Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El rayo

#1
Solgt ( med tap) til en som trengte bakaksel.
#2
Sitat fra: Freia på fredag 08. februar 2013, klokken 17:18
Du bør kjøre thinken din helt ned en gang i uka
De mest erfarne gikk vel bort fra dette rådet for mange år siden, da det viste seg at vannforbruket ble veldig høyt på gamle batterier.
#3
Har aldri høt om en AirTop 2000 som ikke gir feilmelding. Vær obs på at den gjør 3 forsøk på start før feilmeldingen kommer.

Startforsøk: blåse forbrenningskammeret rent med luft (det blåser samtidig kaldt inne i bilen noen sekunder (ca 10 sek?) - starte drivstoffpumpa (man skal høre tikking fra den) - dersom det ikke blir varmt i brennkammeret: avstengings-sekvens, dvs stoppe drivstoffpumpa og blåse luft med full kraft (ca 10 sekunder?). Deretter samme sekvens fra begynnelsen.

Råtips: det sitter et billig drivstoffilter med  plasthus bak ved tanken. Kan bli tett etter mange års bruk. Vet ikke om man kan høre drivtoffpumpa tikke da.
#4
Elbiler i media / Ny bok om å leve med elbil
tirsdag 05. februar 2013, klokken 19:31
Sakset fra yahoo Think forum:
"Amazon has a new author! Carl Hu's book "Living 2 Cents Per Mile (Paperback)" has just been published(Jan30,2013). Carl currently lives in South Carolina and writes about his families exeriances of owning and driving a 2011 Think City electric for the last 2 years. Carl purchased his Think City 2 years ago will "visiting" Indianapolis. "
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Rekkevidde og ladetid på ulike biler
torsdag 13. desember 2012, klokken 19:10
Jeg reagerte også på at den annonseteksten må være feil. Han som skrev det blander sammen egenskapene for de to batteritypene.

Etter det jeg husker ble EnerDel litium batteriet introdusert i Th!nk i 2010. De aller fleste bilene som er solgt i Europa har Zebra batteri.

Batteritypen skal stå på innsiden av ladeluka.
#6
Der kan  man se hvor forutintatt man kan bli. Jeg tenkte på vannvarmeren til kupeen fordi jeg nettopp hadde lest om det. Sletter posten det jeg sådde tvil. Sorry.
#7
OK; bøyer meg i støvet for Lynets inngående kunnskap. Det jeg mente å si er at det er kun litium Th!nk som kan kjøres hvis én av strengene feiler, hvis jeg har tolket info om praktisk bruk om litium Th!nk fra USA riktig.
#8
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Varmer Think 2011
mandag 10. desember 2012, klokken 20:42
Sitat fra: elektrolux på søndag 09. desember 2012, klokken 06:06
Sitat fra: hma på torsdag 09. august 2012, klokken 17:17
If I have understood things correct there are two different scenarios which can lead to heater failure on the Think / Mes-Dea RM3 Fluid Heater:

1.  Constant power
- Mes-Dea RM3 fluidheater is a non-adjustable heater which task is to give 4kW output, whatever the inputvoltage is.
-  To obtain 4kW it pulses the input-voltage from the HV-battery (pwm). This causes higer peak-current than average current drawn.
- Eg. if battery-voltage is 240V, the average current is 17A. This gives much higher peak current.

Ut fra dette kan det virke som sikringen på en gen2 Zebra bil lever et usikkert liv om en f.eks på lavt ladenivå gir full pedal
Jeg vil ikke gjette på hva som er værst; høy batterispenning og korte pulser med høy strøm
eller lav batterispenning og lengere pulser med lavere strøm.

Vær obs på at selve varmeelementet er en motstand (resistans) og at strømmen i de øyeblikkene reguleringskretsen er "på" er høyest med høyest spenning.

Jim McL i USA tror det er værst med høy batterispenning og brukte derfor aldri varme før batteriet var nede på 90%. Sikringen i hans bil hold til varmeapparatet ble byttet til PTC-type.

Hva var ladetilstanden på Go-Carter sin bil da varmeapparatet sluttet å virke?
#9
Interessant idé, men det er noen som har utviklet en metode for testing av Saft STM5-100MRE blokker. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2379.0.html

To Saft STM5-100MRE blokker i serie er 10 celler, ikke 12.

Hva slags 12V lader tenker du å bruke? En elektronisk hjemmelader til blybatteri vil ikke klare å fullade et 12V NiCd batteri. Jeg anbefaler at du bruker en lader som leverer konstant strøm (maksimalt 10A) og opptil 19V.

Vet ikke om noen som har testet motoren direkt på 3-fase 50Hz lysnett, men jeg tror det vil smelle. Dette er en induksjonsmotor og den må startes forsiktig med lav spenning. Frekvensen skal være mellom 0 og 400Hz avhengig av turtall.
#10
Det er mange år siden jeg var borte i alarmen og det var på 2000-modeller, men så vidt jeg husker består den av 2 bokser:
* en sort plastboks som er selve alarmen. Den er originalt festet med borrelås midt på torpedoveggen inni bilen

* en aluminiumsboks som inneholder startsperre-releer. Den er originalt gjemt mellom torpedoveggen og varmeapparatet.

Det går 4 sorte ledninger mellom de to boksene.

Jeg tok av instrumentpanelet og toppen av dashbordet for å komme til.

Muligens har en tidligere eier flyttet den sorte alarm-boksen i din bil, men så vidt jeg kan huske er det vanskelig fordi alle ledningene går inn i samme kabelbunt.
#11
Feilmeldingen sier bare at noe er feil og det har du lokalisert til for lav spenning på drivbatteriet. Diagnoseinstrumentet FR-2000 og nikometeret kan lese av mer nøyaktig hva som er feil, men jeg tror du har funnet feilen; det er nok flere defekte celler i batterikassa.
90V er dønn utladet og bilen går i kryp-modus.
Fulladet, etter 1 times hvile og med ca 20 grader temperatur pleier batteriet å ligge på 131V.
114V er såkalt nominell (gjennomsnittlig) spenning.

90V er så vidt jeg husker minimumsspenningen for at laderen skal starte så ladeproblemet fikser du sikkert samtidig.

Koble fra 12V batteriet og sett det til lading med en elektronisk lader slik at det ikke blir ødelagt.

Så er det vel bare samme prosedyre som i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6615.0.html
#12
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ut med batteripakka
søndag 02. desember 2012, klokken 17:44
Bra jobba , jeg er imponert.

Hver av de 4 blokkene som holder 4,8V har nok én defekt celle hver og må byttes. Når blokkene er ute kan man holde dem skrått og se elektrolyttnivået på toppen ved fyllekanalen som går langs hele blokken på toppen. Da finner du nok også den blokken som har lekkasje.
#13
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ut med batteripakka
lørdag 01. desember 2012, klokken 18:51
Jeg tror ganske sikkert at 2002 modellene har lange slanger, men det har du sikkert funnet ut allerede.

#14
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Rusk i søkefunksjonen?
fredag 30. november 2012, klokken 18:18
Samme skjer hos meg og jeg har satt <ønsket språk> i profilen til "norsk".
#15
Kjøretips / Sv: UNDERSØKELSE: APP for elbiler
fredag 30. november 2012, klokken 18:09
Sitat fra: Martinsen på torsdag 29. november 2012, klokken 23:13
Så det er flest Android telefoner, men de bare ringer med dem.
Hva skal du med en smarttelefon da ;-)
Tja, det blir kanskje av samme grunn som jeg har et elendig digitalkamera på telefonen? Telefoner uten kamera er ikke å få kjøpt lenger. Kanskje selgerne er flinke til å gi gode tilbud på Android til folk som bare ringer?

Grunnen til at jeg ikke har svart er at jeg ikke har satt meg inn i app-er og sånt. Har montert en GSM-switch i elbilen slik at jeg kan skru på varmeapparatet med telefonen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA