Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - El rayo

#21
Alt det andre / 2-sylindret motor er ikke nytt!
fredag 10. februar 2012, klokken 20:04
Nyeste nummeret av NAF sitt medlemsblad "Motor" har stort oppslag om at Fiat, Ford og VW nå kommer med 2-sylindrete motorer. Det hadde den norske Troll-bilen allerede i 1956!
#24
Alt det andre / Kan ikke påstå at jeg er like ivrig på vintersport
tirsdag 10. januar 2012, klokken 11:28
Sakset fra bloggen til en venn av meg i helga:

Hjemme igjen. Måtte smøre med Swix for stubber, stein og vann for det var lite med snø, ja. Jeg var den eneste med ski, alle andre gikk på beina, snakk om å være ivrig. Men det gikk ganske greit og jeg fikk meg en ca 800 meters skitur mot Vangen og ble akkurat litt sliten. Med snø i lufta og snø på trærne, så var det riktig så flott.
#25
Humor og kanari / Fra før elbilens tid.
tirsdag 10. januar 2012, klokken 06:43
Ole er sønnen til en hardtarbeidende bilmekaniker og farens språk dreide seg jo om olijeskift og lignende. Da lærern til Ole spurte han hvor gammel lillebroren hans var, svarte han:
- Han er 2005 modell, men det er noe feil med eksossystemet hans,så muttern må skifte pakning på han flere ganger om dagen.
Takk til Humoristen.no
#26
Elbiler i media / Elbil deltar i Dakar Rally
lørdag 07. januar 2012, klokken 22:07
Er det flere enn meg som syntes at de så en elbil i Dakar Rally?

Det var noen sekunders omtale på engelsk en av de første dagene. Reklame for "Winston Power" på bilen.
#27
Er det noen som har tanker om man kan bruke en 6V/100Ah blokk til startbatteri i en veteranbil med 6V anlegg? 6V/90Ah blybatteri koster nå bortimot en høvding!

Jeg kom på tanken da en jeg kjenner kjøpte en veteran MC som hadde NiCd batteri originalt.

Det er ikke regulator i ladekretsen, men dynamoen har en tredje børste til å justere output. Vet ikke om det betyr maks ladestrøm eller ladespenning.

Fant ikke data på starter og generator i farten.
#28
Tesla Roadster / Et lite skritt nærmere Roadster...
søndag 25. desember 2011, klokken 18:20
... ble det for meg på julaften. Boka "Tesla Roadster" lå under treet. Det er en barnebok i serien "Full Throttle" trykket i 2008. Boka inneholder noen interessante nærbilder, bl.a av motoren og noen tankevekkere.

Under en diskusjon ved kaffebordet kom vi fram til at:
likestrøm er en oppdagelse og
vekselstrøm er en oppfinnelse fordi den ikke finnes naturlig.
#29
Humor og kanari / Selvladende batteri med vekselstrøm
søndag 25. desember 2011, klokken 17:46
Ser i årets Flaåklypa julehefte at Reodor Felgen har oppfunnet et selvladende batteri.

At det også inneholder vekselstrøm er vel en umulighet med dagens naturlover, men et selvladende batteri er kanskje noe å tenke på for forskerne.

Ummm, det finnes visst allerede og kalles fuel cell.
#30
Think North America har nylig sendt et notat til alle registrerte Th!nk eiere i USA. Dette er spesiellt for USA, der de har en veggmontert boks. Det skrives at Think har en annen protokoll enn andre produsenter som bruker samme pluggen. Det skrives også at andre produsenter har en ekstra bryter innebygget i hendelen som frigjør ladekontakten.

---------------------------------
THINK has recently become aware of a customer concern regarding the charging system
used on the THINK City electric vehicle <CUT>. It arises from a
protocol used by the THINK City vehicle that is different from that used by some
other electric vehicle manufacturers. The following describes the protocol employed
by the THINK City and what you can do to help assure equipment longevity and safe
operation during recharging.

We recommend that operators manually set the on/off switch of the wall-mounted power
supply unit to OFF before releasing the connector and unplugging the connector from
the vehicle.

The reason for this request is that in the THINK City vehicle, pushing the charge
connector latch release switch prior to unplugging the power supply connector from
the vehicle does not provide an automatic shut-off to vehicle battery charging.
With the THINK City vehicle, if the vehicle is unplugged from the wall-mounted power
supply unit when the unit is ON, it is turned OFF within 100 milliseconds following
disconnection from vehicle. In contrast, with the electric vehicles of some other
manufacturers, the battery charging process is terminated upon pushing the power
line connector release switch prior to unplugging the power line from the vehicle.

We believe that the current THINK City design poses no safety risk. It is possible,
however, that the longevity of the connectors could be affected over time by a large
number of disconnections if the power supply unit is continually left in ON while
unplugging the vehicle. Consequently, as mentioned above, we recommend that
operators place the power supply equipment on/off switch in OFF before unplugging
the THINK City vehicle.

Secondly, it is important to remember that before recharging the vehicle battery, an
operator should always place the vehicle in PARK, apply the handbrake and remove the
ignition key. Unintended movement of the vehicle while it is connected to the
wall-mounted EVSE unit could substantially damage the vehicle, the connector and the
EVSE unit, as well as pose a risk of injury to persons nearby. It is possible to
recharge the THINK City vehicle when the vehicle transmission is in a position other
than PARK, but it never should be for the reasons mentioned above.

To summarize, always follow the steps below when you recharge the battery in your
THINK City vehicle:

1. Before connecting the vehicle to the power supply unit, remove the ignition key
from the vehicle.
2. Set the handbrake.
3. Confirm that the vehicle is in the PARK mode.
4. Finally, after recharging and before unplugging the vehicle from the power
supply unit connector, set the on/off switch of the power supply unit in the OFF
position.

The THINK City vehicle was designed in Europe where 220 volt power is standard for
homes and offices, in contrast to the 110 volt systems that are in standard for
homes and offices in the United States. Both voltage systems should be treated with
similar care and caution by persons who are knowledgeable of the basic risks
associated with electrical currents and electrical equipment. The THINK charging
system has been in use for 20 years, providing 30 million miles of on-road operation
with no significant safety or hardware reliability issues.
---------------------------------
#31
Humor og kanari / Julekort fra Statoil
tirsdag 20. desember 2011, klokken 18:26
Fikk uadressert reklame fra Statoil i dag, kamuflert som julekort. Det var et spørsmål i stedet for gode ønsker:

Ønsker du deg ren bil til jul?
#32
http://www.tongyu-tech.com/default/pList.asp?id=284&p=3&jp=3

Fikk følgende svar på min forespørsel om batteri til Th!nk classic:

"Hello Tom,

Currently our battery is TONGYU, now mainly supply OEM no brand for some customers,

Now many customers have used lifepo4 batteries to replace NICD pack to apply Electric car,

As for your inquriy, My simply describing : 120V Capacity is Ah?
BMS paramter: 300A continuous work, Max continuous discharge current is ? Peak instant current is ?
Your car motor power is ? Watt?
You need this battery pack max dimension is 246*861*260mm ? if need to equip this metal case or?
If you only want to buy single battery 100Ah 200Ah block or aks us to help you design one total battery pack?
Charger Max charging current is ? 10A 20A or ?

Awaiting for your early reply,

Thanks and best regards

Ms Cathy Lin"


Må innrømme at jeg har litt språkproblemer her.  :-\
#33
Har mailet litt med en i Tyskland som eier både gammel og ny Th!nk, følgende gjelder den nye:

Hello all.

I bought an OBD II Interface for PC. Tried to communicate with the Think Gen2.
The Software works, connects to the car, but they cannot "talk". The OBD Scanner gets no replies. Tried all protocols and speeds.

Kind regards evdriver


Noen som vet om en scanner som funker?
#34
Elbiler i media / Buddy på TV
torsdag 08. desember 2011, klokken 23:59
Buddy i "Nissene over skog og hei", en parodi på realityserie i 24 episoder som går i desember. Nydelig dyp rød farge, er det burgunder det heter?
#38
Elbiler i media / Th!nk flyttet ut fra Fornebu
onsdag 03. august 2011, klokken 18:46
Artikkelen sto i avisen for noen dager siden, snublet ikke over den før nå.
http://www.budstikka.no/%C3%B8konomi/think-ute-av-fornebu-1.6392266
#39
Alt det andre / Hyggelig faktura
tirsdag 02. august 2011, klokken 06:15
Når en faktura (fra Ishavskraft, dvs strømleverandøren Troms Kraft), pålydende kr 0,- og som ligger under innkomne efakturaer i nettbanken ikke er betalt innen fristen (minimumsbeløp er kr 1,-): er det noe automatikk i datasystemet som gjør at jeg får purregebyr, tro?

Merknaden på fakturaen lyder: "skyldig beløp er overført til neste kvartal".
#40
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Love the nikometer...
fredag 15. juli 2011, klokken 14:42
...over FR-2000.

I've just read all relevant data, errors and started maintenance charge with the nikometer for the first time. No more fumbling around in the two line FR-2000 display. Four parameters are displayed simultaneously on the nikometer, complete with description. Additional three parameters shows data only.

With aid of the 4 function buttons I can read the data I want in 4 different situations, all user selectable. The selection takes a bit of time initially and over the years I have done small changes to my initial settings.  For BMS I've now chosen:
F1 driving parameters Battery voltage, Battery amps, Battery power outtake, Battery temp max, (Battery cooling, Battery Ri, Ah overcharged last waterfill)
F2 diagnose/quickcheck parameters
F3 fault tracing parameters
F4 charge parameters
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA