mest mulig detaljert og korrekt svar har vi forhørt oss med produktansvarlig i denne saken. Du hører fra oss så snart vi har vært i kontakt med han. "


Sent from my iPhone using Tapatalk
#25
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
lørdag 16. september 2017, klokken 22:33
Sitat fra: KjellG på lørdag 16. september 2017, klokken 22:06
"FL eGolf" - hva betyr FL?
FaceLift aka 2017/18 med "300" km rekkevidde


Sent from my iPhone using Tapatalk
#26
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
lørdag 16. september 2017, klokken 20:27
Sitat fra: Peacock på lørdag 16. september 2017, klokken 14:48
her har noen rotet seg bort. Har FL. Åpnet min 32A Wallbe vegglader. Ingen lasking. 3 ledninger til bilen. Lader 1x32A, også testet med medfølgende 20A kabel fra stolpe 32A (altså 2x16). Lader også med lasket Tesla ladekladd. Altså min FL har dobbeltlader som håndterer 1x32 eller 2x16A. Rister på hodet av unødvendig vankeliggjøring. Mener ikke og være frekk, men har man ikke mulighet til teste på egen bil er det lett og gå i denne fella
Interessant - du tilbakeviser at man trenger 3-FAS ladestasjon med lasking på 32a 1-FAS kurs. Altså i henhold/samsvar med det VAG har spesifisert.

Prøver en annen vri - kan noen med samme Garo modell som jeg har linket til og 32a 1-FAS kurs, dokumentere oppnådd ladeeffekt?

Får ikke FL før i u43/44 så noen tall kan jeg ikke bidra med før den tid, men det hadde vært fint med en bekreftelse på om jeg får maks.ladeeffekt med min konfig, siden denne monteres tidlig til uka...

Og jeg er avhengig av trygg og rask lading hjemme (ingen hurtigladere i nærområdet).


Sent from my iPhone using Tapatalk
#27
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
fredag 15. september 2017, klokken 20:41
Sitat fra: Griffel på fredag 15. september 2017, klokken 20:31
Sitat fra: Kroken6 på fredag 15. september 2017, klokken 19:37
Takk for svar! Så da er tekniske data fra VAG feil da? Og jeg må ha 3-FAS kurs for å oppnå 7,2 kw ladeeffekt?

Ikke lett dette her.
Ikke lett. Data fra VAG er ufulstendige.
Enfase kurs er mulig men:
Det er delte meninger om 7,2kW på enfase krever en lasket trefase ladestasjon eller ikke. Elektrolux har fått bekreftet at det ikke er noen kontaktor i bilen som kan gjøre tilsvarende en laskefunksjon. Det er derimot ikke umulig å integrere en slik funksjon elektronisk i selve laderen. Er en slik funksjon integrert i laderen kan Garo stasjonen brukes, Teslas ladestasjon krever B vern i sikringsskapet så installasjonen blir dyrere.

Det er enighet om at trefas løsningen på 230V hvor ene fasledningen er koblet til N vil virke (Tesla løsningen). Tesla ladestasjon krever B vern i sikringsskap. Alle standard trefaseladestasjoner kan kobles slik, men det er ikke sikkert hvilke biler av andre typer som kan få problemer med en slik kobling.

Takk igjen - setter stor pris på oppklarende svar. Så jeg må sjekke litt mer ift.3-FAS ladestasjon (lasking) og kan da eg.bruke 32a 1-FAS kurs. B-vern i boks eller skap.

Og takk for at du bekrefter at formell info fra VAG ikke er presis nok - tror mange kan gå på noen feil valg grunnet nettopp det og jeg har brukt denne info opp mot min lokale elektriker. Og han begynner nok å bli lei av all korrespondansen nå...
#28
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
fredag 15. september 2017, klokken 19:37
Sitat fra: Griffel på fredag 15. september 2017, klokken 16:36
Ladestasjonen du linker til har integrert B vern så her trenger du ikke b vern på kursen.

Men det er høyst usikkert om denne ladestasjonen kan gi deg 7,2 kW ladeeffekt.

Sitat fra: HEge på torsdag 14. september 2017, klokken 09:12
Etter å ha vært litt usikker på maksimal lading (7,4 kW) via 230 IT-Nett og 3-fase så har jeg tatt dette opp med kundeservice Møller som har henvendt meg til Eda (Ingunn 93415132) som bekrefter at de kan installere ladestasjon for 7,4 kW lading med egen dedikert 3*32A kurs, hvor fase N blir belastet med ca 28A, (for kr 19200,-) som kan bestilles hos Møller; dette skal ikke skape problemer for bilens innebygde systemer. Det oppfatter jeg bekrefter det jkirkebo har fortalt, selv om jeg tror jeg skal komme vesentlige billigere ut av det med ladestasjon fra han og installasjon av lokal elektriker. Jeg har for øvrig også bestilt en 3*32 A kabel siden jeg ikke vil bruke kabelen som følger med bilen siden den er begrenset til 20A.
Dette høres riktigere ut. Altså en trefas 32A kurs til en trefas ladestasjon hvor en av faseledningene kobles til N istedet for til L3.

Takk for svar! Så da er tekniske data fra VAG feil da? Og jeg må ha 3-FAS kurs for å oppnå 7,2 kw ladeeffekt?

Noen som har erfaring med Tesla WallConnect for e-Golf? Den er jo rimeligere enn Garo...

Ikke lett dette her.
#29
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
fredag 15. september 2017, klokken 12:33
Har bestilt følgende:

  • dedikert kurs 32a 1-FAS med b-vern
  • Garo ladestasjon

https://www.garo.no/index.php/hjemmelader-med-fast-kabel-type2-7-4kw-ghl-fk-b-t2-7-4.html

Dette ble gjort på bakgrunn av teknisk informasjon (https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/e-golf/Volkswagen%20e-Golf%20elbil%20tekniske%20data.pdf/_jcr_content/renditions/original./Volkswagen%20e-Golf%20elbil%20tekniske%20data.pdf) nærmere bestemt punktet ladetid AC 7,2 kw = 5t 20m med fotnote Forutsetter bruk av 32A veggboks 3-fas eller 32A veggboks 1-fas med fastmontert kabel (f.eks. Salto 7,2kW)

Vil denne konfigurasjonen gi meg 7,2 kw ladeeffekt?

Kunne jeg også ha brukt Tesla WallConnect og oppnådd samme ladeeffekt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA