Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El rayo

#31
Gratulerer, Excel!

Mye nyttig info er samlet på elbilwiki.no under http://www.elbil.no/wiki/Ny-Think Der kan alle registrere seg og legge inn ny info.

Er ikke helt sikker, men tror at sentrallåsen er en del av GeneralElectricModule  fra Ford.

Jeg ville først sjekket om det kan være kommet kondens i den eller noen av kontaktene til modulen.
#32
Sitat fra: davgal på fredag 16. november 2012, klokken 21:16
merker eksoslukt inne i bilen.
Det er ikke bra, kullos-gassen gjør deg trøtt. Det bør det gjøres noe med så snart som mulig. Skjønner ikke helt hvordan eksosen kan suges inn i friskluftinntaket øverst på panseret mens man kjører. Blir det værre eller bedre med kupevifta på trinn 2 eller 3?

1999 - 2002 modell Th!nk med originalmontert Webasto har et langt eksosrør som munner ut rett foran ene bakhjulet.

Vet fra Kewet som står parkert med Webasto igang at vindretningen er avgjørende for om eksos kommer inn i kupeen.
#33
As far I know - I have no hands on experience in frozen Zebras - all you need to do is install a good 12V AGM battery (installs from under the left front fender) and thaw/charge for 30 hours or so.

My brother, POSI411, owns a 2008 model with gen1 PCU and it works good. Only problem on his Th!nk so far is that he had to replace the water heater this fall. See http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3773.0.html

I would love that these cars remains in daily use in Sweden.
#34
For å ta ut radioen trenger man spesielle U-formete bøyler som passer til hvert radio-fabrikat.

Ekstrabryteren var tiltenkt ekstravarmeren, Webasto. Men den er ikke i bruk til noe.
#35
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Mini på strøm
mandag 12. november 2012, klokken 23:33
Sitat fra: Caspar på søndag 11. november 2012, klokken 19:49
Jeg sliter med at bilen går tom for 12V når den står noen dager. Jeg har ikke fått sett hvor mye som trekker når bilen står
Jeg har målt strømtrekket fra 12V batteriet i min med alarm og radio og det er ca 0,1A. Synes det er unormalt mye, så jeg sjekket hver enkelt komponenet på det løse drivverket. Det er BMS som trekker mesteparten. Ettersom du har fjernet den så må det være noe annet som tapper batteriet i løpet av et par dager.
#36
Elbiler i media / Sv: BBC: Electric cars 'pose environmental threat'
mandag 12. november 2012, klokken 23:29
Mine NiCd batterier går også på 12. året nå.
#37
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Mini på strøm
mandag 12. november 2012, klokken 22:25
Sitat fra: Caspar på mandag 12. november 2012, klokken 18:16
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 12. november 2012, klokken 08:10
Den originale bms i Think overvåker spenning på 12 v batteriet. Dersom dette er lavt går det et signal til dcdc om å lade i low power modus (13,8v) Dette er inngangen du peker på..
Betyr det at DC/DC skal ha 12V spenning inn på pinne 2, og at det er der den senser spenningen ?
Nei, pinne 2 legges til jord for å starte DC/DC i low power mode (13,8V). DC/DC går i denne mode ved lading.

Enig med Arne Magnus i at det er BMS som sjekker spenningen på 12V batteriet. Ettersom du ikke har den  originale BMS-en er det naturlig at funksjonen med 12V batterilading mens bilen står ikke er tilstede.
#38
De feilene overgår min kunnskap. Det er rett og slett mystisk.
#39
Sitat fra: cra på lørdag 10. november 2012, klokken 23:53
Det du sier i praksis er at bilens lader ikke vil klare å lade batteriene nå som de er under 90V? Det betyr i praksis at jeg bør ut med batterikassa igjen for å få lada batteriene hver for seg?
Nei, du trenger ikke å ta ned batterikassa. Batteriet kan lades via kontakten til varmeapparatet på interfaceboksen. Trippelsjekk at polariteten er riktig!

Sitat fra: cra på lørdag 10. november 2012, klokken 23:53
Dvs; det du sier om 230V, lyspære og diode høres ut som et "koble rett på polene på batteriet"-prosjekt. Regner med at je gikke kan bruke hva slags diode som helst, men elfa.se har sikkert noe som kan gjøre nytta?
Dioden må tåle 350V i sperreretning og flere ampère i lederetning. Jeg ville også satt inn en kvikk sikring i ladekretsen som tåler mindre enn dioden.

Sitat fra: cra på lørdag 10. november 2012, klokken 23:53
Kan jeg evt. taue bilen på regen? Eller vil det være samme problem mtp. lading fra under 90V?
Sannsynligvis ikke, hovedkontaktoren til motorstyringen slår nok ikke inn når du har den feilmeldingen. Men det er verd et forsøk for å prøve at min teori er feil.
#40
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva gjør du når max P-tid løper ut?
lørdag 10. november 2012, klokken 16:22
En kveld jeg kom tilbake til bilen fra årsmøte i Elbilforeningen oppdaget jeg at det var tegnet en krittstrek på ene fordekket. Antok at det var parkeringsvakten som hadde vært der. Det var ikke tidsbegrenset parkering om kvelden på stedet, men fra grytidlig om morgenen.

Eller passer jeg på å overholde tidsbegrensningen, så problemet gjelder ikke meg.
#41
Sitat fra: olehenrikfjeld på fredag 09. november 2012, klokken 12:22
Likevel er det jo synd at vi ikke kan lage et estimat fra Nikometeret. Hva trenger vi for å gjøre det?

- Antall kilometer kjørt (kjent)
- Antall amperetimer forbrukt (kan regnes ut)
- Antall volt (i snitt?)
Dengang batteriet var forholdsvis friskt og vi enda ikke visste at total utlading kunne være skadelig (pga reverserte celler) kjørte jeg til bilen "knapt klarte å forsere en fartshump" og regnet ut fra oppgitt batterikapasitet på 11,5 kWh. Det gir batteri-til-vei måling 1,12 kWh pr 10 km (tilsvarer 0,09 liter bensin pr 10 km) hvis jeg har regnet riktig mot 1,94 kWh pr 10 km stikk-til-vei.

Det blir ikke helt riktig å regne utfra oppgitt batterikapasitet. Brukte nok mer energi fordi batteriet ga fra seg 103 - 105 Ah mens det er oppgitt til 100Ah. Man kan også merke seg at regnestykket ikke stemmer helt: 114V nominell spenning og 100Ah gir teoretisk 11,4 kWh.

http://evalbum.com/794
#42
Sitat fra: Gekko på lørdag 10. november 2012, klokken 11:47
Den lyser feil før jeg plugger den i bilen.
Interessant, er det "Power fault" eller "Car link fault"? Eller blinker begge to et antall ganger?
#43
Sitat fra: Elmo på lørdag 10. november 2012, klokken 14:07
Sitat fra: cra på lørdag 10. november 2012, klokken 12:05
Vil det være uproblematisk å ha C-tek laderen tilkoblet mens jeg prøver å lade bilen?
Ja det er helt uproblemeatisk. Jeg har en Ctek Zafir45 konstant tilkoblet på begge mine PSA Classic (med NiCd som din Think) - dvs. også når jeg kjører.
Enig. CTek laderne tåler å få litt høyere spenning på batteriklemmene enn det den leverer selv. Zafir 100 er unødvendig stor og dyr til Th!nk sitt 26Ah blybatteri, men den kan jo brukes på større batterier til fossilbiler også.

Sitat fra: Elmo på lørdag 10. november 2012, klokken 14:07
Sitat fra: cra på lørdag 10. november 2012, klokken 12:05
Og kan jeg evt. prøve å kjøre rekondisjoneringsprogrammet på batteriet for å se om det hjelper? Jeg bør kanskje koble fra 12V-batteriet mens jeg gjør det?
Jeg ville nok IKKE tatt sjansen på å kjøre Ctek'ens rekondisjoneringsprogram med batteriet innkoblet, men jeg VET ikke om det skader.
Enig. Better safe than sorry. Så lenge vi ikke vet eksakt hva rekondisjoneringsprogrammet i Zafir 100 gjør og eksakt hva bilens elektronikk skal tåle, ville jeg koblet fra blybatteriet i bilen mens det rekondisjoneres.
#44
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Bremsevaier
lørdag 10. november 2012, klokken 15:05
Kanskje en ting til å ta vare på når biler som ikke har gått i den værste saltlaken høgges?
#45
Meg og min elbil / Sv: El Rayo, Blu og EL-ma
fredag 09. november 2012, klokken 01:05
El Rayo: Går inn en ny vintersesong med "nye", brukte friksjonsdekk, Vredestein Snowtrac2 165/65R13 produsert på slutten av 2006. De tåler max 51 PSI, så jeg prøver først 50 foran og 48 bak. Er klar over at fabrikken anbefaler likt lufttrykk foran og bak på Th!nk classic, men jeg synes at bilen slipper mer nøytralt i svng med 2 pund mindre trykk bak.

Det som overrasker meg litt med de litt bredere dekkene er at de synes litt mer retningsstabile enn de 155 mm brede originaldekka. Teoretisk sett skulle det vel være omvendt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA