Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pew

#76
Tusen takk for svar. Det var det jeg trodde, men da er det enten noe rart med boksen eller meg. Får dobbeltsjekke i morgen.
#77
Tusen takk for svar. :) Jeg har ikke tilgang til kabelen nå, men er ganske sikker på at den ser sånn ut: https://evcables.co.uk/index.php/type-2-to-type-2-ev-charging-cable-black-g2.html Men det er akkurat slik det ser ut i ladeboksen også mener jeg. Skal få tatt bilder i morgen.
#78
Nå føler jeg meg skikkelig dum her, men jeg fikk installert ny hjemmelader og siden jeg hadde fått med en ekstra kabel jeg ikke har brukt enda (Launch Edition), så trodde jeg det var en type 2 kabel som jeg kunne bruke der. Men denne kabelen ser helt identisk ut som ladeporten i boksen, som om det er to hanner liksom. Hvilken kabel er det egentlig jeg har fått med? Jeg må altså kjøpe en ny kabel for å bruke hjemmeladeren?
#79
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Elendig rekkevidde 40kWh?
tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:45
En annen ting å tenke på er at man kjører jo aldri batteriet til null. I praksis er jeg sjelden eller aldri under 10%. Det vil si at dersom rekkevidden er 25 mil, så går 2,5 mil bort i sikkerhetsmargin. Det vil si at den reelle rekkevidden for min del er 22,5 mil. Holder lenge til mitt bruk, men ikke imponerende utnyttelse av batteriet når man ser på Ioniq og Golf mm.
#80
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Elendig rekkevidde 40kWh?
tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:39
Sitat fra: elektrolux på mandag 25. mars 2019, klokken 04:55
Regenerering tapper strøm og gir kortere rekkevidde, ikke lenger.

How so? Det høres ekstremt merkelig ut. :D
#81
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Elendig rekkevidde 40kWh?
mandag 11. mars 2019, klokken 11:14
Jeg trodde vel aldri på 38 mil som det ble sagt før bilene ble levert, men i begynnelsen ble jeg ganske skuffet over hva Nissan har klart å få ut av sitt 40kWh batteri. Jeg har endel stigning fra/til jobb, og har senket forventningene mine, spesielt om vinteren. Heldigvis er det maks 80 Km/t, så når jeg kjører veldig forsiktig, aksellerer sakte mm. så har jeg vel en rekkevidde på mellom 20 og 22 mil nå mens jeg kan komme opp i 26-27 mil om sommeren. Jo bedre jeg blir kjent med bilen og hva som trekker strøm, jo bedre blir det.

Når det er sagt så er jeg veldig fornøyd med bilen ellers. Syns den er veldig fin å kjøre og har sjelden eller aldri rekkeviddeangst. Den har tatt meg fra Bergen til Gøteborg, og hele familien på Danmarkstur i sommer som var. Jeg byttet ut dieselbilen med over 100 mil på en tank, med en bil som må lades hver 18-20 mil på langtur, men det har jeg lært meg å leve med.
#82
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Noen spørsmål fra en ny Leaf-eier
tirsdag 08. januar 2019, klokken 14:49
Sitat fra: flashback på søndag 23. desember 2018, klokken 17:18
1. Hvor skal varseltrekant/refleksvest være lokalisert? Har saumfart hele bilen uten hell. (Har klart å finne tauekrok og dekkrepsett.)


Takker for alle svar!

Min refleksvest lå i førerdøren. Har ikke sett etter trekant.
#83
Min lager også lyd. En slags knirkelyd når den går inn og ut. Her er det i alle fall ikke kulderelatert da vi omtrent ikke har vært under 0 grader så langt.
#84
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
torsdag 29. november 2018, klokken 13:19
Jeg er jo rimelig fersk på elbil, men lurer på om det er naturlig at ved bruk av varmeapparat så forsvinner så mye som 20% rekkevidde? Har f.eks. 266 km ved 100% og 220 km når jeg setter på varme. Er det slik på alle elbiler eller er Leaf dårligere enn andre på dette?
#85
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hjemmelading/boks pris
onsdag 07. november 2018, klokken 12:55
Ser bra ut den easee boksen da, og med tilbudet så virker jo prisen helt ok.
#86
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hjemmelading/boks pris
mandag 05. november 2018, klokken 12:43
Jeg lurer litt på hvilken løsning jeg skal gå for også. Elektrikeren min foreslo Schneider Electric sin Evlink wallboks, så om prisen inkludert montering er ok, så går jeg muligens for den. Noen som vet hva maks effekt er med hjemmelader? Jeg håpte på 7,4 kW, men vet ikke om det er mulig hos oss.
#87
Oi, her var det mye negativt. Jeg er enig i at rekkevidden er lavere enn forventet, og at spesielt i høy hastighet så er den uforståelig lav, men for meg som kjører 99% på vestlandet så er bilen helt topp. Ligger på rundt 24-25 mil og det er helt greit. Syns den er veldig god å kjøre, og sitter godt (er 1,93 høy). Er totalt sett veldig fornøyd med både opplevd kvalitet og kjørekomfort. I sommer hadde jeg den tre uker i Danmark, og kjørte også fra Bergen til Gøteborg. Merket da at den ikke likte å bli hurtigladet to ganger på en dag, og at i over 90 km/t så går batteriet fryktelig fort nedover, så det var skuffende. Men til dagen er jeg superfornøyd. Har blitt veldig glad i Leafen min. 

I forbindelse med kjøpet hadde jeg også prøvd e-Golf og Ampera-E, og disse fristet ikke. Golfen var grei nok, men fordi jeg hadde hatt Golf tidligere og var generelt misfornøyd med Møllerbil utgikk denne. Bagasjeplass var også en issue. Amperaen er sikkert en bra bil, men jeg kansellerte etter prøvekjøring da leveringstiden var episk lang og bilen føltes billig og liten. Men, basert på erfaringene mine i sommer, så kan jeg forstå at de som holder til på østlandet, eller kjøre lange turer i høy hastighet vil være mindre fornøyd enn meg. Syns det er merkelig hvor lite Nissan har fått ut av batteriet, hvor mye batteri som går ved bruk av varmeapparat/air condition, og hvor dårlig den håndterer høy hastighet. Men til mitt bruk er den helt kanon.
#88
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 vs Ampera-E
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 10:45
Dette blir jo mye smak og behag tenker jeg. Jeg bestilte Ampera-E først og tenkte det var et godt valg. Men når jeg fikk prøvekjøre den så syns jeg ikke det føltes bra i det hele tatt. Mulig det bare er meg, men jeg syns den føltes billig og plastaktig og kjøreegenskapene var så som så. Fikk en mye bedre følelse med Leafen og har ikke angret et sekund på at jeg gikk for den. Rekkevidden skulle jeg gjerne hatt, men ellers vil jeg påstå at Leaf er en bedre bil kvalitetsmessig. Skal heller ikke nekte for at leveringstiden var en faktor. Hadde vel ventet på Amperaen enda (Bestilte rundt årsskiftet 2016-2017 og fikk antydet levering før jul 2018), og Leafen fikk jeg i mars. I tillegg kostet den vel 60 000 mindre, så de få gangene jeg eventuelt skal ha en skikkelig langtur, så kan jeg faktisk leie meg en tesla.
#89
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
mandag 24. september 2018, klokken 09:23
Blir litt overrasket når jeg ser at VG tester elbilene og oppnår 28,4 mil på en e-golf (30KW/h) og Nissan 24,4 mil. Dette på "vanlig" kjøring. Hvordan har Nissan klart å få så lite ut av sitt store batteri?
#90
Den skjønte jeg ikke. Slik som i Sverige der man må bruke en chip? Jeg har kjørt endel i Sverige og aldri brukt noe chip. Hva er det for noe? :P Har kjørt endel i Danmark og der brukte jeg clever (www.clever.dk) de få gangene jeg ikke ladet i huset. Det er mange av dem, men om det finnes noe annet som er prismessig bedre vet jeg ikke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA