Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Arthur Morgan

#16
Elbiler sliter dekk inntil 30 prosent raskere enn andre biler.
noe som også gjør det dyrere i lengden med oftere bytte av dekk,

Dette blir på mange tunge elbiler fort veldig dyrt,
e-golf, kia soul sliter ikke like fort som biler med veldig tunge batteripakker,

Men byttefrekvensen er fortsatt oftere en tilsvarende fossilbi pga høyere vekt hvis du sammenligner segmentet,
men de flest elbiler som blir som blir solgt som nye i dag har ofte 50 eller større i batterikapasitet, ergo enda oftere frekvens dekk bytte.
#17
Jeg selv har en eldre Nissan leaf der restverdien ikke er så veldig skremmende med tanke på eventuelt videresalg og tap på det.
med dagens servicepriser på elbiler er det ikke aktuelt og ta service på bil,
kupe filter og bremsevæske bytter jeg selv etter behov, og sparer mange tusen lapper.

Husker de glansdagene jeg betalte 1300 kr for service på min første e-up,


#18
I en artikkel fra avisen er det nå meget dystre nyheter for alle som sitter med en elektrisk bil i sitt eie.

Det meldes om full kollaps i salg av biler og det høres veldig ut som elbilen nå vil dø ut i markedet,

« Elbilsalget er tilnærmet halvert med verdensbasis, og i Norge er fallet mye større.»

Dette er meget triste nyheter for alle som har kjøpt seg elbil eller som vil selge sin nå eller i fremtiden. Hva annet kan man forvente med hurtiglade priser som er dyrere en det er og fylle bensin og diesel, tilnærmet fulle bompriser, tror den økonomiske situasjonen med høyere renter, usikkerheten folk føler på gjør dette til en perfekt storm.

Hva tenker dere om dette, svigermor og flere jeg kjenner er bekymret da dem sliter veldig med og få solgt bilen sin, selv når dem setter ned prisen til «skampris» at model y ble satt ned i pris  hjelper heller ikke.

Er dette slutten for elbiler ?
Hva kan vi gjøre for og snu dette eller er alt håp ute?
#19
Elbiler i media / Strøm dyrere enn diesel - sånn kan vi ikke ha det
tirsdag 07. desember 2021, klokken 23:37
Det har vært dyrt å «fylle opp» strøm-tanken hittil i vinter. 


En DN-journalist fant ut at elbilen hans - med de strømprisene vi har hatt i vinter - koster mer å kjøre per mil enn en dieselbil. Sånn kan vi ikke ha det.


Hva skjer med motivasjonen for å velge miljøvennlig hvis man kun står igjen med god samvittighet – ikke en økonomisk gevinst på toppen? En vinter med rekordhøye strømpriser får enkelte til spørre seg om det går litt vel fort i svingene.

Nøkkelen til klimasuksess er å få folk med på laget. Norges elbilstrategi er et strålende eksempel i så måte. I november var 73,8 prosent av nybilsalget nullutslippsbiler. Topp 10-lista i Europa for øvrig domineres fortsatt av biler med forbrenningsmotor.

Det er mange grunner til å velge elbil. Penger er for mange en av de viktigste. Elbilen er avgiftsfri i innkjøp, du sparer penger i bomstasjoner – og den er billigere i drift.

Eller er den nå egentlig det? Journalist Martin Riber Sparre i Dagens Næringsliv tok seg bryet med å sjekke (ekstern lenke), med utgangspunkt i sin egen Tesla. Resultatet var at det samlede strømforbruket til bilen, basert på strømprisen 6. desember, tilsvarte en kostnad på 17,60 kroner per mil. Snittprisen per liter fossilt drivstoff var 16,82 kroner i samme periode. Kostnaden per mil er altså høyere for elbilen enn for en vanlig bensin- eller dieselbil, med de strømprisene vi har sett i det siste. Sommerstid er regnestykket annerledes.

Vedvarende svært høye strømpriser, kanskje kombinert med gradvis innføring av avgifter på elbiler, kan bety trøbbel for elbilsalget også i Norge.

Analysesjef Tor Reier Lilleholt i strømanalyseselskapet Volue Insight tror vi må leve med store variasjoner i strømprisene også i årene som kommer. Kjerne- og kullkraft avvikles fortere enn fornybar energi fases inn i markedet. «Tyskland har alene stengt ned 100 TWh kjernekraft og skal stenge ned resterende 60 TWh neste år. I sum er dette mer enn den samlede norske kraftproduksjon», sier han til Dagens Næringsliv (ekstern lenke).

Vi har dårlig tid hvis vi skal nå klimamålene våre. Elbiler er en del av løsningen, men blir de dyrere å bruke enn den gamle dieselbilen er vi i trøbbel. Da må pumpeprisen opp eller strømprisen ned.

Er man fortsatt villig til og kjøre «grønt» for enhver pris?
De fleste enes jo om at det aller beste for miljøet i forhold til klimagasser og utslipp til produksjon av elbiler og fossil, hadde vært og beholde den gamle bilen man hadde eller har fra før.

Det er jo ingen hemmelighet selv om MDG tror det, at olje trengs selv til elbiler.  men det er nesten urettferdig og bare ta lille MDG under kam. med den politikken som føres i landet her er bensin og diesel nesten blitt fy fy.
Det er kanskje hensikten.

MDG sin egentlig agenda er jo at egenlig alle skal bruke sykkel, kollektivt eller bruke beina. Det skal svi for nordmenn og bruke bil. Selv elbil når vi blir mange nok. Det trur jeg de fleste enes om. Bortsett fra lan Marie da som selv har sin dieselbil i garasjen som bil nummer 2., for henne gjør det ikke mye om dem slenger på 50% økning av bompenger i morgen.
#20
Nissan / Sv: Brukt Nissan Leaf kjøp
søndag 21. februar 2021, klokken 21:45
Hva var km stand på bilen når du bytta hjullager, ikke uvanlig at slikt byttes når bilen runder 200.000 km mye før det vil jeg si er mindre vanlig
#21
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Service og oppdatering
søndag 31. januar 2021, klokken 02:12
Sitat fra: Arthur Morgan på søndag 31. januar 2021, klokken 02:08
Sitat fra: kaffer på fredag 29. januar 2021, klokken 09:01
Prisen på service ser ut til være den samme over alt, det kan tyde på et prissamarbeid innen Nissan konsernet. Hvilket jeg trodde var ulovlig?
Straffen for å ikke foreta service er trussel om å fjerne deler av nybilgarantien. Så det er bare bøye seg i støvet og betale for skifte av kupefilter og lite annet...........


Det man kan gjøre er å skifte pollenfilter og kupe filter selv og det man kan skifte selv, så si i fra til verksted at dem skal trekke fra det på service, sparer litt der. Men det aller beste er og kjøre service på et uavhengig frittstående verksted med kompentanse på elbiler. Halve prisen glatt. Nybilgaranti består. Jeg tror færre og færre folk er opptatt av den biten på at bilen MÅ på merkeverksted for og opprettholde annenhåndsverdi osv.
det er mitt inntrykk hverfall etter noe efaring med kjøp og salg av nye biler
#22
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Service og oppdatering
søndag 31. januar 2021, klokken 02:08
Sitat fra: kaffer på fredag 29. januar 2021, klokken 09:01
Prisen på service ser ut til være den samme over alt, det kan tyde på et prissamarbeid innen Nissan konsernet. Hvilket jeg trodde var ulovlig?
Straffen for å ikke foreta service er trussel om å fjerne deler av nybilgarantien. Så det er bare bøye seg i støvet og betale for skifte av kupefilter og lite annet...........


Det man kan gjøre er og skifte pollenfilter og kupe filter selv, så si i fra til verksted at dem skal trekke fra det på service, sparer litt der. Men det aller beste er og kjører service på et uavhengig frittstående verksted med kompentanse på elbiler. Halve prisen glatt. Nybilgaranti består. Jeg tror færre og færre folk er opptatt av den biten på at bilen MÅ på merkeverksted for og opprettholde annenhåndsverdi osv.
#23
Alt det andre / Sv: Helsepersonell eksosforgiftet
søndag 25. oktober 2020, klokken 22:56

Teststasjonen på Spelhaugen må i dag stenges på grunn av kullosforgiftning hos ansatte.

– Du kjenner det er godt med eksos her når det står 200–300 biler i kø her, sier Arnfinn.[/quote]
[/quote]


Problemet ligger også i at folk generelt ikke respekterer tomgangskjørings regler. Unødvendig tomgangskjøring er ikke lov og noe svineri.
#24
Kia Soul EV / Sv: Skrevet kontrakt på E-Soul?
fredag 06. september 2019, klokken 00:25
Sitat fra: Martin Eden jr på torsdag 05. september 2019, klokken 15:38
Da har de gitt tilbud til og med reservasjonsnummer 400. Jeg sjekket hvordan kønummeret mitt har endret seg siden reservasjonen min, og det har gått ned med ca. 270 - som da er et estimat på hvor mange kundebiler de har levert ut hittil i år. Ikke særlig mange altså... Det tyder også på at ca 30% av de som får tilbud velger å takke nei.

Jeg er blant de usikre om jeg får tilbudet nå... synes ting tyder på at VW/Skoda-modellene kommer til å bidra til et nytt prisbilde over nyttår... og at Soul'en da fremstår som litt dyr...


Det kan jeg forstå, jeg fikk tilbud fra kia om bil og kontraktskriving.
For et par dager siden.
Jeg  var «heldig» i reservasjonstullet som foregikk og fikk reservert.

Når jeg ble kontaktet om kontraktskriving takket jeg pent nei og gikk inn på kia og kansellerte og fikk pengene tilbake.
jeg valgte og kansellere fordi jeg synes prisen var alt for dyr., og ble skuffet da kia valgte seg bort fra hengefeste.

TM3 har snudd helt opp ned på markedet og tiden man kunne  «flippe»
tidlig reservert
Elbil  er forbi for lengst. + at Ola og Kari Nordmann
virker litt mer reservert angående kjøp av elbil, da tendenser i markedet viser at elbil salget har falt noe, mulig at de som har sittet på gjerdet
angående kjøp av elbiler har blitt enda mer skeptisk i og med at nå vanlige elbil-lister betale litt  bompenger, ikke sikkert det stemmer men...
#26
Sitat fra: ProsjektX på fredag 29. mars 2019, klokken 09:43
Har ingen slik mail i min innboks fra Hyundai ihvertfall. Har mange andre mailer fra dem derimot. Tok ut bilen i August.

De som referer til rekkevidde er en fra mai 2018: "etter den strenge nye EU-syklusen WLTP er på tett oppunder 50 mil"

og en fra mars 2018: "Med en svært lang rekkevidde på 482 kilometer (WLTP)"

og en fra februar 2018: "Vi kan ellers avsløre en foreløpig estimert rekkevidde på hele 470 kilometer etter den nye strenge WLTP-syklusen"


For Hyundai Kona oppgis rekkevidden å nedjusteres med 33 kilometer, fra 482 til 449 kilometer.

Vi har besluttet kun å tilby KONA electric med den største batteripakken og motoren i Norge. Med en svært lang rekkevidde på 482 kilometer (WLTP), kraftig elmotor på 204 hk og et stort litium-ion polymerbatteri på 64 kWt bringer KONA electric en helt ny generasjon av fullelektrisk mobilitet til kundene. Med en meget avansert drivlinje, et raffinert chassis og solide crossover-egenskaper byr KONA electric på det norske kunder ønsker – krysningen mellom elbil med lang rekkevidde og SUV.
#27
Sitat fra: TordS på torsdag 21. mars 2019, klokken 09:28
Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.

Fikk du kommet deg ut av kontrakten ?
#28
Sitat fra: fdar på torsdag 21. mars 2019, klokken 07:54

Du fikk hevet kontrakten uten kostnad?
Hva brukte du evt som grunn?


Hadde i kontrakten at jeg kunne trekke meg uten kostnad.
Hvis dem er lite vilig til og la deg gå fra kontrakten, så kan du bare bruke at kona måtte endre rekkevidden sin i henhold til wltp.
#29
Sitat fra: falk1 på søndag 17. mars 2019, klokken 11:13
Er i samme båt. Fikk lavt kønr på kia soul og sendte mail til mobile med ønske om å heve kontrakten for 12 dager siden. Har enda ikke fått svar. Føler det er representativt for kjøpet av Kona generelt. Lite svar å få, dårlig service hos mobile og lite forståelse for lang leveringstid.

Sent fra min F8331 via Tapatalk



Skjønner, nei det er akkurat det jeg tenker og, altfor lenge og vente, jeg håpte på at ventetiden skulle bli kortere, men ser dårlig ut, det som er mest plagsomt er at det kønummer systemet dems bare er tull, ettersom jeg ser og hører folk her inne får bilene sine før andre selv om dem var bak i køen,
Vet at grunnen er var fabrikken har bestemt seg for og produsere men still,
Se på tm3, dem spyr ut i store kvanta, men dårlig med kvalitetsikring da.
#30
Sitat fra: tuono på søndag 17. mars 2019, klokken 09:30
Får du raskere tilgang på en bil du har mer lyst på er vel resten ikke direkte rakettforkning? Flippetoget er forlengst gått heldigvis, så veien bør være kort til kansellering og ei ny bestilling hos noen andre som kan levere mye raskere. TM3 spys jo ut i et tilsynelatende uhåndterbart tempo kvalitetsikringsmessig. Men mange er heldige og får påstått feilfrie biler.



Helt enig, TM3 er ikke aktuell for meg, morsom og sprek bil, men lite praktisk i henhold til min foretrukne gå inn og ut av bilen på, bilen har utholdbardt støynivå, Laaaange ventetider ved service, osv osv, Men en bil som er morsom og kjøre er det ingen tvil om
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA