Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Osloensis

#1
Ladeplasser og ladekabler / Zappi 2019-modell
onsdag 05. desember 2018, klokken 11:36
Finnes det noe info på Zappi som kommer i februar? Trenger å vite i.f.t et sameie som skal bestemme seg for en standard

Sent from my HTC U11 using Tapatalk

#2
Kjøpe elbil? / Hvordan typegodkjenne bil?
fredag 09. november 2018, klokken 19:27
Mannen er saabfan på sin hals. Ikke noe annet duger.

Og nå virker det som om produksjon og presale av saab med skikkelig motor virkelig har startet.

https://www.saabplanet.com/nevs-started-presale-in-china/

Er det noen som vet hvor vanskelig det er å få typegodkjent en bil til Norge, som ikke er godkjent i EU ennå?
https://www.vegvesen.no/_attachment/62006/binary/15347?fast_title=Skjema+-+typegodkjenning+av+bil

#3
Nissan e-NV200 / Hvordan stramme håndbrekket?
lørdag 03. november 2018, klokken 16:26
Håndbrekket på Evaliaen vår må dras veldig langt opp før det tar. Finnes det noen måte å stramme det opp på selv?
#4
Elbiler i media / Super bok om Elon Musk - inkludert i Storytel
søndag 23. september 2018, klokken 15:49
"Leste" for noen uker siden boken om Musk, som jeg synes var informativ og god.
Finnes på Storytel, "Netflix for bøker".

https://www.storytel.no/books/53346-Elon-Musk

#5
Var innom Bertel O. Steen idag, og så et tilbud jeg synes fortjener å bli promotert her inne:

Stor nybil til 200.000 med masse, masse plass.

https://www.peugeot.no/modell/peugeot-modeller/partner-tepee-electric.html

Jeg har selv en Peugeot Partner Electric (varebil), og er godt fornøyd med bilen. Den er lite omtalt her inne, men er god å kjøre, har gode dempere (bedre enn Evaliaen over fartshumper), og jeg kjører uproblematisk tur/retur Oslo-Hønefoss uten mellomlading (v.h.a gliding og myk kjørestil). Den lader med full fart på Chademo.

Selv om den har noen mangler (f.eks ikke Drive+Break, ei heller cruicekontroll), så er den totalt sett mye bil for pengene.

Man får plass til vanvittig mye mer i den enn i en Leaf, og jeg kommer meg lenger i den enn en venninne gjør i sin Leaf fra samme år (2014). Så om man ofte må frakte rundt barn med sportsutstyr, hund av en viss størrelse eller annet, så er dette et utrolig godt tilbud.


#6
Er i utlandet og har leiebil. En fossilbil, Ford C Max (Fantes ikke noen elbiler til leie, samt at det uansett kun er en betalings-ladeboks i den lille byen vår).
Sånn sett bort ifra at den har et vanvittig snittforbruk på nærmere 1 l/mila i vårt fjellområde, så har den layout jeg rett og slett ikke forstår: air vent'ene (finner ikke det norske ordet for der luften kommer ut inni bilen) er designet spesifikt for IKKE å blåse mot verken sjåførens eller passasjerens ansikt.
Hendene mine og lår/bekkenområdet får kald luft på seg (og blir derfmed stive og vonde) om jeg prøver å få luften til å gå i retning ansiktet.

I stedet for å ha en vanlig skråflate som vender mot personens ansikt, veder de altså enten oppover eller litt nedover. Kan noen forklare meg poenget med dette?
Jeg vet det ikke omhandler elbil, og jeg vet at det ikke er det mest påtrengende sprøsmålet her i livet. Men det gjør bilkjøringen langt mindre komfortabel enn den ellers kunne vært (bilen er gjerne 40-50 grader innvendig ved oppstart), og jeg trenger å vite HVORFOR.

I.o.m at mange her tydelig har en forkjærlighet for og mye kunnskap om biler i sin alminnelighet, håper jeg at noen kan gi meg en plausibel årsak til noe jeg rett og slett ikke forstår.
#7
Jeg prøver å finne ut om hvor elektriske scootere/mopeder/motorsykler kan parkere i Oslo.
Hjemmesiden til Oslo kommune snakker kun om elbiler:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/

Naboen mener nemlig at man trenger beboerparkering for å kunne parkere elektrisk moped på offentlig grunn (dvs vanlig avgiftsbelagt gateparkering), med unntak av plasser spesifisert for tohjulinger. Men dette gjelder jo også for fossildrevne tohjulinger.
Og at man ikke kan kjøpe beboerparkering for en elektrisk scooter/motorsykkel om man allerede har kjøpt for en fossildrevet bil.

Noen som kjenner til regelverket her?
#8
Kjøpe elbil? / 2011-årganger
tirsdag 03. juli 2018, klokken 07:59
Hjelper en som snart får lappen med å se på biler. Vedkommende er ingen mekke-type. Tenker det er greit å kjøpe en så billig bil som mulig, da man ofte bulker/skraper opp bilen første tiden man har fått lappen.

Er det trygt å kjøpe 2011-årganger av trilling, leaf eller ford connect? Er det fare for at bilen får stort verdifall / blr verdiløs på to år?
#9
Jeg sluttet tidlig å bruke den innebygde GPS'en på evaliaen min. Men her om dagen skulle noen låne den, og trengte å bruke GPS'en. Da viste den, som flere ganger før, at man skulle dra ned til sentrum, og deretter opp Strømsveien. Problemet er bare at Strømsveien har vært stengt for gjennomkjøring (unntatt for busser) siden tidlig på 90-tallet...

Jeg forstår at man må oppdatere GPS'en jevnlig (til noen tusenlapper, etter det jeg har forstått). Men hva er poenget med det når den ikke engang får med seg kjøremønstre som er 26 år gamle?

Er det noe sted man kan sende inn slike feil?
#10
Nissan e-NV200 / Utvidet e-NV200 med ståhøyde
fredag 29. juni 2018, klokken 23:57
Om noen drømmer om en større e-NV200:

"2 VOLTIA MODELS ON OFFER
The VOLTIA van converts the original Nissan e-NV200 to meet the needs of todays urban delivery operators. We provide two models - 6m3 or 8m3. The 6m3 model is for low ceilinged parking garages and depots. The 8m3 provides maximum cargo space and maneuevrability. Both offer 580 kg payload and a three-year warranty."

https://www.voltia.com/specifications

Det koster ca 10.000 € ekstra å få en konvertert bil (ex levering fra Bratislava).
https://www.voltia.com/sites/default/files/docs_cc/portal/price_list/price_list_conversion_only_maxi_8m3_version_08_2017_en.pdf

#11
Nissan e-NV200 / Setetrekk til 5 seter e-nv200?
mandag 04. juni 2018, klokken 18:12
Leter etter setetrekk for evaliaen vår.
Trenger for 5 seter, gjerne noe med grått (evt grått/sort), og så man kan legge ned en del av baksetene av gangen.

Har funnet følgende på aliexpress som kommer på ca 3.500 inkl innfortolling.
Men skulle gjerne hatt litt flere alternativer (i.f.t mønster), og kjøper gjerne fra norsk butikk, om ikke prisen er så altfor ille.

Noen som har noen gode forslag?


https://www.aliexpress.com/item/TO-YOUR-TASTE-auto-accessories-custom-leather-new-CAR-SEAT-COVER-for-Nissan-Blue-bird-Lannia/32842441335.html?spm=2114.search0104.3.208.3a6144caFsW1r5&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10151_10065_10344_10068_5722815_10342_10343_10340_5722915_10341_5722615_10696_10084_10083_10618_10307_5722715_10059_100031_10103_10624_10623_10622_5722515_10621_10620,searchweb201603_19,ppcSwitch_5&algo_expid=07e9ba9e-9095-4bb1-b9b2-0cafc1eb17c0-33&algo_pvid=07e9ba9e-9095-4bb1-b9b2-0cafc1eb17c0&transAbTest=ae803_2&priceBeautifyAB=0
#12
Nissan e-NV200 / Ladeguide til e-nv200
onsdag 02. mai 2018, klokken 18:36
Jeg slet skikkelig selv da jeg først fikk bilen - uten manualer  :-\

Jeg har laget en manual jeg gir til andre som skal låne bilen min, og tenker at den kanskje kan være nyttig for andre enn meg.

Tar gjerne imot tips til endringer.

https://drive.google.com/open?id=1hLSf4QEta-hMrW2xQxclcljHgxSakaRJ
#14
Elbilen i Samfunnet / Leaf-taxi observert i Oslo
torsdag 25. januar 2018, klokken 22:48
Mannen så en leaf benyttet som taxi i Oslo igår. Den har vel max et batteri på 30 kWh (han hevdet det ikke var en 2018-modell).

Noen som vet om det er rullet ut ladeløsninger for taxier?
#15
https://www.aftenposten.no/osloby/i/p6pwGo/Bensin--og-dieselbiler-kan-bli-forbudt-i-Oslo

Er det egentlig miljøvennlig at de som bruker en bil tur-retur hytta 4 ganger i måneden, må kjøpe en bil med store batterier (som er lite miljøvennlige å produsere), samt la store kapitalkostnader stå ubrukt, om de har behov for å kunne kjøre bilen til sitt eget hjem?

Jeg er absolutt for å minske bilisme i byene, særlig den lokalforurensende (bensin og særlig diesel). Jeg synes det er helt på sin plass at man betaler for de fellesgodene man bruker, som plass (parkeringsplass og veiareal), lokal og global forurensning av både avgasser og lyd, helse (bilulykker og stillesitting som gir mer fedme). Mange av disse skal jeg innrømme at vi ikke betaler for idag, men fra 2019 vil vi betale en passende andel i Oslo.

Jeg er for bomringen i Oslo og dets betalingsmønster, jeg synes det er flott at mannen må betale for å kunne ha stinkebilen sin parkert i gata, og jeg er for dieselforbud på problematiske dager.

Men å bannlyse forbrenningsbiler helt om allerede 6 år, er latterlig.

For det første er det ikke mulig å få alle over på elbil i Oslo. De få ukene jeg måtte lade utendørs, ga meg et glimt av ladeproblematikken. Det største problemet var alle de som opptok en ladeplass uten å lade. Om ladeplasser utbygges i større omfang, og ikke minst at man krever en lav, men effektiv timepris på disse plassene, vil mye kunne avhjelpes, men ikke alt.

Endel av de som føler behov for bil, trenger det til en bruk som ikke nødvendigvis forurenser mye, da den ikke er hyppig, men der forbrenningsmotor er det beste, også fra et miljøperspektiv. Man trenger kanskje en bil nå og da, men ønsker å bruke opp en gammel bil i stedet for å kjøpe en nyere, noe som er i denne sammenheng er miljøvennlig.
Man har kanskje en hytte uten lademulighet.
Man drar på jevnlige familiebesøk langt unna, der en rimelig priset elbil vil ta altfor lang tid å benytte.
Man trenger hengerfeste.

Om man bruker bil i byen hver dag, er jeg absolutt for å få folk over på elbil. De første kilometrene med en forbrenningsmotor forurenser sykt mye (sier både forskning og min egenerfaring som tidligere året-rundt-syklist),
og da vil ulempene ved elbilproduksjon oppveies av fordelene. Men dette er ikke tilfelle om en bil kjøres lite.

Om man ønsker å minske forbrenningsbilbruk i Oslo, er det vel da bedre å øke taket på bompasseringer/ ta en lavere pris over 60/120 passeringer, slik at de som benytter bilen mye, får et enda større incitament til å gå over til elektrisk.

Man kan naturligvis håpe på at færre velger å ha bil i det hele tatt, men reusltatet kan like gjerne bli at de som faktisk ønsker å bo sentralt for å nettopp være miljøvennlige i dagliglivet, da heller blir tvunget ut og går over til en mer bilbasert (kjøpesenter)tilværelse generelt. Dette kan igjen ha negativ innflytelse på f.eks. handelsstanden i sentrum.

MDG viser tidvis mot til å innføre forhatte, men effektive og samfunnsmessig nyttige tiltak. Andre ganger skjer akkurat det motsatte, der de virker mer oppsatte på å "gjøre noe" enn å "gjøre noe fornuftig". Dette er dessverre tilfelle av sistnevnte.
#17
Hyundai Ioniq / Bakrutene og regn, trenger hjelp
torsdag 16. november 2017, klokken 21:45
Jeg har for øyeblikket en lånebil, en Ioniq. Den er god å kjøre, men jeg sliter litt med bakrutene. Det nederste blir raskt skittent selv ved fint vær. Men idag, da det regnet, var det umulig å se bakover. Begge bakrutene var fulle av vanndråper. Og jeg klarer ikke å finne vindusviskere bak. Og sidespeilene var også fulle av dråper. Så jeg ante ikke hva som skjedde bak meg.

Er det en eller annen funksjon jeg ikke har funnet ut av ennå? For det skal vel ikke være slik at man ikke kan følge med bakover i dårlig vær?

#18
Jeg skulle gjerne hatt en liten kodelås som går gjennom hullet til knappen man må trykke på for å få ut ladekabelen fra bilen. Tror 3-4 millimeter burde funke. Men nesten umulig å finne info om tykkelse på bøylen på butikkenes nettsider.
Ønsker helst å kjøpe fysisk i Oslo, men nettbutikk kan gå.
#19
Alt det andre / Leie ut dieselbil - samfunnsmessige fordeler og ulemper
tirsdag 07. november 2017, klokken 19:51
Mannen ønsker ikke å gi slipp på bilen han kjøpte for 3 år siden, en 10 år gammel diesel stasjonsvogn. Og vi har nå fått en livssituasjon som forsåvidt jevnlig krever to biler.

De siste 5 ukene (siden Evaliaen kom i hus) er den brukt på 5 langturer, samt noen få turer i Oslo når vi har skullet frakte 6+ personer e.l.

Jeg synes det er sløsing både med ressurser og gateparkeringsplass (deltid) å bare la den stå resten av tiden, og ønsker å leie den ut. Mannen er ikke så lysten.

Så:
Tror dere at å leie ut via nabobil vil bidra til å minske behovet for bil hos andre?

Vil bilen vare mye lenger om den brukes lite? Biler bør jo beholdes lenge ut ifra et miljøhensyn. Men bruken bør jo begrenses. 

Hva er det som eldes på en bil, uansett bruk? (Den blir tatt godt vare på av mannen)

Den forurenser jo endel, litt i underkant av 0,5 l/milen generelt, ca 0,42-0,45 på motorvei, mer i byen. Og diesel EURO 4 tilsier at jeg ikke vil at den skal kjøres særlig lokalt. Samtidig er vel dette en typisk bil folk vil leie for langkjøring.

Han er bekymret for at det vil koste mer enn det smaker. Utvendige bulker og skraper kan man jo se, men han ser for seg at det vil føre til mer behov for service generelt, slite på girkassen osv.

Jeg tenker som så at om vi går i null økonomisk sett (inkl lønn for ekstraarbeid og ekstra verditap), så er det verdt det om det fører til bedre ressursutnyttelse samfunnsmessig sett.
Men så kan det jo være jeg tar feil, og at det er bedre om den varer lenger enn å utnytte den maksimalt, da vi nok har behov for to biler, hvorav en med lang rekkevidde, men sjeldent bruksmønster, i overskuelig framtid. 

Vil gjerne ha mer bilkyndige/-interessertes tanker om dette.

(Jeg hadde gjerne leid ut Evaliaen også, men innser at det blir for mye jobb, da den isåfall kun kan leies ut på timesbasis om kvelden)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA