Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - chargedup

#361
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil eller vente
fredag 31. juli 2020, klokken 12:19
Selv jeg som bestilte med en gang bilen var lansert (altså fra tidlig kønummer), fikk rabatt uten å spørre! Med topputstyrt bil (så og si alt det gikk an å velge) fikk jeg ca 20' i rabatt og den gang kom da bil inkl vinterhjul (originale kostet da 22') og levering på ca 750'. Regner med Mercedes har høyere enn 20-30' i rabatt idag hvis du speccer en bil til 750'.
EQC er veldig mye bil for pengene hvis man ser på premiumtrioen etron/i-pace/eqc (model x er større og en god del dyrere). Veldig komfortabel, premium og god støydemping, men kanskje litt lite engasjerende kjøreegenskaper (se bort ifra at jeg nå kjører en Ampera, er vel kun i-miev eller zoe som er traustere enn den ;D).

Anbefaler deg å prøve bilene du lister for å få enda bedre sammenligningsgrunnlag (relativt vanskelig å få prøvd Polestar enda), for du har allerede kommet med gode pro/con. Etron og EQC er helt sikkert mulig å låne et døgn eller tre også, slik at du kan få testet hurtiglading og rekkevidde/forbruk på dine veier/henger/til hytta osv.
#362
Sitat fra: JarleH på fredag 31. juli 2020, klokken 09:20
ehh javel? Nå er 'billigste' i-Pace på finn nesten 600 000, så den går ut med høye kneløft med tanke på pris og liten plass. :)
Akkurat nå ligger billigste HSE til 660' (gått 16') hos bruktbilforhandler eller First edition (enda mer utstyr) til 670' (gått 12,5'km). Bruktbilmarkedet har generelt hatt en oppsving siden corona startet, sannsynligvis mest pga valutajusteringen alle merker tar på nybilpris, men også fordi bruktbiler er enda mer attraktive i "krisetider". En kamerat kjøpte eldste model x i starten av corona og solgte den igjen nylig med 40' i fortjeneste. Sagt med andre ord, covid har dessverre hevet prisene på bruktbil og I-pace er intet unntak.

Får Mach-e til 475' med 600km rekkevidde og bakhjulstrekk, men den kommer jo ikke før neste år. All den tid vi ikke vet hva VAG trillingene (om ikke Seat også er med) skal koste, er det ganske rimelig. VAG kommer sannsynligvis ikke til å ha 600km rekkevidde, så hvis du da ser på Mach-e standard range til 425' (450km) så er det rimelig. Det er jo det E-niro koster, som er en betydelig mindre bil. Skjønner at Mach-e ikke er på nivå med trioen av premiummerker (Etron/I-pace/EQC) og at det kan ha en betydning for hva du er villig til å legge i bil, men den er altså priset som e-niro i rimeligste konfigurasjon.
Med prisingen Møller/VW kjører på id3 (altså en ikkesuv/golf til 452' og 450km rekkevidde) tror/frykter jeg at Enyaq (eller de andre VAG av samme bil) blir priset en god del høyere enn Mach-e med samme rekkevidde/hjuldrift/utstyrsnivå. Enkelt illustrert med to helt forskjellige biler, altså en topputstyrt Mach-e std range til 462' (før evt fargetillegg) mot ID.3 1ST Max til 452.
#363
P7 / Sv: Anmeldelser og videotester.
fredag 31. juli 2020, klokken 08:54
For pris kan jeg kopiere et innlegg jeg la ut i en av de andre trådene:
"Er redd prisen på 4x4 kan bli høy hvis importøren tar like mye påslag i Norge som på G3 (toppversjonen koster 263' i Kina og 419' i Norge). Med samme prosentpåslaget vil toppversjonen P7 med 4x4 (koster 467' i Kina) ende på ca 750' i Norge.
NB: I prislisten til P7 står det nevnt at prisen er før insentiver, mens det i prislisten til G3 er salgsprisen (sannsynligvis etter insentiver) og jeg har lite kunnskap om kinesiske elbilintensiver. Regnestykket over er derfor basert på hva G3 koster i Kina vs Norge uten å ta hensyn til de insentiver som evt finnes i Kina."

Vi får bare vente og se hva prisen blir, er som på de fleste elbiler prisen det står på. Jeg tror Ola Nordmann er mye mer skeptisk til Xpeng enn de er til Polestar eller Tesla (som er de to "like" konkurrentene) og da er pris et godt trekkplaster.
#364
TAYCAN / Sv: taycan, tider på rudskogen eller vålerbanen?
fredag 31. juli 2020, klokken 08:40
Tror de fleste Taycan eierne er på facebook og ikke her dessverre. Jeg er også ganske interessert i dette, selv om jeg aldri har kjørt på bane selv. Skulle tro det var noen hardbarka fans fra begge merker som ville stille opp. Har det for meg at jeg har sett video av model 3 performance på rudskogen, men skal ikke si det sikkert. Har skjønt at endel av Taycan eierne bruker Taycan som daily driver og eier 911 som de bruker på bane.
#365
Lett brukte I-pace kan være priset rimelig på finn. Vet at noen har tapt 200' på under et år og 10-15'km, da med "alt"/HSE utstyrspakke og priset til 620-650' på finn. I-pace S (laveste utstyrsnivå) koster nesten det samme brukt som ny (før prisoppgang) så ikke se på de hvis du vil gjøre "kupp". Bakdelen med I-pace er relativt treg hurtiglading, men den "SUV"en jeg har kjørt som hadde best kjøreegenskaper.
#366
Hva med Ford mach-e?
#367
Kjøpe elbil? / Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
fredag 31. juli 2020, klokken 08:16
Tut og kjør. Må vanligvis ha enten brikke eller app for å starte lading fra zaptec (da de normalt sett blir satt opp hos bedrifter og sameier/borettslag fordi de har en listepris på 15-20'!). Normalt tar ikke bedrifter som har disse laderne seg betalt av de ansatte som bruker de...
#368
P7 / Sv: Anmeldelser og videotester.
torsdag 30. juli 2020, klokken 15:14
Er fortsatt en god del uvisst med denne bilen ja, selv om den ser veldig lovende ut fra Teslabjørn sine videoer. Pris vet vi ikke enda. Utseendet på P7 er i mine øyne ekstremt mye bedre enn andre sedaner. Om G3 viser seg å være en bil som faktisk har god kvalitet (om vi rekker finne ut noe av det før P7 blir levert) og P7 har ok forbruk og en lav nok pris kan det hende at P7 kan bli en storselger. Jeg tror nok uansett mange vil velge Polestar i sedansegmentet (av de som absolutt ikke vil ha Tesla), men P7 er absolutt en spennende bil! Jeg ville nok valgt en model 3 hvis det viser seg at prisestimatet til TB med "performance" P7 koster det samme som model 3 LR AWD, mest pga ladenettverket (og det at Xpeng er en ny aktør med en ny bil som vi ikke vet 100% kvaliteten på enda).

Bagasjerommet i P7 klarer "kun" 5 banankasser (ingen i frunk) og model 3 klarer 6+1(i frunk). Med baksetet nedslått klarer P7 18 stk og model 3 klarer 17 stk. Banankassetesten sier jo ingenting om liter, men brukervennligheten mtp harde/fulle bager eller små kofferter. Enig i at bagasjerommet ser mindre ut og så har de valgt samme løsning som model 3 på bakluka og dermed er det vanskelig å få store ting inn.
#369
Kjøpe elbil? / Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
torsdag 30. juli 2020, klokken 13:38
Ser ut som du har fått opp en god liste Lipslide. Fremkommeligheten er minst like god på i3 som E-golf opp bakker på vinteren, men merk at bilen for noen (som ikke har prøvd bakjulstrekk før) kan føles litt skummel pga bakjulstrekk ved ekstreme forhold eller der man jobber for å komme opp siste bakken (som golfen kanskje ikke kommer opp uten å rygge).
i3 med Harman kardon er minst like bra som e-golf med Dynaudio i mine ører.
i3 kan føles mer sporete på motorvei, noen plages mer av det enn andre, men verdt å nevne.

Tenkte jeg skulle beklage og si ifra at jeg gjorde en feil vedrørende ladetid AC. Jeg så ikke at du hadde skrevet 94aH i overskriften og antok derfor 120aH. Ifølge https://elbil.no/elbil/bmw-i3/ har 94aH "kun" 7,5kW (tilleggsutstyr, men ganske sikker på at det var std i Norge) ombordlader. E-golf har 7,2kW ombordlader ifølge samme nettside. Det gjør at i3 vil bruke litt kortere tid pga bittelitt raskere lading og litt mindre batteri. Det vil derfor skille mindre enn i mitt forrige eksempel med tid og sannsynligvis også Orbit sitt regnestykke med kroner og øre ettersom det ser ut til at han har brukt 11kW.

Har du prøvd begge bilene? Hvis ikke anbefaler jeg deg å prøvekjøre begge bilene feks nybil hos forhandler slik at du gjør et så riktig valg for deg selv som mulig.
#370
Kjøpe elbil? / Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
torsdag 30. juli 2020, klokken 12:05
Egolf bruker ca 5,5 timer og i3 bruker ca 3,5 timer på fullading ved AC lading (gitt at du ser på siste utgave av begge bilene og gitt at tallene fra elbilforeningen stemmer https://elbil.no/elbil/vw-e-golf/ og https://elbil.no/elbil/bmw-i3-i3s-120ah-2019/ ). i3 har lavere forbruk ved bykjøring, men muligens litt høyere på motorvei 110 sone.

i3 er kjent som en veldig driftsikker bil, veldig få problemer med den og eiere er stort sett veldig fornøyd.
Har ikke hørt noe negativt mtp driftsikkerhet med e-golf heller, men har heller ikke fulgt med i forum der denne blir diskutert bortsett fra app problemet (appen fungerer bare av og til) som gjelder hele VAG.

Jeg synes i3 er en mye morsommere bil enn e-golf, men skjønner at plass og et litt rart utseende kan være en dealbreaker for mange. i3 har veldig billig service dersom man inngår serviceavtale (2-3000 pr service hvis jeg husker riktig), det er nok noe dyrere på e-golf (Opel tar 5-8000' for Ampera!).
#371
Kjøpe elbil? / Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
torsdag 30. juli 2020, klokken 11:33
Den øverste er såkalt semihurtig (22kW) lader og den nederste er hurtiglader på 150kW. Hurtiglader (DC) er fint hvis du er på langtur og skal lade 20 min, semihurtig (AC) passer bedre for parkering.

Mindre hurtiglading er bedre for batteriet. Er nok ingen produsenter som oppfordrer til hurtilading daglig, så jeg vil anbefale deg å velge bil etter hvilken du liker best. Batteri er batteri, degradering av batteriet vil skje fortere jo oftere du hurtiglader. Når det er sagt ville jeg ikke bekymret meg for batterihelse med normal bruk med verken Egolf eller i3, dvs semihurtig lading (som jo er det jeg lader med hjemme, altså hjemmelader med 7,5kW) til vanlig og hurtiglading noen ganger i uka. Bilene er laget for å brukes (med bra sikkerhetsmarginer), så ingen av de vil ta skade av å ikke ha hjemmelader dersom du bruker semihurtig lading. Kjøp den bilen du vil ha og ikke vær redd for batterihelsen ved sporadisk bruk av hurtiglading. Den eneste produsenten vi vet at struper hastighet på hurtiglading etter xxx antall kW hurtiglading i bilens levetid er Tesla, men de har jo også hastigheter opp i 250kW.
#372
Vanskelig å svare på alle spm dine, men prøver meg på noe. Angående rekkevidde og altså E-tron 50 eller 55. De få gangene du kjører langtur på vinteren (evt kolonnekjøring) så er det mye penger å spare ved innkjøp på feks 2 ladinger istedenfor 1. Med 2 ladinger er man også mye mer fleksibel til hvor man skal stoppe (Audi lader raskt over hele SOC og det er ofte mer opptatte hurtilgladere før fjelloverganger) og kan ha kortere stopp (bakdel hvis man skal spise med hele familien, men fordel når man kjører alene). Om 50 holder for alt, bortsett fra de få gangene du kjører til/fra Sogn er det i mine øyne mye å betale så mye ekstra for et par timer i året på hurtiglader.
Når det er sagt er E-niro ekstremt mye billigere og går sannsynligvis minst like langt som E-tron til en mye lavere penge, men ikke forvent Audi premium følelse i bilen, at den er like stor eller lader like raskt.

Siden du ser på litt forskjellig (Enyaq, som ingen vet prisen på enda) som ikke har kommet. Har du tenkt på Ford Mach-e eller Model Y? Disse er priset lavere enn E-tron 50 (altså med noe utstyr), har lenger rekkevidde, men kommer altså ikke før neste år. Polestar er relativt lik model 3 i str og rekkevidde så da har du den også.
Det skal sies at å kjøpe en elbilmodell som er et par år gammel som nybil sjelden har vært noe lurt økonomisk på kort sikt, mye smartere å kjøpe noe nytt og spennende i kø (med de evt barnesykdommene de har), men hvis du har planer om å beholde bilen i 20 år har det jo lite å si.
#373
Model 3 / Sv: Advarsel, amerikansk Model 3 til salgs på Finn
mandag 27. juli 2020, klokken 15:38
Hovedpoenget i saken er vel at det opplyses ikke grundig nok i annonsen fordi forhandler (som regel) velger å ikke opplyse om det eller ikke vet bedre. At noen klarer seg fint uten hurtiglading har lite å si dersom den faktiske kjøperen blir "lurt" fordi han trodde han kunne dra på SC (som jo er en av de største fordelene til Tesla) og heller må på Fortum med chademoadapter og 40kW samt null navigasjon osv.

Seneste tilfellet av at folk føler seg lurt er at Birger N Haug selger "nye" I-pace, der appen ikke virker fordi den er gråimportert (uten først å ha vært registrert, så den dukker ikke opp som bruktimport på vegvesen.no) fra Bermuda (?) og heller ikke klarer hjelpe kundene sine med å fikse det. En "respektabel" forhandler selger altså en "ny" bil uten å opplyse om det den mangler, i forhold til det alle tester som kjøper har lest/sett. Vi på forumet her hadde nok stusset over at en Nissan forhandler (ikke autorisert Jaguar forhandler) prøvde å selge oss en splitter ny Jaguar og dermed gravd litt mer før kjøpet, men mannen i gata tror han kjøpte akkurat den samme bilen som ble testet i VG/DB osv.

Jeg tror bilbransjen hadde tjent mye på å opplyse om de faktiske forskjellene. Importbil, som ofte er billigere, kan være et smart valg for mange, men fordi så mange blir "lurt" får de et ufortjent frynsete rykte. En bilforhandler, ja også bruktbilforhandler, er en profesjonell part ovenfor forbruker og de er pliktige å sette seg inn i objektet de skal selge før annonse blir publisert.
#374
Model 3 / Sv: Skal selge - pris?
mandag 20. juli 2020, klokken 17:45
Nå skrev vel uansett trådstarter etter rådene han fikk her, at han hadde tenkt å legge ut bilen til 495'. Det kan virke som om mine antagelser ble lagt til grunn for prisingen til trådstarter. Diskusjon om hva den nå skulle være verdt når ditt og datt kommer på markedet osv tilfører diskusjonen lite 10 dager etter trådstarter skrev 495'.
Det er en godt utstyrt bil (metallic, hengerfeste, 19", AP (bilen var vel ikke mulig å få uten AP etter feb/mars 19?)) med kort kjørelengde, så man kan lett argumentere for prising over 500' når man ser på finn. Jeg prøvde å være realistisk (lite rom for pruting, altså type 5' og ikke 5%) samt ha et relativt kort tidsperspektiv (lite mas og tjas, useriøse hendvendelser osv).

En ting som er sikkert er at model 3 er en av de bilene som endrer seg mest i pris på bruktmarkedet av de jeg følger (litt) med på, så en pris som er "riktig" idag kan være helt feil et par uker senere.
#375
BMW iX3 / Sv: Prisen på ix3 i Norge er ute
torsdag 16. juli 2020, klokken 17:19
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 16. juli 2020, klokken 09:28
Ja, kanskje om du ikke har krav til plass.
XC40 har mindre baksete og bagasjerom enn BMW X1. Den er i en annen klasse enn X3.
Beklager, trodde X3 var mye mindre enn den faktisk er! Kunne ikke tenke meg at det fantes X1-X7 heller, altså alle tallene i rekken har jo X, trodde det var X3, X5 og X6 jeg :o Merker at det er flere år siden jeg har sett på fossilbil som ikke er sportsbil nå...
X3 er i str ca lik lengde/bredde som Q5, XC60 og GLC. Da kan den altså bare sammenlignes med I-pace/EQC/E-tron pr nå.
Hvilke biler vil komme som direkte konkurrenter? Er Mach-e og model Y store nok? Mach-e vil jo også være mulig å få med bakhjulstrekk (og muligens Y), men Ford er vel ikke regnet som et premiummerke, så den har mye lavere pris. Ellers kommer det vel ikke mye el SUV med kun tohjulstrekk framover fra premiummerkene i den str (evt Etron q4 hvis den kommer uten AWD) de nærmeste årene? SUV med tohjulstrekk har vært veldig populært i folkeSUVklassen (pga pris), men jeg har ikke inntrykk av at det har vært populært i premiumSUVklassen (bortsett fra Golf str som GLA osv, da igjen pga pris).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA