Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - chargedup

#211
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
tirsdag 12. januar 2021, klokken 14:38
Kan nok forvente at alle bilene i testen vil gå relativt kort ift WLTP, så ja testen vil slå an i "vi som ønsker elbilen der peppern gror" og kommentarfeltet under testen kommer nok til å fylles med flåsete kommentarer (som alle elbiltester egentlig) om både ix3 og Taycan osv.
De fleste klarer nok å se forbi akkurat denne "ekstreme" testen gitt at NAF og andre tester rekkevidde på de samme bilene i mer "normale" vintertemperaturer ila januar. Ekstremkuldetest og rekkeviddetesting med x antall biler samtidig gir ganske stor nasjonal, men også internasjonal dekning (som for både elbilforeningen og NAF er relativt uviktig).
#212
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
tirsdag 12. januar 2021, klokken 14:21
Diffen nå er vel nesten 150' (EV320 fra 600' og EV400 fra ca 748'* ifølge prislisten på jaguar.no) og det er altfor høyt. Jeg vil tro prisforskjellen burde være rundt 50-70' for at mer enn 10% skal velge EV400. Jeg tror Jaguar ser på I-pace som en ekslusiv bil og har mulighet til å ta litt mer for 80 hk (kun software) enn det Tesla tar for P (Tesla er vel de som tar minst for ganske heftig ytelsesøkning?). F-pace ligger på ca 110' mer for 100hk ekstra (ca 70' forskjell på de to i UK), men da er både bremser og motor (diesel/bensin) annerledes.

Vi som eier I-pace kan jo håpe at prisene holdes som idag og at EV320 fjernes fra markedet slik at bruktverdien holdes stabil, men jeg ser ikke på det som veldig sannsynlig.
#213
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
tirsdag 12. januar 2021, klokken 11:14
En god husvarmepumpe (luft-luft) har en COP på nesten 2 (altså nesten dobbelt så effektiv som en ren panelovn) ved -15°C. Dette er brosjyretall testet i lab, sannsynligvis uten avriming. Ved -15°C må man normalt sett avrime relativt ofte (tenk et par ganger i timen med relativt tørr luft) slik at jeg vil tro at en god husvarmepumpe maks er 20% mer effektiv enn ren panelovn (som alltid har 1 i COP) ved -15°C. I bil kan VP benytte seg av spillvarme fra batteriet/motorer hvis det kjøres hardt (eller den kan "stjele" varme fra batteriet som ny model 3 gjør, ref Teslabjørns første videoer om ny model 3), men det kommer an på hvordan testen kjøres. En VP i bil kan altså være mer effektiv en husVP, men i den virkelige verden tror jeg at fordelen i forhold til rent varmeelement forsvinner et sted mellom -10°C og -20°C (tenk avriming, skitten coil etter å ha kjørt saltsuppe som spruter inn i grillen og at kun spillvarme fra batteri/motor er effektivt (altså ingen stjeling av varme fra batteri som igjen må varmes opp av varmeelement) ved langtur over flere hurtigladinger).

VP kan være komplisert å få til 100% (se bare på model 3 og id3 osv) og jeg husker det var en god del som klagde på i3 en gang i tiden (jeg opplevde dårlig varme i varmeapparat noen få ganger på langtur ved kalde temperaturer, men andre hadde det oftere), så man må ikke forvente at VP skal fungere som i lab under alle forhold. Noen har løsninger som kan egne seg bedre i en type test feks ved å stjele varme fra batteriet som gir lenger rekkevidde på første etappe, men biter en litt i ræva igjen hvis man skal hurtiglade osv.

Jeg synes NAF er blant de mest kunnskapsrike testere av elbil i den tradisjonelle bilpressen så det er absolutt spennende å se resultatet bilene ender opp med i kjempekald testen ;)
#214
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
mandag 11. januar 2021, klokken 12:32
Jeg gjetter på at de fortsetter salget av "biler på vei inn" (altså ikke mulig å velge noe utenfor pakkene som idag, men kanskje også begrensninger på farge) et par mnd til før de slutter å selge den. Jeg vil tro at de kommer til å senke prisen på EV400 ganske kort tid etter salget av EV320 er over. Innsteg EV400 ble skrudd opp over 100' pga "valuta" like før EV320 ble lansert til ca gammel innstegspris, så jeg tipper rundt 50-100' lavere pris (godt mulig de pakker det inn i pakker) ila første halvår 2021.
Grunnen til at jeg tror at de vil senke prisen er at jeg tror Jaguar Norge og forhandlere har ansatt for mange til å kun selge et par hundre I-pace i året (+ de få (100-200?) fossilbilene de selger) og jeg gjetter på at forhandler har en ekstrem fortjeneste på EV400 om dagen.
#215
Kjøpe elbil? / Sv: Tør ikke kjøpe elbil
fredag 08. januar 2021, klokken 10:21
De siste 5 årene har jeg hatt et samlet verditap på elbilene i signaturen på ca 100', det hadde ikke vært mulig å kjøpe 4 nye fossilbiler, kjørt 80'km og kun tapt 100' på 5 år. Man kan ikke forvente at verditapet på elbiler blir så unaturlig lavt som til nå (eller å tjene penger på å kjøpe nybil), men at de skal ha større verditap enn fossilbiler tror jeg ikke kommer til å skje. Se feks hva som er på gang i Bergen og Oslo https://www.tv2.no/a/11877609/ .

Beregn normalt verditap som for fossilbil ved kjøp av ny elbil hvis du ikke har ekstrem interesse for elbiler (håper å "spå" markedet) og/eller står tidlig på liste og er villig til å bytte bil ofte. Å bruke fossilbilverditap på elbil kaller jeg "worst case scenario" for å se om jeg er villig (har råd) til å bruke x antall kroner på bil. Sjekk hva leasingselskaper beregner som restverdi på id4 max. VW har som regel det laveste verditapet etter 3 år ifølge leasingselskapene og id4 kommer sannsynligvis til å følge den trenden uavhengig av småfeil i software det første året.

Batteribytte er sannsynligvis veldig dyrt etter garantitid hvis du drar til merkeforhandler (Opel tar mer enn nypris på Ampera for å bytte batteri ble jeg fortalt når de byttet mitt batteri på garanti). Hos feks elbilmekk som bruker brukte batteripakker er det relativt rimelig. Er du redd for software feilene som id3 har, så burde du vente med å kjøpe id4 til de faktisk har løst problemene med id3 (evt problemene id4 kanskje får). Se på prisene på Polestar 2 på finn, alle er priset høyere enn nybilprisene og det er en bil med minst like mye problemer som id3.

Hvis du vil minske verditap og kostnader mest mulig, er mitt tips å helst kjøpe en 1-2 år gammel brukt elbil (ikke en av de som fortsatt koster det samme som ny :D) eller til nød ny innstegsmodell med bittelitt utstyr (feks id4 1st som vel er ok utstyrt til å være Golf/Passat). Om man synes max utstyret er verdt tillegget i pris, så har man allerede sagt at man er villig til å betale x antall tusen mer pr år i verditap enn de som velger 1st.
#216
Kjekt å ha med seg, vet jo aldri om man skulle komme fram til hurtigladere som ikke virker eller lang kø osv (hvis man kjører bilen lavt ned i SOC før ladestopp eller bare magnler litt for å komme frem osv).

Jeg betalte 1300 for en type 2 kabel (mode 3, T2-T2, 5m, 32A, 3 fas) som jeg hang opp i garasjen for sikkerhets skyld (evt slippe å ta den med meg hver gang jeg skal på langtur). Jeg har ikke fått bruk for det som et "sikkerhetstiltak" enda, men det hender jo jeg stopper på kjøpesenter ol på langtur der eneste måten å lade på er type 2.
Ser nå at man får 1 fas type 2 kabel fra til 11-1200 på grønnemil/bilxtra/it24.no eller 3 fas fra ca 1200 på it24.no, så det er ikke store investeringen. Om det er verdt det eller ikke, får være opp til hver enkelt...
#217
i-Pace / Sv: Brukt i-Pace
torsdag 31. desember 2020, klokken 01:16
Sitat fra: PionerThink på onsdag 30. desember 2020, klokken 23:19
... men er det virkelig så stor forskjell på hvordan man blir håndtert av importør/forhandler hvis bil er importert? Må jo være en Europa-garanti som gjelder også på de importerte?
Importerte I-pace har normalt 3 års garanti fra Jaguar og så kjøper veldig mange av importørene 2 år med feks autoconcept garanti etter de 3 årene slik at det totalt blir 5 år. Noen synes slike garantier er ok, andre, som NAF og forbrukerrådet (NAF har skrevet om autoconcept flere ganger https://motor.no/bruktbil-forbruker-forbrukerrettigheter/bilselger-gigant-advarer-mot-bruktbilgaranti/179389 ) er mer skeptiske. Jeg har selv hatt bil med en slik garanti og da jeg leste vilkårene skjønte jeg fort at det ikke var like enkelt som med fabrikkgaranti (ekstremt viktig å lese igjennom hvis det skulle skje noe med bilen, autoconcept må feks varsles med en gang noe inntreffer og godkjenne verksted før man leverer inn bil osv osv).

De 3 første årene skal du få akkurat like god garanti som en norsk bil hos merkeforhandler, men har lest om noen som kjøpte bil av BNH som var fra Gibraltar og manglet appmulighet (aner ikke om det løste seg med app til slutt, men få det skriftlig fra selger hvis app er viktig). Hyundai og/eller Kia dekker rep av rustne bremser på norske biler gratis (på goodwill), men ikke på importbiler har jeg lest, men i utgangspunktet har du akkurat samme rettigheter.

Importbilene er rimelig priset ift år/km/utstyr og om det er rimelig nok ift de evt bakdelene får være opp til hver enkelt.
#218
Model 3 / Sv: PPF og garanti fra Tesla
onsdag 30. desember 2020, klokken 12:06
Tesla er vel kjent for å prøve å sno seg unna garantirep som alle andre bilmerker. Eksempel jeg kommer på med model 3 er sprukket bakrute (vanlig feil) som ikke går på garanti hvis man har solfilm eller den litt mer søkte med bremseklosser som sprekker pga uorginale felger (ref Teslabjørn).

Hvis man er redd for krangling med Tesla på garanti, ikke bruk 50' på PPF (eller uorginale felger og/eller understellsbehandling). Bilen og lakken (gitt at man har skvettlapper på) varer sannsynligvis lenger enn det de fleste på forumet kommer til å beholde bilen. Er man uheldig og får mye steinsprut, lakk som flasser osv koster det ikke mye mer med omlakkering av panser/front etter 10 år enn PPF (som sannsynligvis maks varer 10 år) kostet nå.
#219
i-Pace / Sv: Brukt i-Pace
tirsdag 29. desember 2020, klokken 15:39
Jeg har eid både en S med 40' i ekstrautstyr og kjøpte en FE med sikkert 50' i ekstrautstyr og kan si at jeg trives godt i begge bilene. En S med oppvarmet frontrute/ratt og noe andre småting er helt ok utstyrt i mine øyne, mye bedre enn en innstegs fossil Jaguar. Jeg synes ikke utstyret i FE er verdt 230', men på bruktmarkedet betaler man bare noen titusenlapper mer for det idag. Personlig har jeg null faktisk behov for luftfjæring/automatisk bagasjeluke/matrix/forskjellige farger på lyset innvendig osv, men det er kjekt å ha og jeg tror at neste eier vil verdsette dette noe høyere enn en S uten utstyr.

Det mest spennende som brukt I-pace kjøper (eller ny eier :D) mtp timing og verditap er hvordan Jaguar velger å prise EV400 neste år (EV320 selges kun fram til nyttår ifølge Jaguar i Norge). Jeg vil tro at Jaguar vil slite med å selge S med startpris på 750' og de vil nok "valutajustere" noe ila 2021 eller kjøre kampanjer. Hvis bilens nypris går ned til 650' vil dette gi noe utslag på bruktmarkedet. Prisene på finn har stått relativt stille det siste året/halvåret, spesielt etter Jaguar hevet prisen med over 100' i sommer.

Vet at mange av selgerne av I-pace på finn får massevis av forespørsler om innbytte og at det ellers er relativt stille, så hvis man som kjøper har "cash" er det garantert muligheter for å gjøre "gode kjøp". Lykke til på jakten Ferry!
#220
i-Pace / Sv: Brukt i-Pace
onsdag 23. desember 2020, klokken 09:21
Er 4 (nå 3) utstyrsnivåer å velge mellom fra S, SE, HSE til FE (denne kan ikke kjøpes lenger). Se denne oversikten (merk at denne kan være endret siden 2018/2019 slik at alt ikke trenger stemme 100% lenger): https://ipaper.ipapercms.dk/NicChristiansenGruppen/Jaguar/NO/Prislister/i-pace/?_ga=2.112652420.1676592507.1608624484-1762511980.1602232184&_gac=1.18322123.1605702083.Cj0KCQiAqdP9BRDVARIsAGSZ8An7qlqn3ZDLPtS9Erp0k4RcKuX_BquK84vezssW88ZsEcV1Rk1dfFkaAhe5EALw_wcB&page=1

I tillegg kan man velge så og si helt fritt fra utstyrslistene slik at bokstavene ikke trenger å være noen fasit.
De fleste sier at glasstak og luftfjæring er "viktig" utstyr og det er ikke std på grunnmodellen. Adaptiv CC er ikke std, CC er std på S. Hengerfeste kan ettermonteres, Jaguar tar vel litt over 20' og har hørt andre steder tar rundt 15' (fra hukommelsen, så ikke sikkert det er 100%).

Sett fra verdi for pengene/verditap til nå kostet S fra 600' og FE fra 820-830' i 2018 (*uten vinterhjul og trykk på tilvalgslisten) og på bruktmarkedet prises de billigste S til 550' og de billigste FE rett under 600' innimellom. De som kjøpte S i 2018 har altså maks tapt ca 100', mens de som kjøpte FE kan ha tapt rundt 250'. Jeg ville kjøpt en HSE eller FE når de dukker opp rimelig på finn (lå en rød FE med 20'km på telleren til 595' i forrige uke som ble solgt enda rimeligere) fordi man da får det meste av utstyr uten å måtte betale for det. Personlig holder jeg meg unna importbilene (de fleste som selges av bruktbilfirma med lav km stand er bruktimport) pga kortere garanti/at Jaguar har et frynsete rykte på bruktmarkedet (tenker da på omdømmet til merket Jaguar) og jeg tror at det å selge en bil med 2 år gjenstående garanti er enklere enn en uten eller med autoconcept garanti.

18" originale hjulsett får du regelrett kastet etter deg på finn, helt nede i 5' kroner, men da får du også ballongdekk (veldig mye dekkside) og best rekkevidde. Premiumdekk er generelt dyrt på tunge elbiler/SUV så man må nok regne med 2500-3000 pr dekk.
#221
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Bytte bremser Ampera e
torsdag 10. desember 2020, klokken 00:08
Hentet fra en som nylig skrev i Ampera gruppen på facebook:
Ved bytte av bremseklosser bak må håndbrekket settes i servicemode. Fant notis fra servicemanual for Bolt hvordan dette gjøres uten diagnose verktøy:
The service manual says to put the vehicle in service mode for brake bleeding (vehicle off, do not touch brake pedal, hold power button for 5 seconds), but for most other brake tasks it only says to put the electric parking brake in service mode with a scan tool or:
1. Power on
2. Accelerator pressed halfway
3. Hold parking brake switch in release (down) for 10 seconds, release
4. Within 5 seconds, push switch down once and release

To exit, apply the parking brakes
#222
Model 3 / Sv: Essensielle ladekabler for en ny M3 eier
mandag 07. desember 2020, klokken 16:46
7,5m (som fulgte med min model 3) er nok til å strekke kabelen fra lader på høyre front (av bilen) til ladeporten (venstre bak). Sagt med andre ord er 7,5m nok til å plassere lader "hvor som helst" for de som bor i leiligheter, har planer om å flytte og/eller ikke kan velge hvor lader monteres. Jeg har selv erfart at 5m ikke var langt nok på min garasjeplass, så vær obs på det før man kjøper.
#223
G3 / Sv: Xpeng G3
torsdag 03. desember 2020, klokken 14:21
50kW er veldig tregt ja, men prisen for en godt utstyrt G3 er lik startprisen på id3 (som lader på 100kW). For de som sjelden hurtiglader finnes det nok ingen elbil som gir like mye plass/suv/rekkevidde/utstyr for prisen. Om prisforskjellen er stor nok opp til andre biler med >100kW må man jo vurdere individuelt. Standard på de nye rimelige elbilene som Corsa-e/Peugeot/Citroen (250'>) og opp til dyrere (og ekstremt godt likt av kundene til 400') E-niro er jo maks 80kW.

Jeg synes at lading med Chademo er den største bakdelen med G3 (samt ukjent merke/kvalitet) og ville heller kjøpt en brukt model 3 til ca 400, men jeg forstår at mange vil vurdere det annerledes.
#224
G3 / Sv: Xpeng G3
onsdag 02. desember 2020, klokken 13:38
Joda, G3kan lade på maks 62kW i Norge ifølge prøvekjøringer/tester, men i juli måtte man vel til Dombås for å lade på den ene stasjonen med det https://motor.no/ccs-chademo-circle-k/nyheten-leaf-eierne-har-ventet-pa/171821
I Kina tar G3 imot 90kW på Xpeng's eget ladenettverk (som NIO nå også har fått tilgang til).

Hvis forskjellen kun er 62-50=12kW tror jeg de færreste bryr seg med å bruke/finne lynladerne (* jeg følger ikke nøye med på Chademo og begrensninger på hurtig/lyn-laderes kabel). Hvis G3 er som Leaf og lader på ca 42kW på 50kW hurtiglader og kan oppnå hele 62kW på lynlader har det kanskje noe for seg å lynlade, spesielt de gangene man kjører lengre turer med flere hurtigladinger. Tipper vi får test av hurtig/lyn-lading fra Teslabjørn med en gang sperrefristen er over.
#225
G3 / Sv: Xpeng G3
onsdag 02. desember 2020, klokken 12:09
Sitat fra: HelectriC på onsdag 02. desember 2020, klokken 11:09
Men hvordan i alle dager kan en bil som lader 50kW på Chademo i 2020 bli årets bil? Det skjønner jeg ikke!
På akkurat samme måte som MG ZS er nominert (og elbilforeningens jurymedlems valg nr 3 https://elbil.no/polestar-2-karet-til-arets-bil-i-norge/ ), altså pga pris. MG er nominert i kåringen med sine 260km WLTP (sinnsykt revolusjonerende i 2020 :P) og er norges 8. mest solgte bil pr 30.11.20 med 200 færre biler solgt enn den megapopulære model 3...
Så at G3 er nominert med 460km WLTP rekkevidde og startpris på 360' er ikke overraskende, selv om den har sine minuser som feks 50kW hurtiglading. Polestar vant jo årets bil i Norge og er vel ikke veldig annerledes spesifikasjonsmessig i forhold til fjorårets vinner model 3?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA