Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JFa

#61
Sitat fra: T.K på lørdag 18. november 2017, klokken 17:14
ALLE model X har LI 106 bak. Om dekket har 19 eller 22 tommer kan i alle fall ikke spille noen rolle, da en 19 tommers felg kan ha større vektbelastning enn 22 tommere og omvendt.

Spørsmålet, om man kan kjøpe et hjul som faktisk innfrir vognkortets LI eller om hjulet skal innfri vognkortets akseltrykk, består.
Hjulet skal som et minimum innfri vognkortets akseltrykk, og Model X100D har oppgitt forskjellig LI i typegodkjenningen for forskjellige dekkdimensjoner.
Bak: LI = 110 for 19 og 20 tommer, og LI=106 for 22 tommer. Hvorfor det er slik, riktig eller galt, må Tesla svare på. Det er de som har oppgitt disse verdiene i typegodkjennelsen og lagt dem inn i Autosys databasen.
Tabell med dekkspesifikasjoner finnes i brukerdokumentasjon side 176, her er ikke 19-tommer listet opp, men 265/50R19 har LI=110 hastighet W i typegodkjennelsen.
#62
Sitat fra: T.K på lørdag 18. november 2017, klokken 14:57
Sitat fra: Luring på lørdag 18. november 2017, klokken 14:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. november 2017, klokken 14:18
Og X75D burde klart seg med LI 104 bak, ikke 106 som det står i vognkortet mitt...
Lastindeks har med hastighet å gjøre også, sjå over om forskjell på vinter og sommerdekk.
Sommerdekk må følge LI (i vognkort) dvs. 106 mens vinterdekk kan bruke aksellast /2 dvs. 104.

Det virker ikke særlig sannsynlig - at X75 kan gå ned på LI på vinterdekk, mens X100 må gå opp (fra LI 106 i vognkortet til 109 (aksellast 2050 / 2 = 1025 dvs LI 109)).

Det er kun akseltrykk som varierer fra bil til bil, fra modell til modell, mens lastindeks er lik på alle. Det er dermed ikke usannsynlig at lastindeks er feil, og dermed er vi tilbake til at dekkselgere som Dine Dekk, som gir bort kode til kjøpere mot tilgang til rimelige dekk, og som aktivt og ved flere forespørsler står på at hjul med vektbelastning 920 kilo er godkjent for X100, gir feil informasjon, og at flere kjører på ulovlige hjul.
Det virker tilfeldig hvilke data som blir overført fra typegodkjennelsen i Autosys databasen til vognkortet.
I Autosys er X100D godkjent med 19, 20 og 22 tommers hjul.
I mitt vognkort er det oppført 265/50R19 som standard dekk foran og bak, mens lastindeks foran/bak er oppgitt til 102/106.
Dette er imidlertid LI for 22 tommerne, oppgitt i Autosys. Rimer også med at en måtte kjøpe bilen med 20 tommere for å få registrert den med max tillhengervekt.
#63
Sitat fra: T.K på lørdag 18. november 2017, klokken 12:03
Sitat fra: gr på lørdag 18. november 2017, klokken 11:10
Her er en tilfeldig nyreg X75: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57300

Maks aksellast foran    1 470 kg
Maks aksellast bak    1 800 kg

Og her er en tilfeldig nyreg X100: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57325

Maks aksellast foran    1 470 kg
Maks aksellast bak    2 052 kg

Må kanskje spørre Biltilsynet hva dette betyr, dette var relativt forvirrende. Maks aksellast er 2052 kilo og Lastindeks er 106, som er 950 kilo pr hjul. Så om man kjøper hjul som innfrir kravene til lastindeks så innfrir de ikke kravene til akseltrykk/aksellast. Virker selvmotsigende.
Opplysningene stemmer overens med typegodkjenningen : 5348.073/2017, som står angitt i Autosys. Her tror jeg nesten du må ta kontakt med Tesla for å høre om dette stemmer.

Klistremerket i døråpningen på min X100D angir den europeiske typegodkjenningen og den sier LI på 106 på 285/35R22, for de andre dekkdimensjonene på bakaksel er LI oppgitt til 110. Maks aksellast har prioritet foran oppgitt lastindeks for dekkene.
Det skal være overenstemmelse mellom typegodkjennelseskiltet på bilen og opplysningene i vognkortet, det er det ikke for min bil, så her har Tesla en jobb å gjøre. Men de svarer ikke.
#64
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 14. november 2017, klokken 23:10
Sitat fra: elfosilen på tirsdag 14. november 2017, klokken 22:41
Pris for 19" Nokian vinterdekk på felg har økt fra 25.000 til 31.000 hos Tesla. Blir mer og mer fristende å velge noe annet enn orginale felger.
Er det blitt slutt på momsfritaket for ekstra hjulsett bestillt sammen med bilen?
#65
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software 2017.42 a88c8d5
lørdag 28. oktober 2017, klokken 21:43
Sitat fra: steam på lørdag 28. oktober 2017, klokken 19:08
Jeg har en annen update enn denne.

Jeg har 2017.42.1 94435ee.

Er den før eller etter denne?

EDIT: ev-fw mener at denne er etter a88c8d5
En av de heldige...
#66
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software 2017.42 a88c8d5
lørdag 28. oktober 2017, klokken 13:17
Sitat fra: petersv på lørdag 28. oktober 2017, klokken 13:01
Det siste forutsetter at bilen får vite når den gjør feil, og hva den alternativt skulle gjort riktig. Det er etter min mening ikke mulig. Tipper al læring foregår på en stor "mainframe" sentralt en plass, så pusher de ut nye algoritmer når de er klare og verifiserte.
Blir disse algoritmene pushet ut utenom de offisielle oppdateringene? Min bil har fått merkbart bedre Autostyringsegenskaper midt mellom to oppdateringer. Mye mindre nervøs ved kjøring i oppmerket felt både rett frem og i kurver. Eller skyldes det en viss tid med intern kalibrering/justering i bilen etter at programvaren er oppdatert?
Etter siste oppdatering har styringen blitt mere nervøs igjen, men filholdingen er bedre og ligger lenger fra gulstripa og lenger fra bilen foran.
#67
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software 2017.42 a88c8d5
fredag 27. oktober 2017, klokken 18:35
Sitat fra: prophan på fredag 27. oktober 2017, klokken 17:21
Jfa, dette har vel vært siden 2017.32 som j har (dessverre)nå

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Nytt for meg, AP2.0
#68
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software 2017.42 a88c8d5
fredag 27. oktober 2017, klokken 12:18
Sitat fra: cra på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:04
Avstanden burde være i sekunder, ikke i "Tesla-meter". :)  Men mer avstand på 7 (og forspvidt alle de andre også) vil være helt greit.
Kunne også ønske meg en justering av hvor bilene ser ut til å være i forhold til hverandre på dashboardet. På skjermen ser det ut som de er omtrent dobbelt så langt framme som når jeg ser ut av frontruta.
Med avstand på 7 er bilen foran vist enda lenger unna i displayet, nesten «helt i dimman». Displayet viser nå kurver, og de nærmeste to bilene. Har tidligere bare sett den nærmeste. Bilen foran havner på feil side av kjørefeltmarkeringen når vegen svinger. Satser på at systemets egenopplæring finner ut av det etter hvert.
#69
Model S 2013 - 2022 / Software 2017.42 a88c8d5
fredag 27. oktober 2017, klokken 10:33
Fått ny oppdatering, står ikke noe i loggen om forbedret Autostyring, men merkbare forbedringer av AP2.
- Holder større avstand til gul-linja i midten, ikke krysset denne foreløpig
- Større avstand til bilen foran med ACC på 7
- Kobler ikke ut Auto så raskt når kantlinje blir borte, virker som den følger bilen foran gjennom kryss

Mangler fortsatt:
Ingen visning av nabofeltene i displayet
Leser ikke skilt
Feltskifte fungerte tidligere, men ikke nå.
#70
Model S 2013 - 2022 / Sv: software 2017.40.1
fredag 20. oktober 2017, klokken 15:19
Fikk 2017.40.1 e29b97f for 2 dager siden. Hatt bilen siden begynnelsen av juli, alle oppdateringer har kommet via bilens mobilnett. Mod. X 2017 mod. Tynt rimlag på vegen, men godt synlig vegmerking. Bilen hadde problem med å registrere merkingen, særlig gulstripa, så autostyring fungerte dårlig der det tidligere har fungert fint.
#71
e-Golf / Sv: Orkanger-Tønsberg
onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:16
Forsøkt eGOtrip.se?
Bedre oppdatert på nye ladestasjoner i Troms der jeg ferdes
#72
AC fleksilading / Sv: Prisøkning
søndag 01. oktober 2017, klokken 00:18
Blir trukket hele beløpet samlet for foregående mnd ca. den 5. I etterfølgende mnd.
#73
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
fredag 22. september 2017, klokken 13:36
LI på 102/106 gjelder bare for 22", for andre dimensjoner gjelder LI=110 bak.
Bakaksellast 2052 kg gir min. LI=109.
Har tatt det opp med Tesla for flere uker siden, men har ikke fått annet svar enn at "det er løftet opp på et høyere nivå".
Kjøpte originale Tesla 19" vinterdekk, fikk Cyclone-felger. Disse er umerket når det gjelder vekt, og Tesla kan ikke svare på hva de tåler.
Mistenker at de ikke tåler 1026 kilo......
#74
Lading av Tesla / CHAdeMO-adapter med støtte for mer enn 50kW?
torsdag 21. september 2017, klokken 22:52
Har aldri fått mer en 43kW med Chademoadapteret, 118kW på SC, X 100D
#75
EQA / EQA
fredag 15. september 2017, klokken 00:14
Som skulle tilsvare max ladeeffekt på ca. 90kW. Ikke all verden 3 år fram i tid. Når begynner etableringen av ladenettverket?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA