Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PalEngh

#61
Lade hjemme / Sv: Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?
fredag 24. november 2017, klokken 20:23
Sitat fra: KjellG på lørdag 27. september 2014, klokken 15:11
Et ubekreftet rykte sier at nettselskapet på Kråkerøy vurderer restriksjoner på kraftige (enfase) ladere, nettet er ikke kraftig nok. Generelt planlegges innføring av AMS strømmålere og "rushtidsprising" av strøm. Dette begrunnet med at nett for store effekter eks ladere, koster enormt mye å bygge ut.

Er det flere nettselskaper som planlegger "ladebrems"?
Ev flere boretslag som synes effektutbygging i garasjen blir for kostbart?
Hei, Kjell.
Har du nye nytt om dette (bor jo på Kråkerøy). Men her er det 400V inntak.
#62
Hva er definisjonen på El-bil? Bil med elektrisk drivlinje?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#63
Lade hjemme / Bruke eksisterende delt kurs?
fredag 24. november 2017, klokken 18:25
Sitat fra: elektrolux på fredag 24. november 2017, klokken 07:54
Litt spesielt at en elektrisk installasjon som normalt består av et utall koblingspunkter får helt nye regler når en skal lade elbil.
Enig.
Lading kan kanskje sammenliknes med induksjonstoppen på kjøkkenet. Den trekker 9kWh ved full drift. De måtte bytte sikring i skapet og trekke nye kabler frem til stikkontakten.
Elektrikere innvender at det må andre krav til ved langtids kontinuerlig uttak av 9-11 kWh som ved billading.
På et vis er jeg enig, men det er mange koblingspunkter frem til hovedsikringen mine også, som @electrolux forteller over. Og dessuten bør det ikke være forskjell på å montere godkjente komponenter i sikringskapet til billading enn til annet bruk.

Pål Engh
Volvo XC60 T8 R-design
#64
Lade hjemme / Bruke eksisterende delt kurs?
torsdag 23. november 2017, klokken 23:45
Sitat fra: Electricity på torsdag 23. november 2017, klokken 23:42
Er vi ikke tilbake til starten av tråden da?
Det essensielle over er hvorvidt man trenger ladestasjon om vi monterer jordfeilvern B og sikring for ladekurs i fordelingsskapet.
Den skisserte løsningen min koster halvparten av en ladestasjon....
Min Volvo har innebygd tidsstyring for lading.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#65
Lade hjemme / Bruke eksisterende delt kurs?
torsdag 23. november 2017, klokken 23:39
Sitat fra: fredag på torsdag 23. november 2017, klokken 22:45
Kurs som settes opp for å lade elbil skal strengt tatt kun ha en kontakt. Ledning skal gå direkte fra sikringsskap til kontakt. Ingen koblingspunkt eller ekstra kjekt-og-ha kontakter.

Mulig løsning: Underfordelingsskap i garasjen. Jordfeilbryter type B der til elbil-kursen. Og en annen kurs for de andre tingene i garasjen.
Kan du fortsette resonnementet ditt?

Eller hva med: egen 32A 3-fas TN-kurs fra sikringskap og direkte til underfordelingsskap i garasje.
I underfordelingsskapet monteres jordfeilvern B og og ev. andre (hvilke?) nødvendige sikringer.
Strekker en dedikert kabel fra underfordeling til fastmontert (rød/blå) CEE-kontakt.
Koble bilens Type 2 ladekabel i CEE-kontakten og rett i bilen....
Funker?
#66
Lade hjemme / Sv: Bruke eksisterende delt kurs?
torsdag 23. november 2017, klokken 21:00
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 23. november 2017, klokken 20:59
Du kan vel kople ein ladestasjon med B-vern i den.
Hvorfor skal jeg ha ladestasjon?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#67
Lade hjemme / Sv: Bruke eksisterende delt kurs?
torsdag 23. november 2017, klokken 20:34
Sitat fra: Electricity på torsdag 23. november 2017, klokken 19:42
Jeg har også en "blå" trefase-kontakt i garasjen, er den lurere å bruke?

Det er et interessant spørsmål.
Jeg har også 3-faset NT nett i huset, og har vurdert å sette sikringer/vern i sikringsskapet i garasjen, og så trekke en fast kabel med fast rød CEE- kontakt som jeg kobler bilens ladekabel til.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#68
Lade hjemme / Sv: Lade hjemme - Hva må elektrikeren gjøre?
søndag 29. oktober 2017, klokken 16:17
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:20

Velger du ladeboks, kan den ha innebygget jordfeilbryter typeB og du trenger da ikke jordfeilbryter typeB i sikringsskapet

Velger du kun stikkontakt, må elektriker også sette inn type B jordfeilbryter i sikringsskapet.

Jeg har denne på kursen til garasjen.
Jordfeilvern virker å være det samme som vi «dødelige» kaller sikring?

Hva er forskjell på «Type A», «Type B» og «Type C»?

Vil det være tilstrekkelig å oppgradere denne modulen til en «Type B» forutsatt at kursen er dedikert et ladepunkt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#69
Sitat fra: HEL på mandag 23. oktober 2017, klokken 15:28
Et annet spm. Jfr bildene i innlegget mitt over.
Dersom bilen er fulladet etter en time og den blir stående i to.
Blir jeg da belastet for to timer?
Det vanlige er at du belastes for den tiden du er tilkoblet, så ja.
#70
Sitat fra: jhenrikb på mandag 23. oktober 2017, klokken 16:42
Hva er egentlig forskjell på disse 2? Bortsett fra 3 fas og strømstyrke.

Prisen!



Sent from my iPhone using Tapatalk
#71
Sitat fra: e-curious på søndag 22. oktober 2017, klokken 21:23
Skal det ikke kontrollenheten være max 30 cm fra uttaket?
Ser forøvrig at den ikke er anbefalt brukt i kraftig regn da håndtaket ikke er helt vanntett.
Kontrollenhet 30 cm fra chuco-kontakt, er det ikke?

Regner sjelden i garasjen


Sent from my iPhone using Tapatalk
#72
Fant denne i et annet forum. Direktelading fra 3-FAS 16A standard-uttak.
https://evconnect.se/collections/typ2/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v

Den omtales som en veldig god kabel med all styring i håndtaket (slipper klump på ledningen)
Dette er en enkel løsning der du kobler direkte i et 3-fas uttak. 3x16A gir 11kW. Da trenger man ingen  kostbar ladeboks på veggen, kun er 3-fas uttak.

Pål Engh
Volvo XC60 T8 R-design
#73
Spennende tanker du har. Jeg har også lett etter en mer permanent ladeløsning hjemme, men syns 15.000,- for en ladestasjon er noe i overkant dyrt.
Har du tilgang på eller kan montere eget sikringsskap for sikringer og spenningsvern kan kanskje denne løsningen være noe?
http://www.ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner

Der kjøper du komponenter og rigger en fast ladekabel.

Pål Engh
Volvo XC60 T8 R-design
#74
Med fare for å bli oppfattet som treg...

Det er tidligere antydet at Volvo T8 skal ha 1-FAS lading...

Men med en ladeboks skulle man tro at det er ladeboksen som avgir korrekt fase, og basert på kommunikasjon fra bilen; korrekt ladehastighet.

Burde det ikke da være mulig å benytte 3-faset ladestasjon for å utnytte nettet i huset bedre?
Sånn som denne?
#75
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:37
Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.

Jeg hørte idag om en Tesla-bruker som hadde fått elektrikeren sin til å koble opp følgende:

- Type 2 kontakt rett i bilen
- ledning (andre enden) rett i sikringsskapet.

Tror ikke han hadde 400V, men det har jeg.
Han elektrikeren kompisen min brukte sa han pleide koble det slik. Kan dere forklare/tegne opp et sånt oppsett...? Må jeg ha noe omformer i sikringskapet i garasjen om jeg får lagt ut 400V dit?




Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA