Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Arrre

#1
Hei. Jeg har fått svar fra NAF Senterleder i Tromsø
Han forklarer at en 3-er ikke kan rettes til en 2-er feilm, noe med reglene (det er altså derfor hun hadde det SÅ travelt med å registrere inn den sprekken i felgen.)
Han forklarer også at de er pålagt å snoke opp to rammenumre (statlig paranoia) så de må bryte opp ting som ikke er ment å åpnes ofte (mange av de klipsene er ment å brukes en gang)

- det var alt
1: NAF sentralt giddet ikke å kommentere på klagen (har sent klage til begge)
2: Det er ingen kommentar om villedning fra personale.
3: ingen kommentar om å være fleksibel, hjelpsom, vente å registrere det til man ser om æ kan få tak i to hjul på timen.
4: ingen kommentar om direkte løgn og påfunn fra personalet om tidsfrister.
5: jeg ble lovet å få dekket klips :)

Som @kodax sier: det kunne jo være at jeg var totalt ufyselig. - Det er dessverre ikke tilfellet her, jeg er over gjenomsnittlig høflig og har god, gammeldags folkeskikk banket inn fra ung alder. 
Det er derimot helt vilt å se den type kundebehandling - det er eneste forretningen/stedet jeg har virkelig følt meg sterkt mislikt noen gang.

Dere som er på Facebook må gjerne publisere, til skrekk og advarsel.

Dessuten trengs det en VIKTIG advarsel: at alle på EU test må sjekke bilene sine etter opprevne klips og annen mishandling ifm. leting etter rammenummer.  Det er ikke gitt at jeg hadde åpnet passasjerdøren og sett dette den dagen.

Hvem har navnet på en passende journalist? / hvilken media synes dere kan publisere noe om det?
Her er det NAF som påfører skader, og håndhever syke regler der 3 ikke kan bli utbedret til 2 på hardeste mulige måte.  NAF - de som burde være en interesseorganisasjon som nettopp jobbet MOT slik galskap og for bil-eiere.  - (Sånn i teorien altså)


2:
#2
Jeg leverte min ModelS til EU kontroll hos NAF i Tromsø.Etter noen minutter, ble det klart at dere fant noe rart med ei felg, da "alle" stod der og så på den. (22" 295)
Jeg kunne ikke få vite hva det var med det samme, måtte vente.Da kundebehandleren kom ut, kunne hun bare fortelle at det var kjøreforbud på bilen, og at min forsikringsavtale nå var ugyldig, det ble fortalt på en måte som sa at kjøreforbudet kansellerte forsikringen.  Det hele ble fremført på en perfekt arrogant måte uten skjult skadefryd.
Jeg fikk ut av henne at årsaken til det var en sprekk i felgen, og sa at "ja men dere kansellerer vel ikke min forsikringsavtale, dere kan ikke rote med min forsikring" ?  -  da forklarte hun om sider at nei, det var ikke forsikringsavtalen, men at den ikke ville dekke ting på et kjøretøy med kjøreforbud.
Jeg bor på 20min unna på Håkøya, uten så mange transportmuligheter. Her var det viktig å løse det raskest, jeg spurte om jeg kunne gå til Tesla (300m unna) og låne et hjul, og fikse det.

Kundebehandler informerte da om at det måtte være samme dekk på begge hjul. Tesla har ikke slike aftermarket-hjul, så da måtte jeg altså hente to hjul.
Ja, folk kan kjøre med stephjul og allslags rart på ett hjul, men her for å komme meg hjem samme dag, måtte jeg ha to like - ok.

Jeg kom tilbake 10min senere fordi Tesla ikke hadde brukte dekk på felg, alt var satt ut til vianor.
Jeg foreslo at jeg kunne få en annen på jobb til å komme med en Sprinter varebil til meg, jeg kunne kjøre hjem og hente to vinterhjul. Og så få det kjøreforbudet opphevet, slik at jeg kunne skifte de siste vinter dekkene i garasjen hjemme. Ja, det fikk jeg til svar gikk an, og kunne rekkes idag, men da måtte jeg ha avtale om "etterkontroll" når det var klart for inspeksjon  og det måtte gjøres før kl 1500.Altså igjen; vanskelig kundebehandler som er minimalt interesert i å hjelpe å løse et minimalt problem.

Jeg spurte også, men i samme stil kunne Ingen garasjejekk eller billøfter kunne lånes hos NAF, ikke verktøy heller. Det kom heller ikke på tale at bilen kunne bare stå på billøfteren der den stod når det ble oppdaget selv om flere var ledig og dagen gikk mot slutten.(det var lett å se, fordi NAF har så fint stort verksted som er ryddig og pent med stort vindu fra lobbyen)

Jeg kjørte hjem, hentet to vinterhjul. garasjejekk, verktøy.På tur tilbake var klokken 1437, og jeg ringte NAF for å få snakke med noen i Tromsø - slik at dere visste at jeg ville være klar til inspeksjon 1510.
Sjefen i Tromsø svarte, og han var ikke vanskelig, det var *ingen* stress, *ingen* problem å få fikset det, folk var der til 1600.  (Ok, så her utgikk tidsbegrensningen jeg ble informert om å avtale før 1500  - jeg lot være å klage til han om det frekke kvinnemennesket)
-Skiftet to hjul på parkeringsplassen.Stakk inn for å igjen møte den vanskelige kundebehandleren.Nei, her skulle det ikke sjekkes, LANGT ifra, det var for sent, og hun kunne ikke booke en "etterkontroll" - jeg fikk komme tilbake imorra for det lot seg ikke endre status på dette uten en kontroll.Jeg dro opp telefonen og viste call-loggen fra kl 14:37 fortalte at jeg snakket med sjefen hennes som sa at det var ingen problem.  Jeg poengterte da at hun hele tiden visste at jeg prøvde å løse dette samme dagen og hentet hjul.
Tydelig sur fordi jeg hadde ok fra sjefen, avbrøt hun meg, spurte "vil du at jeg skal hjelpe deg, eller ikke?".   Jeg svarte jatakk, det er bare snakk om å se to hjul.
Motvillig ble det plutselig mulig å se på bilen likevel, men da jeg igjen kom til skraken, fortalte hun glad at to vinterdekk ikke kunne kombineres med to sommerdekk.  At hun ikke kunne(ville) gjøre noe med det, og at jeg fikk komme tilbake dagen etter.
Ingen argument om at det ikke vare en 3-er feil å mikse to sommer og to vinter dekk hjalp.

Morgen etter har jeg igjen kommet tilbake med to til vinterdekk, og etter å ha skiftet dem på parkeringsplassen,  fikk gjennomført "kontrollen"
Jeg har ringt Statens vegvesen som har bekreftet at det ikke er en kjøreforbud-feil, men en 2-feil å ha forskjellige dekk, og omtalte det som skjedde som tull.
Altså: jeg har vært to ganger på parkeringsplassen, og skiftet hjul fordi det ble gitt misvisende informasjon om at jeg ikke kunne kjøre med to typer dekk.  Kastet bort tid på å låne jobbil i to omganger for å kjøre dekk pga feilinformasjon.

Noen som kommer med en performance Tesla med altfor store felger for nordnorske veier, oppdager en sprekk, møter altså grov inkompetanse om hva som gir kjøreforbud vs en 2-feil(når to hjul er byttet)
Jeg tolker det som hat/misunnelse som begrunnes i tidligere nevnte skadefryd jeg observerte, men jeg forstår også om denne holdningen IKKE har noe med biltypen å gjøre, men da er standard kundebehandling hos NAF Tromsø.
Dere kan velge selv hvilken av de to teoriene er rett.

Til alt overmål skulle NAF bryte opp kledningen ved dørene, (en eller annen paranoid statlig regel sier visstnok at rammenummeret i frontruten ikke er trygt nok, derfor bryter man opp klips som ikke er ment å åpnes/lukkes mange ganger).Høyre nedre-deksel ved passasjerdøren ble revet av, 2 klips knekt og dekslet ville ikke sitte lengere på plass uten et stort mellomrom. Jeg spurte mekanikeren direkte, han bekreftet at jeg måtte innom Tesla og få det fikset.
Da jeg fortalte Tesla om den totale opplevelsen av NAF (var der dagen før for å låne dekk) fikk jeg tilbud om å kjøpe klips-sett eller om jeg ville la de fikse hele jobben mot passende betaling.
NAF har så langt kostet meg 1 time bomtur for å hente to dekk , en time til dagen etter til transport og skifting dagen etter, en tur innom Tesla for å kjøpe klips pluss mye stress for å rekke fiktive tider.
Nå hadde jeg valget imellom å belaste NAF for Tesla-fakturaen, og kanskje min tid mens jeg ventet på jobben - dette er tross alt i arbeidstiden.. eller bare kjøpe clips og gjøre det gratis for NAF ?
Jeg kjøpte bare clips, gjorde jobben selv... fordi jeg ikke er en hatful drittsekk mot andre som får daglig glede i å plage folk med fiktive deadlines, og personlige påfunn om at to sommer og to vinterhjul betyr kjøreforbud.
Her er det mye lærdom for kundebehandling hos NAF's EU kontroll
Denne opplevelsen er absolutt en skam for de 1295kr det koster.
#3
Tesla / Liste over garasjeportåpnere som fungerer med Tesla
torsdag 25. juni 2020, klokken 22:01
Det er meningen at denne tråden skal bli en liste over navn/modeller som fungerer.
Det er tydelig at en del mer fungerer enn bare "HomeLink" merkede porter.

Post Garasjedøråpner merke/modell , evt ca pris/link under.

IKKE post portåpnere som krever "ekstra modul" fra portspesialisten el.l som selger $15 kina-elektronikk for 800kr.  :)
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Homelink i 6.1
lørdag 18. april 2020, klokken 15:07
Så: er det noen som har fått Chamberlain ML700EV  til å fungere med Tesla?
Tenker å kjøpe slike åpnere bare hvis de faktisk fungerer nå.
#5
Har klart meg fint i uten CHAdeMO adapter, men nå planlegger jeg en lengere biltur neste sommer, og fikk tilbud om  et Tesla CHAdeMO til Type2 adapter til 2000.-

Er fristet, men det er noen spørsmål:
Med inntoget av CCS , er det snart slik at vesentlig flere ladestasjoner vil ha CCS heller enn CHAdeMO ?
- kanskje jeg heller burde satse på en CCS->Type2 ?
- er CHAdeMO adapteren begrenset til 50kW ?  eller er det bare på "papiret" fra tiden da CHAdeMO ga maks 50KW ?
igjen; CCS vil jo lett gi mer ?

#6
Her er tweeten:  https://twitter.com/AndreKstr/status/946379609402171394

Hvis du liker den, "like" tweeten min slik at han kanskje ser den. 
Det er også mulig å komme med kommentarer /forbedringer her.

Håper vi får noe av "winter-love" :)


#7
Har ikke R2, men Pirelli SottoZero 3.
idag hadde vi slaps og påforosset sne i her og fikk testet de for første gang på dette. 
Overrasket over hvor bra bilen dro under akselerasjon, det var imponerende grep, og overrasket hvor mine mindre g-krefter det var under bremsing :)
#8
Piggfri dekk er vel ekstra myke (vi kalte de lakrisdekk 15 år siden), tester piggfri noe ufrivillig i år.
Det jeg lurer på , vil Ludirous accelerasjoner (på tørr/semitørr asfalt) spise dem opp mye fortere enn sommerdekk ?
#9
tøft, håper fremtiden går mot noe slik som du beskriver her, heller enn å ha masse småkonger med hvert sitt system overalt.
#10
ok, dette var et horrorshow av et svar.
#11
men hva med å registrere den ene hos den andre, altså grønn* hos fortum, eller omvendt ? - har de et optisk lesbart nummer på (tall eller strekkode).  ?   Hvis de har det, er det jo stor sjanse for at de kan kryssregistreres helt fint.
#12
-elbil foreningen selger en slik RFID med medlemsskapet (~450)
-denne kan brukes for Grønnkontakt (som ellers tar 50.-) - bare den er nevnt som alternativ.
-Fortrum gir RFID dingsen gratis,, men tar også elbilforeningen ..men vil ikke fungere med de andre, f.eks Grønnkontakt ?
(og dette er bare de eneste vesentlige leverandørene jeg kjenner)
-andre leveradører betyr mer mess, og før vi snakker om Finland/Sverige er det mange stykker ?

Jeg ville forventet at en RFID bare er sender ut en kode, som kan registreres hos alle, der man er medlem og har registrert koden på sin nettside, men er det slik det fungerer ? 

1: har de fleste her en eneste RFID og kan bruke den mellom "alle" dere trenger ?

2: hvor mange ender folk opp med ?
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
lørdag 23. september 2017, klokken 21:42
noen som vet hvor man får justerbare camber-linker ?
har 22" felger, og bilen spiser av innsiden som gal :)
#14
vel, bakken er en del lengere enn opptil meg, og har tendens til å bli en liten elv.
Salt er noe svineri, vi har grus, men den skylles bort med vannet eller blåser bort.

Vil heller ikke starte dagen med å strø, eller , strø før jeg kjører opp etter jobb.
Å skli ned bare en gang, for langt og ut på veien , kan skape kollisjon. (en garasje gjør at den som kjører ikke ser noe komme ned i tide)

Lurer også på hvor mange Teslaer kjører piggfritt i Tromsø generelt. Det er en tung bil, og trenger ikke dårligere bremselengde. 
#15
Tør ikke helt å kjøre på dem pga 30m isete bakke rett utenfor huset ned til mer traffikert vei.
Bakken er lite brukt, og blir meget glatt noen ganger i året..

Er det mange som kjører model S  piggfritt ?
Er det mulig at noen vil bytte hjulene med meg (originale felger)  - hvis noen vil heller ha mindre støy, og har anstendige piggdekk ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA