Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PalEngh

#16
e-Golf / Får ikke låst opp ladeporten - eller startet bilen.
onsdag 25. september 2019, klokken 20:34
... velg hva som er værst.
Uansett. Alle tips mottas om hvordan jeg får låsesplinten (se bildet) til å trekke seg tilbake.
Har slått av og på bilen (ready-modus)
Har, selvsagt låst og lås opp bilen
Ingenting har fått låsen til å åpne seg så jeg får ladet, eller kjørt med bilen.



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#17
Polestar 2 / Hva er "må ha kravene" for at dere skal bestille?
lørdag 24. august 2019, klokken 10:45
Jeg har vært på PS HQ i Torslanda, og fikk en god omvisning av Alexander. Mine spørsmål med svarene fra Alexander er gjengitt under.
Dette er den samme bilen som ble benyttet på verdenslanseringen.

- Hvordan vil vegan-setene oppleves i forhold til klamhet og lufting?
    - De er ikke så ventilerte som seter med varm/kald vifte. Overflaten kan virke som den er impregnert/teflonbelagt. Positiv følelse, og de er tildels vannavvisende. Bra.
- Bekreftet hurtiglading på 150 Kw? Ja
- Vil den kunne oppgraderes? Nei
- On-board laderen (Type 2-lading) er på 11kW. Denne vil ikke kunne oppgraderes
- Nedleggbare bakseterygger? Ja 2/3 +1/3
- En testkjører i Sverige nevner i en kommentar at reell rekkevidde er 350-400 km.
    - Mest trolig rundt 450 km
- Lanseres med 78 KWh batteri. Polestar har kommentert til kunde at de vil oppgradere batteriene via Software på et senere tidspunkt?
    - Ikke oppgradering, men en kontinuerlig justering av strømforbruket i bilen. Derfor vil rekkevidden økes etterhvert som nye oppdateringer slippes.
- Når Tesla 3 er i en ulykke, blir kameraene rundt bilen aktivert og gjør opptak. Hvordan fungerer det her?
    - Tesla bruker kameraer til blant annet selvkjøring. Volvo/PS har montert flere radarer foran, bak, på siden og i frontruta for å overvåke omgivelsene.
    - 360 graders kameraer som i Volvo, og altså ingen videoopptak av hendelser (personvern).
- Trådløs Apple CarPlay? Ja.
- Regenerativ bremsing i flere nivåer med girspaken? Kan justeres i brukerpanelet i tre regenereringsnivåer pluss «0». Det er ingen «B»-nivå på girspaken. Regenerering skjer når gassen slippes (unntatt ved nivå «0») og når man bremser.
- Automatisk oppkobling i kjente WiFi-nett med automatisk oppgradering av apper og kjernesystemer?
    - Kjernesystemer oppgraderes via eget fabrikkmontert SIM-kort.
- Hvor hyppige blir oppdateringene?
    - De vil komme kontinuerlig og skjer i bakgrunnen helt automagisk.
    - Alle systemer, kart og software bilen benytter, oppgraderes gjennom det innebygde, fabrikkmonterte SIM-kortet. Oppgraderinger skjer automatisk i bakgrunnen.
    - Streaming med Spotify og oppdatert trafikkinformasjon i Google Maps, og andre Googletjenester og apper installert av brukeren benytter et kunde-betalt GSM-abonnement. Enten fra en tilkoblet mobil, eller et SIM-kort satt i den ekstra SIM-kortleseren i bilen.


- På langtur: hvordan hjelper navigasjonen meg med å planlegge lading?
    - Om man benytter den innebygde Google maps-navigasjonen (anbefalt) for å finne ruten mellom Fredrikstad og Torslanda, vil man kunne sette ønsket reststrøm ved ankomst, Google maps vil vise rekkevidden din fra start. Deretter vil ruten legges innom anbefalte ladestasjoner. Total reisetid vil inkludere lading på disse stedene, og tid, rekkevidde og ladestasjoner vil oppdateres underveis ettersom man bruker mer eller mindre strøm på reisen enn det estimerte.

- Støttes ISO 15118? Vehicle to grid communication interface er en internasjonal standard for å koble en bil til strømnettet «vehicle to grid» (V2G) kommunikasjonsgrensesnitt for to-veis lading/utladning av elektriske biler.
    - Vil ikke støttes. Bilen har ikke hardware for dette i dag.


Utstyr
* Hengerfeste. Ja.
* Takstativ/takboks. Ja.
* HUD. Nei, ikke fra starten.
* AWD. Performance pack.
* Oppvarmet ratt. Ja.
* Oppvarmet baksete. Ja, to soner.



Pål Engh
Straks PS2-eier
Kråkerøy
#18
Sitat fra: Oddleif på tirsdag 23. juli 2019, klokken 19:23
Er på utkikk etter 2 ladestasjoner som kan dele kurs og dynamisk lastbalansere seg imellom.
Må bare anbefale norskutviklede Easee som muliggjør opp til tre laderoboter på samme kurs med lastbalansering innebygget.
Selv har jeg dratt en 10 kvadrat kabel som gir 32Ah, og 22 KWh på 3-fase.
Når behovet melder seg for en lader til kobler jeg den i serie etter den første laderen.
Se veiledninger her: http://www.easee.no/manuals/


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#19
e-up! / Moss - Voss i e-Up.
mandag 24. juni 2019, klokken 08:39
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. juni 2019, klokken 08:35
Men merk deg at det kun er en lader på Geilo, der er det ofte kø.
Det er hurtigladere ved Hol kirke på parkeringa til Kiwi, rett før stigningene opp til Geilo.
Og merk at det kun er ett CCS-punkt i Eidfjord også.


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#20
Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. juni 2019, klokken 20:57
Sitat fra: PalEngh på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34
Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)

https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610

Er det noen ladestasjoner, inkludert Tesla sin egen som IKKE klarer dette?
3-fase ?


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#21
e-up! / Sv: Moss - Voss i e-Up.
onsdag 12. juni 2019, klokken 19:37
Sitat fra: flavabone på onsdag 12. juni 2019, klokken 16:40
Sitat fra: PalEngh på mandag 10. juni 2019, klokken 12:44
Sitat fra: elbilbølle på søndag 09. juni 2019, klokken 12:32

Pål Engh
2018 eGolf
Litt OT her, men appen du bruker for å legge inn reisetid, ladetid etc (bildet du delte); hva heter den?
Den skal ta hensyn til høydeforskjeller. Men pass på. Da jeg kjørte Kråkerøy-Ørsta i påska, la jeg alltid opp til god batterikapasitet før kryssing av fjelloverganger.
Da ladet jeg ved Hønefoss, Hemsedal før Fjærland og en kjapp lading på Stryn.
Dog holdt jeg på å gå på en smell mellom Sogndal og Fjærland. Estimert skulle jeg hatt 50 km igjen ved ankomst Fjærland, men endte på 20 km.
Dette skyldtes stigningen (og det høyere energiforbruket) opp til inngangen av Fjærlandtunnelen. Da var jeg nede i 12 km, men visste at det så og si var bare nedoverbakke ned til laderen ved Isbremuseet i Fjærland. Ladet faktisk 20 km nedover der


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#22
e-up! / Sv: Moss - Voss i e-Up.
mandag 10. juni 2019, klokken 12:44
Sitat fra: elbilbølle på søndag 09. juni 2019, klokken 12:32
Hei!

Svigermor skal kjøre Moss-Voss i sin e-UP. Hva er riktig rute? Hun er redd for at Geilo-Eidfjord blir i lengste laget.

Er E16 eneste alternativ?

/elbilbølle




Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#23
Da har jeg kommet fram til å kunne teste det som var hensikten min: nemlig å åpne garasjeporten automatisk når bilen kommer hjem.

Det løser jeg ved å sette en trigget via routeren hjemme, slik at Home Assistant fyrer av et script «Åpne garasjeport» så snart bilen er koblet i nettet. Tilsvarende kan garasjen lukkes når bilen ikke er på hjemmenettet.


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#24
Jag har testet, og kan verifisere at WiFi-kortet jeg fant i originalposten er det som står i min e-Golf, 2018.

Jeg skulle gjerne visst med sikkerhet at nettverkskortet i bilen koblet til kjente nett automatisk (kan virke som det gjør det).
Uansett har jeg funnet at om jeg kobler bilen til en hotspot (mobiltelefon som deler nett, eller et WiFi-nett) så fungerer likevel Mobil hotspot i bilen.

Det betyr at om jeg deler internett fra min mobil, slik at bilen er tilkoblet det, så kan andre i bilen benytte bilens Mobil hotspot. WiFi-kortet kan altså både koble til et nett og dele ut sitt eget nett.
#25
Sitat fra: s0nqr3 på tirsdag 04. juni 2019, klokken 19:53
1)
- lag et mobile hot spot med telefonen din
- koble bilen til hot-spottet
- les av info over tilkoblede enheter på telefonen
- testet å fungerer med android.
- uvvist detaljnivå på ios, lenge siden jeg har hatt og brukt ios

Takk for gode innspill.
Vet du forresten om WiDi-kortet i e-Golfen forsøker koble til ulike nett, selvom det ikke aktivt er slått på i panelet? Altså en passiv tilkobling på router-nivå?


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#26
Sitat fra: Lurker på fredag 24. mai 2019, klokken 09:50
Hei, undersøker litt av det samme selv, og har kommet over en interessant tråd:

https://elbilforum.no/index.php?topic=28697.msg487284#msg487284

Ved å koble en boks til tre faser som brukes til teslaen (32A), og en annen boks (16A) på L1 og L2, vil man kunne bruke kursen bortimot optimalt uten å sette opp lastdeling.

Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)

https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610
#27
Lade hjemme / Sv: Ladestasjon for to elbiler i garasjen
torsdag 23. mai 2019, klokken 19:55
Sitat fra: Sverre Følstad på torsdag 23. mai 2019, klokken 18:02
Er nå lykkelig eier av to elbiler - Citroen Z-cero og Opel Ampera-e. Disse trenger strøm. For tiden har jeg 16 A og alminnelig stikkontakt (for Citroenen), men jeg må oppgradere til en ladestasjon. Noen tips?
Gratulerer med ny (-e) bil (-er).
Jeg ville sjekket nøye hva slags strømtilførsel du har/kan få til garasjen din. Og så er det lurt å sjekke om du virkelig vil ha behov for to ladere, eller om du kan lade hver bil annenhver gang/natt.
Selv har jeg nettopp lagt ny 10 kvadrat strømkabel til garasjen, som sikrer 4x32 ah og 22 kWh ladeeffekt.
Norskproduserte Easee kaller seg verdens smarteste elbillader. Den justerer ladestyrken automatisk mellom tre ladere fra en enkelt tilførsel.
http://www.easee.no


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#28
Jeg har en mac-adresse som jeg ikke klarer å identifisere på hjemmenettverket mitt, og lurer på om det kan være e-Golfens innebygde nettverkskort.

Bakgrunnen er denne: DERSOM det viser seg å være e-Golfen så betyr det at jeg kan spore når bilen er utenfor huset. Det blir på samme måte som de måler køen i sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Der står det en WiFi-scanner ved inngangen til sikkerhetskontrollen, og en ved utgangen. Så logger de når mobilen din kommer inn og forlater kontrollpunktet. Tiden det tar er køtiden.

Jeg sjekket hvem som har produsert det nettverkskortet ved å legge Mac-adressen på nettsiden https://macvendors.com


Da fant jeg Taiwanske Wistron NeWeb Corp.
Det kan være at de har levert Bluetooth og WiFi-komponenten i e-Golf.
http://www.wnc.com.tw/mobile/index.php?action=product_detail&top_id=106&scid=123&tid=154&lid=154&id=375

Er det noen som vet hvor jeg kan se Mac-adressen i e-Golfen?



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#29
e-Golf / Sv: Så ble det en e-Golf, men lade hjemme?
torsdag 16. mai 2019, klokken 08:58
Sitat fra: Råde på fredag 22. mars 2019, klokken 20:21Hurtiglading er DC 50kW og høyere (i praksis får golfen fra 30kW.
Er det en grense for hvor rask DC-lading en bil kan ta imot, og hva er det som ev. begrenser dette?

Jeg antar at bilen tar det den får, men er det en øvre grense? Kan jeg eks. hurtiglade med 200 kwh?


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#30
e-Golf / Sv: Ladet med 50 kW til 88% og 165 km...??
tirsdag 23. april 2019, klokken 17:18
Sitat fra: Orbit på søndag 21. april 2019, klokken 17:09
Hvilken snitthastighet hadde du (ca) før du begynte å lade de forskjellige gangene? Høyt forbruk før lading vil gjøre at bilen gjetter du kommer til å fortsette med det også etter lading.
Dette var langkjøring. Men ladingen fant sted på Bagn etter masse trilling ned fra Filefjell


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA