Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pew

#91
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
onsdag 19. september 2018, klokken 12:56
Sitat fra: erikoe på fredag 24. august 2018, klokken 22:38
Synes det skrives mye useriøst om rekkevidden til nye Leaf. Har hatt bilen min siden Mars og nå om sommeren klarer den lett ca 30 mil på blandet kjøring og 27-28 mil på E-39 i 85km/h. Super fornøyd med bilen.

Det er imponerende. Har hatt min siden mars også, men jeg har enda ikke opplevd å klare 30, så jeg lurer jo litt på hvordan du klarer dette lett. Min absolutte rekord er vel 28 eller så og da går jeg inn for det. Men for all del: Jeg er svært fornøyd med bilen også og her på vestlandet fungerer den veldig greit.

Det jeg har opplevd i sommer er at i høye hastigheter oppleves rekkevidden som skuffende for min del. Jeg hadde håpet på 22-23 mil i 110 km/h, men i virkeligheten ligger jeg langt under. Jeg tør ikke tenke på hvordan det er om vinteren. Kjørte rundt i Danmark i tre uker i sommer og der ligger svært mange av motorveiene på 130. Da opplevde jeg at jeg måtte ligge 40 km/h under fartsgrensen for å ha litt rekkevidde, og det syns jeg er merkelig. Dumt at Leaf med såpass stort batteri ligger under en Ioniq med 30% mindre batteri. Da har Nissan gjort noe feil syns jeg.
#92
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Vinter rekkevidde 40kwh
fredag 14. september 2018, klokken 10:38
Jeg har kjørt min rundt i norden i sommer, og har kost meg stort. Bilen er kjempehagelig og har fungert utmerket. Det jeg reagerte på er to ting:

1. Rekkevidden i høy hastighet. Så lenge jeg kjørte på vestlandsveier i 70-80 er den meget god, kanskje opp i mot 28-30 mil på det aller beste, men på motorvei i 100+ er den rett og slett ubegripelig lav. Endte med at jeg måtte kjøre i 90 i 130 soner for å få litt rekkevidde, gjerne i slipstreamen til en lastebil så det ikke skulle bli så plagsomt for andre. Jeg har ikke målt dette nøyaktig, men vil anslå at rekkevidde i 110+ ligger på rundt 180-190 km og når man må hurtiglade og gjerne sitter med 80% så nærmer vi oss 150 km. Det forsvinner svært fort.  Må si det føltes småkjipt å se, ikke bare teslaer, men også ioniq og soul rase forbi i høy hastighet.

2. Hvor mye aircondition øker strømforbruket. Det er ganske merkbart når man kjører med aircon hele tiden.

Men når det gjelder TS sitt spørsmål: I vinter hadde jeg rundt 23-24 mil, nok en gang på vestlandet. Da snakker vi -2 til -8 grader. Hastigheten er stort sett 50-70 km og jeg tror det har veldig mye å si.
#93
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
onsdag 16. mai 2018, klokken 18:35
Har et totalsnitt på 15,2 nå, men det ser ut til å gå ned litt ettersom jeg kjører.  (Har kjørt lite enda). Dette er med blandet kjøring med bratte stigninger, nedoverbakker, motorvei og landevei. Tror jeg kunne klart enda lavere om jeg hadde gått inn for det, men er fornøyd. Bruker nesten ikke epedalen for da går det mer strøm. Er fornøyd med 26-28 mils praktisk rekkevidde. Det er som forventet. Når jeg leser tester som sier at det går opp mot 20 kw/t på vinterføre mm. skjønner jeg ikke helt hva som skjer. Jeg hadde 16,4 når det var som kaldest (ikke så kaldt som ned mot -10 altså, men flere minusgrader), men brukte som sagt ikke epedal. Syns det er en artig og behagelig funksjon, men betyr lite for meg. Blir spennende til sommeren da den skal få være feriebil i danmark. Kanskje litt for spennende. :D
#94
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
torsdag 22. mars 2018, klokken 14:49
Hmm... Det var merkelig. Jeg kjørte 170 km og hadde 32% igjen. Det tilsvarer 25 mil? Skal komme tilbake med litt mer info etter å ha kjørt litt mer. :)

Sitat fra: Bjoris på torsdag 22. mars 2018, klokken 14:40
Sitat fra: Pew på torsdag 22. mars 2018, klokken 12:50
Hentet min Leaf på fredag og har fått testet den i skikkelig dårlig vær, men ikke mye under -2. Først og fremst vil jeg si at jeg er veldig fornøyd. Den er nydelig å kjøre, og meget god på vinterføre. Dessverre har jeg måttet bruke varmeapparatet litt og har et lite fjell å kjøre over frem og tilbake til jobb. Ellers er det et par mil med 80km/t og endel køkjøring, men jeg kjører ganske forsiktig. Ligger foreløpig på rundt 1,6 kW/h. Nå er ikke jeg spesielt ekspert på dette, men det skal vel tilsvare rundt 25 mil? Håper på mulig 28-30 mil på en varm sommerdag, men det er kanskje litt optimistisk?
Du kan regne med å ha 36 kwh tilgjengelig så da blir det 36/1,6=225 km. MEN det er helt til bilen stopper så no mer enn 200 km med det forbruket skal du ikke regne med. Jeg kjørte 208 km med min med forbruk på 1.53 og hadde da 11% igjen... Da startet jeg med varm bil fra butikken:)
#95
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
torsdag 22. mars 2018, klokken 12:50
Hentet min Leaf på fredag og har fått testet den i skikkelig dårlig vær, men ikke mye under -2. Først og fremst vil jeg si at jeg er veldig fornøyd. Den er nydelig å kjøre, og meget god på vinterføre. Dessverre har jeg måttet bruke varmeapparatet litt og har et lite fjell å kjøre over frem og tilbake til jobb. Ellers er det et par mil med 80km/t og endel køkjøring, men jeg kjører ganske forsiktig. Ligger foreløpig på rundt 1,6 kW/h. Nå er ikke jeg spesielt ekspert på dette, men det skal vel tilsvare rundt 25 mil? Håper på mulig 28-30 mil på en varm sommerdag, men det er kanskje litt optimistisk?
#96
Da har jeg kansellert min bestilling. Skrev kontrakt i januar. For min del har det delvis med lang ventetid ( ble forespeilet høst neste år) og lite info fra leverandør, men også med følelsen jeg satt igjen med etter å ha prøvekjørt den. Vanligvis når jeg har kjøpt ny bil har jeg fått godfølelsen, men den var totalt fraværende her. Syns rett og slett bilen virket litt kjip og billig. Ikke som en småbil til 365000. Nå venter jeg og ser på hva Nissan kommer med i september, men har ikke bestemt meg for noe. Med et års ventetid så har jeg nok endel å velge mellom uansett. Virker ikke som Opel prioriterer denne spesielt mye.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA