Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - chargedup

#31
Etter Jaguar appen din er jeg interessert i å teste en app/prosjekt du "anbefaler".
Regner med at du bruker en ODB dongle? Kan "kina/generisk" OBD dongle fungere, eller må man ha den offisielle?

Jeg får ikke logget inn via app connect, appen sier "feil e-postadresse eller passord" etter å ha tastet inn e-post eller tlf nummer. Den mener altså at jeg ikke har en konto hos Mercedes med samme info jeg bruker i mercedes appen.
#32
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 29. januar 2024, klokken 17:55
Sitat fra: emurof på fredag 26. januar 2024, klokken 18:15Det er jo morsomt da, siden ARK Invest fikk rett om Teslas kursutvikling med spådommene de kom med for fem år siden.
Ikke til å stikke under en stol at de var eneste "seriøse" aktøren som trodde på så høye tall og som faktisk har nådd målet ila perioden. Fra 2019 klarte jeg ikke finne noen analyser fra Ark med eksakte tall, men der har kanskje du en link?

De spådde 7000$ som pris på aksjen i 2024, i en analyse fra slutten av 2020, som vil si 2333$ dollar etter siste split. https://ark-invest.com/articles/analyst-research/tesla-price-target/
Solgte biler i deres bear case er 3,2 millioner og bull er den 7,1 mill.

Fasiten for 2023 ble 1,85 mill biler produsert og tilnærmet samme salg. Noen som fortsatt tror på minst 3,2 mill biler produsert i 2024 og at kursen vil bli 2333$?
Ark har moderert seg kraftig siden slutten av 2020 og har nå et kursmål på 2000$ først i 2027.


Tesla nådde kun 35% økning i bilproduksjonen ifjor, kilde Tesla. Den 50% økningen i året du nevnte i februar for to år siden ser ikke ut til å ha truffet. Emurof: "50% vekst i gjennomsnitt betyr at noen av årene vil de vokse med mindre enn 50%. Sannsynligvis mot slutten av perioden. Så da kan du prøve å regne på nytt."
Som jeg, Chargedup, skrev dengang: "Hvis vi i et tenkt eksempel tar at Tesla de neste 4 årene har en vekst på 90% og deretter de neste 5 årene har en vekst på 10% ender man opp på nesten 20 mill biler. Den gjennomslittlige veksten pr år i dette eksempelet blir fortsatt for lav og ender på ca 45%.
For at mitt enkle regnestykke skal gå opp må Tesla ha 114% vekst de første 4 årene for deretter å ha tilnærmet null vekst de neste 5 årene. Først på slike eksempler får man det til å stemme med 50% gjennomsnittlig vekst."


Jeg fikk aldri noe annet svar fra deg annet enn at regnestykket var feil, selv om jeg spurte hva som var feil med det. Har du funnet ut hva som er feil med regnestykket eller er du nå enig i at 50% gjennomsnittlig årlig vekst fra 2020-2030 ikke kan resultere i 20 mill biler for Tesla sin del nå? Regnestykket gikk altså kun opp teoretisk og nå som vi har fasiten de første 3 årene blir det umulig (eller enda mer teoretisk ;) ) å få det til å gå opp.

Poenget med regnestykket var rett og slett at man ikke skal tro på alt man leser en analytiker har sagt til en avis, hva Musk har uttalt, en anonym på forum eller sett på youtube, da de kan ofte kan pynte litt. Man må gjøre sine egne vurderinger og her var det åpenbart noe som ikke stemte med utsagnet. Jeg mener at man skal basere "troen" på en aksje med tall og info som skal tåle en faktasjekk.
#33
Macan / Sv: Porsche Macan
mandag 29. januar 2024, klokken 08:49
Jeg synes 4 ble for dyr da min absolutt kjipeste config, med nesten bare "må ha" endte på nærmere 1,1 og den i tillegg er såpass slapp. Får gi turboen noen år på bruktmarkedet før det blir aktuelt...
#34
Kjøpe elbil? / Sv: Norges dyreste vinterdekkpakke?
fredag 26. januar 2024, klokken 09:23
Relativt normalpris på vinterpakke fra Porsche dersom man velger "feteste" vinterhjulssett. Til taycan får man sommerfelger til et påslag i prisen fra standardfelg på ca 100', de vil da koste minst 130' i vinterhjulsutgaven. Vet at de tok ca 180' for originale carboninsert felger med dekk til Taycan, ved kjøp etter bilkjøp, samtidig som man fikk kjøpt de til ca 60' i Tyskland. De tar fort godt over 100' for vinterhjul til 911 også.
Såvidt jeg vet kjøper de fleste vinterhjul originalt hos Porsche, grunnet at man ikke får kjøpt PAW (utvidet garanti) uten originale felger og at dette er noe bruktbilkjøpere er opptatt av. På sportsbilene generelt (911, Ferrari, Mclaren osv) virker det som det har blitt mer vanlig å bare kjøpe vinterdekk til å legge om på felg, nettopp fordi prisene på vinterhjul gjør at det å kjøpe vinterhjul aldri kan lønne seg.

Det overraskende nå, er at de tør å skrive prisen på vinterhjulene i konfigurator, tidligere fantes ikke vinterhjul der.
#35
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
torsdag 25. januar 2024, klokken 14:23
Ja, ser nå at det går an å få opp totalprisen. De skriver fortsatt ikke renten, som BOS. En leasingavtale kan nok da ikke klassifiseres som en kredittavtale ihht loven som arthur skrev om.

Før i tiden ga leasingselskapene ut statistikk på hvilke biler de mente hadde høy restverdi etter 3-5år. Det finnes ikke lenger, evt skriver ikke avisene om det lenger. En bilmodell som holdt seg bedre i pris enn en annen, eksempelvis Golf, hadde derfor også normalt lavere kostnad ved leasing eller evt samme pris, men høyere rente:).

Jeg er helt inneforstått med at Leaseplan og BOS skal ha utgifter til alt som en hvilken som helst annen bedrift har, og at de skal ha mulighet til å tjene penger. Fortjeneste trenger ikke spesifiseres, men jeg skulle gjerne fortsatt sett hva de mener bilen er verdt etter 3 år uten å måtte spørre.

Jeg skjønner jo grunnen til at de ikke skriver det, fordi da kunne potensielle kunder trykke for å se hvor stort verditap en bilmodell potensielt har og færre ville kjøpt nybil av de med kontant/lån. Selv om de fleste vet at en bil til 500' potensielt er verdt rundt 250' etter 3 år, ønsker "ingen" å se det i tall før de kjøper bilen. I mine øyne er prisen på strøm/hurtiglading/bensin/bompenger/rente/service relativt uviktig, selv om det er det folk klager på. Verditapet på en helt alminnelig nybil er nærmere 7' i mnd i 36 mnd og det ønsker selvfølgelig ingen å se før et evt kjøp.
#36
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
torsdag 25. januar 2024, klokken 12:22
Sitat fra: arthur på onsdag 24. januar 2024, klokken 19:14Jeg tror rett og slett ikke at jeg gidder å fortsette en diskusjon hvor det tilsynelatende hevdes at rentenivået i samfunnet ikke har noen betydning, innvirkning, på den pris man må betale for en leasingavtale!
Renten har jo selvfølgelig noe å si for regnestykket til forhandleren, men for kunden kan en effektiv fastrente på 3% være dyrere enn en effektiv fastrente på 5% pga en høyere restverdi i regnestykket til den som tilbyr 5%.

Så lenge man ikke får info om restverdien i reklamen er det relativt vanskelig å sammenligne leasingavtaler.  Jeg synes jo at hele regnestykket burde ligget åpent i en reklame som denne, men man må spørre om et faktisk tilbud for å få vite noe annet enn innskudd, månedsbeløp, totalkostnad og nominell rente.
De gjemmer seg nok bak det at det er sjelden kunden kjøper akkurat det som er på reklamen, det er ofte slik at noen ønsker mer/mindre utstyr, annet innskudd og mer km, slik at leasing er "personlig" tilpasset. Da holder det å oppgi innskudd og mndspris. Leasplan oppgir kun innskudd og mndspris, ikke engang totalpris i sine "reklamer" ref: https://www.leaseplan.com/nb-no/privatleasing/biler/3678/hyundai-ioniq-5/
#37
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
onsdag 24. januar 2024, klokken 18:01
Kan ikke tenke meg at det er et krav når renten fast i hele leasingperioden. I eksempelet står det:
*Priseksempel leasing: Innskudd 104 104 kr / Månedsleie 4 490 kr / 36 mnd. / 36 000km / Tot. 269 183 kr. Fast kampanjerente 2,99 % i 3 år, som justeres til gjeldende produktrente p.t. 8,05 %.

Her vet man da hva man skal betale i innskudd og hver eneste mnd i de 3 årene avtalen løper. For leasing med flytende rente er det selvfølgelig relevant, men for fastrente leasing er det jo helt likegyldig da man først har et innskudd og så et fast beløp hver mnd som skal betales, totalt 269'.

Jeg forstår hvorfor de fremhever en relativt lav rente, nå som det er vanskelig å få solgt biler, men BOS kan jo sette restverdien x lavere og si 0% rente og tjene akkurat like mye. Det kan jo justeres fra leasingsalg med en som valgte koppholder til neste leasingsalg som valgte uten koppholder (begrunnet med at uten koppholder tror vi den er verdt 30' mindre enn den med, om 3 år, evt farge osv osv). Eller ved å endre restverdien i kalkylen før rentekampanjen begynner. Dette er jo fullt mulig nå som forhandler/leasingselskap ikke har noen plikt til å la deg kjøpe ut bilen til resteverdien.

Jeg er helt enig at det gjerne skulle vært mer info i reklamen, men da ville jeg også ønsket å vite hva de har satt som restverdi slik at jeg kunne sammenlignet BOS med feks Leaseplan/NAF osv. Samtidig kunne man lett sett på restverdi som et sannsynlig estimat over verditapet etter 3 år og om man ønsker å kjøpe kontant/leasing/lån eller se på en annen bil med mindre prosentmessig verditap.
#38
Ocean / Sv: Er det mulig å få reservasjons beløpet tilbake?
mandag 22. januar 2024, klokken 17:22
Dette er vilkårene fra august 23 til nå hos Fisker: https://www.fiskerinc.com/nb-no/legal/reservation-terms

8. Du kan si opp denne reservasjonen når som helst, uten at du trenger å oppgi grunn, ved å sende et varsel til Fisker Group Inc. via Fisker-appen, på nettstedet eller ved å kontakte kundestøtte (support@fiskerinc.com). når som helst før du inngår en kjøps- eller leasingavtale.

9. Hver første reservasjonsbetaling kan refunderes mot et behandlingsgebyr (som vist i tabell 1) hvis du avbestiller reservasjonen når som helst før kjøps- eller leasingavtalen inngås (alt etter hva som er tilgjengelig). Hver andre reservasjon refunderes i sin helhet dersom du avbestiller reservasjonen når som helst før kjøps- eller leasingavtalen inngås. Alle refusjoner vil bli gjennomført via din opprinnelige betalingsmåte, innen 60 dager etter mottak av skriftlig varsel om avbestillingen. Vær oppmerksom på at Fiskers betalingsoperatør ikke kan behandle forespørsler om å refundere penger via noen annen betalingsmåte.



Dersom du har rett på å få depositumet evt en andel av depositumet anbefaler jeg deg å kontakte de pr e-post ASAP. Fisker har såvidt jeg har skjønt ikke tatt tlf siden før jul i Norge, de skylder på trøbbel med telefonleverandøren... Får du ikke svar pr e-post, send igjen og igjen.

Hvis de ikke svarer og kommer med en løsning innen rimelig tid, kan du reklamere til kredittkortet ditt (dersom du brukte det) og legge ved dokumentasjon om at de ikke svarer og feks vilkårene da du satt inn depositumet. Da vil du med ganske stor sannsynlighet få igjen pengene fra kredittkortleverandøren din. Jeg har reklamert til kredittkortleverandøren mange ganger med hell tidligere, gitt at man har dokumentasjonen i orden.
#39
Macan / Sv: Porsche Macan
tirsdag 16. januar 2024, klokken 12:58
Kikket også på den der etter jeg fikk tlf fra Porsche. Veldig lovende forbruk i høye hastigheter. Hvis jeg ikke husker feil sa han vel 68-72 fahrenheit (20-22 grader) som temp inne i bilen, men det er vel samtidig ca utetemp der de var. Stusset også på at han tyskeren tok på seg jakke ila turen...
Noen som har noen formeninger om forbruket på denne testen vs id4/enyaq/q4? Har det blitt enda lavere med macan eller er dette ca likt?

Konfigurator skal være oppe å gå den 25 januar, samme dag slippes vel specs/priser. Ifølge selger: Startpris ca 900', godt utstyrt bil 1,1-1,2'. Kan ta utgangspunkt i ekstrautstyrspris som på dagens Taycan. Ca 570km WLTP.
#40
Kjøpe elbil? / Sv: Ikke leiebil ved verkstedbesøk fra 2024
mandag 15. januar 2024, klokken 16:57
Slik det har vært før har jo heller ikke leiebil vært pålagt ved lov, dersom reparasjonen tar mindre enn en uke. De fleste forhandlere har gitt leiebil selv om ikke kravet om en uke er oppfylt. Jeg har vært borti forhandlere som ikke gir leiebil før det har tatt over en uke også (selv om de er plitig å tilby leiebil dersom de visste at reparasjonen tok mer enn en uke).

Mange her i tråden gir inntrykk av at rettigheten har blitt dårligere, men av motor artikkelen ser jeg kun at man nå i utgangspunktet kun må legge ut for leiebilen av egen lomme og få det refundert i ettertid. Jeg vil tippe at de fleste premiumprodusenter og forsåvidt Tesla (såvidt jeg vet om, har de gitt lånebil til de fleste) vil fortsette med lånebil da det er mye billigere for forhandleren. For folk som har Xpeng/taycan/tesla og må vente månedsvis på deler (som vel har skjedd de siste 5 årene) kan jeg skjønne utlegget blir stort, men da vil jeg også tro at forhandler stiller med lånebil pga deres kostnader.

Kommer man innom forhandler med noe som er tvilstilfelle kan jeg skjønne at det svir litt ekstra å måtte ta leiebil på egen kappe dersom det feks er brukerfeil. Jeg har aldri krevd leiebil tidligere med småfiks eller tvilstilfeller og ordnet meg annen transport til og fra forhandler. På ting som jeg vet tar over noen dager har jeg selvfølgelig forespurt leiebil, men aldri forventet det. Kun forventet leiebil på Ampera som måtte bytte batteri pga ødelagte celler og da måtte jeg vente en uke før jeg fikk leiebilen, fordi de "ikke visste at det tok så lang tid". Den leiebilen hadde jeg vel i 2-3 mnd...
#41
Andre Elbiler / Sv: Pickupene som aldri kom
fredag 12. januar 2024, klokken 09:10
Xbus bruker i alle fall ekstremt lang tid på tilbakebetaling av "depositum". En kompis hadde ventet i mange mnd der han sendte ukentlige mailer og måtte til slutt reklamere på kredittkortet for å få igjen pengene. Be aware. De skulle vel også starte produksjonen i 2022, men det finnes såvidt jeg vet kun prototyper fortsatt.

Xbus vil heller ikke være "biler", men registrert som L7e-B2 (som vel kan sammenlignes med UTV/ATV). Dvs at sikkerhetskrav vil være veldig enkle ift biler, som at man ikke trenger airbag osv. Fordelen er at man muligens kan slippe unna bompenger, men fortsatt er 215' (startpris for base på nettsiden, altså med 15kWt batteri) relativt høy for et "leketøy". Blir nok et ganske snevert marked og kun noen få salg til de som elsker designet eller er bompengehaters.
#42
i-Pace / Sv: Bulker og striper i bunnplate/batterikasse
tirsdag 12. desember 2023, klokken 08:58
https://www.motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729 Regn med sikkert 400' nå idag...

Hvis du har forsikring som dekker det, bytt det hvis det er større skader enn i innlegget over.
Hvis du ikke har forsikring som dekker det, tror jeg Aarsby bil (jaguar verksted) kunne fikse det relativt rimelig uten å bytte, evt tredjepartsverksteder som elbilmek osv. Da har du selvfølgelig ikke garanti for batteriet lenger, ettersom kassen fortsatt ikke er reparert ihht Jaguars retningslinjer.
#43
Tesla Pickup / Sv: Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt
torsdag 07. desember 2023, klokken 13:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. desember 2023, klokken 12:45Den gangen du tenker å dra til nordsløyfen i Nurburg ring Tyskland? Sikkert ikke da engang. Alle de andre Teslaene har funket veldig godt på nevnte ring.
Nå er det vel sjelden noen biler blir slaktet mer på ringen for bremser enn Tesla, bortsett fra S plaid med track pack. S plaid uten track pack har flere ment at er direkte farlig pga dårlige bremser på ringen. De færreste som har testet eller eier plaid mener bilen er farlig pga bremsene på vanlig vei, så de fungerer nok helt fint.

Uansett tror jeg som deg, at ingen i kundegruppen vil ta den med på bane, bortsett fra youtubere/tiktokere osv som tjener penger på views. Det kommer garantert til å bli utviklet "track pack deler" av 3. part (feks Unplugged performance) på denne også. Rettelse, de har allerede kommet med brake pad og skive upgrade  ;D https://unpluggedperformance.com/cybertruck/
#44
Tesla Pickup / Sv: Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt
mandag 04. desember 2023, klokken 14:27
Sitat fra: Rosstopher på mandag 04. desember 2023, klokken 10:06850.000-ish kroner for firehjulstrekkeren sier valutakalkulatoren. Det er mye penger, men mye mindre enn Ford skal ha for sin F-150 Lightning, og det er mulig prisen reduseres etter hvert.
Nå prises normalt biler forskjellig i forskjellige kontinenter, derfor også garantien kun gjelder på kontinentet man kjøpte bilen. CT har Musk sagt at ikke kommer til å komme i dagens form i EU pga blant annet fotgjengersikkerhet, men sikkert også begrensninger på vekt/lastebillappen osv, slik at vi vil ikke kunne kjøpe bilen til prisen den har i USA.

Det kom vel aldri noen løsning med hurtiglading på model 3 som sørimport (tror det var de som tok den inn) importerte fra USA? Det stod vel bare i alle annonsene at man kunne kjøpe det med en link til alibaba/aliexpress (evt en produsent?), dvs mest sannsynlig ikke godkjent løsning. Det var heller ingen (såvidt jeg vet) som importerte Y fra USA de årene man ventet på den i Norge, selv om den var veldig veldig billig en periode.

At noen kommer til å kjøpe CT og importere den, tviler jeg ikke på. Men man må huske på at frakt av bil ink forsikring koster endel fra USA, man har null garanti på bil, hurtiglading vil (med all sannsynlighet) ikke fungere, internett/radio/app vil ikke fungere osv. Da får man en show off matpakkebil til og fra jobb, men kan ikke bruke den til å trekke ting over lengre distanser eller dra på langturer. Forden som selges i Norge vil ha full garanti, hurtiglading, app/radio/internett osv.
#45
Jeg tenker at det finnes få eksempler fra rettspraksis som kan støtte dine krav til heving av det vi har fått høre her. Heving av kjøp får man normalt kun igjennom dersom selger har holdt tilbake opplysninger og mangelen ikke er uvesentlig, samt unntaksvis ved samme feil 3. gang. Det skal veldig mye til for å kunne kreve heving av kjøp av bil i kjøpsloven. Dette var en feil som selger ikke visste eller burde ha visst om. Selger kommer ikke noen vei med sin selger igjen, så lenge feilene blir rettet innen rimelig tid. Dersom samme mangel blir rettet to ganger og mangelen kommer tilbake igjen, kan selvfølgelig saken stille seg annerledes.

Anbefaler deg å ta kontakt med selger med en gang, da mangler SKAL reklameres innen "rimelig tid". Her er enkel fremgangsmåte fra forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Jeg vil ikke tro at du kommer noen vei med dette, bortsett fra at både du og selger (samt selgeren før det osv) må bruke massevis av tid.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA