Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - chargedup

#571
Kjøpe elbil? / Sv: Beste kjøp El-bil til pendling
onsdag 14. august 2019, klokken 12:17
6 + 6 mil på motorvei med 60Ah vil ikke gå alle dager. Dersom man følger trailer på motorvei i 85-95km/t går det lett på sommeren, men ikke alltid på vinteren. Ifølge appen til BMW (og de som velger å dele data anonymt) var lengste kjørelengde noensinne i snitt, uten stopp/lading, på rett over 12 mil. I appen får man altså opp sin egen lengste tur uten lading og gjennomsnittet til lengste tur blant andre brukere.
Jeg klarte på det meste rundt 13-14 mil med kun motorveikjøring og da lå jeg etter trailer (altså lavere enn fartsgrense på 110/100) på halve turen, mens resten lå jeg i fartsgrense på sommeren. Brukte ofte trailere for å begrense farten og for å ikke være en ensom sinke den gang jeg hadde i3. Ved motorveikjøring 100/110 i fartsgrense +10% (ifølge speedometervisning) kan man regne med ca 8-10 mil på sommeren. På vinteren fikk jeg aldri testet rekkevidde med flere turer samme vei så der skal jeg ikke uttale meg bombastisk, men regn med noe kortere rekkevidde dersom bilen/batteriet står varmt og mye kortertere dersom bilen/batteriet står kaldt  ;D

6 mil på motorvei, 8 timers pause utendørs uten lading, deretter 6 mil på motorvei kan man bare glemme på vinteren med 1. gen leaf/egolf/i3/soul. Må nok opp på 2. gen som feks i3 94Ah for å klare det og selv den har nok vanskelig for å klare det på de vinterdagene med saltslaps/snø og minusgrader, stående utendørs i 8 timer, dersom man ikke er tilpasningsdyktig (hastighet / komfort / møter opp før 8 for å få ladeplass / prater med de andre med ladeplass på jobben om å bytte ved lunsj osv).
#572
Vanskelig å komme noen vei uten å ha noe skriftlig, selv om muntlig absolutt er like bindende. Det eneste du kan gjøre er å ta kontakt med forbrukerrådet eller advokat, men det er nok vanskelig å komme fram til en løsning uten å ha det skriftlig fra selger.

Selgere er dessverre en egen rase, om det er eiendomsmelgere eller bilselgere gjør de alt de kan for å gi deg minst mulig svar på spm skriftlig før et salg. Alt de ikke er 100% sikre på pleier de som regel å ringe deg om istedenfor å svare pr e-post.

Mange andre forhandlere blir navngitt i forum/facebook (ikke navngi selger personlig), slik at de som leser det kan gjøre opp sin egen mening om de vil bestille der eller feks et annet sted. Vil nok tro at det eneste "gode" du kan få ut av saken er at feks 2 stk ikke bestiller bil fra din forhandler fordi de har lest din opplevelse.
#573
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe e-golf 2016/2017 pre FL
onsdag 17. juli 2019, klokken 09:57
Hyundai Ioniq, BMW i3, Nissan Leaf, KIA Soul osv er alle alternativer. Som tidligere eier av førstegenerasjons i3 var jeg bare innom verkstedet for service de første 3,5 årene og var ellers strålende fornøyd (selv om rekkevidde var noe lav til bil nr 1).

Alle bilene har sine fordeler og ulemper i forhold til hverandre, men rundt 200' klassen ville jeg valgt 2017 Ioniq. Dette pga lavt forbruk og bedre hurtiglading enn de andre, selv om jeg personlig ikke er noen fan av utseendet og den mangler app.

Dersom jeg skulle hatt lavest totalkostnad i mitt eie for en bil nr 2 (som ikke trengte rekkevidde), ville jeg feks ha valgt en "gammel" Egolf eller i3 til rett over 100', eller en Leaf til enda mindre.
#574
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte til elbil eller ei?
fredag 12. juli 2019, klokken 15:28
Det dyreste med bil, er normalt sett verditapet den har de første årene. Sjelden man får 2 år på rad med 50' i verkstedskostnad, men det får man normalt sett i verditap på en ny bil (restverdi på leasing av Golf sier ca 60% av verdien etter 3 år. Golf er den fossilbilen med minst tap ifølge leasingselskaper, så regn med 50-60% restverdi etter 3 år). Det finnes selvfølgelig eksempler på biler som har hatt ekstremt lite verditap etter 3 år, men det er ekstremt sjeldent og ikke noe man kan forvente av en 40kWh Leaf.
Det billigste er nok å beholde bilen du har eller kjøpe en brukt Leaf ettersom det er den du har nevnt. Verdifallet er normalt sett størst i starten, så jo eldre bilen blir før du kjøper, jo mindre verditap. Med elbil skjer det generelt utvikling hele tiden (i3 feks får 50% større batteri ca hvert 3 år), men det er kun i 2019, etter model 3 kom, at alle brukte elbiler (og forsåvidt nybiler som Egolf ol) sank "drastisk" på finn så det skjer bare hvert skuddår ;)

Brukt 40kWh norsksolgt Leaf som har gått 12.000km får du for 250', (feks https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=144441710 ). Da sparer du fort 50' i forhold til nybil på en bil som er 4mnd gammel, som gjør at 1 årets tap allerede er tatt, dersom du skulle selge den om 2 år og 8 mnd og feks få igjen 150'.

Sammenligner man ny fossilbil (evt hybrid) mot ny elbil i samme prisklasse kan man selvfølgelig ta fuel og bomkostnader inn i regnestykket, da vinner elbilen uansett. Er det gammel mot ny, er nok gammel billigst i 90% av tilfellene bortsett fra hvis det skulle ryke dyre ting som luftfjæring, motor eller girkasse eller man kjører 50'km årlig.
#575
Er egentlig ikke sikker ettersom jeg sjelden kjører så langt i ett strekk uten pause (som for meg er det samme som ladestopp). Jeg har til nå et snittforbruk på over 19 på model 3 etter 8000km (kun vår/sommer) mens jeg hadde snittforbruk på et sted mellom 27-30 på I-pace S etter 5000km (kun vinter, 20" vinterhjul). Jeg har normalt et veldig høyt forbruk, men tilpasser meg noe i forhold til lengre turer og lademuligheter.

Måtte lade 1 gang hver vei, 30 min, på Oslo-Stockholm (ca 50 mil hver vei) med model 3 på tørre sommerveier, mens med I-pace ladet jeg 2-3 ganger hver vei, med vesentlig lenger ladestopp (kun en 100kw lader på veien den gang), på vinter med mye regn. Forholdene er absolutt ikke sammenlignbare på de to turene, ene var november med 0°C og massevis av regn, mens den andre var sommer med 20°C og tørre veier.
Bilene som sådan er ikke sammenlignbare, bortsett fra at de er langrekkevidde elbiler med 4x4, så beklager hvis vi er langt unna topic.
#576
I-pace kommer med 18", 20" eller 22" fra forhandler. Alt over 18" koster penger i tillegg til den oppgitte fraprisen.

Det er riktig at WLTP 470km er for 18". WLTP for 20" er 439km og for 22" 421km ifølge Jaguars forbrukskalkulator, https://www.jaguar.com/jaguar-range/i-pace/electric-vehicles/index.html?_ga=2.217674710.1311323830.1562916039-2012861733.1562916039 (ikke sikkert at denne er helt korrekt ihht WLTP, men beste jeg fant). Annet ekstrautstyr, som veier mer og evt trekker mer strøm, trekker også ned rekkevidden slik at laveste oppgitte WLTP rekkevidde er 415km.

I-pace har mindre forbruk enn E-tron og model X i kjøring på landevei med hastighet på opptil 80km/t. På motorvei over 90km/t blir den slått av model X. Dette er hentet fra TB youtube video med simultankjøring av de 3 bilene.
Personlig klarte jeg aldri i nærheten av WLTP med I-pace, men har heller aldri vært i nærheten av WLTP med model 3 heller. Grunnen til at jeg aldri har klart det er fordi jeg (som alle andre) ikke kjører WLTP testen ( https://wltpfacts.eu/from-nedc-to-wltp-change/ ) på noen av mine turer.
#577
i-Pace / Sv: Autopass brikke - alternativ plassering
fredag 12. juli 2019, klokken 09:13
Jeg festet den under panseret, det fungerte 80-90% av tiden slik jeg husker det dengang det var lysssignal. Nå har jeg den bare liggende i hanskerommet (model 3) og det fungerer også rundt 80-90% av tiden. Legg den i frunk og logg deg inn på fjellinjen (eller ditt lokale selskap), så ser du passeringene og der ser du også om det ble tatt bilde eller brikke ble registrert. Får samme rabatt, om brikken blir lest eller man blir tatt bilde av. Om man trenger den i bilen eller ikke er et sårt tema her på forumet og jeg skal ikke gå inn på det, men dersom du tar ferge må du ha brikken tilgjengelig for å få en ok pris på turen og slippe kø.
#578
Sitat fra: Taben på mandag 08. juli 2019, klokken 06:50
De fleste velger standard hjulstørrelse fra produsenten, og ja, på Ipace er dette 20 tommere.
I-pace har 18 tommer som std hjulstørrelse fra produsenten. S (innstegsmodell) kommer med 18" der man kan velge 20" eller 22" som ekstrautstyr.
#579
EQ / Sv: Storkunderabatt
fredag 05. juli 2019, klokken 14:36
Dersom de tar over 30' for vinterhjul kan man kjøpe uorginale vinterhjul av noen andre til en rimeligere penge. Personlig har jeg alltid villet ha orginale felger, sikkert pga "verdien" ved videresalg, selv om jeg da må velge de kjipeste og sjelden liker utseendet. Dersom prisforskjellen skulle være så høy som 10-15' hadde jeg gått for noen uorginale, bare det ikke er PH turbin felgene som "alle" har.

Ettersom jeg fikk rabatt på EQC, trodde jeg at dette var noe absolutt alle fikk (slik som er vanlig på premium forssilbil). Jeg har aldri tidligere handlet hos BOS og er ikke medlem av en eneste organisasjon, men har tydeligvis bare hatt flaks :P

Tror forøvrig forhandlerne til Mercedes har hatt lite å gjøre i år: https://www.dinside.no/motor/bilsalget-dette-er-bestselgeren/71369015
Mercedes har solgt 57% mindre biler i første halvår 2019 i forhold til 2018. 2018 var også et år Mercedes solgte rundt 40% (tas med en klype salt, da dette tallet er fra hukommelsen) mindre biler enn i 2017 igjen. Jeg synes Mercedes Norge har vært flinke til å prise seg edruelig på EQC i forhold til Tyskland og de forventer nok derfor også å selge bra med biler slik at de kan klatre på statistikken igjen.
#580
Model 3 / Sv: Prisutvikling brukt Model3
torsdag 04. juli 2019, klokken 16:14
Sitat fra: henrikhoe på torsdag 04. juli 2019, klokken 14:00
Litt spent på bruktprisen uten hengerfeste, var en av de som fikk bil med "kraftig" rabatt, og har hatt bil med hengerfeste i 3 år, men aldri brukt det, samtidig vet jeg at nordmenn er opptatt av dette.

Min bil har jo ikke dette, mulig den vil være upopulær om noen år
Dersom du kjøpte en inventory bil til 430-440' i forrige uke kommer du til å ha mye mindre verditap enn de som betaler fullpris på 478-488' (?) for ny med hengerfeste!
Kommer aldri til å skille 30-40' for biler med og uten på finn. Som E_S skriver kan en bil med HF være mer lettsolgt dersom det kun skiller 10' på finn, men dersom du legger deg 30-40' under får du solgt før han med HF, 99% sikkert.

Hadde du derimot kjøpt ny bil til std pris (uten inventory rabatt) ville jeg anbefalt de 8' ekstra for hengerfeste.
#581
Model 3 / Sv: Døde USB porter foran
torsdag 04. juli 2019, klokken 09:43
Begge mine USB porter sluttet å virke etter at en USB stick ble ødelagt av sentry mode. En uke senere virket den plutselig igjen uten at jeg hadde gjort noe. NB: har nå kjøpt ssd ettersom USB stick ikke tåler kontinuerlig skriving.
#582
i-Pace / Sv: I-Pace Nordic edition kampanje
torsdag 04. juli 2019, klokken 09:35
Dette er vel så og si slik I-pace innsteg var priset før oktober (?), altså 600' bortsett fra at de her har lagt til noe utstyr. Absolutt godt tilbud, men ikke uventet. Jaguar la på 50' på innstegspris på S etter gode salgstall og har først gitt ekstra god rente og nå "senket" prisen ved å inkludere utstyr for å oppretholde salget.
Kan også se ut som de har gått bort ifra at man måtte velge skinn (ikke luxtec std seter) for å kunne velge innfellbare speil (power fold mirror). Dette var noe jeg synes var helt håpløst med konfigurator da jeg kjøpte bilen og nesten vippet meg over til å ikke kjøpe den.
#583
Kjøpe elbil? / Sv: Ecar from sunny California
tirsdag 02. juli 2019, klokken 15:54
We have a lot of dealers in Norway importing EV's from the US. Used EV's tend to be priced extremely low on auctions when dealers get rid of leasing cars after 2-3 years, but private persons can't buy on auctions.

Check that the KIA Soul has Chademo in the US aswell. Nissan Leaf is the car that has been most imported from the US because of it having Chademo supercharging. CCS is not used in the US and therefore the cars that come with CCS in Europe has to change the charger in the car to be able to supercharge.

I think that several private persons on the forum have given up importing an EV from the US as they see that the price difference is not that high in the end. Downsides importing a US Leaf:
Comes without the app (pay to open, extra cost)
The normal charging cable is different (230V plug, extra cost)
Warranty is not valid in another continent (US car has no warranty in Europe and vice versa)
When selling the car, people might be more skeptical buying a used US EV vs a Norwegian or a European EV, therefore expect lower resale value.

That should not stop you from doing your own research and calculations for importing a KIA Soul. I do not understand why people don't import more high HP fossil cars on their own from Europe when they can save 100' NOK on a 500' NOK on a 1-3 year old car.
#584
EQ / Sv: Storkunderabatt
søndag 30. juni 2019, klokken 15:10
Nokian U/pigg 19" alu. Ingen utstyrskode. BOS har ikke for vane å selge uoriginale felger eller kinadekk.
Ettersom jeg, ifølge selger måtte bestille "idag" for å beholde køplass, skrev jeg bare i bestillingsmailen at jeg skulle ha med vinterhjul til rett over 20', maste ikke noe mer om type felg og dekk. Jeg hadde altså ikke tid til å få diskutert pris på utstyr/rabatt. Det eneste jeg visste det var mulig å få rabattert, var vinterhjul og da brukte jeg kun det som "press" for å skrive under (og at jeg kan trekke meg etter prøvekjøring).

Min fohandler er BOS i nærheten av Oslo. Send en mail eller ring med koden for spesifikasjon og spør om pris inkl vinterhjul. Kan godt hende at du har fått mye mer rabatt på resten av bilen enn meg, slik at selger ikke kan gi deg rabatt på vinterhjul, det som gjør rabatter så uoversiktlig.
Det sier seg selv at kjipeste mercedes felg og vinterdekk ikke skal koste mer enn 25' uten mva. Prisen de har oppgitt på 37' uten mva (? tror det var prisen) tilsvarer jo 46' ink mva og jeg tviler sterkt på at de priser std vinterhjul til feks GLC eller GLE så høyt.
#585
i-Pace / Sv: Mange i-Pace på finn.no
fredag 28. juni 2019, klokken 15:52
Uansett om det er mange kjøpere i el"SUV" klassen eller ikke som kjøpte seg model 3, er det ikke vanskelig å se at model 3 har skadet bruktmarkedet på elbiler generelt. Om det er I-pace, leaf eller model X så har alle selgere av brukte elbiler måtte senke prisene sine etter model 3 kom.
Jeg solgte I-pace desember ifjor etter 5-6000km og tjente en god del på det. Tviler på at det var like enkelt for de som kjøpte E-tron ny i Norge å selge med fortjeneste etter model 3 kom. Hovedforskjellen fra desember ifjor til nå er at man nå kan kjøpe en helt ny "langrekkeviddeelbil" til 400-500' som kan leveres på et par uker (eller på dagen). Før kunne man kun velge mellom tesla S og X fra rundt 700', I-pace til rundt 650' og Audi fra rundt 700'. Ettersom det fortsatt finnes relativt få elbiler med lang rekkevidde betyr det at folk lettere hopper mellom alt fra SUV til sedan og premium til ikke-premium.

Etter model 3 har kommet, har jeg ikke turt å kjøpe en ny elbil kun fordi jeg står tidlig på listen fordi jeg er usikker på verditapet etter jeg har kjørt ut av butikken. Ettersom man ofte må bestille bilen før man får prøvekjørt er det synd for alle som står på lister rundt omkring. Jo flere alternativer som dukker opp, jo nærmere blir bruktbilmarkedet for elbiler som for fossilbiler. Da vil vi se verditap akkurat som leasingselskapene har i sine kalkyler som er typ 50% verdifall ila 3 år. Bra for alle som synes elbil er for dyrt pr nå og vil kjøpe brukt, men dumt for eiere.

I-pace S som jeg solgte for 710' (betalte ca 650') hadde jeg nå lagt ut for ca 610' hvis jeg skulle solgt, ettersom billigste på finn.no har ca 10' mer i utstyr. Min intensjon ved kjøpet var ikke å tjene penger, men da model 3 åpnet for bestilling ville jeg begrense verditapet jeg spådde kom, samtidig som prisene på bruktmarkedet var skyhøye pr da. Vet forresten at to av bruktbilforhandlerne som har I-pace liggende på finn til over 840' prøver å bruke bilen til innbytte i byttehandel med andre biler som mine kamerater selger privat, så de har nok ikke mye forespørsler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA