Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Osloensis

#121
Hvor i Oslo er det snakk om? Min (sterkt begrensede) erfaring er at St. hanshaugen er nesten umulig, mens Sagene har mer ledig, f.eks.
#122
Kjøpe elbil? / Sv: Think 2000, Reva 2009 eller Prius 2009?
søndag 08. oktober 2017, klokken 15:50
Hei, takk for mange gode svar! Mannen bestemte for meg, og fant ressurser til en brukt Nissan Evalia. Overtok for en uke siden, og er godt fornøyd, selv om den ikke akkurat er verdens mest aerodynamiske (Oslo-Strømstad tar ca 2,5 timer).

Så får vi se om han godtar utleie via nabobil.

Utrolig lettkjørt ihvertfall, føles ut som om jeg kjører en minibil (i forhold til Saab, som er det eneste jeg ellers har kjørt).

Og om et par år bytter vi den nok ut med en tilsvarende 40kW
#123
Drivy har filter der man kan velge hybrid/elektrisk. Finnes på engelsk.
Ouicar har også valget "Véhicules hybrides ou électriques"

Ellers er det ihvertfall 6 franske siter a la nabobil:
http://www.informaction.info/iframe-6-sites-de-location-de-voiture-entre-particuliers
#124
Den midterste boksen har fungert ihvertfall de siste dagene. Var der senest i går. Kun en bil av gangen per boks, men dette er hurtigladere som startes og avsluttes på boksen, så man kan selv flytte over når forrige bil er ferdig.

Tesla har en masse ladere på baksiden, aner ikke noe om disse.
#125
Kjøpe elbil? / Think 2000, Reva 2009 eller Prius 2009?
lørdag 19. august 2017, klokken 11:34
Jeg sikler egentlig på en Nissan eNv200 Evalia 7-seter, men ønsker å vente ettersom det er så mye usikkerhet rundt evt nytt batteri. Men det blir nok en Evalia innen 2 år.
Jeg skal kjøre opp (for første gang) i midten av september, og ønsker meg en egen bil. Mannen har en diesel (blæh). Helst liker jeg å sykle, men helsa gjør at jeg ikke lenger kan sykle så mye, og jeg har barn på to skoler langt fra både hverandre og hjemmet.
Jeg får HC-bevis når jeg har lappen, så fordeler for meg økonomisk med elbil trengs i liten grad (får gratis bomring, parkering osv). Men jeg hater diesel i by, og mye småkjøring = katalysatoren får ingen effekt. Vi bor i Oslo sentrum. 
Sikkerhet er et poeng, men i forhold til alternativet sykkel/rullestol med barn i følge/på egen sykkel, er det meste tryggere.
Kjøremønster:
1 barn 3 km + retur.
1 barn 8 km + retur (kun ved dårlig vær). Om venner er med, kan dieselbilen benyttes.
Hente 1 barn 12 km + retur. Kan gjøres med dieselbilen.
Litt småkjøring til butikk, universitet m.m.

Alternativene:
Reva 2009 10.000 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102443513&ref=conversation&fks=102443513
+
3 seter
Elektrisk
Kanskje mulig på nabobil?

-
blybatterier fra 2013. Men funker visst fremdeles.



Think 2000 26.500 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101186782&ref=conversation&fks=101186782

+
Batteri ok
Visstnok ganske vedlikeholdsfri?
Verdens søteste elektriske

-
Kun en passasjer
For gammel for nabobil


Prius 2009 32.000 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101372239
+
Sikker
5 seter
Kan leies ut på nabobil
Varm
Ingen rekkeviddeangst
Kan tas med på hytta

-
Hybrid, litt usikker på de lokale utslippene. Like ille som en vanlig bensinbil?
Funker batteridelen etter så mange år?
Mer som kan gå galt med den?
Større årlige utslipp?

Jeg kunne tenke meg å leie ut/dele bil med noen andre, så dette blir også en del av regnestykket.

Hva koster de forskjellige i forsikring, hvor mye arbeid / hvor lenge kan jeg forvente å ha en funksjonell bil?
Evt restverdi om 2 år?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA