Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - chargedup

#331
G3 / Sv: Xpeng G3
onsdag 12. august 2020, klokken 16:38
Kan quote meg selv fra 04 juni i P7 delen av Xpeng forumet:
Er redd prisen på 4x4 kan bli høy hvis importøren tar like mye påslag i Norge som på G3 (toppversjonen koster 263' i Kina og 419' i Norge). Med samme prosentpåslaget vil toppversjonen P7 med 4x4 (koster 467' i Kina) ende på ca 750' i Norge.
NB: I prislisten til P7 står det nevnt at prisen er før insentiver, mens det i prislisten til G3 er salgsprisen (sannsynligvis etter insentiver) og jeg har lite kunnskap om kinesiske elbilintensiver. Regnestykket over er derfor basert på hva G3 koster i Kina vs Norge uten å ta hensyn til de insentiver som evt finnes i Kina.


P7 prisen er altså estimert kun på bakgrunn av G3 prisen uten å ta hensyn til insentiver, før Teslabjørn og norske aviser fikk prøve bilen og fikk en estimert pris på rundt model 3 performance (altså rundt 555').

Hvis 60' er insentiver vil det si at den prises til 263+60= 323 i kina før insentiver (04 juni valutakurs) og ny norsk pris er 380, legger de "bare" på 60'. De som er interessert i å kjøpe G3 kan gjerne lese seg opp på kinesiske elbilinsentiver og regne med dagens kurs da det finnes en god del forbehold i min tekst fra 04 juni og Tjafsarens innlegg med ca 60' fra hukommelsen.
#332
Alle som jobber i et firma med avtale om kjøp av biler gjennom feks Skoda/VW eller MB, BMW osv. Ikke uvanlig for store bedrifter å ha avtale med alle merker. Feks får de som jobber i Equinor storkunderabatt hos alle forhandlere på fossilbiler (ikke alltid storkunderabatt gjelder på elbiler). Små bedrifter har sjelden storkundeavtale, men mellomstore har ofte storkundeavtaler, kommer an på hvor mange biler bedriften kjøper/har og om man holder seg til 1 eller 10 merker.
#333
G3 / Sv: Xpeng G3
onsdag 12. august 2020, klokken 15:52
Mindre påslag enn tidligere er en gladelig nyhet! Positivt at de faktisk også velger å gjøre det allerede nå, slik at de som allerede har bestilt bilen nyter godt av lavere pris. Jeg har tidligere vært ganske streng med importøren av Xpeng pga påslaget sitt (både her inne og på mail ang P7 til importør) og selv om jeg mener det forsatt er for høyt, ser jeg på dette som et steg i riktig retning.
#334
Polestar 2 / Sv: PS2 på Finn
onsdag 12. august 2020, klokken 14:56
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 12. august 2020, klokken 12:03
Dårlig indikator på fornøydhet ;)
Tror de fleste var fornøyd med sin E-niro feks, men jeg hadde hatt vanskelig å si nei til 50' eller ca 10-15% fortjeneste etter å ha brukt bilen i en måned eller to. Tipper det er mange som fornøyd tar sine (i mitt tilfelle I-pace) 60-70' og heller kjøper noe annet.
Jeg vet hvor mye jeg må jobbe for å tjene 60-70' etter skatt! Selv om jeg var fornøyd med bilen så vet jeg at den potensielle gevinsten fort blir borte (verditap fra 10% overpris som man kunne solgt for blir stort med en gang etterspørselen synker/tilgangen øker). De 60-70' gjør at jeg har gratis bil i ca 2 år (verditap fra 10-50' på model 3 feks på ett år avhengig av utstyr, kjøpspris, dagens nybilpris/salgstidspunkt).
For de som tjener bra/har god råd eller er vant til nyfossilbilverditap er kanskje ikke 50' i gevinst så mye, men for Ola Nordmann er 50' nok til at han kanskje har råd til en ferietur, et steg på veien til en Ferrari (evt Polestar 1 ;D) eller en annen drøm, evt bare ha gratis bil i et eller to år.

Sitatet: "Everything is for sale if the price is right" fra Lucio Tan tror/håper jeg mange lever etter. Om feks 50' i påslag er "right" må jo hver enkelt avgjøre.
#335
Model 3 / Sv: Kjøpe nå eller vente? 🤔
onsdag 12. august 2020, klokken 12:05
Inventory pris på LR AWD var helt nede i 430' rett før kvartalsslutt juni 19, så det er det billigste de noen gang har vært solgt for nye (relativt få eksemplarer, fra 10 til 100 stk? og selvfølgelig ikke egenspec, selv om de var "nye"). Synes å huske at nybil var noe billigere sommer/høst 2019 enn i starten (altså levert feb/mars/april), men skal ikke si noe sikkert.

Poenget er vel at Tesla (i Norge? i Nederland? i USA?) har et regneark som pr nå sier at de ikke tjener mer på å senke prisen og få x antall flere salg. De færreste kundene er på forum eller vet hva den kostet 30 mai eller dato X og så lenge etterspørselen fortsatt er der, kan de ta den prisen de tror de får størst profitt av. At den vil synke igjen pga valuta og etterspørsel tror jeg ikke det er noen tvil om, men så lenge etterspørselen er stor nok og Tesla tror de tjener mer på høy pris enn noen få ekstra salg har de liten grunn til å senke prisen.
Differensiering av pris gjøres av de fleste bilprodusenter, se hvor mye mer Corvette sin EU modell koster i forhold til Corvette i USA (garanti bortfaller når man tar en bil ut av kontinentet den er solgt) eller se hvor mye mer vi i Norge betalte for E-tron når den kom enn det de gjorde i Tyskland (godt over 100' på "fullspecc", gjort "umulig" med import til Norge pga tyske forhandlere kun fikk lov til å selge til tyskere).
Grunnene til prisdifferensiering er å ta høyere profitt der man kan pga etterspørselen er forskjellige fra land til land. Tesla tok jo slik jeg husker det med tidlig model S også ca samme beløp i EUR for EU modell som beløpet i USD for US modell (ca 100' EUR og ca 100' USD tatt fra hukommelsen så ta setningen med en klype salt). Før var det vanlig at feks BMW M, Mercedes AMG og noen Porsche var MYE dyrere i USA enn det de var i EU (vanlig BMW kostet ca det samme som i Tyskland, men de "eksklusive" toppmodellene var mye dyrere). Det har blitt mindre vanlig (sannsynligvis pga internett og tilgang til å se pris i andre markeder på sekunder), men vi ser fortsatt noen tilfeller av det, som Tesla med model 3 (der de brukte valutakurs for å heve, men ikke senker den igjen enda). Se på prisene på en pakke munnbind som kostet 100kr før og nå koster 750 (selv om de skylder på høyere pris/frakt) og fortell meg at apoteket ikke har en høyere fortjeneste pr solgte pakke nå som etterspørselen er ekstremt høy. Med en gang Tesla estimerer at det er mer lønnsomt å senke prisen i Norge (eller klagene ift valutakurs skader merket), gjør de det.
#336
Model 3 / Sv: Kjøpe nå eller vente? 🤔
tirsdag 11. august 2020, klokken 11:29
Generelt lite vits i å sette ned pris på noe som man fortsatt selger bra av, ref andre merker. Eller gjøre som feks Audi med å skremme mange til å kjøpe nå fordi prisen går opp den datoen, sette opp prisen og deretter kjøre kampanjer slik at prisen reelt sett ikke går opp feks 100' men 50'.
Jeg tror ikke det er lenge til prisene synker noe pga valuta, samtidig har ikke Tesla Norge så mye annet å tjene penger på fram til model Y kommer og de selger fortsatt overraskende mange model 3 i mine øyne (altså med salg av nesten 16' ifjor, levert til hele ventelisten og mye høyere pris i 2020 enn i 2019). Er uansett så liten prisforskjell mellom model 3 (500') og Polestar2 (480') (som er "helt" like biler, selv om det finnes noe den ene er bedre på osv) at den som vil ha Tesla ikke vil bli fristet av de 20' og vice versa hvis Tesla hadde kostet 20' mindre enn Polestar igjen. Ettersom det er få "like" elbiler (id3 er mindre og rimeligere bil hvis man ikke velger toppmodell og Mach-e kommer ikke før neste år ref Steffinho) står det heller på bilen for de fleste, enn den lille prisforskjellen.
Personlig ville jeg ventet til model Y kom og dermed trolig billigere brukt model 3 på finn, men det er jo lenge til. og ikke nybil, så relativt langt unna tråstarters tema ;)
#337
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Behalde parkeringsskiva i Oslo
mandag 10. august 2020, klokken 15:23
Dersom det er skiltet med urskive er man fortsatt nødt til å bruke urskive:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/#gref
Jeg har alltid bare skrevet ned ankomsttid på en lapp, men det siste året har jeg bare brukt "bil i oslo" appen. Ble derfor overrasket over at det fortsatt finnes noen steder med urskive. Er festningsgarasjen fortsatt gratis slik at du ikke logger ankomsttid/betaling med appen? Da er det isåfall pålagt med urskive (evt håndskreven lapp i ruta) de få stedene det fortsatt er gratis å lade.
#338
P7 / Sv: Visning av P7 i Norge.
fredag 07. august 2020, klokken 10:40
Ja folk er forskjellige ;D P7 ser i mine øyne veldig bra ut på bilder/video, så jeg er sikker på at den oppfyller utseendet kategorien og har "premium" nok materialer, plass er ikke så viktig for meg.
Husker når Enyaq skulle vises frem og folk hadde booket flybilletter fra resten av landet før Skoda avlyste ???
#339
Hvis du har 7,4kW tilgjengelig (AC) på laderen enten på kjøpesenter, offentlig eller hjemme vil det ta ca 6 timer fra 0-100%. Sjelden jeg lader på kjøpesenter, men de få jeg har ladet på har maks hatt 3,6kW og da vil det ta ca 12-13 timer fra 0-100%.
Noen biler kan ta imot opptil 22kW (er vel bare noen få Tesla og noen få Zoe) og de vil derfor kunne bruke all tilgjengelig guffe fra feks Fortum sine 22kW ladestasjoner (fortsatt AC), men MG kan maks lade med 7,4kW på en samme lader.
Begrensningen på hastigheten du får ligger altså på den som er lavest av ladestasjon eller bilen, du vil aldri kunne lade en MG med AC lading raskere enn 7,4kW.

Hurtiglading (DC) har ingen hjemme, bortsett fra feks Røkke. Ola Nordmann (som kjører 16'km i året) klarer seg fint med 3,6kW og våkner normalt sett opp til nesten full bil hvis han ikke kjørte bilen helt tom kvelden før.
Jeg kjenner ingen som lader bilen hver eneste natt (selv ikke de som kjører 30' i året, men det kommer selvfølgelig an på kjøremønster og type bil) og heller ingen i sameie som gjør det, så noe stort problem blir det neppe. De få gangene man kommer hjem fra langtur sent på kvelden og man vet man trenger fullladet bil morgenen etter, stopper man på hurtiglader like før man kommer hjem.

Personlig mener jeg at det å lade når man kan (altså på feks kjøpesenter) er fint og smart det, men å beregne 6t i uka på kjøpesenter (1 "full tank") eller hurtiglade på fast basis (altså på "ikkelangturer") ikke er hensiktsmessig. Jeg jobber heller noen timer overtid ila året (eller shopper mindre ;)) og betaler de 30' det koster for å kunne lade hjemme (hvis man ikke er så heldig at man har lader på jobb da). Vil ikke la bilen diktere hvor og tid jeg skal handle/trene/stoppe i det daglige, da kjøper jeg heller fossilbil.
#340
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ampera-e er UTSOLGT!
torsdag 06. august 2020, klokken 15:30
Kan godt hende de kommer til EU, men siden salget av Chevrolet/GM i EU er relativt lavt er det lite trolig at de produserer en EUBolt (som de i USBolt taper penger på hvis den ikke blir solgt i en stat der produsenten får disse ZEV kredittene).
Men det er jo store endringer i bilverdenen om dagen, feks Mitsubishi som trekker seg ut av EU, så plutselig bestemmer noen andre seg for å satse i EU.
#341
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. august 2020, klokken 10:25
Hvordan en skal klare å lade et 44kWh batteri med 2,3kW på 7 timer blir en gåte for meg.
Haha, en gåte for meg og nå som jeg ser nøyere på innlegget (får skylde på at det er lenge siden jeg ladet med Schuko/ladekladd og jeg da hadde i3 60Ah som brukte under en natt på fullading). Kilden: https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/mg-zs-ev/
Beklager feilen, men det tar altså ca 20 timer å lade en MG fra 0-100% på 2,3kW (10A).
#342
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ampera-e er UTSOLGT!
torsdag 06. august 2020, klokken 11:32
Akkurat nå, altså siden 31.08.19 selges ikke Corvette (eller Camaro) i EU (isåfall kun UK, men jeg tror ikke de får før EU heller) pga utslippskravene, må vente til andre halvdel av 2021 før den nye Corvette C8 kommer offisielt til EU. Jeg har hittil enda ikke sett bruktimporterte US modell C8 til salgs i EU, men det kan godt hende det faktisk har kommet noen. Det har ikke kommet noe offisielt co2 utslipp på C8 ihht WLTP, men for de fossil/sportsbilinteresserte kan man jo at det blir lavt. Chevrolet tar et ganske stort påslag for EU versjon av C8 og det kan man ikke gjøre på en Bolt til 300'.

Er ikke så lett for GM å være tilstede i EU med de nye co2 reglene og evt de utsatte bøtene på gjennomsnittsforbruk når de ikke lager biler/motorer tilpasset EU markedet. Bensinforbruk på amerikanske biler har sjelden vært bra selv med daffe motorer (selv om de også har blitt ekstremt mye mindre daffe og forbruket har bedret seg betydelig). De tilpasser seg nok EPA under utvikling og vil ikke ta kostnaden for å utvikle mtp WLTP (igjen pga lite salg i EU, Corvette solgte i gjennomsnitt de siste ti årene ca 500 biler pr år i hele EU før salget ble stoppet ifjor).
For en bil som Bolt, som de visstnok taper penger på hver bil de selger (tall sa fra 4-9000$ før ZEV kreditter ol), er det unødvendig å lansere den i et marked de har en bitteliten organisasjon og ikke nyter godt av ZEV kreditter ol (som de får i noen stater i USA og er verdt hele 19000$ pr bil, ja jeg skrev riktig, nesten tohundretusen NOK pr solgte bil!) ettersom de kun skal selge C8 i et fåtall i EU.
#343
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt elbil til maks 350 000
torsdag 06. august 2020, klokken 10:33
Lett brukt Ioniq er et godt valg dersom du får plass. Ioniq får gode skussmål både her inne og i tester, samt at det er den elbilen som er gjerrigst på forbruk.
Ville aldri i verden råde noen til å kjøpe model S hvis langturene var t/r Oslo-Nesodden. *gitt at man ikke tror at verditapet+reparasjonskost for gammel model S blir lavere enn verditap blir for Ioniq i sin eietid, men det vet jeg ikke nok om.
#344
Om du får kontroll over boksen eller ikke er vel ikke så farlig? Laderen vil, med lastbalansering, bestemme hvor mye du kan få i forhold til hvor mange andre som lader. På 10A (ca 2,3kW) sier Motor at det skal ta rett over 7 timer å fullade bilen. Med Zapcharger får du tilgang til app der du kan starte lading, legge inn ladebrikke, du kan se live ladehastighet, se ladehistorikk og justere lysstyrke på ladestasjon, men du kan ikke endre ladehastighet.
Bilen din kan ta imot 7,4kW og laderen fra Zaptec kan levere opptil 22kW (avhengig av hva styret har fått anbefalt og har kapasitet til eller graver inntakskabel etter). Du blir nesten nødt til å spørre styret om hva de legger opp til av hastigheter, men jeg er ganske sikker på at du at du kommer til fulladet bil hver eneste morgen. Jeg har aldri fått under 7,5kW på lading hjemme hos meg, selv om 5 av ca 20 ladestasjoner har vært i bruk (gitt at ikke SOC ikke tillater 7,5kW), men 2kW holder i massevis på en bil med 45kWh batteri for å få komme til fulladet bil om morgenen.

Hvor mye strøm en elbil bruker på å stå ubrukt er ekstremt lite, kun Tesla (som jeg vet om) som har "stort" såkalt phantom drain og selv der er det lite merkbart (ca 1-2% i døgnet med sentry mode på etter min erfaring, andre opplever høyere og lavere). GOM, altså km visningen i displayet, kommer til å synke endel (pga start og stopp og evt oppvarming/kjøling av batteri/kupe på nytt), men prosenten på batteriet kommer såvidt til å rikke seg. Noen andre kan sikkert komme opp med tall for akkurat MG, men i mine øyne ikke merkbart bortsett fra på vinteren med varmt batteri og parkering i kulde som beskrevet tidligere.
#345
Polestar 2 / Sv: PS2 på Finn
onsdag 05. august 2020, klokken 17:24
Jeg tipper grunnen til at det ikke har kommet ut på finn enda, selv om hele 25 stk (?) har mottatt bilen er at de som faktisk har fått den til nå, vil ha den. Polestar er såpass lik model 3 i specs at de som evt ville kjøpt den for å tjene penger (som noen har gjort på andre elbiler) ikke turte fordi model 3 er "helt lik" og man da ikke tror det blir halleluja på finn. Regn med at det kommer noen på finn når det er utlevert flere (dersom man tror etterspørsel er høy og utleveringstakt er treg). For 500 kr på finn kan man være heldig å tjene feks 50' og dersom det skulle være fortjeneste blir nok flere lokket til å selge. Jeg hadde null planer om å selge I-pace, men så at alle på finn var priset nærmere 100' høyere enn kostprisen min og jeg valgte derfor å legge ut bilen til 70 ish over det jeg betalte og da var jeg soleklart billigst på finn. Helt sikkert mange som ikke hadde planer om å selge Ampera/Kona/E-niro heller, men som så at man kunne få en ekstrem fortjeneste og dermed solgte. Med en gang en legger ut PS2 til 600' hiver nok flere seg på. Tiden med ny elbilmodell og ekstrem overpris på finn er nok på vei bort, gitt at etterspørselen er delvis dekket med konkurrerende modeller og leveringstakt ikke er ekstremt treg.

Designmessig synes jeg den ser ut som en 2020 utgave av SAAB 9-5. Ikke verdens peneste bil (hater den ikke fra noen vinkler, i forhold til model 3 som på det beste ser ok ut fra noen vinkler), men liker at den har særpreg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA